een nieuw OS: Whitix

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
ik bivakkeer met enige regelmaat door NOS. aangezien het meestal over Linux gaat, lijkt mij leuk het ook eens over een ander OS te hebben. bekende zoals Haiku en ReactOS, maar ook onbekenden als Ging en Whitix. zodra ik een tweakblog kan veroorloven, zal ik zeker op deze alternatieven ingaan.

dit draadje gaat over Whitix. daar het mijn eerste draadje is moet je nog niet al teveel verwachten.

Wat is Whitix?

Whitix is een Unix achtig operating system geschreven door Matthew Whitworth (hence de naam Whitix)

leuk, maar waar bestaat Whitix nou uit?
Whitix lijkt wat features betreft op de begindagen van Linux: het is gebaseerd op zijn eigen kernel, en gebruikt ipv X.Org, Xynth, een alternatief voor X-Windows (zie: Xynth waar een beschrijving van Xynth staat.

Whitix gebruikt zijn eigen shell, BURN genaamd.daarnaast heeft het zijn eigen text-editor, Fruity genaamd. ook zijn er een aantal programmas naar Whitix gepoort, namelijk:
•GCC
•NASM
•Mono
•Python
•Make

daarnaast is Whitix opensource en kan het in een virtuele machine worden gebruikt.

let wel: dit is voornamelijk een hobby systeem en bij lange na nog niet geschikt voor every-day use. tevens zijn de release data nogal grillig: de laatste dateert van mei 2009. niet verwonderlijk, aangezien Matthew alles zelf doet.

weer een mooi voorbeeld waar opensource en creativiteit in staat zijn.

bij deze dus lijkt mij leuk als we dit OS uittesten en discussieren over de voor- en nadelen.

ik ben nieuwsgierig! waar kan ik Whitix downloaden?

hier kan je 0.2B van Whitix downloaden: Whitix Homepage

leuke samenvatting, maar ik wil meer weten!!
dat vindt je hier: Whitix wiki entry

PS: als er enige op- of aanmerkingen zijn over dit topic (het is immers mijn eerste), schroom dan niet het te melden. ik heb weldegelijk de regels gelezen maar ja, twijfel blijft altijd :) als er dus wat mis mee is, gewoon melden.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
niemand voor een discussie?

valt toch een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarom zou je voor Whitix kiezen als er op de markt van Unix-achtigen/Linux al ontzettend veel te vinden is die wel een alternatief bieden voor every day use?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 22:42
Heb je het zelf geprobeerd/geinstalleerd, wat zijn je ervaringen?

Hoewel het er interessant uit ziet, zie ik weinig toekomst in een project waar slechts 1 persoon aan werkt. Ik had ook iets meer informatie over de features verwacht op de website van whitix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 18:26
Zojuist gedownload (6MB, lol) en geinstalleerd op VirtualBox. Werkt als een trein, maar is inderdaad nog vrij beperkt qua applicaties (Python support is wel top!), dus ik was snel uitgespeeld. Ook Fruity moest ik ff inkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is er een intended audience voor het eindresultaat? Een specifieke niche bijvoorbeeld?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 18:26
Ik lees net het whitix blog en zie dat er al een jaar geen nieuws meer is blijkbaar. Het project lijkt een vroege dood gestorven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Dat Xynth vind ik wel interessant klinken. Heeft iemand er ervaring mee? Ik kon zo snel geen linux distributie gebaseerd oop Xynth vinden. Het lijkt me wel wat voor mijn 1GHz/256M/5W servertje voor die keren dat ik er een GUI op draai. (Dat doe ik op dit moment vanwege een kapot moederbord).
Of nog beter voor: netbooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
Sir Isaac schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 11:01:
Dat Xynth vind ik wel interessant klinken. Heeft iemand er ervaring mee? Ik kon zo snel geen linux distributie gebaseerd oop Xynth vinden. Het lijkt me wel wat voor mijn 1GHz/256M/5W servertje voor die keren dat ik er een GUI op draai. (Dat doe ik op dit moment vanwege een kapot moederbord).
Of nog beter voor: netbooks.
ik zal vanavond (hopelijk) eens met Whitix verder gaan proefdraaien.

Xynth is nog in een betastadium en een alternatief voor de standaard X.Org.

als je er toch mee aan de slag wilt: http://alperakcan.org/?open=projects&project=xynth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik zie dat alleen gtk 2.4 op xynth draait. Dat is wel erg oud.
Pagina: 1