Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 17:56
Ik heb nu nog geen leaseauto en heb er zelf nog nooit een gehad. Nu ben ik zoek naar een startfunctie in de IT. Veel werkgevers bieden een leaseauto aan. Omdat ik waarschijnlijk laag zal beginnen is het waarschijnlijk dat ik met een laag leasebudget begin (+/- 500 euro normaal?).

Ik heb eigenlijk maar 2 eisen:
-zo laag mogelijke bijtelling (14% bijtelling)
-vol automaat

Sinds enkele jaren rijd ik automaat en vind dit ideaal. Laatst stond ik weer eens in de file, in een andere (schakel)auto, en continu moeten schakelen is zwaar vervelend. Toen pas besefte ik hoe relaxed het is om automaat te rijden. Ik ga ervanuit dat de (opleidende) detacheerders vaak een vaste keuze hebben, waar je zelf geen inbreng in hebt. Nu vraag ik me af of er ook detacheerders in deze markt zijn waar je zelf (bijv. bij directlease) je lease-auto mag samenstellen en uitkiezen. Ik ben even aan het zoeken geweest in dit forum, er zijn echter zeer veel detacheerders (de bekende voor mij: qmagic, calco, centric, peak-it; over de eventuele auto weet ik weinig)

Concreet is dit dus is mijn vraag: Bij welke IT-detacheerder leaseauto zelf uitkiezen?
Misschien een beetje een rare vraag, maar ik vind een automaat gewoon heel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52
Volgens mij heb je bij de meeste bedrijven wel keuze. Soms is er een merkenbeleid, waarin je een keuze moet maken uit een beperkt aantal merken. Soms zijn er grenzen aan de maximale normoverschrijding. Soms geen van beide. Een kleiner aantal bedrijven werkt met standaard-auto's.

De bekende 14% hybrides (Prius, Insight, Civic) zitten vrijwel altijd in de keuzemerken/modellen.

500 is een erg laag bedrag, zeker als dit inclusief brandstof is. Veel bedrijven hebben tegenwoordig een vlakke leasenorm, dus hetzelfde bedrag voor iedereen in de organisatie. Die bedragen liggen doorgaans rond de 750 a 800 euro. Daarvoor kun je zonder bijbetalen een van de genoemde hybrides rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Dus je gaat je toekomstige werkgever uitzoeken op basis van de mogelijkheden rondom een leaseauto? :?

Is het niet beter om naar andere zaken te kijken en het pas over die auto te gaan hebben bij een tweede gesprek?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:49

sebasd

loopt op espresso

pven schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 22:54:
Dus je gaat je toekomstige werkgever uitzoeken op basis van de mogelijkheden rondom een leaseauto? :?

Is het niet beter om naar andere zaken te kijken en het pas over die auto te gaan hebben bij een tweede gesprek?
QFT. Vier jaar lang in je hippe leasebak voor een crap-salaris naar een klote-opdracht, klinkt als een prima carriere-move..

Om je toch maar even op weg te helpen: Sogeti. Leuke werkgever, vrije keuze in lease-auto, geen topsalaris, zeker niet voor starters. Als ik de Intermediair mag geloven werven ze ook weer starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176

zeker niet, echter vrijwel alle IT-werkgevers bieden een leaseauto dus waarom dan niet zelf kunnen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Jij gaat, als/zodra je aangenomen wordt, een hele hoop leren.
Denk dat je houding één van je aandachtsgebieden gaat worden.

Heel veel sterkte.

:X

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:47
Zijn er genoeg die dat als een van de belangrijkste zaken ziet bij een werkgever.
Persoonlijk verdien ik liever een bak meer en kan ik zelf een auto naar keuze rijden en hou ik meer over... Oh ja, dat doe ik al jaren :')

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
De lease auto is onder diverse Juniors een veelgemaakte fout. Ik ben zelf ook al deze valkuil ingestapt. De baan was klote, maar ik kreeg wel een leasebak. Godzijdank uit de poule, want je zou nog maar 4 jaar aan een rotbaan vast zitten ivm eigen bijdrage.
Een ander punt wat veel mensen nog wel eens willen vergeten, is dat werkgevers ten alle tijden de lease regeling aan kunnen passen, want het is de werkgever die betaald. Want zo rij je bijvoorbeeld de ene dag in een hagelnieuwe BMW 3 serie, een dag later is deze voorzien van een grote bedrijfssticker omdat de baas dit nodig vind.

Verder is imho een lease-auto ook vaak een signaal dat een werkgever je elke ochtend de file in wil sturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Laatst online: 21:22
krn176 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 07:34:
[...]

zeker niet, echter vrijwel alle IT-werkgevers bieden een leaseauto dus waarom dan niet zelf kunnen kiezen?
Omdat ze bijvoorbeeld met standaardauto's werken die per functiegroep zijn ingedeeld. Je krijgt geen auto, maar je krijgt vervoer of een vergoeding voor eigen vervoer. En hoe de werkgever dat invult is aan hun te bepalen. Bijtelling is ook iets waar je zelf voor kiest, niet de werkgever. Maar dat neemt niet weg dat sommige bedrijven wel de mogelijkheid hebben om gewoon je "eigen auto" uit te kiezen, maar dat hoeft geen garantie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
aZuL2001 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 07:45:
Jij gaat, als/zodra je aangenomen wordt, een hele hoop leren.
Denk dat je houding één van je aandachtsgebieden gaat worden.

Heel veel sterkte.

