Toon posts:

hulp bij waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik wil een waterkoelingsset kopen voor mijn pc. Ik wil hem gebruiken voor mijn northbridge en mijn videokaarten en mijn cpu, ik zou graag advies hebben over of ik iets beter anders kan doen, dit zal mijn eerste waterkoelingsset ooit zijn, daarom wil ik wat advies hebben. ik zal hier onder mijn specs posten en wat voor waterkoeling ik wil.

-Asus Striker II extreme
-2x XFX GTS 250 1gb
-OCZ Platinum ddr3
-Corsair HX650 modular 650w
-Socket 775 Intel E8500 @ 4.2GHZ
Zoals jullie misschien wel snappen produceren mijn videokaarten erg veel hitte.

Hieronder de lijst van producten waarvan ik denk dat ze goed zullen zijn voor mijn systeem:
Alphacool NexXxoS Pro III rev. 2
Aansluitvoet met verlichting voor PET-fles(reservoir, weet de naam/merknaam niet)
PUR slang 6 mm. (6x1) - 1 meter
Rechte inschroefverbinding 1/4" met veer - 6x1
Eheim 1046
Aqua-Computer Twinplex rev. 1.2 - GF6800/7x00/8600 en X1800/1900/HD2900
Rechte inschroefverbinding 1/4" - 6x1
Coollaboratory Liquid Coolant Pro - 1 liter - blauw

Ik zou graag advies krijgen hier over, want ik heb compleet geen ervaring met waterkoeling.
ik heb gelezen dat 7900gtx waterblokken op de gts250 kunnen, maar ik zou het graag horen of iemand hier ervaring mee heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2010 20:52 ]

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 17:37
heb je al gekeken op het Highflow forum? daar valt ook veel info te krijgen!

Mop mop, gas derop!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zonder in te gaan op de rest van je onderdelen: je slangkeuze is nogal waardeloos. 6mm is erg dun en PUR is goedkope troep. Het knikt veel te makkelijk en verdampt water. Kies liever voor een diameter van minimaal 8, maar liever 10 of 12 mm. Als materiaal minimaal PVC, maar liever Tygon slangen.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor je snelle reacties.
MadMarky, is deze dan wel goed?
Ik moet uiteraard ook andere inschroefverbingingen kopen, toch?
En zullen deze verbindingen dan goed zijn?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die slang is ideaal en die slangpilaren passen erbij, wel jammer is dat je blokjes in wezen nog gewoon 6mm zijn (slangpilaren blijven 1/4 inch schroefdraad). Nu is het natuurlijk het belangrijkste dat alles gewoon past maar persoonlijk zou ik de onderdelen zo uitzoeken dat ik niet met verloopjes aan de gang hoef. Maargoed dat hangt natuurlijk ook van je budget af.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Freezinghardware is in elk geval een goede shop. Zelf ook een aantal keer bij besteld. zoals MadMarky ook al zegt 6mm is aardig dun, je ziet tegenwoordig veel meer van die hele dikke slangen.

Verder wil ik je de volgende tips meegeven. Bestudeer de werking van een watercooling systeem, denk dan aan wat de meeste ideale opstelling is van je componenten rekening houdende met de werking van koper en aluminium. Het water moet de tijd krijgen af te kunnen koelen, en het water moet instaat zijn voldoende warmte op te kunnen nemen.

