Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 17:50
Ola tweakerts,

In januari dit jaar ben ik afgestudeerd (HBO Information Management) en ben ik op zoek naar een baan. Omdat ik in een niet al te gunstige regio woon (zuid limburg), gaat dit niet zo als ik gehoopt had.

Eigenlijk had ik vlak na mijn afstuderen al een aanbod voor een project te doen via Maandag, op HBO niveau. Omdat op dat moment ook mijn afstudeerstage met een eventueel aanbod kwam, heb ik op dat moment de verkeerde keus gemaakt en geen van beide banen kunnen krijgen.

Veel afwijzigingen later (veelal op HBO vacatures), heb ik nu dan eindelijk een baan bij een van nederlands' grootste ICT leveranciers gekregen. Het gaat hier echter wel om een MBO baan op de service desk, waar ik wel betaald krijg als Bachelor. Omdat ik als sollicitant natuurlijk op meerdere vacatures gesolliciteerd heb, werd ik de dag nadat ik 'ja' heb gezegd op die ene vacature gebeld door een uitzendbureau dat het bedrijf waarvoor ik interesse in een functie had getoond een gesprek met mij wilde.

Die functie is een HBO functie, met véél meer uitdagingen... wat mij natuurlijk leuker lijkt. De baan is Jr. Application Engineer. Niet zo zeer het programmeren van apps, maar het verwerken van foutmeldingen, analyseren hiervan en kijken hoe deze verholpen kunnen worden. Ook krijg ik de kans om mee te werken aan grote projecten, en veel te testen.

Nu zit ik met het dilemma dat ik niet weet of ik nu die HBO baan wil pakken, of dat ik gewoon de MBO baan moet pakken en zien waar ik over 2 jaar sta. Ik wil dolgraag werken, maar als ik nu een tweede ronde in moet gaan voor die HBO baan dan zou ik de MBO baan af moeten wijzen en zou ik theoretisch gezien weer met niets kunnen eindigen.

Een aantal mensen zegt tegen me, doe gewoon die MBO baan en dan stroom je binnen het bedrijf door en een andere groep zegt weer dat een HBO baan om te starten imho beter is als een MBO baan.

Hoe denken jullie hierover? Ik heb een week bedenktijd, en vind het echt enorm lastig 8)7

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je mag bij die MBO-baan (die zoals ik begrijp al zeker is?) binnen de proeftijd natuurlijk zonder reden opstappen hè. Of het netjes is is een tweede.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11 20:07
Persoonlijk zou ik voor die HBO baan gaan. Onder je niveau werken lijkt me niet verstandig en grote kans dat je het werk toch te "gemakkelijk" kan gaan vinden, waardoor het gaat vervelen. Er is niets zo vervelend als vervelend werk doen en dan ook nog eens 40 uur per week! Dat je betaald krijgt als bachelor zegt ook niet veel, want het komt mocht je later bij een ander bedrijf willen werken toch op die werkervaring aan en niet het salaris wat je destijds verdiende.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Ook buiten een proeftijd mag je gewoon zonder reden opstappen hoor :)

Kijk hoe dingen lopen. Neem de MBO baan aan voordat het te laat is. Als je de HBO baan aangeboden krijgt en wil accepteren dan zeg je het contract bij de MBO baan op.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HBO baan pakken, no doubt about it en ik zal je uitleggen waarom :)
Het is even een lappie tekst, maar adviseer TS wel om hem goed te lezen - soort van blik in de toekomst dit :)

Toen ik in 2002 afstudeerde lag de ICT nog veel meer op zijn reet als nu. Het was ook bijna pakken wat je pakken kon. Ik stond ook zonder ervaring, en wilde dolgraag systeembeheer / netwerkbeheer gaan doen. Echter, met 800+ ontslagen van KPN/QWest die het zelfde kunnen en ervaring hebben kom je daar dus niet tussen.
Uiteindelijk een baan genomen die totaal niet mijn richting was - en altijd spijt van gehad. Ik zat daar een beetje te niksen, geen uitdaging...en op je collega's komt het ook niet echt netjes over als ze (letterlijk!) zien dat je ruim de helft van je tijd met GoT volmaakt :+

