Tweak Glas100 Experiabox vervangen voor andere router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362801

Topicstarter
Hallo, sinds een mei heb ik een tweede ISP abonnement afgesloten bij TWEAK, een Glas100 internet, bellen en TV. Bij de uitlevering blijkt dit een volledig KPN product te zijn. Zo heb ik een Experiabox (Thomson TG789VN) router geleverd gekregen met een GENERIX active fiber NT (modem).

Alles werkt, maar de experiabox is niet aan te passen aan de wensen van mijn netwerk. Zo kan ik het ipadres van de router (192.168.2.254) niet aanpassen naar mijn eigen netwerk 192.168.110.200. Ook kan ik de DHCP server niet uitschakelen. Verder is in de Experiabox niks aan te passen t.a.v. poort forwarding. om zo mijn SBS-2008 optimaal te kunnen gebruiken met (FTP, OWA en RWW)

Ik heb een eigen router (Cisco) de Linksys RV082. Hier kan ik naar mijn inziens alles wat nodig instellen om een LAN - WAN verbinding te maken. Er zitten zelfs twee WAN poorten op.

Maar wie kan mij vertellen in welke stappen en instellingen ik de RV082 moet configureren, zodat deze de Experiabox kan vervangen. De enige zaken die ik van TWEAK (ISP) te horen krijg is ga zoeken op tweakers.net...
- Zorg dat je de VLANs goed hebt in gesteld.
* VLAN 4 : Televisie
* VLAN 5 : Voip
* VLAN 6 : Internet
- De PPoE verbinding wordt gemaakt met (klantID of MacAdres)@direct-adsl
- Paswoord altijd kpn
Maar wat ik ook probeer ik krijg geen verbinding, (WAN-ip) adres van tweak of connection.

Is er iemand die ervaring heeft met het vervangen van de Experiabox router achter een glasvezel netwerk van KPN? Hoop snel meer duidelijkheid te vernemen, vandaar deze nieuwe topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:27
Wat heb je dan allemaal geprobeerd?
Hoe heb je alles geconfigureerd?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362801

Topicstarter
Als eerste heb ik alle WAN info uit de Experiabox opgeschreven. Toen mijn RV082 voorzien van de laatste firmware (1.2) en gereset naar de default waarden. Vervolgens begonnen aan het invoeren van de gevraagde instellingen, voor zover mij deze door tweak zijn aangereikt
- IP-adres router ingesteld: 192.168.110.200 (eigen interne netwerk
- Macadres gecloned met de het mac adres van de experiabox
- Verbinding op basis van PPoE
- Loginnaam: *@direct-adsl (*= macadres of klant id)
- Paswoord: kpn
- Portforwarding;
* VLAN4 = Televisie
* VLAN5 = Voip
* VLAN6 = Internet
De PC aangeloten op poort 6 van de 8-poorts router waar ook VLAN6 op is in gesteld (full duplex 100Mbit.
Daarna wilde ik de WAN connectie maken met disconnect en dan connent.
Je ziet wel activiteit (waiting...) maar vervolgens krijg ik geen WAN IP adres.
FatalError schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 18:35:
Wat heb je dan allemaal geprobeerd?
Hoe heb je alles geconfigureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-05 15:55
Anoniem: 362801 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 07:45:
Als eerste heb ik alle WAN info uit de Experiabox opgeschreven. Toen mijn RV082 voorzien van de laatste firmware (1.2) en gereset naar de default waarden. Vervolgens begonnen aan het invoeren van de gevraagde instellingen, voor zover mij deze door tweak zijn aangereikt
- IP-adres router ingesteld: 192.168.110.200 (eigen interne netwerk
- Macadres gecloned met de het mac adres van de experiabox
- Verbinding op basis van PPoE
- Loginnaam: *@direct-adsl (*= macadres of klant id)
- Paswoord: kpn
- Portforwarding;
* VLAN4 = Televisie
* VLAN5 = Voip
* VLAN6 = Internet
De PC aangeloten op poort 6 van de 8-poorts router waar ook VLAN6 op is in gesteld (full duplex 100Mbit.
Daarna wilde ik de WAN connectie maken met disconnect en dan connent.
Je ziet wel activiteit (waiting...) maar vervolgens krijg ik geen WAN IP adres.

[...]
Hoe heb je het nu aangesloten? Ik volg even niet wat je PC met vlan6 te doen heeft.
Ik zie in je Linksys nergens support voor vlans op de wankant. (of uberhaupt vlan support)

Bied je vlan 6 al wel untagged aan op de wanpoort van je Linksys? De PPPoE sessie komt pas daarna, je zal eerst in het juiste vlan moeten zitten.
Aangezien alle vlans tagged uit je genexis komen en je RV082 afaik geen vlans ondersteunt zal er toch een switch tussen moeten zitten om de meuk te untaggen.

Zoals je al uit de diverse topics kan uitmaken moet je eerst je vlans uit elkaar trekken, waarbij je TV een multicastvlan is die naar je STB gaat. Het voip vlan gaat naar je experiabox (bij gebruik aan username info enz ben je verplicht die te blijven gebruiken als je wilt bellen), en het internetvlan kan naar je eigen router, alwaar je met PPPoE de verbinding met je provider tot stand brengt.

Overigens is het glas100 abbo een beetje zinloos, omdat je maar iets van 80Mbit kunt halen door de overhead die PPPoE creeert. (PPPoE heeft geloof ik iets van 15% overhead), even ervanuitgaand dat je een 100Mbit genexis hebt en je wanpoort ook 100mbit is.

[ Voor 24% gewijzigd door DJSmiley op 13-06-2010 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 19:43
Die RV082 gaat niet meer dan 20, hooguit 25Mbit halen WAN/LAN?!
Heb deze router zelf ook gehad en zonder moeilijke settings dus alleen routeren haalde ik 25Mbit.

Overhead is standaard 16,8% bij PPPoE bij gebruik van een MTU van 1492.

[ Voor 19% gewijzigd door Uberprutser op 13-06-2010 18:33 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1