Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sinds vandaag heb ik 2 netwerkkaarten in mijn desktop computer. Ik woon op de campus van de TU Delft en daar gebruiken ze PPPoE. Het idee is dat de verbinding binnenkomt op de ene netwerkkaart en dmv Internet Connction Sharing via de tweede netwerkkaart naar een accespoint (=router) gaat.

De PPPoE verbinding komt tussen binnen op kaart 1 en ik heb daar gewoon een werkende PPPoE verbinding waarmee ik kan inbellen. Internet en alles werkt dan gewoon.
Ik ben nu bezig om de internetverbinding te delen met kaart 2. Dit wil echter niet echt lukken. Allereerst weet ik niet welke verbinding ik nou precies moet delen in Windows 7. Op elk van de onderstaande verbindingen kan ik door rechtsklik -> Properties -> Sharing de verbinding delen. Maar welke moet ik nou echt delen wil het internet echt gedeeld worden met mijn router.

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/thumb/71549e65.jpg

En als de verbinding dan succesvol wordt gedeeld met mijn router, hoe stel ik deze dan correct in. Ik ben bekend met deze GoT guide: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point . Dus in ieder geval de DHCP server op mijn router uitzetten. Maar op welke poort (WAN of LAN) moet ik de gedeelde verbinding afkomstig van mijn computer aansluiten? En moet ik verder ook nog PPPoE instellingen goedzetten in de router?

Hieronder nog instellingen waarvan ik niet weet hoe ik die moet configureren in de router. Ik kan overigens wel al succesvol verbinden met de router als ik de computer aansluit op de LAN poort van de router.

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/thumb/475957d2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/thumb/3bfcd72a.jpg

Hopelijk kan iemand deze netwerkleek helpen met dit (complexe?) netwerkprobleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je deelt je ppoe verbinding, waarna windows op je 2e ethernet adapter Toewijst aan home netowrk connection een 198.168.1.1 Netwerk adres statisch toekent.

How to Share a PPPoE Internet Connection with Windows XP

https://iihelp.iinet.net....nnection_on_Windows_Vista

(ik zie zosnel niet hoe je kunt regelen onder vista dat alleen de mensen op 2e adapter gebruik kunnen maken van share)

Ik denk dat als je als access point wilt gebruiken dat je je router op de LAN poort zult moeten aansluiten. (en de WAN leeglaten) Die settings die jij toont maken het niet mogelijk je WANT poort als LAN te configureren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog verder geprobeerd, maar het wil echt niet lukken.

Als ik beide netwerkkaarten inschakel bij Network & Sharing center dan kan ik gewoon internetten op de PPPoE verbinding die binnenkomt op kaart #1. Aan netwerkkaart #2 is de router aangesloten op een LAN poort. Wanneer ik nu naar 192.168.1.1 surf kan ik gewoon de router configuren, dat lijkt dus te werken. Ik gebruik voor het aansluiten van de router overigens een normale internetkabel, geen (speciale, crossover?) kabel, ik hoop dat dit gewoon goed is zo.

Ik weet alleen nog steeds niet hoe ik nou de verbinding moet delen in Windows 7. Hieronder een aantal screenshots om te verduidelijken wat ik probeer.

Ik krijg ten eerste deze melding als ik de PPPoE verbinding deel. Betekend dit gewoon dat het ICS alleen werkt als ik ben ingelogd? Zo ja, dan is dat niet erg aangezien ik altijd ingelogd ben.

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/thumb/e3714889.jpg

Dan moet ik een "Home networking connection" selecteren. Welke moet ik hier kiezen? De verbinding 2 is denk ik de netwerkkaart die aangesloten is op de router.

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/thumb/053bb950.jpg

En dan de Advanced Settings nog, ik weet niet of ik hier nog dingen moet aanvinken?

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/thumb/bd5986dc.jpg

Ik hoop vurig dat iemand me kan helpen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

monnick schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:48:
Dan moet ik een "Home networking connection" selecteren. Welke moet ik hier kiezen? De verbinding 2 is denk ik de netwerkkaart die aangesloten is op de router.
Je moet degene selecteren waarop je router is aangesloten.

1=geintegreerde netwerkkaart,
2=PCi kaartje.

Als je dat gedaan hebt kent hij aan die kaart 192.168.0.1 toe, en is je pc een dhcp server.

