Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 21:39
Hallo,

Ik wil graag wat hulp van jullie!
Het gaat erom dat windows 2008 een optie heeft om te clusteren.
Dat is om 2 systemen samen te laten werken.
Is het mogelijk om de cluster van 2008 eruit te halen en in windows 7 te progameren?
Graag reacties, ik zit met mn handen in mn haar hoe ik zoiets moet doen...
Het is totaal onbekend voor me...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:53
Lijkt me niet dat dat gaat werken nee.
En waarom zou je windows 7 willen clusteren? Dat is een desktop systeem en 2008 een Server OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Je wilt dus 2 Windows 7 machines clusteren?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waarom zou je dat in vredesnaam willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 19:20

Coach4All

I'm a Coach 4 All

En wil je een fail-over cluster of wil je capaciteit samensmelten...?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
DeeJee schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 14:47:
Je wilt dus 2 Windows 7 machines clusteren?
Als het kan wel.

@ MADG0BLIN
Het gaat erom dat windows 7 veel ondersteunigen heeft op software gebied.
Zoals Dx11 en games e.d.

Mijn bedoeling is om de cpu`s samen te laten werken in 2 induviduelen machienes.
Kwa grafisch gebied hoeft het niet.

Ik weet dat het mogelijk is bij 2008....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Coach4All schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 14:51:
En wil je een fail-over cluster of wil je capaciteit samensmelten...?
Samen smelten moet het worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:53
woozyzpk schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 14:51:
[...]

Als het kan wel.

@ MADG0BLIN
Het gaat erom dat windows 7 veel ondersteunigen heeft op software gebied.
Zoals Dx11 en games e.d.

Mijn bedoeling is om de cpu`s samen te laten werken in 2 induviduelen machienes.
Kwa grafisch gebied hoeft het niet.

Ik weet dat het mogelijk is bij 2008....
Ligt eraan wat je wilt, maar zoals je het stelt in je openings post gaat het niet werken naar mijn mening:
Is het mogelijk om de cluster van 2008 eruit te halen en in windows 7 te progameren?
En wat bedoel je met samen smelten? Geef eens een duidelijk voorbeeld wat de bedoeling exact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Ik heb een systeem aan het bouwen: [CIP] Antec Twenty one hunderd and two.
Daarbij komen er 2 systemen in.
Het is dan de bedoeling om de 2 systemen samen te laten werken.
Mn vader zei dat ik Cluster moet gaan gebruiken om de 2 systemen samen te laten werken.

Maar om 2 X windows 2008 te draaien zie ik niet zitten...
Ik wil gamen e.d. en met 2008 lukt dat neit helemaal.. :(
Daarom ga ik 2X win 7 instaleren en induvieel laten draaien.

Ik heb lopen brainstromen om toch te laten samen werken.
Dus dat is mn vraag...

Momenteel is de kast nog niet klaar, dus ik gebruik Virtual pc om te testen.

Maar als het antwoord nee is, kan het topic snel gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

woozyzpk schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 14:51:
Nee. Kan niet zoals jij denkt dat het werkt. Waarom zou je dat willen? Bouw dan een machine met 2 quad of six core cpu's.

Waar jij aan denkt is Windows HPC Server 2008. Maar dat doet totaal niet wat jij voor ogen hebt.

Ter info: http://www.microsoft.com/hpc/en/us/default.aspx

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 11-06-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het kan. Als je moederbord VT-x heeft (en cpu en bios ook), dus niet alleen VT maar VT-x dus, dan kan je met XEN windows met bare-metal speed laten draaien op de XEN hypervisor, en dan met XEN relocation lekker taken uitwisselen. Kan je 1 systeem aansluiten en zo switchen naar de ander.

Wat niet kan (als dat je vraag was) is 1 mobo met cpu en gpu's als backend voor een game gebruiken en de andere voor de frontend. Een game draait op 1 mobo, en dan soms niet eens op alle cpu's/gpu's.

Linux cluster kan wel met je opstelling, maar dan heb je weer geen windows.

[ Voor 32% gewijzigd door johnkeates op 11-06-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Volgens mij ben je appels en peren aan het vergelijken. Voor een cluster heb je ook speciale software nodig die op clustering services kunnen draaien. Het is niet zo dat je zomaar een berg oude pc's aan elkaar kan knopen en je thuis ineens een supercomputer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Fairy schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 16:00:
Volgens mij ben je appels en peren aan het vergelijken. Voor een cluster heb je ook speciale software nodig die op clustering services kunnen draaien. Het is niet zo dat je zomaar een berg oude pc's aan elkaar kan knopen en je thuis ineens een supercomputer hebt.
Via het netwerk wel, dan heb je een beowulf cluster :P
http://www.cs.mtu.edu/~me...itedir/Common/cluster.jpg (groot plaatje)

Maar gewoon 2 PC's fysiek aan elkaar knopen en als 1 PC gebruiken gaat niet werken.

