XFX Revo64, 5-poorts RAID 3 i.c.m. 5x Samsung 1,5TB HD154UI?

Pagina: 1
Acties:

• madmenno
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:05
Ik heb hier een fileservertje staan met daarin een oude XFX Revo64, 5-poorts SATA RAID controller met daaraan 5x 320GB Seagate schijven in RAID 3
Ook zit er nog een oudere 3ware Escalade 7506-12 ATA RAID controller in, maar die gaat er toch uit....

Overigens is het systeem waar dit in zit een dual P3 met 2x Piii 1000EB op een Asus CUV4X-D plank.
Momenteel zit deze array helemaal vol en wil ik graag gaan uitbreiden.

Vandaar een paar vragen:

1: Ik heb nog een tweede Revo64, 5-poorts liggen. Heeft iemand enig idee of twee Revo64's op één moederbord gaat werken? Het is hier even niet zo simpel te testen wegens ruimtegebrek, dus als iemand het toevallig al weet zou dat zeer gewaardeerd worden :)

2: Ik was van plan als upgrade 5x Samsung 1,5TB HD154UI's te bestellen. Ik kan alleen nergens vinden wat de max. RAID 3 array size is van die Revo64 (als er als een max. size is....)
Ik vroeg me dus eigenlijk af of die kaart 5x 1,5TB in RAID 3 gaat eten.

Iemand ervaringen met grote schijven op deze relatief oude kaart?

Verwijderd

Waarom kan je het niet testen? Zo moeilijk is het toch niet om een extra kaart op het mobo te prikken? Je ziet dan vanzelf wel wat er gebeurt als je het systeem opstart. Het werkt of het werkt niet, zo simpel is dat. Daarnaast, heb je zelf al geprobeerd om wat info te zoeken via google ofzo? Het is natuurlijk wel makkelijk om hier vragen neer te plempen en dan te wachten op antwoorden. Een beetje tweaker steekt daar zelf ook wat tijd in.

• madmenno
Ja, natuurlijk is het wel te testen. Probleem is dat ik dan nog steeds niet weet of de tweede kaart met schijven eraan ook gaat werken. Het is namelijk een driverloze kaart. Ik weet dan nog stees niet of die 2 arrays op twee identieke kaarten eet.

Overigens gaat het meer om vraag 2. Uiteraard heb ik op internet gezocht, maar er is gewoon niks te vinden over grote schijven op deze relatief oude kaart.
Voordat ik dadelijk 5 stuks 1,5TB schijven heb liggen waar ik niets mee kan, wilde ik eerst hier wat ervaringen vragen, voordat ik misschien iets stoms over het hoofd zie... :)

Verwijderd

Heb je niet een paar oude schijfjes liggen om op de 2e kaart aan te sluiten, mocht het dan werken dan weet je dat. Daarmee is je 2e vraag nog niet beantwoord. Zoals je zegt is het een relatief oude kaart en zal je zeker op zijn minst het bios moeten updaten voordat die maat hd's gaan werken. Ook ik heb gezocht op internet en je kan heel weinig vinden buiten de standaard specs. Daarnaast kan je eerst testen met 2 schijven, mocht het dan niet werken, dan kan je nog altijd een highpoint kaartje aanschaffen. Eerlijk gezegd denk ik dat het niet gaat werken met grote schijven, aangezien de kans klein is dat deze kaart over een 64bit LBA beschikt.

• madmenno
Nee, ik heb helaas geen grote SATA schijven liggen om te testen.

Het gebrek aan informatie over de kaart is echt heel hinderlijk idd. Anders was ik er zelf denk ik wel uitgekomen.
Probleem is dat de maker van de chip Netcell al lang geleden failliet is gegaan. Dus geen support meer...

Het fijne van de Revo64 kaartjes, was echter dat ze geen drivers nodig hebben en dus op vrijwel elk besturingssysteem werken.

Een harde limiet van de RAID 3 array capaciteit van de kaart is idd ook mijn grootste zorg. Het is een SATA kaart, maar ik heb verder geen idee wat de specs ervan zijn, afgezien van de basisdingen.
Ik kan zodadelijk nog even de handleiding heel goed gaan doorlezen, maar betwijfel of er iets dergelijk over instaat.

Verwijderd

Lees het volgende eens door. In deze V&A wordt al beweerd dat er 500 GB schijven op kunnen.

V&A aangeboden: XFX Revo 5-Port RAID SATA RAID pci-Card

Volgens mij zou je met deze kaart in ieder geval raidsets moeten kunnen maken tot 2 TB, maar of dat lukt met 2 hd's van 1 TB, daar twijfel ik aan. Met 4 x 500 GB zou het moeten lukken. Ik denk dat je toch beter voor een ander kaartje kan gaan kijken.

