Toon posts:

Variabele 5.1 opstelling met mogelijkheid tot 2.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Situatieschets
Sinds kort woon ik op een nieuwe kamer, waar ik een goed mediasysteem wil hebben. Dit ondanks de grootte van mijn kamer, ongeveer 3,75 bij 3,25 meter.

In mijn kamer heb ik drie bronnen van geluid, namelijk mijn PC, mijn TV (Met PS3) en mijn electrische piano. Al deze apparaten staan tegen verschillende muren, zie figuur 1.

Afbeeldingslocatie: http://www.professorfrancken.nl/franckenvrij/webplaatjes/Kamer.gif

Figuur 1. Plattegrond van mijn kamer. Zwarte blokken 1 t/m 6 zijn speakers, nummer 7 is de subwoofer. Rode blokken zijn apparaten die het geluid produceren. Zwarte cirkels zijn posities van mijn stoelen. Verder zijn de contouren van mijn bureau en bed zichtbaar. (TV hangt aan de muur.)

UitgangPCTV

FL12
FR23
RR34
RL41
FC56
Subw.77

Tabel 1. Overzicht met welke speaker op welke receiveruitgang aangesloten moet worden als ik achter de PC zit of TV kijk. FL staat voor front left, RR voor rear right et cetera.

Nu wil ik op mijn PC kunnen gamen met 5.1 geluid, op mijn TV wil ik gamen en (HD-)films kijken met 5.1 geluid, mijn piano geeft 2.0 geluid en ik wil (2.0) muziek luisteren.

Het schakelen van 5.1 geluid
Laat ons eerst naar het 5.1 geluid van mijn PC en TV kijken. Dit moet kunnen zonder hier 10 speakers en 2 subwoofers voor te kopen, want dat is natuurlijk onzin. Op dit moment heb ik hiervoor twee opties:

1. Softwarematig
Ik sluit alle speakers aan op mijn PC, alwaar ik met software de positie van de speakers wijzig.
Voordelen:
- De balans kan per speaker ingesteld worden. Dit zou de geluidsverdeling misschien wel ten goede komen, gezien de slordige opstelling van de speakers in mijn kamer.
- Een geluidskaart waarschijnlijk goedkoper is dan een receiver.
Nadelen:
- De PC moet aan staan als ik TV wil kijken met 5.1 geluid. (Misschien een klein nadeel, mijn PC staat als ik er nu over nadenk toch vrijwel altijd aan.)
- Ik ben beperkt tot het kopen van een PC-speakerset. (Zoals de Z-5500 waar iedereen enthousiast over schijnt te zijn.) Dit is lastig, aangezien ik dan een losse tweede FC-speaker moet zien te versieren. Verder weet ik niet of ik mijn piano door een geluidskaart zou kunnen laten versterken en of dat ook mooi wordt. Het is nogal een goeie, dus dat is wel wenselijk.

2. Hardwarematig
Ik koop een receiver waar ik al mijn bronnen op aan kan sluiten. Vervolgens bouw ik zelf een schakeling om de speakers te positie te veranderen, zie tabel 1.
Voordelen:
- Ik kan een simpele receiver met losse speakers kopen. De enige eisen aan de receiver is dat hij optical in voor de PS3 en 5.1 uit moet hebben.
Nadelen:
- Ik moet zelf een schakeling bouwen. (Stiekem wel leuk.)

Het bouwen van die hardwarematige schakeling kan op verschillende manieren:
1. Met relais
Dan heb ik 5 relais nodig, een 12V adapter, een schakelaar voor op mijn bureau en wat random draad. De schakeling heb ik al uitgetekend en is relatief eenvoudig. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als de relais niet helemaal tegelijk schakelen, bijvoorbeeld als er ééntje wat trager is of stuk gaat, en er twee speakers tegelijkertijd verbonden zijn met één receiveruitgang.
Voordelen:
- Alles kan weggewerkt worden onder mijn bureau, zodat ik alleen een schakelaartje hoef te zien.
Nadelen:
- Het systeem verbruikt energie om in één stand geschakeld te zijn. Dit is eigenlijk een beetje zonde.

