Op zoek naar een instant os..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySee89
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:38
Ik heb hier een wat oudere (stille, kleine) pc staan.. Deze wil ik bij mijn tv hebben staan om snel ff te kunnen internetten en youtuben etc.. Geen htpc ofzo.

Ik heb gehoord dat Hp en Lenovo dat ook hebben en dat dat gebasseerd is op linux..

Helaas heb ik geen ervaring met Linux, dus mijn vraag: welke linux distro heb ik daar voor nodig?

Bij HP heet het volgens mij hyperstart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Die instant OS'en zitten meestal op een flash in het moederbord en hebben vooral ondersteuning voor de componenten op dat moederbord. Er kan dus heel wat gestript worden aan overbodige software componenten.
Bovendien is zo'n instant on OS nogal gekoppeld aan de BIOS enz.

Je kan dus niet zomaar zoiets installeren op een oude PC.
Dit neemt niet weg dat je het plan helemaal overboord moet gooien. Je kan bijvoorbeeld de PC uitrusten met een SSD, je linux kernel ontdoen van onnodige meuk en een minimale Linux install doen.
Dit vereist echter toch wel een beetje kennis van Linux.

Ter vergelijking, mijn PC boot van BIOS tot Linux inlogscherm in <30s met een standaard 7200rpm HD.
Mocht ik hier een SSD onder gooien dan zou daar nog wel een stuk vanaf kunnen.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als SSD kun je natuurlijk een Compact Flash naar IDE of SATA adaptor gebruiken. Stuk goedkoper en groot zat voor een instant-on internet PC of nog beter: Een IDE flash module welke meteen op je IDE poort past.

Daarnaast moet ik zeggen dat toen Ubuntu zei dat ze met 10.04 aan de boot tijden ze hadden gewerkt ze een behoorlijk understatement hebben gemaakt. Ik denk dat een ge-tweakte ubuntu 10.04 onder de 15s moet kunnen.

Daarnaast kun je eens kijken naar <hoe-heet-dat-project-ook-al-weer> wat een Linux kernel direct als BIOS in je mobo flashed. Dat is pas echt instant-on en onder de 5s zou mij niks verbasen daarmee.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 18:26
Als je echt snelheid wil ga dan niet voor een van de grote distro's, maar voor een distro die daarvoor gebouwd is. Bijvoorbeeld Damn Small Linux, of Puppy Linux, dan is opstarten een kwestie van seconden, ook op oude hardware of vanaf een usb-disk.

Hou er wel rekening mee dat installatie en gebruik niet zo simpel is als bv Ubuntu.

[ Voor 14% gewijzigd door lammert op 12-06-2010 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige asus moederborden hebben ook een instant os mogelijkheid. Hierbij heet het expressgate.
Misschien is zoiets mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xubuntu 10.04 is mischien een betere keuze aangezien deze extra licht is en toch ubuntu compatible.

Al denk ik niet dat het nog veel sneller wordt. Het intikken van je wachtwoord duurt bijna langer dan het opstarten met Ubuntu 10.04 bij mij dan thans op een Phenom X4 met Intel postville SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:21
Vergeet Gentoo niet

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-09 19:30
linux mint lxde of lubuntu is denk ik je beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:32
"Deze wil ik bij mijn tv hebben staan om snel ff te kunnen internetten en youtuben etc.. Geen htpc ofzo."
Meego? Start uitzonderlijk snel op vooral als je het even elcheapo op een usbstick zet ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 14:35
Puppy linux vanaf cd, dus nooit meer installeren. Hele linux gaat in het geheugen zitten. Is gemaakt voor oude pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 16:37
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 13:07:
Sommige asus moederborden hebben ook een instant os mogelijkheid. Hierbij heet het expressgate.
Misschien is zoiets mogelijk?
Dat gaat normaal gesproken niet werken, want hiervoor heb je ook een MS Windows installatie nodig(!)
Zie Wikipedia: Splashtop

[ Voor 13% gewijzigd door zordaz op 13-06-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
Helaas heb ik geen ervaring met Linux, dus mijn vraag: welke linux distro heb ik daar voor nodig?
Weet niet of het persé linux moet zijn, maar met de combinatie XP + Suspend to Ram (S3) kom je ook al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wat denk je van Chrome OS? Geen idee hoe ver ze op dit moment zijn maar de eerste versies die ik draaide deden precies wat je hier beschrijft :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet wat voor een 'oudere (stille, kleine) pc' je bedoelt, maar ik gebruik een gestripte Ubuntu die na opstarten op de desktop slechts 58 MB geheugen gebruikt en 1 GB schijfruimte (waarvan 149 MB swap).