:X
Erg kort door de bocht over houding, aangezien mijn vraag verder weinig zegt over mij. Ik leg speciaal voor u mijn houding even nader toe:
Op dit moment heb ik deze functie ( zie hier ) ). Echter SAP is niet helemaal mijn ding en dat ziet het bedrijf waar ik nu werk ook. Helaas is dit een klein bureau dat geen nieuwe opdracht voor mij kan vinden en daarom ben ik op dit moment zelf op zoek. Verder deze situatie: huidige auto, 2e hands VW Polo van 18 jaar oud die in september waarschijnlijk voor veel geld (ws meer dan € 800 gerepareerd mag gaan worden, rijdt 1 op 10, betaal 40 verzekering, 40 wegenbelasting per maand en benzine). In mijn geval is mijn doel om deze auto weg te doen, en geen nieuwe auto te kopen. De besparing van een eigen auto wegdoen en een goedkope 14% leaseauto levert mij dan e.e.a op. Mijn houding geeft mijn inziens aan dat ik goed heb nagedacht over bepaalde zaken. Laat even weten hoe je hier nu tegenaan kijkt?

Momenteel ben ik gedetacheerd in een andere junior-start IT- functie zonder lease-auto (wel 45-60 minuten reistijd enkele reis) en een salaris dat gelijk/lager is aan andere detacheerders met lease-auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Zelfs dan nog als je huidige auto uit elkaar valt zou ik de keuze niet maken op basis van welke lease je misschien krijgt als het op een nieuwe werkgever aankomt. Het is begrijpelijk dat je graag nieuw vervoer wilt maar bekijk het van de andere kant misschien sluit je zo werkgevers uit die meer betalen, betere opleidingen hebben of andere secundaire voorwaarden.
Zo zou ik een lease (ik heb er zelf geen overigens) als een leuk cadeau'tje zien echter zoals iemand al aangaf een lease is doorgaans enkel om je rond te laten rijden tijdens de baas zijn tijd. Dat je er thuis ook nog wat mee kunt doen is niet de hoofdzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34
Bij de meeste bedrijven kan je ook gewoon ipv een leasebudget een vergoeding krijgen...gebruik die vergoeding voor je eigen auto en zoek een leuke werkgever uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
krn176 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 10:14:
[...]
Erg kort door de bocht over houding, aangezien mijn vraag verder weinig zegt over mij. Ik leg speciaal voor u mijn houding even nader toe:
Laat even weten hoe je hier nu tegenaan kijkt?
De vraag zelf niet. De wijze van formuleren wel. En dat geeft mij al aardig wat info.

Verkeerde keuze's maken is niet erg, leer je van. Als SAP je ding niet is, dan is vertrekken inderdaad verstandig.

Je geeft aan dat je een starter bent.
Ik snap dan niet zo goed, dat je in de huidige arbeidsmarkt en economische situatie, de vrije keuze van een leaseauto als zeer belangrijk bestempeld.

Mijn persoonlijke inschatting is dat de "grote mensen wereld" wat anders in elkaar zit.
Maar het blijven jouw keuze's.
Momenteel ben ik gedetacheerd in een andere junior-start IT- functie zonder lease-auto (wel 45-60 minuten reistijd enkele reis) en een salaris dat gelijk/lager is aan andere detacheerders met lease-auto.
Non argument.
Het gaat om het gehele pakket. Niet alleen om bruto (of netto) salaris en wel of geen lease auto.
Gaat bijna lijken op een vrouw die een auto kiest : "Doe die gele maar, vind ik wel een mooie kleur."

Nogmaals, het is jouw keuze. Succes.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik ben wel benieuwd naar de leeftijd van TS. Toen ik 19 was, vond ik een lease-auto ook het einde van de wereld en het belangrijkste op aarde. Tien jaar later veel bijgeleerd en ben er achter gekomen dat het allemaal erg relatief is en is een goede en loyale werkgever (die ik gelukkig heb en mij ook een auto schenkt) belangrijker.

Verder ben ik het met aZuL2001 eens. Riekt naar een houdingprobleem. Geeft niets, komt wel vaker voor bij jongeren.

[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 12-06-2010 11:59 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Gunner schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 11:58:
Ik ben wel benieuwd naar de leeftijd van TS.
In het linkje waar de TS verwijst: in oktober 2009 was de TS 26 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
[...]
De besparing van een eigen auto wegdoen en een goedkope 14% leaseauto levert mij dan e.e.a op.
Weet je het zeker? Dat is namelijk ook afhankelijk van je eventuele eigen bijdrage, en dat veelal weer afhankelijk van hoe duur je lease auto wordt. Ook nemen meer en meer bedrijven maatregelen om kosten binnen te perken te houden, zoals beperking van gereden privé km's.

Je zult dus ten alle tijden goed moeten narekenen of privé gebruik van een lease auto wel daadwerkelijk goedkoper is. Veel werkgevers bieden immers ook goede reisvergoedingen als je niet kiest voor een lease auto (vaak in de vorm van een mobiliteitsvergoeding (hun leasebijdrage) plus 19 cent onbelast per kilometer. Krijg je dus een klus in de buurt en heb je al een auto met weinig afschrijving (zoals de jouwe) dan is die optie onder de streep vaak goedkoper.

Nog goedkoper is gewoon een werkgever zoeken in de nabijheid van je woonomgeving, dan kun je met de fiets. Ook bespaar je dan veel privé tijd met het reizen, dat is voor sommigen ook heel waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
aZuL2001 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 11:47:
[...]

[...]

De vraag zelf niet. De wijze van formuleren wel. En dat geeft mij al aardig wat info.
Verkeerde keuze's maken is niet erg, leer je van. Als SAP je ding niet is, dan is vertrekken inderdaad verstandig.

Je geeft aan dat je een starter bent.
Ik snap dan niet zo goed, dat je in de huidige arbeidsmarkt en economische situatie, de vrije keuze van een leaseauto als zeer belangrijk bestempeld.

[...]