2. Met een custom rotatieschakelaar
Dit systeem bestaat uit een rotatieschakelaar (klik) waar je zelf wafers in kan zetten (klik). Van die wafers zou ik dan twee zespolige wafers nodig hebben. Omdat de schakelaar direct aan de aansluitingen zit is dit iets moeilijker weg te werken in mijn bureau. Met wat geluk kan ik een gat boren in mijn bureau waar de as door kan, zodat alleen de draaiknop zichtbaar is.

Speakerkeuze
Om mooi stereogeluid van muziek en mijn piano te hebben lijkt het me dat boekenplankspeakers geschikter zijn dan satellieten. Deze mogen tweedehands zijn, volgens mijn huisgenoot zijn er best goede speakers te koop voor weinig geld. (Bijvoorbeeld Wharfedale Denton 2 die hij zelf ook heeft, op Marktplaats voor onder de €50 per twee. Goedkoop omdat ze oud zijn, maar geluid is prima.)
In mijn kamer zouden deze dan speaker 3 en speaker 4 worden. Maar omdat je bij de TV-opstelling dan rechts andere speakers dan links zou hebben, lijkt het me handiger om gewoon vier dezelfde te hebben.
Voor de frontspeakers, 5 en 6, heb ik liever iets kleiners, aangezien die op hun positie veel meer effectieve ruimte in nemen. Hiervoor weet ik nog niet welke ik zou willen, moet ik nog uitzoeken.

Overige apparatuur
Mijn TV is de Sony KDL40HX700. Verder komt er dus een PS3. De receiver hoeft niet veel te kunnen volgens mij. Hij moet fatsoenlijk 5.1 geluid kunnen produceren en genoeg ingangen hebben voor mijn apparaten. Voor de PS3 moet hij dus wel HDMI in hebben, of op zijn minst optisch. Zelf dat ik te denken aan de Sony DG500 of DH500. Mijn budget is trouwens rond de €300.

Wat ik wil weten
De grootste reden dat ik dit hier post, is omdat het niet het simpelste systeem is. Het is makkelijk om belangrijke details over het hoofd te zien. Maar als er meerdere mensen naar kijken loopt die kans natuurlijk aardig terug.
Verder heb ik zelf weinig kennis over dit soort zaken. Je zult vaak zien dat andere mensen, met misschien wat ervaring op dit vakgebeid, direct een simpele(re) oplossing zien die ikzelf miste. Bijvoorbeeld voor het principe zelf, of voor de schakeling die ik waarschijnlijk ga bouwen.
Verder zijn allerhande ideeën en suggesties, ook over randzaken (het is nogal een project vind ikzelf) zeer welkom. Nogmaals, tien tweakers weten veel meer dan één van mij.

Als laatste zie ik nu dat het nogal een lange post geworden is (ik ben er ongeveer 2 uur mee bezig geweest :P). Hopelijk schrikt het niet teveel mensen af en sorry daarvoor. Voor de volledigheid leek het me echter niet handig het in te korten. Ikzelf vind het in elk geval wel een interessant project om mee bezig te zijn.

Bijvoorbaat heel veel dank voor diegenen die de moeite nemen dit verhaal te lezen en hun waardevolle meningen met mij delen!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Erg gaaf idee, ik heb zelf ook wel eens gespeeld met dit idee. Het is inderdaad sowieso onzin om 2 5.1 setjes aan te schaffen, dus zou ik voor het schakelen gaan. Mijn voorkeur zou uitgaan naar hardware-matig schakelen, scheelt computer-gedoe en je bent niet beperkt tot een setje als de Logitech Z-5500.

Je budget van 300 euro is voor alle luidsprekers inclusief reciever, of voor enkel de reciever. Bij het eerste kun je op marktplaats wel een wat oudere reciever zonder HDMI scoren voor 100 euro en dan voor 200 euro op jacht gaan luidsprekers, voor 300 euro kun je 2e-hands al heel aardige recievers mét HDMI kopen.