Als je zin hebt om je een heel klein beetje in Linux te verdiepen, kan je in een handomdraai een werkende desktop maken.

Installeer de 32 bit 10.04 'mini' versie van Ubuntu en kies tijdens de installatie ervoor om niets aan software te installeren.

Als je je systeem opstart, heb je alleen een console. Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord en installeer de volgende software:
  • gdm -> grafische login voor gnome
  • gnome-core -> windowmanager
  • synaptic -> grafische pakketbeheerder
  • update-manager -> grafische updatemanager
  • gtk2-engines -> engine om iets mooiere thema's dan plain-Gnome weer te geven
  • gnome-themes -> bijpassende thema's
  • firefox -> Mozilla Firefox
  • flashplugin-installer -> Flash
  • network-manager-gnome -> als je draadloos netwerk grafisch wilt instellen
Installeer het geheel met de volgende commando's:

Inloggen als root:
code:
1
sudo su

Repositories updaten:
code:
1
apt-get update

Software installeren:
code:
1
apt-get install gdm gnome-core synaptic update-manager gtk2-engines-clearlooks gnome-themes firefox flashplugin-installer network-manager-gnome

Computer opnieuw opstarten:
code:
1
shutdown -r now

Vervolgens start je op in een werkende desktop zonder overbodige software. Eventuele andere software kan je via Synaptics installeren en met Firefox kan je voor meer informatie het internet op.

Overigens is Gnome(-core) niet zo geheugenvretend als veel mensen denken. Met dezelfde configuratie gebruikt Lxde 40 MB geheugen en Xfce4 gebruikt 51 MB geheugen. Persoonlijk vind ik Gnome het prettigste werken. De keuze voor Ubuntu heb ik gemaakt omdat er veel informatie over te vinden is, strak wordt geupdate (vergeleken bij kleine niche-distributies) en er eenvoudig heel veel software aan toe te voegen is. Soortgelijke configuraties zijn natuurlijk met elke distributie mogelijk.

Op een Pentium III met minimaal 128 MB RAM en 2 GB schijfruimte moet dit uitstekend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Windows CE is het antwoord. Ik had vroeger op mijn "laptop" dat ik binnen 1 sec kon internetten, word, powerpoint etc. Werkte echt super goed. 8 uur batterij en zo snel en grafisch was het niets maar je kon wel genoeg mee doen. Nooit meer een vervanging voor gevonden.

De huidige live Linux cds kunnen volgens mij gewoon nog sneller als die vanaf ssd of cf worden gestart. Ik zit ook soms te internetten vanaf een live cd. Heerlijk geen gezeur, geen spyware of wat dan ook en je kan ook nog alles erop doen wat je wil. Heel eerlijk gezegd vind ik die oplossing zoals Lenovo die aanbiedt bij de netbook nou niet echt iets dat ik zou zeggen wow dat is de oplossing. Dan is een live cd toch even iets completer en stukken beter.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hier heb je helemaal geen Linux voor nodig.
Een Atom processor, 1 of 2GB RAM en een SSD is de ideale combi. Installeer Windows XP en zoek wat tutorials op over hoe je dat zo ver mogelijk stript.
Stel dan Suspend-to-disk of Suspend-to-RAM in (Hibernation of slaapstand), en je PCtje start binnen enkele seconden.
Vergeet daarbij niet om de uit knop in te stellen als slaapstand knop ipv uitschakelen. (kan allemaal via de energie opties op het screensaver tabblad van je scherm instellingen)

Dat Hyperstart ding van HP is gewoon een stukje flash geheugen afaik. Asus levert ook enkele moederborden met een soortgelijke functie er op.

Edit:
Linux kán natuurlijk wel. Als je jezelf er niet genoeg mee vetrouwt en liever Widows hebt kan dat prima.
Boottijden met een SSD kun je onder de 10 seconden houden vanaf een koude start, en met slaapstand nog sneller.

Wat betreft SSD heb je echt geen moordend snelle SSD nodig zoals een OCZ Vertex of een Intel Postville.
De 40GB (non postville) modelletjes van Intel en Kingston voldoen b.v. prima.

Trouwens, Linux is niet per defintie sneller, maar wel veel modulairder, waardoor je zelf kan kiezen welke software je wil gebruiken voor je systeem.
Daardoor kan je een lichtere grafische shell kiezen, spullen met minder consequenties uit strippen, etc.
Effectief is het dus te tunen om snel te zijn. Gelukkig zijn er al wel distro's (linux uitgaven) die vooraf in elkaar gezet zijn met lichtgewicht randsoftware (zoals grafische shell, browser, mediaplayer, etc).
Denk b.v. aan PuppyLinux of DamnSmallLinux.