Totdat ik op een gegeven moment door de afgelopen crisis ook op straat kwam te staan. Werkte toen al ergens anders als mijn eerste baan, maar nog steeds niet in de richting die ik wilde. Ook daar was de uitdaging er niet 100%. Dat had ook zijn reflectie op mijn presteren - en da's niet handig als je daar op wordt afgerekend ;) Mijn ambities waren niet te verwezenlijken en ik werd gewoon weggesneden. En dat doet pijn kan ik je melden :'(

Ik heb toen een goed gesprek met mijn toenmalige baas gehad. Een hele fijne kerel, welke me voorhield:
Stel, je kunt toevallig goed voetballen - maar je wilde altijd al tenisser worden. Maar omdat je steeds langer voetbalt, ga je daar maar mee door...bang om als tenisser niet serieus genomen te worden. Uiteindelijk ben je dan iemand die eigenlijk niet is geworden wat ie wil. Is dat wat je wilt?

Het antwoord laat zich raden - nee dus :) Ik heb toen de knop omgezet en ben alleen nog maar op banen gaan solliciteren die me echt leuk en uitdagend leken en waarin ik mijn ambities kon verwezenlijken. Ik had deels kennis, maar de ambitie gaf de doorslag toen ik aangenomen werd bij mijn huidige werkgever. En ik kan je zeggen dat ik me daar als een vis in het water voel :) Ik moet er 's ochtends anderhalf uur enkele reis voor reizen (enkele reis), maar dat is het me dubbel en dwars waard. Ik doe precies datgene waar ik goed in ben, wat ik leuk vind en wat ik altijd al graag wilde doen. Daarbij krijg ik de kans om mijn ambitie te verwezenlijken, en dat mag ik nog helemaal zelf sturen ook :)

"Kies een baan waarvan je houdt en je hoeft nooit meer te werken", zegt Confucius, en hij heeft gelijk :)
Als je opstaat met het idee dat je weer lekker mag gaan hobbyen de hele dag en d'r nog goed voor betaald krijgt ook...niks is fijner :*)

Wat ik verder nog kan melden: als jij ergens geen uitdaging in ziet, gaat je productiviteit ook achteruit. Dat betekent voor je werkgever ook dat ie minder krijgt als waar ie voor betaald. Plus jij zit niet lekker in je vel...dat is voor beide partijen niet handig.

Al heb je een contract, dan heb je sowieso een proeftijd - en anders dikke kans een opzegtermijn van een maand. Dus hooguit zou je als je voor die HBO baan zou gaan moeten zeggen dat je pas iets later kunt beginnen. Maar als die werkgever je graag wil omdat ze een goede potentievolle nieuwe collega in je zien, dan willen ze daar over het algemeen best op wachten. Gewoon een kwestie van jezelf een beetje goed presenteren :)

Damn, wat een relaas :P

Rest me niks anders dan je heel veel succes te wensen bij dat gesprek. Volg je dromen! :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-11 22:43

Jeroen V

yadda yadda yadda

RolfLobker schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 19:06:
Ook buiten een proeftijd mag je gewoon zonder reden opstappen hoor :)
Bij een kontrakt voor onbepaalde tijd heb je altijd nog je opzegtermijn. Bij een contract voor bepaalde tijd kan je alleen opzeggen als dat nadrukkelijk in je contract vermeld staat of in een eventuele CAO is opgenomen, anders zal je toch echt je tijdelijke contract moeten uitzitten als je werkgever je niet wil laten gaan.
RolfLobker schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 19:06:
Kijk hoe dingen lopen. Neem de MBO baan aan voordat het te laat is. Als je de HBO baan aangeboden krijgt en wil accepteren dan zeg je het contract bij de MBO baan op.
Dat ben ik dan weer helemaal met je eens :)

Edit: voor de mensen die zeggen dat hij de HBO baan moet pakken: die is nog helemaal niet zeker of hij die wel gaat krijgen.... Ik zou nu gewoon de MBO baan accepteren, en doorgaan met de sollicitatie van de HBO baan. Hoe vriendelijk de mensen bij de MBO baan ook zijn, dit moet je gewoon zakelijk bekijken. En als er mogelijk voor jou ergens een betere toekomst is dan moet je naar mijn mening die kans aanpakken....