Non argument.
Het gaat om het gehele pakket. Niet alleen om bruto (of netto) salaris en wel of geen lease auto.
Gaat bijna lijken op een vrouw die een auto kiest : "Doe die gele maar, vind ik wel een mooie kleur."

Nogmaals, het is jouw keuze. Succes.
Bedankt voor het reageren weer. Ik zie in dat ik fout zit met dit tot prioriteit te bestempelen. Dit zou misschien in een top-10 reden nr 10 mogen zijn. Reden 1 is dat ik het werk leuk vind, 2 dat ik mezelf kan ontwikkelen d.m.v. opleiding/cursussen, 3. fijne collega's/ leuk bedrijf / sfeer 4. salaris en ergens op nr. 10 de leaseauto.
Gunner schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 11:58:
Ik ben wel benieuwd naar de leeftijd van TS. Toen ik 19 was, vond ik een lease-auto ook het einde van de wereld en het belangrijkste op aarde. Tien jaar later veel bijgeleerd en ben er achter gekomen dat het allemaal erg relatief is en is een goede en loyale werkgever (die ik gelukkig heb en mij ook een auto schenkt) belangrijker.

Verder ben ik het met aZuL2001 eens. Riekt naar een houdingprobleem. Geeft niets, komt wel vaker voor bij jongeren.
We gaan offtopic, maar niet erg, ik waardeer jullie adviezen:

Idd 27 zoals iemand al zegt, heb veel opleidingen gedaan(niet afgemaakt) en een hele brede interesse (geswitched vanaf de MBO ICT, via propedeuse HBO communicatie naar Universiteit psychologie (uiteindelijk voor mij teveel theoretisch, te weinig praktijk en te veel onderzoeksmethodiek etc.) en nu weer terug naar deeltijd-IT studie (HBO BI). Tussendoor nog een aantal jaar parttime (20 uur p/w naasat bovengenoemde studies) en fulltime gewerkt bij helpdesk (1e en 2e lijns) en daarna HBO BI deeltijd i.c.m. werken gaan doen. Ook de IT is erg breed en je kunt er veel kanten in op. Sommige mensen komen er al vroeg achter wat ze 'echt' leuk vinden en ik ben een 'echte laatbloeier', 27 en weet het nog steeds niet, maar is dat een ramp?

Ontopic: leaseauto is niet echt belangrijk voor mij, een privé-auto wel. Zoals ik al aangaf verloopt van deze 18 jaar oude VW Golf de APK over +/- 3 maanden, zitten er enkele sterren in de voorruit, zijn de schokbrekers kapot en is er waarschijnlijk nog meer aan kapot. Vandaar dat ik op het idee kwam om deze 'oude' auto niet meer te laten repareren en weg te doen. Ik zie een leaseauto dus niet als 'einde van de wereld', echter door dit gedoe met deze 18 jaar oude auto kwam ik op deze gedachte.

Verder probeer ik om me er niet op te verkijken. Een auto is voor mij puur een vervoermiddel vanaf punt A -> B en het liefst tegen zo laag mogelijke kosten. Ik ben zeker geen jongere die in een 'dure bak' wilt rijden. Als ik echter zelf mag kiezen om tegen een zo laag mogelijk lease-bedrag een 14% bijtelling auto (bijv. Toyota Aygo) te kunnen nemen of 'verplicht' te worden om te gaan rijden in een Mini cooper (Peak-iT???) met 20% bijtelling over 30.000 (niet opgezocht) dan kies ik uiteraard voor optie 1. Waarom zou ik als starter en jongere een grote auto willen als je er 99% van de tijd toch maar alleen inzit.

@ aZuL2001 & Gunne: r
Ik hoop dat ik hiermee aan jullie mijn motieven iets meer duidelijk heb kunnen maken, ik waardeer jullie adviezen en kan er alleen maar van leren. Ik wil zeker niet eenzelfde fout maken als wel meer jongeren doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Terwijl ik vanochtend mijn koffie nog niet op had en wellicht wat teveel to the point reageerde, moet ik je nageven dat je nu een stuk realistischer overkomt.

Een auto is luxe. En de slechtste investering die je ooit kunt doen.
Als je zonder kan, of het je eigenlijk (net) niet kan veroorloven, doe het dan zonder.

Een lease auto lijkt leuk, maar kost je nog steeds veel geld.

Vriend van me (35+) had een leuke Audi A4 Avant. Kreeg een ongeval (buiten zijn schuld) en auto total loss.
Kocht voor €1000.- een 15 jaar oude Saab 9000, en heeft veel meer lol, en het scheelt hem bijna €500.- per maand. En zo ken ik er wel meer.

Waar je zelf het meest wijzer van wordt is het geld, om zelf je keuze's te kunnen maken.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Verder deze situatie: huidige auto, 2e hands VW Polo van 18 jaar oud die in september waarschijnlijk voor veel geld (ws meer dan € 800 gerepareerd mag gaan worden, rijdt 1 op 10, betaal 40 verzekering, 40 wegenbelasting per maand en benzine).
krn176 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 20:44:
Zoals ik al aangaf verloopt van deze 18 jaar oude VW Golf de APK over +/- 3 maanden, zitten er enkele sterren in de voorruit, zijn de schokbrekers kapot en is er waarschijnlijk nog meer aan kapot.
Nog even en je hebt een VW Passat over, goed gedaan toch? :D

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:04
R3dn3ck schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 23:23:
[...]

[...]

