Bizar on-board audio probleem met oud ASUS moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Quagmire84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11-2025
Hey,

Ik heb iets vreemd voor momenteel bij en pc die ik heb moeten formatteren en opnieuw installeren.

Het is een oudere pc met een moederbord van ASUS (P4S533). Dit moederboard heeft on-board audio. De chip hiervoor is een SIS-7012.

Nu wou het installeren van de audio driver niet lukken met de drivers die op de site van asus zelf stonden voor dit model (allebei de aanwezige versies voor XP geprobeerd), dus ben ik op de site van SIS gaan zoeken achter een driver voor die chip.

Nu heb ik die geïnstalleerd gekregen, maar nu is het vreemde:

Het geluid werkt zonder problemen, maar je moet de boxen (met lichtgroene connector) wel aansluiten op de roze connector van het moederbord (met microfoon icoontje erlangs) om geluid afgespeeld te krijgen......

Heeft iemand hier nog al ooit van gehoord of zoiets meegemaakt?

Zouden de aansluiten op het moederbord gewoon verwisseld zijn ofzo bij het fabriceren van dit moederbord? Want ik vind dit toch wel zeer bizar, hoewel het uiteindelijk werkt en dat is het belangrijkste.

Ik heb voor het formatteren niet gecontroleerd of deze situatie toen ook al zo was, wat ik achteraf wel spijtig vind, want nu ben ik toch nieuwschierig hoe het de vork in de steel zit.

• il1umina
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
klinkt heel apart, waarschijnlijk een productie fout

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik gok dat Asus de outputs van de audiochip anders heeft aangesloten. De driver van Asus houdt hier rekening mee (beter gezegd: heeft verteld gekregen wat er verschilt ten opzichte van standaarduitrusting). De generieke driver die nu geinstalleerd is gaat gewoon uit van de standaardpinout, waardoor e.e.a. niet 100% matched.

offtopic:
Het is nieuwsgierig, niet nieuwschierig

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 11-06-2010 23:32 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Meestal zit er een header voor front-audio aansluitingen. Als je deze niet gebruikt moet je er een jumper op plaatsen om het geluid door te sluizen naar de aansluitingen achterop. Op deze header zitten ook pinnen voor de microfoon. Misschien zit daar iets verkeerd ofzo?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Of een auto-sense functie die niet helemaal lekker functioneert.