Patchkabel CAT6 maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:19
Hallo,

Ik ben bezig met een CAT 6 maar ik heb hem gestript en nu kom ik het volgende tegen:

- Wit
- Geel
- Wit
- Blauw
- Wit
- Groen
- Wit
- Bruin

Is dit de goede volgorde want kom overal ipv van de gele oranje tegen op forums?
Help :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

NT FAQ

Wit = gestreept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Nee wit is helemaal wit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-07 15:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

voor patchkabels maakt het niet uit welke volgorde je gebruikt, zo lang je de volgorde aan de andere kant maar het zelfde hebt zitten :).

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan heb je een behoorlijk vage/goedkope kabel. Ik heb dat zelf nog niet eerder gezien.

Je moet in ieder geval de paren bij elkaar te houden en die in de correcte volgorde leggen.

[edit]Hoewel het over korte afstanden meestal wel werkt zou ik zeker de standaard kleuren volgorde aanhouden zoals weergegeven op de plaatjes. Dit kan je later veel hoofdpijn en nachtrust schelen als je allemaal vage netwerk problemen krijgt.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 12-06-2010 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
http://www.weethet.nl/dutch/network_utp_cables.php

Ik heb deze website gevolgd. En witte die bij de groene zat zit nu een beetje overdwars zoals op het plaatje daar. Probleem of als ik hem aan de andere kant ook zo doe is het geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 19:25
Idd, je kan hem beter in de standaardvolgorde houden. M'n vader had ook een keer de volgorde genegeerd op een lange kabel, netwerkverbinding was toen zo bagger dat zelfs websites laden meestal mislukte.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:31

BHQ

BGB4rn schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 17:19:
voor patchkabels maakt het niet uit welke volgorde je gebruikt, zo lang je de volgorde aan de andere kant maar het zelfde hebt zitten :).
Pertinent onwaar en het zou fijn zijn als mensen dit niet klakkeloos blijven herhalen.

Zeker op gigabit snelheden wil je zegmaar wel dat bepaalde datastromen door bepaalde (met elkaar gecrosste) aders gaan. 568B volgen dus bij een straight kabel, ongeacht de lengte.

Dat de kleuren in die kabel afwijken is wel erg raar, hoe zijn de kleuren in elkaar getwist? Wit plus een gekleurde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

job

Dan moet je kijken om welke kleur de witte kabels zitten. De paren zitten om elkaar heen gedraaid.
Weet je welke witte bij welke hoort (pak er wat stiften bij om te markeren) dan kan je in de faq kijken hoe de kabel inelkaar moet.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 12-06-2010 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Hoezo is dat erg raar? Het is gewoon een kwaliteit kabel en dat de kleuren afwijken dat kan toch? Zoals de kleuren hierboven staat zaten ze getwist. Ik probeer het nu aan de andere kant en dan zie ik het vanzelf en anders paar keer andere connector erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

job

Kijk nou eerst in de faq hoe je zo'n kabel moet maken. Ader 4en 6 moet je namelijk omdraaien.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 12-06-2010 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

BGB4rn schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 17:19:
DIT IS ABSOLUUT

NIET NIET NIET

WAAR

Excuseer de hoofdletters maar deze ENORME fout moet toch echt een keer de wereld uitgeholpen worden.

Verder: geel of oranje maakt natuurlijk geen donder uit. Oranje is gewoon geel, donkerder gemaakt met wat rood. Ik heb iemand een gele deur ook wel als groen horen omschrijven (of vice versa) en de oude paarse GoT-layout schijnt ook blauw geweest te zijn. Da's allemaal een kwestie van interpretatie.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 12-06-2010 17:39 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Ik heb nu de volgorde aangehouden zoals op de website staat. En geel = oranje bij mij nu dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is prima... geel/oranje zal gewoon een kleur verschil in de verf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Oke ik laat jullie weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-07 15:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ok, sorry O-) ik zal het niet meer zeggen :P

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Ja de kleuren moeten goed op volgorde zitten.

Bij nieuwe netwerk kaarten gaat het wel goed maar mijn Xbox wou er niet mee werken als de kleuren volgorde niet klopten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 20:01:

Bij nieuwe netwerk kaarten gaat het wel goed maar mijn Xbox wou er niet mee werken als de kleuren volgorde niet klopten.
Heeft niet veel met oude of nieuwe netwerkkaarten te maken. Het zou wel kunnen dat bepaalde kaarten beter overweg kunnen met storingen op de lijn. Maar waarschijnlijk zal dit dan een lagere snelheid tot gevolg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Nee de oude kaarten zoals in de Xbox kan niet de paren onderscheiden en dan werkt het niet.
Bij huidige netwerkkaarten ziet de kaart dat de paren anders zitten en stuurt deze dan in de nieuwe aansluiting aan.