-Probeer het ook eens zonder router (dan kan er maar 1 pc op, maar weet je dat je het tot de router goed hebt.
-Bij advanced settings hoef je niks te selecteren tenzij je poorten wil forwarden.

[ Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 15-06-2010 20:12 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je moet ICS inschakelen op de PPPoE-verbinding van de TU, je selecteert de LAN-verbinding waar op dat moment je router op is aangesloten. Deze krijgt dan automatisch een vast IP-adres van 192.168.137.1 als het goed is. Dit pas je best NIET aan, aangezien ICS dan automatisch ook de DHCP-server uitzet. Moest je het echt willen veranderen kan dat later nog altijd met een registry hack.

Nu moet je je router instellen. Als je hem enkel als AP wil gebruiken en je PC het IP-adres moet uitdelen, moet je gebruik maken van een cross-cable tussen LAN-poort 1 en je PC (ik heb het nooit op een andere manier werkend gekregen). Je router configureer je overigens met een vast IP van 192.168.137.x.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:14

Reptile209

- gers -

Waarom stel je je router niet in op de tweede optie, PPPoE:
Dan wordt het aansluiting > router > PC, in plaats van aansluiting > PC > router. Heb je meteen het voordeel dat je PC niet persé aan hoeft te staan om toch overal een netwerkverbinding te hebben.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Reptile209 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 13:29:
Waarom stel je je router niet in op de tweede optie, PPPoE:

[...]

Dan wordt het aansluiting > router > PC, in plaats van aansluiting > PC > router. Heb je meteen het voordeel dat je PC niet persé aan hoeft te staan om toch overal een netwerkverbinding te hebben.
Als ik dat doe haal ik een download snelheid van 1.6 MB/s. Als ik het internet rechtstreeks op de PC aansluit haal ik iets van 8 MB/s. Router is dus de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Heb je mijn suggestie ondertussen al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Petervanakelyen schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 20:22:
Je moet ICS inschakelen op de PPPoE-verbinding van de TU, je selecteert de LAN-verbinding waar op dat moment je router op is aangesloten. Deze krijgt dan automatisch een vast IP-adres van 192.168.137.1 als het goed is. Dit pas je best NIET aan, aangezien ICS dan automatisch ook de DHCP-server uitzet. Moest je het echt willen veranderen kan dat later nog altijd met een registry hack.

Nu moet je je router instellen. Als je hem enkel als AP wil gebruiken en je PC het IP-adres moet uitdelen, moet je gebruik maken van een cross-cable tussen LAN-poort 1 en je PC (ik heb het nooit op een andere manier werkend gekregen). Je router configureer je overigens met een vast IP van 192.168.137.x.
Een opmerking: tussen een netwerkkaart in een PC en een poort op een switch gebruik je doorgaans een straight cable, geen cross. Crosscable is hoogstens van toepassing als er in plaats van die PC andere switch (al dan niet als onderdeel van een routertje) gestaan zou hebben.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 20:22:

Ja, ik heb het bovenstaande geprobeerd. Als ik de verbinding deel zoals je zegt en de gedeelde verbinding dmv netwerkkaart #2 aansluit op mijn laptop heb ik daar gewoon internet op. Het delen van de internetverbinding lijkt dus gewoon te werken.

Wat betreft het vaste IP-adres wat ik volgens jouw post beter niet kan wijzigen: er draait dan dus een DHCP server op mijn PC? Overal op de beheerpagina's van het netwerk hier op de campus staat expliciet vermeld dat ik geen eigen DHCP server mag draaien. Weet ook niet waarom, maar ik kan van het netwerk afgekickt worden als die actief is (tijdelijk hoor ;) ). Wat ik moet ik precies doen om die DHCP server in Windows 7 uit te zetten? :o

Wanneer ik de gedeelte internetverbinding op de LAN poort van mijn router aansluit met dus een gewone straight kabel dan kan ik niet meer naar 192.168.1.1 surfen, ik krijg dan een timeout. Dit lukt wel gewoon als ik de router aansluit op de netwerkkaart en de verbinding niet deel in Windows. Router resetten maakt geen verschil. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

monnick schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 15:02:
[...]

