• rattenfanger
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02 18:26
Hello,

Sinds een maandje heb ik een (HT)PC draaien met daarin:

Moederbord: MSI H57M-ED65
Processor: Intel Core i3 530
Voeding: Be quiet! Pure Power BQT L7-300W
Geheugen: OCZ Platinum Dual Channel Kit: 2 x 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10666 - CL7 - 1.65 V

Nu draaide hij afgelopen maand als een tierelier! Alleen Windows Media Center loopt soms vast (tja; dat doet ie nu eenmaal) maar nooit echte system crashes gehad. Hij staat dag en nacht aan dus het gaat helemaal prima.

Vannacht kwam ik terug na een lekker verkiezingsavondje en tot mijn grote schrik knipperde het display op mijn kast (Zalman HD503). 1 seconde aan, 1 seconde uit. Er was geen beeld (HDMI en VGA) en tegelijk met het knipperen van het display hoorde (/zag) ik de fans aanslaan en de ledjes van de CPU phases heel snel aan en uit gaan.

Ik heb één voor één alles los gehaald en steeds getest. Ondertussen ook de bios gereset (via batterij loskoppelen en reset knop op moederboard). Toen ik vrijwel alles eraf had sloeg het systeem weer aan en heb ik stuk voor stuk alles weer aangesloten. Heb er nog een half uurtje achter gezeten alvorens ik naar bed ging. Toen ik vanochtend terug kwam stond de PC weer uit.

Het systeem is dus uitgevallen en niet opgestart. Ik vermoed dat dit komt doordat ik met het resetten van de BIOS het Wake up on power heb uitgeschakeld. Vanochtend en vanmiddag van alles geprobeerd. Heb ondertussen het mobo los op mn houten tafel liggen maar nogsteeds het zelfde probleem. Ik heb het met en zonder RAM geprobeerd maar beiden geen oplossing: de fans slaan aan en de ledjes van de CPU phases gaan even aan en direct weer uit.

Iemand enig idee? Ik zat zelf te denken aan een PSU probleem. 300 Watt zou echter ruim genoeg moeten zijn en ik heb de afgelopen maand geen problemen gehad. Zelfs niet met het kijken van digitale TV via mijn Anysee kaartje... Wat denken jullie?

Groet René

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

kun je de voeding nameten? of nog beter, de hardware die je niet verdenkt testen in een andere pc?

-_-

• rattenfanger
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02 18:26
Ik heb net inderdaad mn multimeter erbij gepakt maar die blijkt (ook) defect.
Ik heb helaas ook geen andere computer waarin ik de onderdelen kan testen (ander socket).
Heb hem nu zelfs zonder geheugen liggen maar dus zelfde probleem. Kan het alleen nog het moederbord, voeding of processor zijn lijkt me. Krijg morgen een testvoeding hopelijk kan die iets aangeven. Ik heb zelf geen idee ik welke kant op moet zoeken. Mobo, PSU of CPU..
Misschien toch gewoon direct naar een reparateur doen..

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Zelf testen is veel leuker ;)
Ik heb helaas ook geen andere computer waarin ik de onderdelen kan testen (ander socket).
Da's geen excuus om de voeding of de RAM niet te kunnen testen uiteraard. Heb je overigens al eens BIOS-update gedaan? Niet dat ik denk dat het er iets mee te maken heeft als het systeem daarvoor perfect werkte, maar het is altijd handig ook voor in het geval je een andere CPU of andere RAM krijgt om mee te testen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

rattenfanger schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 21:37:
Ik heb zelf geen idee ik welke kant op moet zoeken. Mobo, PSU of CPU..
Moederbord of voeding moet je het zoeken.