[MacBook Air] Unresponsive, traag en BBOD's

Pagina: 1
Acties:

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wow, ik heb de laatste tijd een mega irritant probleem met de MacBook Air 1.6 1st gen. Ik dacht zelf een hardware issue. Echter is het mogelijk dat het een OS issue is.

Wat is er? In februari kapte hij er ineens mee. Wilde niet meer opstarten, kreeg het appeltje te zien maar niets meer. Naar de winkel gebracht en daar hebben ze alleen het OS opnieuw geinstalleerd. Dus toen deed hij het weer. Voor een aantal weken... Na minder dan een maand hetzelfde verhaal. Weer terug naar winkel en weer hebben ze alleen maar het OS opnieuw geinstalleerd. Had ik beide keren ook zelf kunnen doen, maar goed. Hun advies? Niet meer Time Machine terugzetten, want waarschijnlijk heb je een corrupte file!? Okay... Dus dat ook niet gedaan, behalve mijn muziek.
Nu de laptop 2 weken terug en weer problemen. Ik had Tune Up gedownload en was mijn library aan het opschonen toen de mba er ineens geen zin meer in had. Mega unresponsive en langzaam. Veel beachballs en gewoon niet bruikbaar. Uitgezet en weer proberen aan te zetten. Dit lukte niet de eerste keer. De tweede keer wel, maar sindsdien durf ik hem ook niet uit te zetten. Dus hij ligt hier maar een beetje, want ik kan er niet op werken.

Ik heb het met een aantal mensen besproken en die konden mij ook niet helpen. Ik heb een aantal dagen gelezen op de verschillende fora. Maar verder dan alleen OS opnieuw installeren of truukjes met pram resetten. Maar dat zijn de standaard antwoorden wanneer men het niet weet. Ik hoop dat het niet een probleem is met het moederbord of iets dergelijks, want dan kan ik de MBA wel total loss verklaren denk ik...

Komt dit bij iemand bekend voor? Wellicht een oplossing?

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• Wiebo_Neo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-10-2025
Erg traag en lange laadtijden en problemen met het OS kan duiden op een defecte harddisk. Je kan misschien TechTool downloaden en je harddisk scannen op fouten of defecten.

In de MBA is de harddisk naar mijn mening altijd het zwakke punt. Gelukkig zijn ze nog relatief betaalbaar als je ze zelf vervangt.

Succes,

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
Wiebo_Neo schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 22:16:
Erg traag en lange laadtijden en problemen met het OS kan duiden op een defecte harddisk. Je kan misschien TechTool downloaden en je harddisk scannen op fouten of defecten.

In de MBA is de harddisk naar mijn mening altijd het zwakke punt. Gelukkig zijn ze nog relatief betaalbaar als je ze zelf vervangt.

Succes,
De eerste generatie heeft een raar formaat HD met een nog vreemdere connector. Daar is alleen een Apple sparepart voor te regelen en die zijn asociaal duur.

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Harde schijf is inderdaad wat ik al vanaf het begin vermoed. En de in eerste generatie MBA is inderdaad een pain in the ass om het te vervangen... Pfff en met waarschijnlijk een upgrade van het model binnen niet al te lange tijd heb ik ook weinig zin om te investeren.
Dat wordt eBay afstruinen!
(stiekem is dat ook leuk :) )

• Wiebo_Neo
jantje.vlaam schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 22:46:
[...]

De eerste generatie heeft een raar formaat HD met een nog vreemdere connector. Daar is alleen een Apple sparepart voor te regelen en die zijn asociaal duur.
De Harddisk heeft helemaal geen vreemde connector. Gewoon een normale PATA inteface alleen met een ZIFF connector. Wordt ook in tal van Sony Vaio laptops gebruikt.

Prijstechinsch is het inderdaad kostbaar. Reken $249,- voor de harddisk van 80gb. Voor $299,- heb je overigens de SSD van 64GB die in dit model geleverd werd in 2007, zou dan daar voor gaan. Tis misschien een hoop geld, maar hij is het nog wel waard.

Je kan op eBay is zoeken naar de RunCore SSD voor Rev. A MacBook Air. Deze zijn sneller en als je goed zoekt ook iets betaalbaarder.

Inbouwen is vooral heel veel gedult hebben. Ik heb het al verschijdenen keren gedaan, en als je voorzichtig bent is er niks aan de hand.

Succes...

[ Voor 8% gewijzigd door Wiebo_Neo op 11-06-2010 14:45 ]

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Wiebo_Neo schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 14:43:
[...]

De Harddisk heeft helemaal geen vreemde connector. Gewoon een normale PATA inteface alleen met een ZIFF connector. Wordt ook in tal van Sony Vaio laptops gebruikt.

Prijstechinsch is het inderdaad kostbaar. Reken $249,- voor de harddisk van 80gb. Voor $299,- heb je overigens de SSD van 64GB die in dit model geleverd werd in 2007, zou dan daar voor gaan. Tis misschien een hoop geld, maar hij is het nog wel waard.

Je kan op eBay is zoeken naar de RunCore SSD voor Rev. A MacBook Air. Deze zijn sneller en als je goed zoekt ook iets betaalbaarder.

Inbouwen is vooral heel veel gedult hebben. Ik heb het al verschijdenen keren gedaan, en als je voorzichtig bent is er niks aan de hand.

Succes...
geluk heb ik zeker nodig! Ik heb nog nooit aan de MBA gesleuteld en zie er ook heftig tegenop.

• Wiebo_Neo
iron_mike010 schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 23:49:
[...]

geluk heb ik zeker nodig! Ik heb nog nooit aan de MBA gesleuteld en zie er ook heftig tegenop.
Ik wil de MacBook Air wel van je overnemen als je het niet aandurft???
Pagina: 1