Toon posts:

Werking fan checken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Ik zit met het volgende probleem. Voor een vriend probeer ik een Acer Aspiron 9300 te fixen die zomaar uitvalt. Vermoedelijk raakt die overhit, bij een koude boot houd die het ongeveer een uur vol, als ik hem daarna weer opstart ongeveer een kwartier.

Allereerst dacht dat er veel stof in zou zitten oid, dus helemaal uitelkaar getrokken maar er blijkt bijna geen stof aanwezig te zijn. Dus weer in elkaar gezet, en opgestart. Gaat allemaal zonder problemen, maar nu dacht ik misschien werkt de fan helemaal niet.

De verschillende temps hangen al snel rond de 75 á 80 graden. De processor is momenteel 77 en 78 graden, de GPU 8 en de GPU diode 93,7.

Nu is mijn vraag, is er een programma waarmee je kan controleren of de fan uberhaupt werkt? Had iets gelezen van Speedfan en Qfan om het voltage en de RPM te regelen maar kun je daarmee ook een check uitvoeren of die het uberhaupt werkt?

Thnx voor de uiteg alvast.

Edit: Mocht topic in verkeerd gedeelte staan, dan hoor ik het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2010 21:30 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat kun je toch gewoon zien, als je de kast open trekt?

Of begrijp ik je vraag verkeerd?

Je hebt het trouwens over DE fan. Er zitten meerdere fans in een PC, meestal 1 of 2 fans in de voeding, eentje op de CPU cooler, meestal nog een of meer in de kast zelf, op de videokaart...

EDIT:

Had niet door dat het een laptop was.

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 10-06-2010 21:36 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 17:37
hou de kast open en kijk of de fan draait... is toch veel makkelijker dan een programma.
anders kan je het als het goed is zien in de bios van je mobo ;)

Mop mop, gas derop!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-01 14:37
Bedoel je niet toevallig Acer Aspire? :+

Idd, zet de laptop eens aan als hij open is, en check of de fan draait.

Verwijderd

de fan draait echt wel, anders valt ie binnen 5 minuten uit
(goed, die van mij kan passief draaien, maar de koeling van mijn bak schat ik toch wel wat beter in dan die van prijsvechter acer...)

1. stof verwijderen
2. koelpasta vervangen
3. garantie
4. koop ontbinden vanwege ondeugdelijk product

vermelk ook wat informatie over de laptop: wat zit erin, hoe oud is 'ie, vertoonde hij het probleem al bij aanschaf? hier kunnen we natuurlijk weinig mee :)

edit: is dit m?
http://www.notebookcheck.nl/Acer-Aspire-9300.6574.0.html
amd turion 1.6ghz, gforce Go 7300 uit 2007? dan lijkt het mij duidelijk: te veel stof, koelpasta uitgedroogd :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2010 21:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rechts onderin zie je de fan zitten die ik bedoel. Laptop nu weer open maken om alleen te checken of die draait vind ik iets te ver gaan. Het is een irritant karwei om alle kabeltjes met 1 cm speelruimte op het mobo los te koppelen maar vooral ook weer aan te koppelen.

Dus ik wil het toch graag regelen met software, desnoods voer ik het voltage iets op, en laat ik de CPU op halve kracht draaien zodat die minder warmte produceer.

Koelpasta zit bij je CPU toch? Ook daarvoor moet die weer open, en processor los maken enz zie ik niet zo zitten. Garantie vervalt volgens mij op het moment dat je hem zelf open maakt.

ACPI is inmiddels 92 graden, beide cores zitten rond de 84, en GPU is 92, (diode 102,8). Is inmiddels 2 jaar oud, heeft volgens mij altijd goed gewerkt.

Wifi verbinding is momenteel uitgeschakeld omdat ik het idee heb dat die daardoor helemaal snel overhit raakt.

Laptop staat volledig los van de ondergrond zodat die zoveel mogelijk warmte kwijt kan.

EDIT: correct that's the one.

Afbeeldingslocatie: http://img408.imageshack.us/img408/5915/moboe.jpg

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Een directe oplossing voor je probleem heb ik niet.
Wel weet ik dat WiFi nagenoeg geen impact heeft op het verbruikte vermogen van je CPU.