[ Voor 22% gewijzigd door Jeroen V op 11-06-2010 09:14 ]

• De_Bastaard
Probleem is dat ik bij die MBO baan de 21e moet beginnen, en dus vóór die tijd nog een 2e gesprek voor die HBO baan moet hebben en dan nog niet zeker ben of ik hem wel/niet krijg. :/

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

De_Bastaard schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 10:44:
Probleem is dat ik bij die MBO baan de 21e moet beginnen, en dus vóór die tijd nog een 2e gesprek voor die HBO baan moet hebben en dan nog niet zeker ben of ik hem wel/niet krijg. :/
Wat is het probleem als je een tweede gesprek na die datum zou hebben? Je hebt toch 1 maand proeftijd? Of is die proeftijd niet met de eerste werkgever overeengekomen?

Verwijderd

Inderdaad, bij de meeste bedrijven heb je 2 maanden proeftijd. Als je in die tijd de HBO baan aangeboden krijgt, kan je die pakken en zonder problemen weglopen bij de MBO baan. Zoals iemand anders al zei, erg netjes is het niet, maar ach... Je eigen geluk gaat toch voor. :)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:12
Pak die MBO baan. Ik merk het zelf ook nu, het is erg lastig om voor een starter een bedrijf te vinden die geïnteresseerd in je is! Ga vervolgens door met de gesprekken bij de HBO baan en zodra dat helemaal zeker is en ze echt geïnteresseerd zijn kan je aangeven dat je volgende maand kan starten.

Ik heb zelf de ervaring dat ik dacht een perfecte baan gevonden te hebben waardoor in andere heb afgeslagen. Die baan ging uiteindelijk na gedoe niet door en nu ben ik dus nog aan het zoeken..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 11:20:
Inderdaad, bij de meeste bedrijven heb je 2 maanden proeftijd.
Dan zou dat om onbepaalde tijd gaan, bij een tijdelijk kontrakt is 1 maand maximaal toegestaan.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ik heb vroeger hetzelfde meegemaakt, na vele sollicitaties gestart bij een groot bedrijf op MBO niveau met potentie tot doorgroei met een marktconform HBO salaris.

Tijdens de sollicitaties ook met andere bedrijven gesproken waarvan 1 bedrijf mij enorm aansprak zij konden mij alleen nog geen garantie bieden voor een baan (aantal uren). Op de een na laatste dag van mijn proeftijd werd ik weer benaderd door hun of ik per direct kon beginnen.

Dan is het hard om op de laatste dag van je proeftijd te vertellen dat je een andere baan hebt gevonden. Moet zeggen ze reageerde nog sportief. Voor de rest mijn mening is als het slecht gaat binnen een bedrijf vlieg jij er net zo hard uit. Het is jou toekomst je bent jong waarom niet, het is best lastig om een leuke baan te vinden er komt zoveel op je af.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

De_Bastaard schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 10:44:
Ik snap je probleem niet helemaal? Immers, je kunt (zoals hierboven meerdere malen is aangegeven) in ieder geval gedurende je proeftijd weggaan. En na je proeftijd kun je toch eventueel ook nog van baan wisselen? Lees overigens wel goed je arbeidscontract, en dan met name de regelingen die zien op het vroegtijds ontbinden van de arbeidsovereenkomst.

What's a cube to you?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
CycloneX schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 11:53:
Dan is het hard om op de laatste dag van je proeftijd te vertellen dat je een andere baan hebt gevonden.
En als TS daar voor al bang is, je hoeft niet persé te vertellen dat je een andere baan hebt gevonden. Je kunt het er ook bij houden dat die 'MBO baan' niet voldoende uitdaging voor je had...

Wat je het beste kunt doen? Nu ingaan op het beste aanbod dat je hebt...

Mocht die baan toch niet blijken te zijn wat je ervan verwacht, of mocht je toch die uitdaging missen, dan vind je vanzelf wel weer de motivatie om verder te solliciteren. Is imho beter dan werkloos thuiszitten, tenzij je daarvoor het geld genoeg hebt.

• De_Bastaard
Waar ik momenteel dus een beetje bang voor ben is dat ik mogelijk de werkgever van de MBO baan voor de kop stoot als ik daar ontslag zou nemen, en mij dat in de toekomst zou kunnen benadelen als ik daar nog eens zou willen werken....

