Router/firewall welke multiple DHCP scopes kan hosten.

Pagina: 1
Acties:

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben met spoed opzoek naar een router/firewall (liefst géén Cisco overigens.) die meerdere DHCP scopes kan uitdelen.
Ik heb me al compleet het schompes gezocht op google en webshops maar nergens kan ik in de specificaties vinden welke routers/firewalls deze functionaliteit bieden.

Heeft hier iemand enig idee? Overigens als er een Dual WAN port op zit zou dit zeker een pluspunt zijn! :)

Verwijderd

Goedkoopste en snelste oplossing die ik zo kan bedenken is een Linux pctje.

Iedere pc, zelfs een oude pentium 1 ofzo kan als DHCP server dienen. Er zijn genoeg goede howto's en ook de standaard man pages zijn genoeg om in no-time een DHCP server te fixen die meerdere scopes aankan.

In consumenten routers ben ik zulke functionaliteit nog nooit tegengekomen maar de Linksys RV42 of RV48 hebben een Dual WAN poort welke zowel als fail-over als load-balance kan worden gebruikt. Eigenlijk gewoon een Linux router op een Intel XScale ARM cpu onder de motorkap. De RV42 heb ik zelf overigens.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:50
Cisco kan het idd,maar ook een speedtouch adsl modem kan meerdere netwerken met dhcp scopes aan, het instellen van de firewall bij een speedtoch is echter erg lastig.
Een Cisco en een speedtouch hebben echter een ander publiek, aangezien je zelf over een cisco begint, verwacht ik niet dat het voor thuis gebruik is.

Welke eisen heb je nog meer en in welke omgeving wil je het gebruiken?
Waarom wil je bv geen cisco, wat moet de snelheid zijn, moet het wifi hebben enz.

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 13:09:
Goedkoopste en snelste oplossing die ik zo kan bedenken is een Linux pctje.
Wij hebben nu een Windowsbak staan die deze functionaliteit bied maar we willen juist geen pc er meer tussen hebben staan.
Het is alleen voor het hosten van een DHCP/Switch/VLAN zodat meerdere kantoren gebruik kunnen maken van de internet/voip functionaliteit in hetzelfde gebouw over dezelfde internet lijn, maar toch allemaal hun eigen afgescheiden stukje/segment hebben. :)
Opzich werkt het nu prima met die 2003 server alleen staat dat ding verder de hele dag niets te doen. Er komen ook meerdere van dit soort projecten aan dus ik zie dan liever dat op iedere vestiging gewoon een router/firewall hangt die de DHCP scopes uitdeeld en een switch die ze dan verdeeld over de VLANS.
Dat scheelt weer 1 spof in het netwerk :)
canonball schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 13:11:
Cisco kan het idd,maar ook een speedtouch adsl modem kan meerdere netwerken met dhcp scopes aan, het instellen van de firewall bij een speedtoch is echter erg lastig.
Een Cisco en een speedtouch hebben echter een ander publiek, aangezien je zelf over een cisco begint, verwacht ik niet dat het voor thuis gebruik is.

Welke eisen heb je nog meer en in welke omgeving wil je het gebruiken?
Waarom wil je bv geen cisco, wat moet de snelheid zijn, moet het wifi hebben enz.
Het is inderdaad niet voor thuisgebruik maar voor MKB gebruik dus echte hakkietakkie merken vallen af maar in de categorie van draytek enzo moet je denk ik denken :)
Snelheid/wifi e.d. maakt niet uit. Hij moet gewoon kunnen routeren, en DHCP scopes kunnen uitdelen. En zoals gezegd zou failover een pluspunt zijn.
Opzich is er heel wat te vinden qua routers die deze functionaliteiten bieden maar bijna geen één met multiple scopes lijkt het :P

Verwijderd

Ik weet niet zeker of de Linksys RV42 multiple-scopes ondersteunt maar dual-wan met fail-over wel en hij is goed betaalbaar, zeer proffesioneel en vrij fors kwa specs ook. maarja, Linksys is stiekum wel cisco.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Een wat uitgebreidere router kan het vast wel.

Sonicwall kan het iig op diverse modellen (iig de NSA serie), hier kun je gewoon een interface maken per vlan en hier afzonderlijke scopes op definieren. (ik heb een vergelijkbare setup bij een klant draaien, dus ook meerdere vlans, waarbij de sonicwall dhcp doet per vlan)

Je krijgt dan gewoon een x-aantal vlans op een poortje, en kunt hier afzonderlijke scopes (per vlan dus) op configureren.
Daarnaast heeft zo'n ding ook een dual wan mogelijkheid dus je kan je wan ook redundant maken als je wilt. (en uiteraard QoS toepassen, je kan ook firewall rules maken waarop je bepaald verkeer (bv dus naar je voipservers) een hogere prioriteit geeft.

Als je een router/firewall hebt die geen vlans ondersteunt kun je eventueel ook aparte interfaces maken en hier individuele scopes opzetten, en deze losse interfaces in je switch weer het juiste vlan in laten gaan. Alleen krijg je dan wel per vlan een netwerkkabeltje naar je switch, mooi/netjes dus absoluut niet.

Maar ik gok dat een beetje fatsoenlijke router dat wel kan.

Heb je geen server die je gewoon dat kan laten afhandelen? (dus een bestaande server) of desnoods een VM als je al een virtualisatieplatform draait. Als er totaal geen server op die lokatie komt dan is een router idd een mooiere optie, een server apart is zinloos (Al kun je natuurlijk prima een atom-based dingetje pakken met linux, dat verbruikt ook weinig stroom, maar het blijft wel extra hardware die stuk kan)

Wat is het budget? Zo'n NSA (240 ofzo, hoger heb je toch niet nodig) kost iets van 800 eur ofzo. (De TZ serie is goedkoper maar doet uit mn hoofd geen vlans)

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 12-06-2010 19:58 ]

Pagina: 1