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Anoniem: 149800 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 20:19:
Nee de oude kaarten zoals in de Xbox kan niet de paren onderscheiden en dan werkt het niet.
Bij huidige netwerkkaarten ziet de kaart dat de paren anders zitten en stuurt deze dan in de nieuwe aansluiting aan.

bron
Leuke bron, maar het bewijst geen van je claims? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:39
Osiris schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 20:22:
[...]

Leuke bron, maar het bewijst geen van je claims? :)
Hij heeft het over MDI/MDI-X, maar dat is het niet punt achter "zolang de kleuren maar kloppen aan beide kanten". Het heeft namelijk te maken met dat de adertjes in de fabriek op een bepaalde manier getwist worden, niet alleen per paar maar ook de manier waarop de paren door de kabel heen draaien. Gevoelige shit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zijn wel netwerkkaaten (en switches) die zelf kunnen schakelen tussen twisted/cross en straight. Maar of ze er ook zijn die random paar volgordes kunnen uitzoeken? dunno, ik heb ze nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47102

Fijn, zo'n onderwerp waar iedereen tegenaan babbelt :) Maar zoals al verschillende keren herhaald: de volgorde maakt wel degelijk uit. In feite zou je ermee wegkomen om aderparen te verwisselen als je dat aan beide zijden hetzelfde doet, maar het verwisselen van adres die niet per paar verwisselt worden gaat helemaal fout op >100mbit >2meter, daar onder waarschijnlijk ook.

Ma.w.: voor een werkende kabel betekent het verplaatsen van een ander van pin 1 naar pin 3 dat pin 2 naar pin 6 moet, 1 naar 2 dat 2 naar 1 moet, en zo voorts. Om alle verwarring en ellende te voorkomen maak je best de kabel volgens de standaarden. Gebruik geen cross schema (paar 1,2 en 3,6 verwisseld aan de andere kant van de kabel) tenzij je een 10mbit hubje gebuikt of een switch van meer dan 15 jaar oud hebt. En ook in dat geval controleren of je wel echt een cross cable wilt....

@Blackspot: lekkere ben jij! sowel een straight als een cross kabel zijn twisted, misbruik dat woord alstjeblieft niet op deze manier!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 47102 op 12-06-2010 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47102 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 20:40:
Fijn, zo'n onderwerp waar iedereen tegenaan babbelt :)
Daar is het een forum voor.
Anoniem: 47102 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 20:40:
@Blackspot: lekkere ben jij! sowel een straight als een cross kabel zijn twisted, misbruik dat woord alstjeblieft niet op deze manier!
Ik ben heel lekker... maar je hebt gelijk, de paren zijn 'twisted' en de kabel zelf heb je in de uitvoering crossed of straight (+ alle CAT versies).

Zeg het de volgende keer gewoon normaal als ik een term verkeerd gebruik. We proberen elkaar te helpen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 17:37:
[...]

DIT IS ABSOLUUT

NIET NIET NIET

WAAR

Excuseer de hoofdletters maar deze ENORME fout moet toch echt een keer de wereld uitgeholpen worden.
Uiteraard helemaal mee eens. Maar helaas zeg je evenals eerder iemand anders in dit topic er niet bij waarom. Geleiden is toch geleiden zal de leek zeggen. Inderdaad, maar de clou van storingsonderdrukking is dat twisten per aderpaar (UTP = Unshielded Twisted Pair). Als je dat willekeurig maar uit z'n volgorde haalt, worden totaal zinloos niet bijelkaar horende paren getwist, met als gevolg een niet storingsvrij dataoverdracht of niet optmale snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Bedankt voor alle reacties. Ben een stuk wijzer geworden. Ga nu de tweede connector erop zetten aan de andere kant. Het is trouwens een S/STP kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47102

Anoniem: 20531 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 20:55:
[...]
maar je hebt gelijk, de paren zijn 'twisted' en de kabel zelf heb je in de uitvoering crossed of straight (+ alle CAT versies).

Zeg het de volgende keer gewoon normaal als ik een term verkeerd gebruik. We proberen elkaar te helpen toch?
Sorry, ik wilde niet gemeen doen, 't is gewoon dat juist in de situatie van netwerkkabels deze termen verwisselen tot zo ontzettend veel verwarring kan leiden dat ik er (misschien iets teveel) op hamer dat dat niet handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

ChrisAB schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 21:07:
Bedankt voor alle reacties. Ben een stuk wijzer geworden. Ga nu de tweede connector erop zetten aan de andere kant. Het is trouwens een S/STP kabel :)
Zorg je wel dat je de mantel dan goed in je connector drukt. Normale (niet STP capable) connectors willen nog wel eens een ietsie te smal zijn om de mantel goed in te drukken, waardoor na verloop van tijd de mantel los schiet en je trekontlasting foetsie is.