[ Voor 55% gewijzigd door McKaamos op 14-06-2010 23:18 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een wat oudere (stille, kleine) pc staan.
Een Atom processor, 1 of 2GB RAM en een SSD is de ideale combi.
welke linux distro heb ik daar voor nodig?
Installeer Windows XP en zoek wat tutorials op over hoe je dat zo ver mogelijk stript.
Probeer eens uit te leggen waarom TS een nieuwe PC met Windows licentie nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 23:14:
[...]

[...]

[...]

[...]

Probeer eens uit te leggen waarom TS een nieuwe PC met Windows licentie nodig heeft?
Excuus, niet geweldig goed gelezen.
Maar ter vergelijking: er is veel ouds wat al sneller is als een Atom. Dus als een Atom het kan, waarom een oude PC niet?
Ennuh, wrom nieuwe licentie? Meeste PC's hebben Windows praktisch meegeleverd... Het is iets van de laatste paar jaar dat je er voor kan kiezen geen Windows voorgeinstalleerd te krijgen.

Edit:
Ik opt er iig voor om voor dergelijke toepassingen in ieder geval een SSD aan te schaffen. Hoeft geen dure aangelegenheid te zijn, want je hebt echt de snelste niet nodig. Accesstime is koning wat SSD's betreft. En dat doen ze bijna allemaal goed.

[ Voor 37% gewijzigd door McKaamos op 14-06-2010 23:22 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op maandag 14 juni 2010 @ 23:19:
[...]
...
Maar ter vergelijking: er is veel ouds wat al sneller is als een Atom. Dus als een Atom het kan, waarom een oude PC niet?
...
Ik denk dat TS even moet posten wat voor configuratie het om gaat, voordat er verder gespeculeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
OS maakt niet zoveel uit, gewoon voor standby kiezen. Een seconde opstarten zal waarschijnlijk niet lukken, maar onder de tien seconden moet je wel al aan de slag kunnen gaan. :)
* Dadona gebruikt altijd de sleep modus van Windows 7 O+

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Dit lezende, gisteren en vanmiddag, ben ik begonnen op een oude medion laptop met 2,5 ghz pentium en 40 GB hdd een ubuntu OS variant te zetten.

Op een moment vindt ik een MINI install .iso van 15 (vijftien) MBtjes. Ik bllij !
Want die was dan 'kaal' en alle software die je wil moet je dan zelf uitkiezen.
Hij is al een uur bezig met de install... weliswaar is de cd iso slechts 15 MB, maar de rest haalt ie via internet.
In mijn geval via een cat 6 ethernet kabel op een 60 MBps kabel lijn.

Nu lijkt die "Lu"buntu .iso van 630 MB ineens niet meer zo groot en die had waarschijnlijk al klaar geweest.

Ook jammer is dat splashtop niet bij ubuntu kan (dat ik weet of vond dan...) want die had ik naast W7 ultimate (op HDD) en dat was toppie voor ff snel pc aan, gmail, buienradar en verkeer checken en klaar.

Wat uiteraard ook ellende kan zjin met OS-light's op een oude laptop is de drivers, de oude hardware...

Dus ik wens de topic starter SUCCES ! en hoop dat ie nog komt melden wat het geworden is en hoe vlot dat start, MB/GB's het inneemt op de pc waar het op komt.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

notsonewbie schreef op maandag 04 juli 2011 @ 00:32:
Wat uiteraard ook ellende kan zjin met OS-light's op een oude laptop is de drivers, de oude hardware...

Dus ik wens de topic starter SUCCES ! en hoop dat ie nog komt melden wat het geworden is en hoe vlot dat start, MB/GB's het inneemt op de pc waar het op komt.
Drivers zijn niet de issue, de kernel heeft een groot aantal drivers, ook oude. Er zijn verscheidende kleine linux distro's bijvoorbeeld tinycore
http://distro.ibiblio.org/tinycorelinux/intro.html

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Waarom niet zoiets simpels als Jolicloud (http://www.jolicloud.com/download).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
lammert schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 13:04:
[...]Bijvoorbeeld [...] Puppy Linux, dan is opstarten een kwestie van seconden, ook op oude hardware of vanaf een usb-disk.

Hou er wel rekening mee dat installatie en gebruik niet zo simpel is als bv Ubuntu.
Puppy Linux start vanaf een bootable USB-stick en is direct bruikbaar. Veel makkelijker kan niet, denk ik.
Pagina: 1