Edit 01 : Kwam net op internet het volgende artikel tegen. In dit artikel staat dat deze kaart een 64bit RAID engine heeft, wat zou neerkomen op een 64bit LBA. Het zou dus mogelijk moeten zijn om grote hd's aan deze kaart te hangen. Lees en oordeel zelf.

http://www.directron.com/sppcc3h.html

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2010 14:21 ]

• madmenno
Ik kan ook echt nergens vinden welke logical block addressing deze kaart ondersteunt. De handleiding is ook waardeloos...
Mja, ff over nadenken dan maar...

Bedankt iig voor het meedenken :)

Verwijderd

Oeps, het gaat over een ander model, mijn fout.

• madmenno
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 14:23:
Oeps, het gaat over een ander model, mijn fout.
Dat is de 3-poorts versie met de NC3000 chipset
De 5-poort versie is vrijwel identiek maar dan met een NC5000 chipset

EDIT1: Ze hebben het hier over een 64-bit data path. Heb echter geen idee of dat een 64-bit LBA betekent

EDIT2: lees net ergens dat data path en LBA niks met elkaar temaken heeft...

EDIT3: op internet hebben ze het in artikelen over Netcell en de NC5000 chips steeds over "100% hardware-based 64-bit RAID engine". Zegt dit nog iets over de LBA misschien?

[ Voor 48% gewijzigd door madmenno op 12-06-2010 14:51 ]

Verwijderd

Als ik het zo lees, heeft het meer te maken met datadoorvoer dan met een 64bit LBA. Kijk maar eens onder het kopje SPU Product Compared. Daar heeft men het over de snelheid van de datadoorvoer. Ik zou er van uit gaan dat je gewoon niet hoger kan dan een raidset van 2 TB.

• madmenno
Ik ga straks toch maar even de fileserver leeghalen en die 2e kaart proberen in te bouwen.
Als dat lukt ga ik denk ik maar op zoek naar 4 of 5 stuks 500GB schijfjes. Dan kan ik iig voorlopig weer even vooruit :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik heb twee 3port versies van die kaart gehad. Het werkt wel in 1 systeem. Software die erbij zit ziet ook netjes twee kaarten.
Enige wat je wel moet doen, is zorgen dat op de tweede kaart de ROM is uitgeschakeld. Anders kunnen ze tijdens boot met elkaar in de clinch liggen. (ik kreeg m'n bak niet bootend met twee kaarten met de ROM ingeschakeld).

Uitschakelen gaat helaas alleen via software of via de ROM-Bios setup. Dus je zal de kaart even in een andere PC moeten hangen en daar de ROM uitschakelen.

Verder heeft de kaart, voor zover voor mij bekend, een limiet van 2TB per volume. Dus 5x 1.5TB gaat niet werken. 5x500GB gaat wel lukken.

Edit:
64bit engine is niet 64bit LBA ;)
Anders zou je op een 32bit PC geen 48bit LBA kunnen hebben. Engine slaat namelijk op de CPU van het ding.

Performance van die kaarten tijdens rebuilds en write acties zijn trouwens niet geniaal. Maargoed, prijs/prestatie gewijs zijn ze erg leuk.
Kaartjes mochten destijds 3 tientjes kosten en ze zijn sneller dan de meeste onboard RAID kaarten onder RAID5, wat in essentie zo'n beetje hetzelfde is als RAID3.
Verschil is dat RAID3 één schijf dedicated voor parity data gebruikt en bij RAID5 verspringt de parity data steeds.
Bij het eerste datablock zou dan de parity van dat block op schijf 1 staan, bij het tweede block op de tweede, etc. Komt hij bij de laatste disk aan, gaat het terug naar de eerste voor de parity data.
Effectief is er dus altijd voor ieder block de mogelijkheid om de boel weer uit te rekenen als er één disk crasht. Wat mij betreft is het beide even veilig en wat betreft snelheid gaat de meeste rekenkracht sowieso in de parity data berekening zitten.

Edit2:
Trouwens, waarom Samsung Spinpoint schijven? Er zijn nogal wat geruchten dat de F* serie schijven niet zo lekker met RAID overweg kunnen. Wat er van waar is weet ik niet, heb het zelf niet getest, maar het wordt gezegd...

NC3000 en NC5000 zijn trouwens nagenoeg identiek, op de cache grootte en aantal poorten na.