Nog even en je hebt een VW Passat over, goed gedaan toch? :D
Het nadeel is wel dat de reparaties ook steeds duurder worden zo ;)
[...]
De besparing van een eigen auto wegdoen en een goedkope 14% leaseauto levert mij dan e.e.a op.
Reken er niet op dat je met een goedkope 14% leaseauto goedkoper uit bent dan je 18 jaar oude VW. De enige reden waarom een leasebal vaak goedkoper is is dat je de benzine niet hoeft te betalen. Als je niet al te ver hoeft te rijden is de kans nog steeds groot dat een oude privewagen uiteindelijk goedkoper is. Voordeel van een leasebak is dan weer wel dat je in een nieuwe wagen rijdt, maar als je puur naar kosten kijkt is het vaak niet echt voordeliger.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Ik zou gewoon kijken naar een werkgever die gewoon de reiskosten vergoed. Ik maakte uiteindelijk winst op 't heen en weer rijden naar m'n werk in m'n diesel en hij was niet eens zuinig!

Ik zou zeggen, koop een goedkope 2e hands VW Golf op diesel, dingen wegen geen drol en onderhoud valt mee ;) Of natuurlijk iets anders klein/licht op diesel...
Zelf rij ik een een MB E320 maar da's meer omdat het hier (Berlijn, DE) helemaal niets kost en wel van de ruimte hou! Uiteindelijk als je beetje 'netjes' rijd zit je alsnog aan de 7l/100km met zo'n 'enorme' motor, reken je winst maar uit met een 1.4l dieseltje dan ;)

*edit*
Weet niet wat 't nu is maar toen d'r tijd was 't 17ct per km dat vergoed werd, als je dus 100km per dag rijd is dat dus al 17 euro per dag... €85 per week (5 dagen) en €340 euro per maand!

[ Voor 13% gewijzigd door teh_twisted op 13-06-2010 00:09 ]

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Laatst online: 15:05

Wallie

Herr

aZuL2001 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 22:08:
Terwijl ik vanochtend mijn koffie nog niet op had en wellicht wat teveel to the point reageerde, moet ik je nageven dat je nu een stuk realistischer overkomt.

Een auto is luxe. En de slechtste investering die je ooit kunt doen.
Als je zonder kan, of het je eigenlijk (net) niet kan veroorloven, doe het dan zonder.

Een lease auto lijkt leuk, maar kost je nog steeds veel geld.

Vriend van me (35+) had een leuke Audi A4 Avant. Kreeg een ongeval (buiten zijn schuld) en auto total loss.
Kocht voor €1000.- een 15 jaar oude Saab 9000, en heeft veel meer lol, en het scheelt hem bijna €500.- per maand. En zo ken ik er wel meer.

Waar je zelf het meest wijzer van wordt is het geld, om zelf je keuze's te kunnen maken.
Let wel op, je maakt zelf de keuze om je leaseauto ook prive te rijden (incl bijtelling). Ook moet je niet vergeten dat als je zelf een auto rijdt, je zelf het risico neemt: rijd je hem vandaag in de prak of heb je onverwachts een lange reparatie, dan moet je toch morgen naar de klant. Ook kan het zijn dat je bij een klant op bijv 2u reizen komt te zitten. Kan best zijn dat je baas je er tijdcompensatie voor geeft (bijv maar 7u per dag werken), je zal toch zelf de brandstof moeten betalen met een privé auto.

Puur qua kosten heb je wel gelijk: een bak van 2000euro kopen en die oprijden is veel goedkoper. Al moet ik zeggen dat zo'n 14% bijtellings Polo/Ibiza/Fabia ook niet duur is (mede om het feit dat veel werkgevers je het bedrag wat je niet gebruikt van je leasenorm, aan je uit keren, tenminste, bij mij wel, en bij zo'n Polo zou ik ruim 330euro bruto over houden).

En even om de hele discussie voor te zijn: Ja, in een hedendaagse Polo/Ibiza/Fabia kan je prima 2u per dag reizen. Ik kan het bevestigen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Wallie op 13-06-2010 12:11 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wallie schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:06:
[...]

Puur qua kosten heb je wel gelijk: een bak van 2000euro kopen en die oprijden is veel goedkoper. Al moet ik zeggen dat zo'n 14% bijtellings Polo/Ibiza/Fabia ook niet duur is (mede om het feit dat veel werkgevers je het bedrag wat je niet gebruikt van je leasenorm, aan je uit keren, tenminste, bij mij wel, en bij zo'n Polo zou ik ruim 330euro bruto over houden).

En even om de hele discussie voor te zijn: Ja, in een hedendaagse Polo/Ibiza/Fabia kan je prima 2u per dag reizen. Ik kan het bevestigen ;)
Een 25% Ibiza/Polo/Fabia is toch ook niet duur? Ik betaal rond de 200 euro netto per maand en mag onbeperkt prive rijden, ook in het buitenland. Voor dat bedrag rijd ik geen zuinige auto + verzekering + belasting + onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
[...]
Puur qua kosten heb je wel gelijk: een bak van 2000euro kopen en die oprijden is veel goedkoper.
Hier ben ik het niet mee eens. Ondanks wanneer je een auto hebt waaraan je geen onderhoud doet, zal je toch deze moeten verzekeren, wegenbelastingbetalen en (eigenlijk) een anwb abo.

Je betaald ook flink voor het brandstofverbruik. Waarschijnlijk bij een oude ragbak is dat meer dan bij een hybride.

Ik heb laatst uitgerekend dat ik 147 euro netto bijtelling zou betalen voor een civic hybrid, duurste model. (30k cataloguswaarde)

Als jij denkt dat je voor 147 euro per maand goedkoper zelf een auto kan rijden, heb je het denk ik mis.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 16:58
[...]

Is inderdaad prima uit te houden.
Het enige jammere is dat in mijn Fabia toendertijd nog geen DSG beschikbaar was wat in de nieuwe 1.2 TDI wel het geval is.

14% bijtelling en geen wegenbelasting maakt deze auto erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
tlpeter schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:29:
[...]