Ik denk dat het handig is om elke keer dat je schakelt tussen de luidsprekers, je reciever uit te schakelen. In principe kan het geen kwaad als 2 luidsprekers even op dezelfde uitgang zitten (als je geen muziek speelt, maar de impedantie die de reciever ziet halveert dan wel ineens.). Het kortsluiten van een luidspreker uitgang door een ongelukkige schakeling heeft echter wel gevolgen voor je versterker.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een passieve schakeling (Dus je wafer draaiknop) en ik denk dat dat prima kan werken.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:25
Al aan actieve speakers gedacht? Dan zit je niet vast aan Logitech e.d., lijkt mij het makkelijkst. En het saaist :+

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• gambr0
Wat maakt het uit of de TS een lijnsignaal naar een actieve luidspreker moet schakelen of dat hij een luidsprekersignaal per luidspreker moet schakelen? Dus ik zie het voordeel van actieve luidsprekers niet? Of kun je via de pre-outs wel dit soort schakelingen doen op je reciever?

Sowieso lijkt het me niet dat de TS vast zit aan Logitech.

• Peenutzz
gambr0 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 15:40:
Wat maakt het uit of de TS een lijnsignaal naar een actieve luidspreker moet schakelen of dat hij een luidsprekersignaal per luidspreker moet schakelen? Dus ik zie het voordeel van actieve luidsprekers niet? Of kun je via de pre-outs wel dit soort schakelingen doen op je reciever?

Sowieso lijkt het me niet dat de TS vast zit aan Logitech.
Hij zegt zelf in de TS dat hij bij softwarematig schakelen beperkt is tot PC speakersets en dat daardoor lastig aan een extra center is te komen. Met 6 actieve speakers heb je dat probleem niet en er is veel meer keus.

Verwijderd

Gewoon lekker knutselen voor 2,3 tientjes aan een relaisbordje. Geeft veel voldoening als het af is en die 12V 300mA ga je echt niet merken op je energienota.
Ik weet alleen niet wat er gebeurt als de relais niet helemaal tegelijk schakelen, bijvoorbeeld als er ééntje wat trager is of stuk gaat, en er twee speakers tegelijkertijd verbonden zijn met één receiveruitgang.
Neem dan voor de zekerheid een aan/uit/aan schakelaar. Zodra je je setup wilt veranderen moet je schakelaar door de "uit-stand" waardoor je zeker bent dat de relais "los" zijn.

• gambr0
Peenutzz schreef op zondag 13 juni 2010 @ 16:24:
[...]

Hij zegt zelf in de TS dat hij bij softwarematig schakelen beperkt is tot PC speakersets en dat daardoor lastig aan een extra center is te komen. Met 6 actieve speakers heb je dat probleem niet en er is veel meer keus.
Ik weet niet wat jij onder een actieve luidspreker verstaat? Maar het probleem blijft hetzelfde, of de luidsprekers nu passief of actief zijn. In mijn eerdere posts raadde ik de TS sowieso al af om software matig te gaan schakelen met een Logitech setje. Ik denk dat je met een actieve luidspreker een normale (niet-computer) luidspreker bedoeld?

• Peenutzz
gambr0 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 01:42:
[...]

Ik weet niet wat jij onder een actieve luidspreker verstaat? Maar het probleem blijft hetzelfde, of de luidsprekers nu passief of actief zijn. In mijn eerdere posts raadde ik de TS sowieso al af om software matig te gaan schakelen met een Logitech setje. Ik denk dat je met een actieve luidspreker een normale (niet-computer) luidspreker bedoeld?
Met een actieve speaker bedoel ik die met ingebouwde versterker: http://www.google.nl/imag...&resnum=4&ved=0CEQQsAQwAw
Hiermee is het probleem juist heel eenvoudig mee op te lossen zou ik denken, ik zie het probleem niet :?
Uit de pc komen 6 kanalen en een subwoofer. Op elk kanaal sluit je zo'n ding aan, sub erbij en alles is ineens eenvoudig softwarematig in te stellen. Gelijkmatig geluidsbeeld in elk van de twee luisterposities, de pc versterkt niet, maar de speakers en die zullen in 2.0 op de piano een beter geluid geven dan een pc speakersetje. Bij de pc setjes is tevens het probleem dat lastig aan een losse speaker te komen is voor het tweede centerkanaal wat de TS gebruikt. Volumeregeling zal het handigst zijn via de pc en er zijn 6 extra stopcontacten nodig, maar als dit mijn probleem geweest zou zijn zou ik het zeker in overweging nemen.

Pagina: 1