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:55
The Eagle schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 19:25:
HBO baan pakken, no doubt about it en ik zal je uitleggen waarom :)
Het is even een lappie tekst, maar adviseer TS wel om hem goed te lezen - soort van blik in de toekomst dit :)

Ik zat daar een beetje te niksen, geen uitdaging...en op je collega's komt het ook niet echt netjes over als ze (letterlijk!) zien dat je ruim de helft van je tijd met GoT volmaakt :+
Wel goed voor je karma: The Eagle
Was zeker ergens in april of mei toen je daar begon. ;)

• ebia
De_Bastaard schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 17:50:
Waar ik momenteel dus een beetje bang voor ben is dat ik mogelijk de werkgever van de MBO baan voor de kop stoot als ik daar ontslag zou nemen, en mij dat in de toekomst zou kunnen benadelen als ik daar nog eens zou willen werken....
Ik zou kunnen roepen dat die angst irreëel is, maar misschien heb je wel gelijk. Je moet wel voorzichtig omgaan hiermee inderdaad, zeker als je denkt dat je later in je carrière nog iets bij deze werkgever wilt doen. Als je denkt dat je grote kans hebt op die andere baan, en dat je daar niet binnen je proeftijd weer op straat staat, en je het financieel aankunt, dan loont het misschien om toch even te wachten.

Maar ja, wat ook al is gezegd, werkgevers dumpen in slechte tijden ook zo hun personeel alsof het niks betekend. Werkgevers reorganiseren, gaan failliet, verhuizen, etc. Vragen ze dan ooit de mening van de werknemers om goedkeuring van de plannen? Houden ze rekening met jouw privé situatie? Zijn ze bezorgd om jouw carrièrekansen? Binnen de proeftijd ontslag nemen is zowel een escape voor de werkgever als de werknemer en relatief gezien maken werkgevers daar vaker gebruik van dan andersom. Ik zou me niet schuldig voelen hierover. Een bedrijf kan ook wel inschatten dat voor een HBO het werk 'te simpel' kan zijn, zij nemen een bewust risico door jou aan te nemen.

En los van dat, ga je bij de HBO functie van start via het uitzendbureau? Kijk dan wel heel goed uit, want dan lig je sneller op straat dan jij met je ogen kunt knipperen als het even niet meezit of als het tijdelijke klusje gedaan is. Een Jr. application engineer is namelijk niet echt een functie waarbij men normaliter via uitzendureau's werft, het kan een groot addertje onder het gras zijn...

De MBO functie klinkt misschien niet heel spannend, maar bij een grotere werkgever kun je vaak makkelijker doorgroeien (zowel horizontaal als verticaal) zeker met jouw HBO achtergrond. En voor het salaris hoef je het waarschijnlijk ook niet te laten.

Verwijderd

De_Bastaard schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 17:50:
Dat ze je opnieuw zouden willen aannemen lijkt me bij vroeg vertrek erg onwaarschijnlijk, dus daar heb je gelijk in. Aan de andere kant denk ik dat je voor een toekomstig werkgever een prima uitleg hebt waarom je die MBO baan vroegtijdig hebt verlaten.

Ik zou je ook het advies geven om de MBO baan te laten schieten en voor de uitdaging te gaan. Helemaal op jouw leeftijd.

• De_Bastaard
ebia schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 18:30:
[...]

Ik zou kunnen roepen dat die angst irreëel is, maar misschien heb je wel gelijk. Je moet wel voorzichtig omgaan hiermee inderdaad, zeker als je denkt dat je later in je carrière nog iets bij deze werkgever wilt doen. Als je denkt dat je grote kans hebt op die andere baan, en dat je daar niet binnen je proeftijd weer op straat staat, en je het financieel aankunt, dan loont het misschien om toch even te wachten.