Edit3:
Ik ben even m'n email archief in gedoken voor je ivm een website die ik niet meer kon vinden.
Tijden terug heb ik namelijk contact gehad met iemand die een website runt over de NetCell Revolution (aka NC3000/NC5000). Er staan onder andere updated drivers, software en ROM's op.
Mocht je tegen issues aan lopen, kan je daar eens kijken of er toevallig een betere ROM of drivers voor de kaart zijn.

http://www.soft-port.dk/

[ Voor 60% gewijzigd door McKaamos op 12-06-2010 15:59 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• madmenno
Bedankt voor de link. Die is heel erg handig!

Ik vond via die website het volgende: klik

Het is me nu nog steeds niet 100% duidelijk of ze meer dan 2TB arrays ondersteunen, maar 5x500Gb lijkt sowieso te lukken.

Ik denk dat dat ik gewoon 5x500GB ga regelen en dat eerst maar eens ga proberen. Straks eerst ff proberen die 2e kaart te plaatsen en de ROM uit te schakelen.

EDIT1: Ik vond ook dit nog. Blijkbaar kunnen partities groter dan 2TB wel onder bepaalde omstandigheden. Helaas draai ik een standaard Win XP SP3, dus gaat dit bij mij niet lukken...

[ Voor 22% gewijzigd door madmenno op 12-06-2010 16:23 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

2TB+ volumes heb je GPT voor nodig (itt reguliere MBR). De enige WinXP versie die dat ondersteunt is Windows XP Professional x64 Edition.
Dus mocht je een 64bit machine gebruiken, zet er dan minimaal dat op.
In essentie is dat gewoon Win2003 met een XP shell. Bij gebrek aan drivers kan je daarom ook gewoon Win2003 drivers gebruiken e.d.
Grootste voordeel is dat de prijs voor XP64 een stuk lager is als voor Win2003 (afaik dan).

Of de kaart zelf 2TB+ lust durf ik niet te zeggen. Misschien dat het een kwestie van een ROM update is...

Om de ROM uit te schakelen zal je de kaart eerst in een andere PC moeten hangen, gezien je anders met twee draaiende ROM's zit in één machine. Je komt dan waarschijnlijk niet verder dan het POST scherm van je PC. (of hij doet helemaal niks, zoals de machine die ik had)

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 12-06-2010 17:02 ]

• madmenno
McKaamos schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 15:19:
Enige wat je wel moet doen, is zorgen dat op de tweede kaart de ROM is uitgeschakeld. Anders kunnen ze tijdens boot met elkaar in de clinch liggen. (ik kreeg m'n bak niet bootend met twee kaarten met de ROM ingeschakeld).

Uitschakelen gaat helaas alleen via software of via de ROM-Bios setup. Dus je zal de kaart even in een andere PC moeten hangen en daar de ROM uitschakelen.
Moet ik dan in de bios setup van één van de kaarten de 'expansion BIOS'' disablen? Dat is het enige wat ik daar kan vinden van logisch lijkt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

madmenno schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 17:05:
[...]

Moet ik dan in de bios setup van één van de kaarten de 'expansion BIOS'' disablen? Dat is het enige wat ik daar kan vinden van logisch lijkt.
Ik heb zelf de kaarten niet meer dus ik kan het niet voor je checken, maar volgens mij was dat hem.
Ook Int19 uitschakelen.

Edit:
Trouwens, als je uberhaupt niet van die kaarten hoeft te booten kan je het ook op beide kaarten uit zetten. Denk dat dat het meest feilloos is om te doen.
Wil je het weer aan zetten, dan moet dat via de software die bij de kaarten hoort.

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 12-06-2010 17:07 ]

• madmenno
Oh w8, ik zie nu net in de handleiding dat Int13 uitschakelen bootconflicten kan voorkomen. Die andere schakeld de bios helemaal uit. Dat is toch niet de bedoeling neem ik aan?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

madmenno schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 17:08:
Oh w8, ik zie nu net in de handleiding dat Int13 uitschakelen bootconflicten kan voorkomen. Die andere schakeld de bios helemaal uit. Dat is toch niet de bedoeling neem ik aan?
Beide uit zetten.
Bios heb je niet nodig voor de werking van de kaart.
Mocht je iets willen configureren, dan kan dat ook via de software vanuit Windows.
Bij mij hielp het niet om alleen Int13 uit te schakelen.

• madmenno
Ok Thanks. Ik ga het proberen

EDIT1: So far, so good! Mijn fileserver herkent nu beide Revo64 kaarten. Volgende stap: HDD's
Ik ga denk ik maar voor de Seagate LP5900.12 , 500GB's. Kostenmaar 40 Euro en is vlak in de buurt :)
Lekker stil en energiezuinig!

[ Voor 79% gewijzigd door madmenno op 12-06-2010 17:55 ]

Pagina: 1