En clustering in Windows Server is een High Availability oplossing, geen load balancing en performance oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Heee.... jammer...

Het hele verhaaltje houd op...
Mn droom is niet uitgekomen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 19:20

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Het is niet onmogelijk wat je wilt, echter ligt het "enigszins" buiten het thuisbudget van de meeste van ons....

http://www.microsoft.com/.../improve-flexibility.aspx

(VDI oplossing )

[ Voor 4% gewijzigd door Coach4All op 12-06-2010 08:03 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ehm.. Dat is toch echt wat anders dan wat de TS voor ogen had hoor ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Misschien is het ook praktischer om te kijken waarom je de twee systemen zou willen clusteren?
Als je veel programmeert (compileert) of veel met MATLAB werkt, daarvoor bestaan compiliers die van meerdere systemen gebruik maken (voor C bv. distcc e.d.) en MATLAB heeft ook een uitbreiding om aan distributed computing te doen.

Taken die klassiek veel rekenkracht nodig hebben, hebben vaak gewoon eigen methodes gebruikt om te kunnen samenwerken.

Als het is om echt al je taken te kunnen delen; waarom is een dual-CPU-oplossing met een hoop geheugen dan geen mogelijkheid? Of gaat dit eigenlijk gewoon om een soort pats-gehalte: "kijk hier zitten 2 computers in" in plaats van "hier zit 1 computer in die even krachtig is als 2".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de TS wil is niet onmogelijk alleen niet met Windows puur en alleen omdat Microsoft dat niet wil.

Er is een "mod" voor de Linux kernel welke userspace programma's op een beowolf cluster verdeelt. Ik weet niet of deze nog uptodate is en ik ben er verder niet op doorgegaan maar het kwam er op neer dat meerdere Linux kernels samenwerken als 1 en de verschillende userspace programma's over mekaar verdelen.

Meerdere kernels maar 1 gezamenlijke userspace dus zodat ALLE programma's alle core's en geheugen kunnen gebruiken. Hoe het delen van hardware precies gaat weet ik niet maar er zal allicht een iets van een cluster san worden gebruikt.

Als het doel van de TS was om de 2 machine's te laten samenwerken voor een bepaalde applicatie's zoals film-bewerking, 3d rendering of bruut rekenwerk kan de TS beter kijken of die apps daar niet al zelf ondersteuning voor bieden.

Ik ben helaas de naam kwijt van de aangepaste Linux kernel maar met google kun je het vast wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 11:30:
Wat de TS wil is niet onmogelijk alleen niet met Desktop Windowsversies puur en alleen omdat Microsoft dat niet wil.
Fixed that for you.
En dat is ook niet eens raar, want het is wel zo'n marginaal gebruikersscenario dat het niet eens rendabel is om het erin te sleutelen. Die tijd kun je beter aan andere dingen besteden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Biedt de Cluster-service van Windows Server wel 1 userspace?

Ik dacht altijd dat de Cluster-service van Windows Server 2000/2003/2008 etc alleen een API was waardoor apps die daar specefiek gebruik van maken gemakkelijk over meerdere nodes konden draaien. Een API om de bestandsystemen te koppelen en te locken of om threads op een bepaalde node te spawnen etc.

Volgensmij zou een willekeurige multi-threaded app niet zomaar over de meerdere nodes worden verdeeld. Meerdere userspaces die dus samenwerken vs 1 gesmolten userspace over samenwerkende kernels.

edit*
even gezocht met google en op Wikipedia vind ik dit wat lijkt dat apps inderdaad moeten worden aangepast om gebruikt te maken van de MS-MPI. Bron: Wikipedia: Windows Server 2003
Compute Cluster Server uses the Microsoft Messaging Passing Interface v2 (MS-MPI) to communicate between the processing nodes on the cluster network. It ties nodes together with a powerful inter-process communication mechanism which can be complex because of communications between hundreds or even thousands of processors working in parallel.

The application programming interface consists of over 160 functions. A job launcher enables users to execute jobs to be executed in the computing cluster. MS MPI was designed to be compatible with the reference open source MPI2 specification which is widely used in High-performance computing (HPC). With some exceptions because of security considerations, MS MPI covers the complete set of MPI2 functionality as implemented in MPICH2, except for the planned future features of dynamic process spawn and publishing.
En de linux "mod" waar ik het over had is OpenMosix blijkbaar actief in ontwikkeling door IBM. Al zou ik zweren dat er nog een andere vergelijkbaar project is want ik heb het toen niet gebruikt omdat het al aardig out-of-date was en ik geen zin had om een experimental kernel te gaan baken. afijn interresant leesvoer op: http://www.ibm.com/developerworks/linux/library/l-colinux/

Afbeeldingslocatie: http://www.ibm.com/developerworks/linux/library/l-colinux/figure1.gif

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2010 12:15 ]

Pagina: 1