Pc hangt bij boot [met een zwart scherm]

Pagina: 1
Acties:

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-12 12:25
Sinds een aardig tijdje hangt mijn pc af en toe bij het opstarten. Hierbij wordt het beeld zwart alsof deze in slaapstand gaat, maar de pc reageert nergens meer op en de harde schijf indicator knippert ook niet. De pc moet dan een harde reset ondergaan waarna hij gewoon normaal opstart (na het selecteren van windows normaal starten). Het gebeurt lang niet bij elke boot maar het is wel vervelend.

Ik ben zelf al een aan het zoeken geweest, maar ik ben er nog niet uit. Ik verdenk op het moment de videokaart (videogeheugen) of eventueel de harde schijven. De pc is nu 2,5 jaar oud.

Specs:
Proc:AMD Athlon 64 X2 5600+ @ stock (2,8GHz)
RAM: 4096 MB DDR2 PC2-5300 @ stock (2x Corsair ValueRam en 2x Hyundai Electronics)
Chipset: nVidia GeForce 6100V
Graka: ATI Radeon HD 2600 XT
HDD: 2x 250GB (Seagate ST325082)
En een aantal optische en usb drives.

Wat ik kan vinden in de Windows logboeken bij een mislukte boot is het volgende:
1) Waarschijnlijk alleen omdat de TI-84+ niet is aangesloten, deze wordt bij ongeveer elke boot weergegeven
De TICalc-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
Het systeem kan het opgegeven apparaat niet vinden.

2) Ook deze komt voor bij geslaagde boot's
De volgende opstartstuurprogramma's zijn niet geladen:
Null

3) Blijkbaar registreert de pc nog wel de harde reset
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Heb inmiddels zowel HDDTune (beide HDD's) als Memtest86+(2 loops) gedraaid, maar deze hebben beide geen errors gevonden....

De idle temps zijn goed te noemen, alleen de grafische kaart ligt misschien wat hoog. De airflow in mijn kast wordt vrij weinig gehinderd door de kabels, die zijn recentelijk netjes weggewerkt (bij interresse kan ik altijd een foto maken). Er is naar mijn mening ook genoeg ruimte in de kast.
Temps:
TEMP1: 47C
TEMP2: 39C
TEMP3: 28C
Core0: 42C
Core1: 42C
GPU: 61C
HDD1: 44C
HDD2: 46C
Gegamed wordt er niet veel op dit systeem, alleen De Sims 3 door mijn zusje, daarbij doen zich geen problemen voor.

Herinstallatie van Windows doe ik liever niet, zo heel oud is deze installatie namelijk niet (6-10 maanden). Mocht het echt nodig zijn, ik heb wel van alle data een backup.

Zijn er mensen die suggesties hebben voor mijn probleem?

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

• BobV
Heb inmiddels ook de sata kabels verwisseld, maar het probleem doet zich nog steeds voor....

Is er helemaal niemand met een idee? Zou het de voeding misschien kunnen zijn?

• BobV
Na nieuwe satakabels geplaatst te hebben is het probleem opgelost :) Ik had eerst de kabels van de twee harde schijven omgedraaid, waarna het probleem minder frequent werd.

Bij problemen waar je hardeschijf indicator niet meer knippert: vervang de sata kabels _/-\o_
En het systeem is voor mijn gevoel ook nog stabieler en sneller geworden 8)

[ Voor 12% gewijzigd door BobV op 18-07-2010 10:50 ]

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-12 23:00
MisterX1992 schreef op zondag 18 juli 2010 @ 10:49:
Na nieuwe satakabels geplaatst te hebben is het probleem opgelost :) Ik had eerst de kabels van de twee harde schijven omgedraaid, waarna het probleem minder frequent werd.

Bij problemen waar je hardeschijf indicator niet meer knippert: vervang de sata kabels _/-\o_
En het systeem is voor mijn gevoel ook nog stabieler en sneller geworden 8)
Zat er misschien een knik of een scheur in je kabel? Goed mogelijk dat het daardoor kwam.
Kabels in je pc nooit onder druk zetten in je pc en zorgen dat er geen knikken in je kabels zitten.

• BobV
De kabels waren nog de orginele van Dell, er zat wel een klein knikje in bij de aansluitingen... Ze waren ook monsterlijk kort...

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-12 23:00
MisterX1992 schreef op maandag 19 juli 2010 @ 13:42:
De kabels waren nog de orginele van Dell, er zat wel een klein knikje in bij de aansluitingen... Ze waren ook monsterlijk kort...
Zou best kunnen dat het daaraan ligt. Dat heet kabelbreuk. De draden binnenin de kabbel zijn dan geknapt.
Dat heb ik ook vaak met mp3-oortjes. Ben daarom nu ook aan het kijken voor een bluetooth headset. Die draden kunnen iig niet knappen :)
Pagina: 1