ik heb hier een Acer Aspire 7520 laptop van mijn zwager. Hij wil niet opstarten. Als je op de power knop drukt draait de ventilator heel even en dan houdt het op. Blijf allerlei lampjes branden en laptop probeert iedere keer toch op te starten. Cpu wordt ook warm. Moederbord piept niet. Ik hoor gewoon niks. Wat kan de oorzaak zijn? Is de bord volledig kapot of waarschijnlijk CPU? Ik heb de laptop helemaal stofvrij gemaakt. Nieuwe koelpasta op de CPU. Maar help niet. Alvast bedankt voor de reacties.
Viel de laptop al eerder eens uit? Als ik Google op de specs kom ik op de beruchte 8400M videokaart uit. Een vriend van me met een compleet andere laptop, maar ook een 8400M had op den duur hetzelfde. De kaarten worden naar het schijnt, te warm, waardoor de videokaart op den duur compleet kapot is en je niet meer kunt starten. Is de laptop nog binnen de garantie?
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Garantie heeft hij niet meer helaas. Laptop viel eerder ook wel eens uit zegt hij. Kan ik de videokaart zelf vervangen of is dat niet mogelijk?
Als de videokaart op een MXM-slot zit gaat dat wellicht wel lukken, zo niet kan je best de oventruc proberen of extra garantie te claimen vanwege een fabrieksfout (zie ook dit, dit en dit artikel).
Maar niemand weet zeker of het aan de GPU ligt. Kan ook perfect aan iets anders liggen. HDD, WLAN, DVD-drive e.d. al eens losgekoppeld? Extern scherm aangesloten? RAM nagekeken?
Maar niemand weet zeker of het aan de GPU ligt. Kan ook perfect aan iets anders liggen. HDD, WLAN, DVD-drive e.d. al eens losgekoppeld? Extern scherm aangesloten? RAM nagekeken?
[ Voor 25% gewijzigd door Petervanakelyen op 12-06-2010 14:37 ]
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Ik heb hetzelfde gehad met een Acer laptop van een vriend. Die laptop heeft een 8600M erin zitten en die was dus kapot. Ik heb de kaart gebakken in de oven (190 graden voorverwarmd, 9 minuten lang) en nu werkt de laptop weer. Er is een topic hier op GoT over het bakken van de 8 serie kaarten van nVidia in de oven, dus als je het aandurft kan je het proberen.
Om zeker te zijn dat de grafische kaart kapot is, moet je de laptop helemaal uit elkaar halen en vervolgens de grafische kaart loskoppelen. Bij mij startte hij dan wel op alleen had ik natuurlijk geen beeld.
edit: te laat
edit2: als je zelf een nieuwe kaart wil kopen, let dan wel op dat je een tweede revisie van die kaart koopt, want die hebben het oververhittingsprobleem niet. Ik weet dat ze bestaan, alleen weet ik niet hoe je ze kan herkennen, dus vraag even na als je het wil bestellen. Anders heb je na een tijdje weer hetzelfde probleem.
Om zeker te zijn dat de grafische kaart kapot is, moet je de laptop helemaal uit elkaar halen en vervolgens de grafische kaart loskoppelen. Bij mij startte hij dan wel op alleen had ik natuurlijk geen beeld.
edit: te laat
edit2: als je zelf een nieuwe kaart wil kopen, let dan wel op dat je een tweede revisie van die kaart koopt, want die hebben het oververhittingsprobleem niet. Ik weet dat ze bestaan, alleen weet ik niet hoe je ze kan herkennen, dus vraag even na als je het wil bestellen. Anders heb je na een tijdje weer hetzelfde probleem.
[ Voor 22% gewijzigd door Oguz286 op 12-06-2010 14:36 ]
Ik zou echt niet weten hoe ik alle onderdelen kan testen. Dus blijft moeilijk.
acer aspire 7520 7A2G16Mi Dit is het type nummer van de laptop.
acer aspire 7520 7A2G16Mi Dit is het type nummer van de laptop.
pricewatch: Acer Aspire 7520-7A2G16MI
Volgens pricewatch heeft deze laptop GeForce 7000 M videochip.
Verwijderd
Ze worden niet te warm het soldeersel van (alle huidige?) nVidia GPU's bestaat uit een slechte samenstelling waardoor er schuurtjes in komen.MsG schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 14:24:
De kaarten worden naar het schijnt, te warm, waardoor de videokaart op den duur compleet kapot is en je niet meer kunt starten.
Je moet exact weten welk type het is. Er zijn blijkbaar ook uitvoeringen met 8400M en 8600M.tayram schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 14:44:
pricewatch: Acer Aspire 7520-7A2G16MI
Het is inderdaad een slechte samenstelling soldeersel, maar daarbuiten worden velen toch ook flink te warm.Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 14:46:
[...]
Ze worden niet te warm het soldeersel van (alle huidige?) nVidia GPU's bestaat uit een slechte samenstelling waardoor er schuurtjes in komen.
Ik heb hier een laptop staan waarvan de 8600M GS rond de 100°C wordt, idle.
Nvidia heeft trouwens wel een soort actie aangekondigd, misschien kan je nog aanspraak maken op coulance. Die vriend van me had ook geen garantie meer (wel binnen 2 jaar, maar winkel was failliet), toen heeft hij gemaild en gewezen op dit wereldwijde probleem. Daarna hebben ze hem gerepareerd.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ik heb gekeken. Het is een GeForce 7000 M videochip. Dus misschien toch iets anders aan de hand. Ik denk dat hele moederbord gewoon defect is. Anders moet hij piepen en fouten doorgeven toch?
Niet per se, er zijn ook een hoop moederborden die absoluut niet piepen. Heb je nu al getest met andere RAM (één latje, eventueel) en alle onnodige randapparatuur zoals HDD/DVD/WLAN/BT losgekoppeld?
Ik moet nu even weg. Boodschapjes doen. Zodra ik terug ben ga ik verder kijken.
Helaas. Maar ik kom echt niet verder. En ik heb geen reserve CPU of RAM om te kunnen proberen. Ik geef het op denk ik.
Bijna niet. Als ik de laptop aanzet begint ventilator te draaien. Lampjes gaan branden. DVD-ROM is actief. Over de CPU kan ik niks zeggen of hij wel werkt maar hij wordt wel warm. USB uitgangen zijn actief alleen om de paar seconden valt het weg en komt het weer terug.Stef42 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 19:07:
Hoor je Hard-disk activiteit na het indrukken van de power-button?
Probeer je dit op netstroom aangesloten of enkel op batterij etc.?
Misschien is de batterij verwijderen, anders weet 'k ook niet meer..
Misschien is de batterij verwijderen, anders weet 'k ook niet meer..
Pagina: 1