Is inderdaad prima uit te houden.
Het enige jammere is dat in mijn Fabia toendertijd nog geen DSG beschikbaar was wat in de nieuwe 1.2 TDI wel het geval is.

14% bijtelling en geen wegenbelasting maakt deze auto erg interessant.
Ik heb de Ibiza DSG maar om nu te zeggen dat het zo geweldig is gaat ook weer wat ver. Qua koppel komt de 1.6 toch net iets te kort en in de D rijdt de Ibiza te braaf, terwijl in de S de motor erg onrustig is. Deze blijft regelmatig op 4000-5000 toeren rijden op een recht stuk, zonder dat ik gas bij geef. Na een seconde of 6 schakelt hij alsnog door. Automaat op zich is heerlijk rijden, DSG had in de Ibiza beter gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zendith schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:21:
[...]

Ik heb laatst uitgerekend dat ik 147 euro netto bijtelling zou betalen voor een civic hybrid, duurste model. (30k cataloguswaarde)

Als jij denkt dat je voor 147 euro per maand goedkoper zelf een auto kan rijden, heb je het denk ik mis.
En je baas betaalt 750 of 800 euro. Die komen linksom of rechtsom ook uit je loonruimte. Bij kleine bedrijven zit dit bedrag in de individuele onderhandelingsmarge, bij detacheerders is er soms een mobiliteitsvergoeding, bij grote bedrijven buiten de IT (denk aan industrie, fincanials, overheid) heb je vaak wat hoger salaris en een reiskostenvergoeding.

Een budgetneutrale oplossing voor een werkgever is een mobiliteitsvergoeding. Steeds meer detacheerders bieden deze optie. 19 ct/km netto uitkeren, de rest van je leasevergoeding bruto. Als een werkgever deze optie aanbiedt, dan heb je al gauw 550 euro netto vergoeding te pakken (gebaseerd op 20.000 zakelijke km's per jaar en een budget van 750 per maand). Bovenop de genoemde 150. Van 600 kun je wel weer vrij aardig zelf rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 16:58
Aghanim schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:32:
[...]

Ik heb de Ibiza DSG maar om nu te zeggen dat het zo geweldig is gaat ook weer wat ver. Qua koppel komt de 1.6 toch net iets te kort en in de D rijdt de Ibiza te braaf, terwijl in de S de motor erg onrustig is. Deze blijft regelmatig op 4000-5000 toeren rijden op een recht stuk, zonder dat ik gas bij geef. Na een seconde of 6 schakelt hij alsnog door. Automaat op zich is heerlijk rijden, DSG had in de Ibiza beter gekund.
Ik rij in een 1.9 TDI en ik denk dat het toch heerlijk zou zijn.
De nieuwe DSG is een 7 traps DSG.
Heb jij een 6 traps ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
tlpeter schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:36:
[...]

Ik rij in een 1.9 TDI en ik denk dat het toch heerlijk zou zijn.
De nieuwe DSG is een 7 traps DSG.
Heb jij een 6 traps ?
Nee 7 traps, Ibiza van 2009. In een Scirorro 2.0TDI rijdt het ook beter omdat je meer koppel hebt.
t_captain schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:34:
[...]
Een budgetneutrale oplossing voor een werkgever is een mobiliteitsvergoeding. Steeds meer detacheerders bieden deze optie. 19 ct/km netto uitkeren, de rest van je leasevergoeding bruto. Als een werkgever deze optie aanbiedt, dan heb je al gauw 550 euro netto vergoeding te pakken (gebaseerd op 20.000 zakelijke km's per jaar en een budget van 750 per maand). Bovenop de genoemde 150. Van 600 kun je wel weer vrij aardig zelf rijden.
Alleen moet je dan nog 'even' die nieuwe auto van 35000 euro zelf kopen. Sorry, maar al die vergelijkingen tussen lease - privé lopen meestal krom omdat even vergeten wordt dat je nog zelf een auto moet kopen. Ja, de lease auto is inderdaad niet van jou, maar je hoeft in elk geval geen bedrag te investeren om te kunnen rijden.

[ Voor 56% gewijzigd door Aghanim op 13-06-2010 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:40
Aghanim schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:39:
[...]

Alleen moet je dan nog 'even' die nieuwe auto van 35000 euro zelf kopen. Sorry, maar al die vergelijkingen tussen lease - privé lopen meestal krom omdat even vergeten wordt dat je nog zelf een auto moet kopen. Ja, de lease auto is inderdaad niet van jou, maar je hoeft in elk geval geen bedrag te investeren om te kunnen rijden.
Buiten dat worden onvoorziene uitgaven vaak helemaal niet meegerekend.
Er wordt 9 van de 10 keer een auto van een aantal jaren oud vergeleken met een splinternieuwe leaseauto en kijkt dan puur naar de kosten van het dagelijkse rijden.
Dat oude(re) auto's door slijtage ed plotseling voor vervelende verrassingen kunnen zorgen houdt men dan even geen rekening mee (versleten koppeling, versleten remschijven bijv)
Vorige auto van m'n vrouw confronteerde ons in het zevende 'levensjaar' met : defecte thermostaat, defecte claxon, versleten koppeling, drie gebroken veren, defecte airco (pomp).
Dan heb je binnen een jaar ineens zo'n beetje 1500 euro aan reparaties (buiten de airco, dat zou 600 zijn maar hebben we niet laten doen) en de leeftijd/dagwaarde was niet dusdanig laag dat naar de sloop gunstiger zou zijn.
Daar bovenop komen dan nog kosten voor openbaar vervoer danwel een huurauto voor de dagen dat de auto in de garage staat.