Deze zal dus niet bijdragen aan het overhitten.
Mocht hij toch (veel) sneller vastlopen dan is de oorzaak mogelijk ergens anders te vinden.

Heb je trouwens geen processen die altijd 100% cpu vermogen opnemen? (Behalve dan system idle?)
Misschien staat er een stukje software je laptop constant op te warmen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik houd hem nu constant in de gaten en het enigste wat draait is Malware Bytes, gebruikt tussen de 10 en 20% van de cpu.

Iemand een ideetje voor software om de werking van de fans te checken en/of beter af te stellen?

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Een hele tijd geleden kon ik redelijk wat afstellen (waaronder CPU voltage) met notebook hardware control:

http://www.pbus-167.com/

Dit werkt niet zomaar met alle laptops, maar mogelijk kan je je er je CPU mee undervolten.
Zoals hierboven echter al wordt gezegd, een echte oplossing ligt waarschijnlijk bij de fabrikant.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 21:52:
Koelpasta zit bij je CPU toch? Ook daarvoor moet die weer open, en processor los maken enz zie ik niet zo zitten. Garantie vervalt volgens mij op het moment dat je hem zelf open maakt.
tussen de CPU/GPU en het koelblok ja, zoas hierboven genoemd zijn er slechts een paar oorzaken voor het uitvallen:

de airflow is geblockt door stof, dit kom echt heel vaak voor.
doorgaans zitten die dingen na een jaar al helemaal dichtgeslibt...

de koelpasta is uitgedroogd, maar dat zou niet meer dan een graad of 10 moeten uitmaken, bovendien zou je dan grote verschillen moeten zien in de GPU en CPU temperatuur

de fan is gewoon versleten, hier is niets aan te doen, en geld stoppen in iets uit 2007 lijkt mij ook niet slim....
Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 21:59:
Nee ik houd hem nu constant in de gaten en het enigste wat draait is Malware Bytes, gebruikt tussen de 10 en 20% van de cpu.

Iemand een ideetje voor software om de werking van de fans te checken en/of beter af te stellen?
bij de meeste laptops werkt dat niet, de koeling van die dingen is nogal kwetsbaar, en je zal niet de eerste "handige harry" zijn die de boel sloopt..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gehoord dat Acer niet de beste klantenservice heeft en dat is nog een understatement.

De handig harry uithangen en vervolgens de laptop volledig om zeep helpen is niet mijn doel. Ik had echter ergens gelezen dat je je de cpu op halve kracht kon laten draaien simpelweg door een bepaalde instelling te veranderen. Geen getweak dus, maar gewoon instellingen gebruiken die al bestaan.

Weet iemand hier wat van?

EDIT: Kun je met een bepaalde command of progje achterhalen waarom een pc afsluit? Ik zag net namelijk een net voordat die uitviel een foutmelding, met iets als "Edata.... is not properly installed" De complete naam ontging me omdat het zo snel ging"

Zal iig contact op gaan nemen met Acer.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2010 22:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 22:12:
Ik heb gehoord dat Acer niet de beste klantenservice heeft en dat is nog een understatement.
je gaat na 4 jaar de klantenservice aanspreken? d:)b
De handig harry uithangen en vervolgens de laptop volledig om zeep helpen is niet mijn doel. Ik had echter ergens gelezen dat je je de cpu op halve kracht kon laten draaien simpelweg door een bepaalde instelling te veranderen. Geen getweak dus, maar gewoon instellingen gebruiken die al bestaan.

Weet iemand hier wat van?
dat kan ja, ik weet echter niet of de turion dit ondersteunt.
en bovendien: als hij deze opties heeft draait hij idle soweiso op "halve kracht", mijn processor klokt in idle terug naar de 800 mhz (stock is 2.4Ghz)
EDIT: Kun je met een bepaalde command of progje achterhalen waarom een pc afsluit? Ik zag net namelijk een net voordat die uitviel een foutmelding, met iets als "Edata.... is not properly installed" De complete naam ontging me omdat het zo snel ging"
als het een softwarefout is, ja, ik vermoed echter dat de thermal management van het BIOS de pc uitschakelt, dat heeft ongeveer hetzelfde effect als de stekker eruit trekken

Verwijderd

Topicstarter
Ja okeej, thermal management vermoed ik ook. Maar kun je dat ergens achterhalen? Dan heb ik 100% zekerheid.
Pagina: 1