Eerst even de system specs:
Moederbord: Asus P5N-T Deluxe
Processor: Intel Core 2 Q9550
Harde schijf: Samsung Spinpoint F1 250GB
Videokaart: 2x 9600GT 512MB
Geheugen: Corsair CM2X 1024 6400 (2x 1GB Dual-Channel)
Voeding: Cooler Master 600Watt
Chips op de P5N-T:
Marvell Extended Sata controller (extra voor de E-sata)
nForce 780i
3x PCI 2.0
Het begon toen ik overstapte van een Asus P5K naar een P5N-T (gekocht op de Mycom-veiling)
Moederbord vervangen, alles aangesloten, zag er goed uit en daarna Windows 7 opgestart.
Nou dacht ik, oké, effe opnieuw activeren, desnoods opnieuw het OS installeren.
Liep de PC dus al meteen vast na het opstarten, kreeg constant een BSOD.
Oké, geen probleem. Installeer het opnieuw, (moest daarvoor wel eerst Windows Vista opnieuw).
Vista installeren, ging overigens tergend traag, 5 minuten voor uberhaupt het startscherm kwam.
Geinstalleerd (2 uur verder), alles liep goed totdat in eens alles vastliep.
Het scherm bleef op het laatste beeld staan, muis deed niks, geen input meer mogelijk, HDD-led vertoonde ook niks meer. Daarna gebeurde dit nog meerdere malen, bij gewoon internetgebruik, installeren van software.
Zelfs wanneer ik dit typte, en toekeek vanaf de laptop, liep de PC weer vast.
Het ging zelfs zo ver dat tijdens het updaten van windows vista de pc vastliep, niks meer deed, de kernel beschadigd raakte en het OS onklaar werd.
Het rare was, dat wanneer ik in de BIOS keek, F5 drukte voor Restore defaults, er veel veranderde. In Windows Vista dan, want opeens werden er tientallen chipset + sata drivers geinstalleerd. (PCI-bridges, Sata controllers etc.).
In het logboek kwam namelijk dit naar voren: ACPI does not contain IRQ for PCI bus 3, function 0.
Dit leek dus te zijn verholpen toen opeens allerlei stuurprogramma's werden geinstalleerd na het opstarten.
Opeens gebeurde er geen freezes meer, alles leek oké. Ik dacht, drivers zijn ineens geinstalleerd, alles is oke. Totdat het dus ineens weer gebeurde tijdens het updaten, wat het OS dus vernielde.
Windows Update kwam ook constant met ATK 0110 ACPI Utility, wat ook constant mislukte.
Dit schijnt een programma van Asus te zijn wat misschien een oorzaak kan zijn, zou dit noodzakelijk zijn?
Ik ben ten einde raad, heb geen enkel idee wat nou het probleem kan zijn... Als laatste breng ik het mobo terug. Iemand enig idee?
Dingen die al zijn geprobeerd:
-USB apparaten verwijderd
-2de videokaart verwijderd
-PCI wireless card verwijderd
-Nieuwe Sata DVD-drive
-3x opnieuw proberen Vista te installeren
-Dual + Single Channel geprobeerd.
-Memtest + HDD-test, beide oké.
Moederbord: Asus P5N-T Deluxe
Processor: Intel Core 2 Q9550
Harde schijf: Samsung Spinpoint F1 250GB
Videokaart: 2x 9600GT 512MB
Geheugen: Corsair CM2X 1024 6400 (2x 1GB Dual-Channel)
Voeding: Cooler Master 600Watt
Chips op de P5N-T:
Marvell Extended Sata controller (extra voor de E-sata)
nForce 780i
3x PCI 2.0
Het begon toen ik overstapte van een Asus P5K naar een P5N-T (gekocht op de Mycom-veiling)
Moederbord vervangen, alles aangesloten, zag er goed uit en daarna Windows 7 opgestart.
Nou dacht ik, oké, effe opnieuw activeren, desnoods opnieuw het OS installeren.
Liep de PC dus al meteen vast na het opstarten, kreeg constant een BSOD.
Oké, geen probleem. Installeer het opnieuw, (moest daarvoor wel eerst Windows Vista opnieuw).
Vista installeren, ging overigens tergend traag, 5 minuten voor uberhaupt het startscherm kwam.
Geinstalleerd (2 uur verder), alles liep goed totdat in eens alles vastliep.
Het scherm bleef op het laatste beeld staan, muis deed niks, geen input meer mogelijk, HDD-led vertoonde ook niks meer. Daarna gebeurde dit nog meerdere malen, bij gewoon internetgebruik, installeren van software.
Zelfs wanneer ik dit typte, en toekeek vanaf de laptop, liep de PC weer vast.
Het ging zelfs zo ver dat tijdens het updaten van windows vista de pc vastliep, niks meer deed, de kernel beschadigd raakte en het OS onklaar werd.
Het rare was, dat wanneer ik in de BIOS keek, F5 drukte voor Restore defaults, er veel veranderde. In Windows Vista dan, want opeens werden er tientallen chipset + sata drivers geinstalleerd. (PCI-bridges, Sata controllers etc.).
In het logboek kwam namelijk dit naar voren: ACPI does not contain IRQ for PCI bus 3, function 0.
Dit leek dus te zijn verholpen toen opeens allerlei stuurprogramma's werden geinstalleerd na het opstarten.
Opeens gebeurde er geen freezes meer, alles leek oké. Ik dacht, drivers zijn ineens geinstalleerd, alles is oke. Totdat het dus ineens weer gebeurde tijdens het updaten, wat het OS dus vernielde.
Windows Update kwam ook constant met ATK 0110 ACPI Utility, wat ook constant mislukte.
Dit schijnt een programma van Asus te zijn wat misschien een oorzaak kan zijn, zou dit noodzakelijk zijn?
Ik ben ten einde raad, heb geen enkel idee wat nou het probleem kan zijn... Als laatste breng ik het mobo terug. Iemand enig idee?
Dingen die al zijn geprobeerd:
-USB apparaten verwijderd
-2de videokaart verwijderd
-PCI wireless card verwijderd
-Nieuwe Sata DVD-drive
-3x opnieuw proberen Vista te installeren
-Dual + Single Channel geprobeerd.
-Memtest + HDD-test, beide oké.