@t_captain
Collega van me heeft de mobiliteitsregeling die er bij ons ook is volledig doorgerekend en vond eea dusdanig krap dat hij toch voor een leaseauto gekozen heeft.
Het aantal kilometers dat hij budgetneutraal kon rijden vond hij te krap plus het risico van schade/reparaties.
Vergeet trouwens ook niet dat privekilometers geen onderdeel zijn van een dergelijke regeling en dus zowieso voor eigen rekening komen (in onze leaseregeling zit max 12000km prive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik vind zelf een leaseauto een hele fijne arbeidsvoorwaarde. Rij een BMW 118d die me netto zo'n 400 euro kost (bijtelling + eigen bijdrage). Daarnaast betaalt mijn baas dik 700 euro.

Straks ben ik ZZP-er. Dan heb ik al mijn arbeidsvoorwaarden cash, moet dus die 700 euro leasebudget in mijn kostprijsberekening meenemen en in mijn uurtarief verrekenen.

Als ik prive ga rijden, en ik maak gemiddeld 20.000 zakelijke km per jaar, dan heb ik ruim 900 euro netto om van te rijden: de 400 van de leaseauto die ik bespaar, 315 die ik netto uit de zaak kan halen vanwege de 19 ct/km belastingvrijstelling en ongeveer 185 die netto overblijven van het 700 mobiliteitsbudget (nadat de 315 netto vergoeding eraf is gehaald en de inkomstenbelasting over de rest). Zaken als MKB-winstvrijstelling en BTW compensatie maken het plaatje nog een aantal tientjes mooier, maar die laat ik buiten beschouwing. Die regelingen zijn namelijk alleen voor zelfstandigen van toepassing, de rest van de berekening ook voor werknemers met een mobiliteitsbudget.

Wat moet ik vervolgens van die 900 euro per maand betalen? Een auto met 20.000 kilometer zakelijk en 13.500 prive (hetzelfde aantal dat ik nu van mijn baas mag rijden).
Reken maar dat je met 900 euro een leuke auto kunt rijden, ook als je alle kosten telt (afschrijving, rente, houderschapsbelasting, casco verzekering, brandstof, onderhoud en reparaties, banden). Als je graag een nieuwe auto wilt rijden zal het ongeveer lood om oud ijzer zijn, een 118d zal alles meegeteld zo'n 900 kosten.

Het grote voordeel van zelf rijden is de flexibiliteit. Geen boete als je voor het eind van het leasecontract een andere auto wilt of uit dienst gaat. De mogelijkheid om af en toe met de motor of een andere auto zakelijk te rijden. De mogelijkheid om te kiezen tussen nieuw en tweedehands (een auto van 3 a 4 jaar oud kost operationeel 20% minder dan dezelfde auto nieuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
ninjazx9r98 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 13:23:
[...]

Buiten dat worden onvoorziene uitgaven vaak helemaal niet meegerekend.
Technisch gezien is de bezit van een eigen nieuwe auto eigenlijk altijd goedkoper. De leasebedrijven rekenen namelijk allemaal een bepaalde marge, die je natuurlijk niet hoeft te betalen als je de zaken zelf regelt.

Een voorbeeld:
Toyota Yaris Cool 3d. Bij directlease, 35K km's per jaar, looptijd 51 mnd, metallic lak, eigen dealer, geen winterbanden, 300 eigen risico, budget vervangend vervoer. Dit kost incl. brandstof 491 euro in de maand. Totale kosten over de gehele loopduur dus 51x491 = 25K

Zelf kopen, 12.000 euro. 1 op 20 rijden = 11.900 brandstofkosten. 1680 wegenbelasting en 2000 verzekering. Onderhoud komt neer op een jaar extra garantie bijkopen + banden + standaard onderhoudsprijzen 1500 euro. Totaal 29K. Bij verkoop levert deze auto echt nog wel meer op dan 4K. Alles daarboven is dus je winst.

En dat dus bij deze relatief kleine eenvoudige auto maakt het dus al redelijk verschil. Daarnaast zit je niet perse vast aan de looptijd van het leasecontract, en kan je de eigen risico reduceren tot 0 met een beetje verzekering incl. vervangend vervoer (rekening mee gehouden in de berekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ebia schreef op maandag 14 juni 2010 @ 16:26:
[...]

Technisch gezien is de bezit van een eigen nieuwe auto eigenlijk altijd goedkoper. [...].
Klopt. De leasemaatschappij heeft een voordeel en dat zit in de schaalgrootte van hun inkoop. Daartegenover staan twee nadelen: een stuk marge en een veel duurdere verzekering.

Vooral die laatste ook niet vergeten. Ik weet dat het leasebedrag van mijn vorige leaseauto (307SW met waarde van +- 25000 euro) ongeveer 130 euro aan verzekeringspremie bevatte. Terwijl ik zelf zo'n auto rond de 50 a 60 euro per maand volledig casco verzeker. Komt omdat zakelijk gebruik tot een flinke premietoeslag leidt en omdat je schadevrije jaren niet meetellen voor de premie die de leasemaatschappij moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:40
[...]

Technisch gezien is de bezit van een eigen nieuwe auto eigenlijk altijd goedkoper. De leasebedrijven rekenen namelijk allemaal een bepaalde marge, die je natuurlijk niet hoeft te betalen als je de zaken zelf regelt.

