• Wybelitious
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik ben een systeem aan het samenstellen voor (voornamelijk) video rendering en editing. De proc is voor mij duidelijk: 980X (m'n eerste Intel processor in bijna 15 jaar...sorry AMD)
Maar ik kan maar geen goed (commercieel) advies krijgen over het geheugen: de 980X maakt geen gebruik van de chipset voor memory access, maar doet dat zelf. (en gebruikt triple-channel DDR3 daarbij). De kloksnelheid voor memory access is dan 1066 MHz. DDR3 geheugens die hogere kloksnelheden aankunnen, zullen dus niet sneller werken. Maar kan ik iets doen in de selectie van memory met lage latency timings? Of is het mogelijk om sneller geheugen te kopen en die met een lagere latency te configureren op 1066 MHz dan de latency op z'n standaard snelheid?

Ik vond bijvoorbeeld Corsair CMG6GX3M3A1600C7 (1600MHz, 7-7-7-20). Volgens Corsair werkt dat op een Asus P6X58D. Zou de latency nog strakker kunnen op 1066 MHz?

Wat raden jullie aan voor deze proc?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:52
Pak gewoon geheugen wat op de QVL van het moederbord staat. De performancewinst van supersnel t.o.v. normaal geheugen is in de meeste gevallen te verwaarlozen, zeker als je niet gaat overclocken. Verder staat er waarschijnlijk een sticky topic hierboven met let op: welk geheugen moet ik kopen etc. Er zijn al vele topics geweest waar prima te vinden is dat geheugen vaak geen drol uitmaakt, als het maar op de QVL staat.

Die processor is de snelste enkele cpu, maar zeker niet de beste bang/buck, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Wybelitious
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-05-2024
ik geloof niet dat het zo makkelijk is: In de QVL staan alle memory types die het moderbord aankan, dat is veel meer dan de 980X aan kan en dat is precies het dilemma waar ik mee zit. Op die vraag geeft de sticky topic tav Core i7 memory ook geen antwoord: ik kan dus niet zonder meer het snelste geheugen uit de QVL kiezen. Ik zou wel het snelste 1066 MHz uit de QVL kunnen kiezen. Maar mijn echte vraag was: kan ik sneller geheugen (DDR3-2000) installeren en dan de latency timings handmatig verlagen indien ik de memory snelheid op 1066 zet.
Ik weet uit ervaring dat je memory wel kan overklokken, maar dat je dan bijna altijd de latency moet verhogen. Mijn vraag is dus of dat andersom ook geldt: lagere kloksnelheid = lagere latency?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:52
Ik geloof wel dat het zo makkelijk is. Koop gewoon wat corsair of kingston ddr3-1600, als het op de QVL staat, dat is plenty snel. Als je meer prestaties uit je PC wil heeft het meer zin om de processor te overclocken. Geheugen is hier slechts beperkt van invloed aangezien de 980x een vrije mulitplier heeft.

Mechwarrior Online: Flapdrol