:)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Hmm tenet even de verbinding proberen te testen maar helaas geen resultaat. Ga even 1 connector opnieuw doen want heb het idee dat daar de fout zit. En anders ligt het aan de kabel maar dit lijkt me sterk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hou de stekkertjes tegen het licht. Alle 8 draadjes moeten tegen de top in het stekkertjes zitten. Als ze dit niet doen dan zal ik het stekkertje afknippen en overnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

ChrisAB schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 21:51:
Hmm tenet even de verbinding proberen te testen maar helaas geen resultaat. Ga even 1 connector opnieuw doen want heb het idee dat daar de fout zit. En anders ligt het aan de kabel maar dit lijkt me sterk..
Met een 9 volt batterij (zo'n blokje) aan de ene kant en je tong/natte vingers/lampje/kat ( :+ ) aan de andere kant, kun je de aderparen eens testen en kijken of er geen breuk in zit. Als je een kabeltester hebt is dat natuurlijk beter.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Even een nieuwe erop gezet en weet nu zeker dat ze aan allebei de kanten goed zitten. Ik snap er dus nog vrij weinig van. Een breuk kan het haast niet zijn want heb hem vanmiddag netjes weggewerkt. Even het spoort bijster dus..

EDIT:
Het is niet zo dat CAT6 anders moet qua kleuren maar vind daar niks over op internet.. Het is van het merk Sharkoon S/STP 100 meter.. Misschien toch maar is iemand anders bellen om het te laten doen?

[ Voor 31% gewijzigd door ChrisAB op 12-06-2010 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Gebruik je de correcte pluggen? CAT6 is opzich al vrij lastig te knijpen, met al die shielding eromheen al helemaal.

Is het soepele kabel (in 1 draad zijn er meerdere kernen in elkaar gedraaid) of solid? (één koper-draadje per kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jarpse schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:32:
Gebruik je de correcte pluggen? CAT6 is opzich al vrij lastig te knijpen, met al die shielding eromheen al helemaal.
Shielding is niet inherent aan cat. 6 kabel hoor. Dat is gewoon een UTP vs. SFTP (of FTP, S/FTP, etc.) gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

CyBeR schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:43:
[...]

Shielding is niet inherent aan cat. 6 kabel hoor. Dat is gewoon een UTP vs. SFTP (of FTP, S/FTP, etc.) gebeuren.
Hmmhmm. Maar ik lees wel vaker dat men bij CAT6 wat meer gezeur heeft met het knijpen. Vaak door stugge/dikkere aders eromheen en een verkeerde plug.

Het was meer van, met een standaard unshielded Cat5 jackje gaat het niet echt lukken, zegmaar.

Hey, ik noem het in ieder geval geen RJ45 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BHQ op 13-06-2010 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-02 22:40
Je kan een gewone rj45 connector gewoon op een SSTP knijpen.
Het enige probleem is misschien het knijpen van die connector met al dat shielded materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jarpse schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:56:
[...]

Hmmhmm. Maar ik lees wel vaker dat men bij CAT6 wat meer gezeur heeft met het knijpen. Vaak door stugge/dikkere aders eromheen en een verkeerde plug.
De aders van een Cat. 6 kabel zijn meestal wat dikker inderdaad.
Het was meer van, met een standaard unshielded Cat5 jackje gaat het niet echt lukken, zegmaar.

Hey, ik noem het in ieder geval geen RJ45 ;)
Maar je noemt 't wel een 'Cat5 jack' en dat klopt ook niet ;) Het zijn 8P8C modulaire connectors. Maar goed, met 'UTP plug' kom je er ook wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Anoniem: 149800 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 20:01:
Om precies te zijn, de 'paren' moeten goed op volgorde zitten.. kleuren is alleen om ze makkelijker te identificeren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Het is een soepele kabel met 8 aders(geel-wit, geel, blauw-wit, blauw, groen-wit, groen, bruin-wit, bruin). Ik ga morgen even nieuwe RJ45 plugjes halen en dan het nog weer een keer opnieuw proberen. Ook heb ik nog een kabeltester geregeld. Daarmee moet het goed komen :)

Ja maar zoals ze nu in de RJ45 zitten zijn de paren niet precies op volgorde dus niet zoals hierboven.. Omdat ik geel voor oranje aan zie en voor de rest hou ik dit schema aan: http://www.weethet.nl/dutch/network_utp_cables.php

Ik kan ook niks vinden over een andere volgorde voor CAT 6 kabels.

[ Voor 35% gewijzigd door ChrisAB op 13-06-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 15:23
CAT-6 heeft ook geen andere volgorde. De volgorde in de link is goed.

Als je toch nieuwe connectors gaat halen, neem 10cm kabel mee als referentie en geef dit aan in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Ik neem een stukje mee en ga dan even langs de Media Markt, kijken of ze me daar verder kunnen helpen. Ook heb ik een andere tang geregeld want die ik nu had was van plastic en niet van al te beste kwaliteit. Het komt volgens mij nogal precies hoe die word dichtgeknepen en dit moet echt goed zitten! Als er nog meer reacties zijn dan zijn ze welkom..
Pagina: 1