Een voorbeeld:
Toyota Yaris Cool 3d. Bij directlease, 35K km's per jaar, looptijd 51 mnd, metallic lak, eigen dealer, geen winterbanden, 300 eigen risico, budget vervangend vervoer. Dit kost incl. brandstof 491 euro in de maand. Totale kosten over de gehele loopduur dus 51x491 = 25K

Zelf kopen, 12.000 euro. 1 op 20 rijden = 11.900 brandstofkosten. 1680 wegenbelasting en 2000 verzekering. Onderhoud komt neer op een jaar extra garantie bijkopen + banden + standaard onderhoudsprijzen 1500 euro. Totaal 29K. Bij verkoop levert deze auto echt nog wel meer op dan 4K. Alles daarboven is dus je winst.
Goedkoper onder welke voorwaarden/omstandigheden ?
Volgens mij worden er nu nogal wat appels met peren vergeleken.
Heb je het hier over een werknemer of een zelfstandige ?
Vergelijk je nu leasekosten van de werkgever met een mobiliteitsbudget ?
Ik ben even kwijt wat je nu met wat aan het vergelijken bent maar het lijkt erop dat je de leasekosten die de werkgever betaalt vergelijkt met de kosten van een nieuwe eigen auto.

Mobiliteitsregeling buiten beschouwing gelaten kost de auto uit jouw voorbeeld 12.000 /5 ( 20% bijtelling ) = 2.400 per jaar bruto voor de berijder.
Dat is 200 per maand en dus 51 x 200 = 10.200 bruto over de looptijd zoals je die zelf ook gebruikte.
Voor dat geld rijdt jij geen nieuwe Yaris 51 maanden lang.

Buiten dit reken je jezelf nogal rijk volgens mij.
http://data.toyota.nl/hom...erhoud%20Yaris%200107.pdf
Bij 90.000 zit je al op 1110 euro en met 51 maanden heb je het over zo'n beetje 150.0000km totaal.
Blijft niet veel over voor de resterende 60.000 km en dan hebben we het nog niet eens over onvoorziene uitgaven voor bijv onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn en dus niet onder garantie ed vallen.

Uiteraard moet/wil een leasemaatschappij geld verdienen en kost dat geld maar volgens mij zijn dit soort berekeningen veels te kort door de bocht om een even snel aan te tonen dat een eigen nieuwe auto zowieso goedkoper is.

PS
Vergeet ook niet dat je in jouw voorbeeld toch even 12.000 cash moet ophoesten om uberhaupt die Yaris te kunnen kopen, heb je dat niet zit je meteen met een lening die de prijs nog even flink opschroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:20

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Een voorbeeld:

En dat dus bij deze relatief kleine eenvoudige auto maakt het dus al redelijk verschil. Daarnaast zit je niet perse vast aan de looptijd van het leasecontract, en kan je de eigen risico reduceren tot 0 met een beetje verzekering incl. vervangend vervoer (rekening mee gehouden in de berekening).
Je vergeet hier fijn even de afschrijving. Ja, je krijgt nog 6k voor die bak, maar om dan door te kunnen, moet je nog eens 6k hebben liggen om weer een auto van 12k te kopen. Totaal kosten zijn dus 29k+6k=34k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:56
FreakNL schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:24:
[...]
Je vergeet hier fijn even de afschrijving. Ja, je krijgt nog 6k voor die bak, maar om dan door te kunnen, moet je nog eens 6k hebben liggen om weer een auto van 12k te kopen. Totaal kosten zijn dus 29k+6k=34k.
Nee die vergeet hij niet. Sterker nog, bij de totaalkosten van 29K is een afschrijving van de volledige nieuwwaarde van 12K meegenomen. Bij afschrijving van 8K (wat je niet eens nodig zal hebben) zijn de totaalkosten al gelijk aan dezelfde auto in lease.

[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 14-06-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ninjazx9r98 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:57:
[...]

Volgens mij worden er nu nogal wat appels met peren vergeleken.
[...]
Vergelijk je nu leasekosten van de werkgever met een mobiliteitsbudget ?
[...]
Mobiliteitsregeling buiten beschouwing gelaten kost de auto uit jouw voorbeeld 12.000 /5 ( 20% bijtelling ) = 2.400 per jaar bruto voor de berijder.
En nog 6000 voor de werkgever. Welk deel je daarvan terugziet, hangt af van de regelingen voor reiskostenvergoeding en/of mobiliteitsbudget die je werkgever in petto heeft voor eigen rijders.

Van 200 euro per maand rij je inderdaad geen nieuwe Yaris, zeker niet 35.000 per jaar. Maar die 200 is wel het worst case scenario, in geval de werkgever het leasebudget in zijn zak houdt en geen enkele regeling heeft voor eigen rijders.

Ruwe schatting van de totale operationele kosten van een Yaris, 35.000 km/jaar en looptijd 4 jaar 3 maanden:

- aanschaf 12.000 nieuw, inruil 5000 na 51 maanden = 137 per maand
- gemiddelde uitstaande bedrag bij lineaire afschrijving 8500. Bij rentevoet 6% 42 euro aan rente per maand.
- wegenbelasting ongeveer 35 (i.g.v. benzine)
- verzekering volledig casco tussen 35 en 75 afhankelijk van schadevrije jaren --> reken met 55
- brandstof (bij verbruik 1:20 en 1.50 per liter) 218 euro per maand.
- banden +-300 euro / 50.000 km = 17 euro per maand
- onderhoud 1x per jaar grote beurt a 350 euro = 29 euro per maand

Totale operationele kosten liggen dan op 533 euro. Directlease vraagt ongeveer 500 excl BTW (= 590 incl) dus dat zit dicht bij elkaar in dit geval. Waarschijnlijk zijn zij iets optimistischer over de inruilwaarde. En ik zie dat ze de brandstofkosten op ongeveer 190 incl BTW inschatten, kennelijk kun je nog zuiniger dan 1:20??