Houd er rekening mee dat je elk half jaar (en dat is eigenlijk al te weinig) je water moet verversen en ik kan je vertellen uit eigen ervaring dat het een van de minder leuke klusjes is, bovendien moet je er altijd goed je aandacht bij houden er is zo veel wat kapot kan gaan door Waterschade, Wringende slangen, Als ze ombuigen en de flow remmen krijg je ook vage effecten. Bij mij kwam er eens schuim door de pomp naar buiten. Eheim is trouwens wel een aanrader, ik heb er zalf spijt van dat ik er zo een niet had destijds. Ook een pomp die onder wat kan zou ik de volgende keer dat ik wc ga fixen mijn eerste keus zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 03:34:Het water moet de tijd krijgen af te kunnen koelen, en het water moet instaat zijn voldoende warmte op te kunnen nemen.
M.a.w. hoe trager het water stroomt hoe beter? Niet waar. Een hogere stroomsnelheid is beter.
Grotere/meer radiatoren zijn natuurlijk ook altijd beter.
Voor de rest ben ik het eens met bovenstaand bericht.
Al vraag ik me af of een Eheim 1046 dat wel trekt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2010 04:27 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Even zonder in te gaan op de onderdelen die je hebt uitgezocht, waarom wil je ook je Northbridge koelen? Tenzij deze nu nog actief gekoeld wordt of bijzonder veel warmte veroorzaakt (en je daarmee eventueel beperkt bij het overclocken?) zie ik er niet echt redenen toe. Het kost je alleen extra geld en maakt het inbouwen nog wat krapper dan het al is. Wat is trouwens de reden dat je überhaupt aan waterkoeling wil beginnen? Is het eigenlijk vooral te doen om de videokaarten of vind je het ook gewoon leuk om er mee aan de slag te gaan? In dat eerste geval is misschien een betere optie om een zuinigere videokaart te kopen. Waterkoeling is een vrij dure hobby, voor hetzelfde geld (event. + verkoop oude kaarten) kan je overstappen naar een HD5830/50 oid en misschien is zelfs een HD5770 al wel genoeg? Begrijp me goed, ik heb zelf ook waterkoeling en als projectje er mee bezig zijn is hardstikke leuk, maar echt toegevoegde waarde heeft het (voor mij) niet. Zo heb ik al enige tijd een EK waterblock voor mijn HD5770 liggen maar nog niet de moeite genomen om deze te installeren, want waarom zou ik? De kaart is al stil van zichzelf.

Verder zie ik niet staan wat voor behuizing je momenteel hebt en hoe je van plan bent om de boel in te bouwen? Dit zou eventueel van belang kunnen zijn voor met name de radiator die je kiest, die verschillen namelijk nog wel wat in dikte, het zou net jammer zijn als je daardoor niet alles intern kwijt kan.

[ Voor 37% gewijzigd door Dick op 11-06-2010 05:46 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 03:34:
[..]

Houd er rekening mee dat je elk half jaar (en dat is eigenlijk al te weinig) je water moet verversen
[...]
Ben ik het niet mee eens, maargoed dat zal ook van je setup afhangen. Als je geen koper en aluminium onderdelen mixt heb je al weinig problemen, gebruik je daarbij water met een additief (wie niet?) waardoor het licht toxisch wordt dan heb je helemaal geen last van vervuiling. Ikzelf heb m'n setup 3 jaar lang draaiend gehad zonder water te verversen óf aan te hoeven vullen. Na die drie jaar was het water ook nog goed maar moest ik m'n Hydor pompje vervangen, die was wel op ;)

🖥️ | 🚗

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
MadMarky schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 07:29:
[...]

Ben ik het niet mee eens, maargoed dat zal ook van je setup afhangen. Als je geen koper en aluminium onderdelen mixt heb je al weinig problemen, gebruik je daarbij water met een additief (wie niet?) waardoor het licht toxisch wordt dan heb je helemaal geen last van vervuiling. Ikzelf heb m'n setup 3 jaar lang draaiend gehad zonder water te verversen óf aan te hoeven vullen. Na die drie jaar was het water ook nog goed maar moest ik m'n Hydor pompje vervangen, die was wel op ;)
Same hier, heb mijn setje toen gevuld met koelvloeistof voor de auto, minimaal 3 jaar goed gewerkt zonder rommel in de vloeistof te krijgen.
Jammer dat een brand / poederblusser toen alles op den duur gesloopt heeft.

Heel belangrijk, alle koelbokken / radiatoren / ijzeren delen, zorgen dat het allemaal dezelfde soort metaal is, anders ga je vaker je water moeten wisselen.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:06
Naast het corosie verhaal en welk materiaal je wilt of nodig hebt is het ook handig te weten wat voor behuizing je hebt, je radiator moet je toch ergens kwijt kunnen en de radiator die je koopt is afhankelijk van of deze in je behuizing past ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor de reacties.
Bij een aantal van de geselecteerde onderdelen staat niet van welke metalen ze zijn gemaakt, weet iemand waar ik dat kan vinden?
En de videokaart GPU block heeft een 1/8" schroefdraad, en de andere onderdelen hebben een 1/4", weet iemand toevallig een ander GPU block dat op de GTS 250 past?
Voor de mensen die vroegen wat voor behuizing ik bezit i.v.m. ruimte voor waterkoeling, dat zal geen probleem worden, aangezien ik van plan ben een custom case te bouwen, en eventueel de set buiten mijn behuizing te zetten.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:06
Nee man, de complete set intern houden is veel strakker, maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk. En zorgen dat de warme lucht van de radiator direct naar buiten gaat is ook belangrijk :)

Als je dan toch een custom case gaat bouwen, maak dan alles zo dat de hele waterkoel zut gewoon er bij in past.
Pagina: 1