Toon posts:

Linux als dial-up Internet-deler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Windows NT4 server draaien (die ik remote control met pcAnywhere), en ik zit er aan te denken om over te stappen op Linux (RedHat 7 welteverstaan) en die als Internet-gateway te gebruiken. Het probleem is: ik heb hier geen fancy-shmancy always-on breedbandverbinding, maar een ISDN lijntje. Ik moet dus inbellen om een verbinding te krijgen. Nu heb ik hier 3 Windows client PCs staan (nee die kan ik niet 'upgraden' naar Linux - dan komt mijn familie in opstand) en ik zoek dus een manier om de server te vertellen dat ie in moet bellen. Het liefst op afstand (de pc staat zonder monitor/toetsenbord in de meterkast). Oh ja, mijn moeder en zus moeten het ook kunnen gebruiken...

Weet iemand hier hoe ik dit voor elkaar krijg? Telnetten lijkt me ook niet zo'n beste optie (vanwege mijn computerfobe moeder en zus).

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Een tijdje geleden toen quickonline er nog was, deelde ik ook een isdnverbinding.
Daarvoor gebruikte ik op mijn linuxpc een servertje. De internetverbinding werd gewoon gedeeld door middel van ipchains / ipmasquerading. Via de windows pc kun je verbinding maken door middel van een client voor het servertje dat met internet verbindt. Je kan ook de verbinding verbreken. Het werkt heel eenvoudig. Het lastigste is misschien alles op de linux machine goed instellen, maar daarna werkt het prima.

Ik gebruikte Linecontrol: http://homepage.swissonline.ch/allenfuchs/stefan/lc/

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!
Lastige setup op de linux server... tja ik probeer te leren om met linux om te gaan dus dat kan alleen maar interessant zijn :)
Als ik er niet uit kom kan ik hier gelukkig altijd nog vragen...

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Voor linux newbies is het even wennen. Het servertje is niet zo moeilijk werkend te krijgen. Als je eenmaal een goed script hebt om een internet verbinding te maken is het niet meer zo moeilijk. Bij redhat zit daar een goede tool bij. (heb het destijds ook gebruikt)

In het configbestand van het servertje moet je dan een paar dingen editen, waaronder het commando om verbinding te maken en verbreken en wie er allemaal verbinding mogen maken.

Het enige irritante van zo'n servertje is dat als je aan het internetten bent, iemand anders per ongeluk de verbinding kan verbreken.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Als je voor simpel wilt gaan kan je de linux-doos zo instellen dat hij automatisch inbelt als er internetverkeer is. Moet je alleen even uitkijken met het installeren van dingen als icq en realplayer, maar dat moet met 3 pc's niet zo'n probleem zijn.

Bij debian zit alles wat je nodig hebt volgens mij in het package isdnutils, ik neem aan dat iedere distro wel zoiets heeft.