Wat betreft het vaste IP-adres wat ik volgens jouw post beter niet kan wijzigen: er draait dan dus een DHCP server op mijn PC? Overal op de beheerpagina's van het netwerk hier op de campus staat expliciet vermeld dat ik geen eigen DHCP server mag draaien. Weet ook niet waarom, maar ik kan van het netwerk afgekickt worden als die actief is (tijdelijk hoor ;) ). Wat ik moet ik precies doen om die DHCP server in Windows 7 uit te zetten? :o
Je hoeft hier niet bang voor te zijn. De DHCP handelt alleen requests af van je tweede netwerk kaart, vanuit de campus worden geen DHCP requests gehonoreerd. Dit is dus niet van toepassing.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:14

Reptile209

- gers -

[...]

Wanneer ik de gedeelte internetverbinding op de LAN poort van mijn router aansluit met dus een gewone straight kabel dan kan ik niet meer naar 192.168.1.1 surfen, ik krijg dan een timeout. Dit lukt wel gewoon als ik de router aansluit op de netwerkkaart en de verbinding niet deel in Windows. Router resetten maakt geen verschil. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Vertel eens wat meer van wat je hier precies doet? Is 192.168.1.1 het (fixed) IP van je router? Vanaf waar probeer je dan naar 192.168.1.1 te surfen? Als dat vanaf je PC is, klopt het dat het niet werkt. ICS zit volgens mij standaard in een andere range dan 192.168.1.x. Er is dan geen normale route op te zetten vanaf je PC naar je router.
Kijk eens naar het IP-adres dat je 2e NIC krijgt als je ICS aanzet. Stel even dat dat 192.168.0.1 is. Zet dan ICS weer even uit. Ga naar je routerconfiguratie en geef je router daar een fixed IP, bijvoorbeeld 192.168.0.2. Check meteen even dat de router niet zelf voor DHCP-server gaat spelen, dan botst dat straks met de DHCP-server van je PC. Zet dan ICS weer aan. Je router is nu onder zijn nieuwe IP te bereiken.

In welke range gaat de DHCP van ICS adressen uitdeelt? Als dat begint bij .2, kan TS de router beter een hoger nummer geven (bijv. .200), maar ik weet het zo effe niet.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
[...]

Ja, ik heb het bovenstaande geprobeerd. Als ik de verbinding deel zoals je zegt en de gedeelde verbinding dmv netwerkkaart #2 aansluit op mijn laptop heb ik daar gewoon internet op. Het delen van de internetverbinding lijkt dus gewoon te werken.
OK, dat is al goed.
Die DHCP-server deelt enkel IP-adressen uit op de poort die jij hebt ingesteld (LAN-verbinding 1). Je hoeft je dus geen zorgen te maken. En die DHCP-server heb je nodig, je kan hem ook uit zetten maar dan moet je elk apparaat dat je aansluit een vast IP gaan geven.
Dat is ook logisch. Had ik namelijk niet gezegd in mijn vorige post dat je de DHCP-server op de router uit moet zetten, en deze een vast IP moet geven in dezelfde range als de DHCP-server op je laptop? M.a.w. een IP van bijvoorbeeld 192.168.137.254 ?
Reptile209 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 06:51:
[...]

Vertel eens wat meer van wat je hier precies doet? Is 192.168.1.1 het (fixed) IP van je router? Vanaf waar probeer je dan naar 192.168.1.1 te surfen? Als dat vanaf je PC is, klopt het dat het niet werkt. ICS zit volgens mij standaard in een andere range dan 192.168.1.x. Er is dan geen normale route op te zetten vanaf je PC naar je router.
Kijk eens naar het IP-adres dat je 2e NIC krijgt als je ICS aanzet. Stel even dat dat 192.168.0.1 is. Zet dan ICS weer even uit. Ga naar je routerconfiguratie en geef je router daar een fixed IP, bijvoorbeeld 192.168.0.2. Check meteen even dat de router niet zelf voor DHCP-server gaat spelen, dan botst dat straks met de DHCP-server van je PC. Zet dan ICS weer aan. Je router is nu onder zijn nieuwe IP te bereiken.

In welke range gaat de DHCP van ICS adressen uitdeelt? Als dat begint bij .2, kan TS de router beter een hoger nummer geven (bijv. .200), maar ik weet het zo effe niet.
In Windows 7 wordt automatisch een vast IP ingesteld van 192.168.137.1 voor de host, zonder registry hack is dat niet te veranderen (en het is een prima setting, conflicteert tenminste niet met veel).

[ Voor 34% gewijzigd door Petervanakelyen op 17-06-2010 11:41 ]

Pagina: 1