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
ninjazx9r98 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:57:
[...]
Ik ben even kwijt wat je nu met wat aan het vergelijken bent maar het lijkt erop dat je de leasekosten die de werkgever betaalt vergelijkt met de kosten van een nieuwe eigen auto.
Klopt.
Dat is 200 per maand en dus 51 x 200 = 10.200 bruto over de looptijd zoals je die zelf ook gebruikte.
Voor dat geld rijdt jij geen nieuwe Yaris 51 maanden lang.
Dat klopt ook. Maar de auto is dan net zo relatief als je baan zelf. Ga je weg heb je ook geen auto. Koop je de auto, dan blijft ie van jou, ongeacht je baan.
Buiten dit reken je jezelf nogal rijk volgens mij.
http://data.toyota.nl/hom...erhoud%20Yaris%200107.pdf
Bij 90.000 zit je al op 1110 euro en met 51 maanden heb je het over zo'n beetje 150.0000km totaal.
Blijft niet veel over voor de resterende 60.000 km en dan hebben we het nog niet eens over onvoorziene uitgaven voor bijv onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn en dus niet onder garantie ed vallen.
Dat loopt wel los, distributieriem heeft ie niet (ketting), als je normaal rijdt kun je denk ik wel 150K met één set remmen doen, banden misschien 2 keer compleet. Maak het wat ruimer dan, tel je er 500 euro bij op. Sowieso krijg je bij Toyota 10 jaar mobiliteitsgarantie (vervangend vervoer, noodhulp) als je netjes het onderhoudsschema blijft volgen.
Uiteraard moet/wil een leasemaatschappij geld verdienen en kost dat geld maar volgens mij zijn dit soort berekeningen veels te kort door de bocht om een even snel aan te tonen dat een eigen nieuwe auto zowieso goedkoper is.
Volgens mij niet, want ik heb alle kosten grofweg meegenomen zoals de leasemij ze ook moet betalen. En wellicht bedingen die een procent of 2 meer korting bij de aanschaf, maar dat is niet een dusdanige besparing waarvoor je het zelf niet goedkoper kunt. En dan weer, na 51 maanden mag je de sleutels weer inleveren, in mijn rekenvoorbeeld is de auto van jou en kun je er nog wat jaren in rond blijven tuffen mocht je willen.
PS
Vergeet ook niet dat je in jouw voorbeeld toch even 12.000 cash moet ophoesten om überhaupt die Yaris te kunnen kopen, heb je dat niet zit je meteen met een lening die de prijs nog even flink opschroeft.
Ik had expres een voorbeeld genomen van een goedkope automobiel, die voor veel mensen toch nog wel te betalen is zonder een excessieve lening te moeten afsluiten.
t_captain schreef op maandag 14 juni 2010 @ 21:00:
[...]
Ruwe schatting van de totale operationele kosten van een Yaris, 35.000 km/jaar en looptijd 4 jaar 3 maanden:

- aanschaf 12.000 nieuw, inruil 5000 na 51 maanden = 137 per maand
- gemiddelde uitstaande bedrag bij lineaire afschrijving 8500. Bij rentevoet 6% 42 euro aan rente per maand.
- wegenbelasting ongeveer 35 (i.g.v. benzine)
- verzekering volledig casco tussen 35 en 75 afhankelijk van schadevrije jaren --> reken met 55
- brandstof (bij verbruik 1:20 en 1.50 per liter) 218 euro per maand.
- banden +-300 euro / 50.000 km = 17 euro per maand
- onderhoud 1x per jaar grote beurt a 350 euro = 29 euro per maand
De berekening is redelijk correct lijkt me zo, ik kan het weten, want ik heb deze auto :P

De verzekeringspremie kan nog wel omlaag worden geschroefd, zelf heb ik 'slechts' 2 schadevrije jaren, en ik betaal 38 euro all-risk (met vervangend vervoer, geen eigen risico, en handtasjesdekking (www.onna-onna.nl, ik weet LOL, is van ASR trouwens)).

Ook denk ik dat je wel iets meer terugkrijgt voor de auto, ondanks de wat hogere kilometerstand, 6K moet wel kunnen denk ik.
En ik zie dat ze de brandstofkosten op ongeveer 190 incl BTW inschatten, kennelijk kun je nog zuiniger dan 1:20??
Ja das wel apart, want voor 1 op 20 moet je wel wat moeite doen en relatief veel snelweg rijden. Ik zie de gemiddelde leaserijder wel veel snelweg doen, maar ook veel in de file, of juist hard, en idem in de stad. Rij je gewoon lekker door gaat het toch snel richting 1 op 18, het zuinigst heb ik ooit 1 op 23 gehaald. Misschien dat de leasemij nog wat korting kan bedingen via hun tankpassen? Sowieso vraag ik me af of de leasemij gaat piepen als je het door hun opgegeven gemiddelde niet haalt qua brandstofverbruik? Verhogen ze dan simpelweg niet het bedrag? Idem als de brandstofprijs ineens flink zou stijgen door een besluit van de regering? Lijkt me dat ze die dan gewoon op de leaser verhalen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:59
Voor 14% ben je niet direct beperkt tot Hybrides trouwens. Er zijn ook een paar kleinere auto's die 14% bijtelling hebben. Zo heeft Fiat de 500 en de Punto evo met een 14% bijtellingversie, Seat heeft de ibiza, volkswagen de Polo Bluemotion. Dan ben je nog goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Laatst online: 15:05

Wallie

Herr

pim89 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 15:14:
Voor 14% ben je niet direct beperkt tot Hybrides trouwens. Er zijn ook een paar kleinere auto's die 14% bijtelling hebben. Zo heeft Fiat de 500 en de Punto evo met een 14% bijtellingversie, Seat heeft de ibiza, volkswagen de Polo Bluemotion. Dan ben je nog goedkoper uit.
En Skoda de Fabia Combi, voor als je nog een lading bagage mee wilt nemen...

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Pagina: 1