Maar ja, wat ook al is gezegd, werkgevers dumpen in slechte tijden ook zo hun personeel alsof het niks betekend. Werkgevers reorganiseren, gaan failliet, verhuizen, etc. Vragen ze dan ooit de mening van de werknemers om goedkeuring van de plannen? Houden ze rekening met jouw privé situatie? Zijn ze bezorgd om jouw carrièrekansen? Binnen de proeftijd ontslag nemen is zowel een escape voor de werkgever als de werknemer en relatief gezien maken werkgevers daar vaker gebruik van dan andersom. Ik zou me niet schuldig voelen hierover. Een bedrijf kan ook wel inschatten dat voor een HBO het werk 'te simpel' kan zijn, zij nemen een bewust risico door jou aan te nemen.

En los van dat, ga je bij de HBO functie van start via het uitzendbureau? Kijk dan wel heel goed uit, want dan lig je sneller op straat dan jij met je ogen kunt knipperen als het even niet meezit of als het tijdelijke klusje gedaan is. Een Jr. application engineer is namelijk niet echt een functie waarbij men normaliter via uitzendureau's werft, het kan een groot addertje onder het gras zijn...

De MBO functie klinkt misschien niet heel spannend, maar bij een grotere werkgever kun je vaak makkelijker doorgroeien (zowel horizontaal als verticaal) zeker met jouw HBO achtergrond. En voor het salaris hoef je het waarschijnlijk ook niet te laten.
De MBO baan is direct bij de werkgever, de HBO baan gaat via een uitzendbureau/bemiddelingsbureau.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:01
Dan zou ik voor de MBO baan kiezen.
Uitzenders liggen in deze tijd sneller eruit dan vast personeel.
Het is het eerste waar op bezuinigt wanneer er personeel uit moet.

• De_Bastaard
In het arbeidsovereenkomst staat overigens maar één maand proeftijd...

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

De_Bastaard schreef op zondag 13 juni 2010 @ 18:30:
In het arbeidsovereenkomst staat overigens maar één maand proeftijd...
Eén maand proeftijd is normaal bij een contract van één jaar.
Ik zou zelf die HBO baan proberen te krijgen, werk je wat meer op je eigen niveau, en wat uiteraard resulteert in een uitdagende baan, en die MBO baan hoef je toch niet per direct op te zeggen, je kunt nu op die HBO baan solliciteren en de tweede ronde in gaan, en afhankelijk daarvan die MBO baan opzeggen danwel behouden.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• ebia
De_Bastaard schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:39:
[...]
De MBO baan is direct bij de werkgever, de HBO baan gaat via een uitzendbureau/bemiddelingsbureau.
Okee. Kijk dan dus goed uit bij die HBO functie onder wat voor een constructie men jou gaat aannemen. Val je onder het reguliere uitzend CAO (en beschouwt men jou dus als uitzendkracht), dan zijn de arbeidsvoorwaarden sub-optimaal te noemen.

Check dit maar eens: http://www.abu.nl/abu2/pagina.asp?pagkey=98142
Zo kan je dus zonder opzegtermijn tot de 12ste week na de start zomaar op straat komen te staan. Ook gelden er twee wachtdagen bij ziekte, dus krijg je pas vanaf de 3e dag je loon doorbetaald tijdens ziekte. Veel adders onder het gras dus.

Maar misschien wil men via een ander systeem jou te werk stellen in die functie, dan kun je bovenstaande vergeten.

• De_Bastaard
Update..

Net het tweede gesprek gehad, en ze hebben me een contract aangeboden. Het salaris is een paar euro (50) meer per maand, reiskosten vergoeding hetzelfde. Ik heb 2 verlof dagen meer (28 tegenover 26), en kan er 8 bijkopen.

Er zijn geen opleidingen vastgesteld, al waren ze wel al te porren voor een TMAP/Foundation opleiding als hier vanuit de functieomschrijving vraag naar mocht zijn. Verder ben ik tot nu toe de enige kandidaat.

Het contract loopt overigens niet via een uitzendbureau, maar wordt direct met de organisatie zelf afgesloten en zal waarschijnlijk een 6 maanden contract zijn.

Zucht, wat een dilemma.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:45

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dan zou ik de HBO baan aannemen, en in de komende 6 maanden alsnog uitkijken naar andere HBO vacatures. Hopelijk is dit overbodig en krijg je een vervolgcontract, maar het kan zeker geen kwaad.

Op dit moment is het belangrijkste voor jou: het opbouwen van je CV. En op je CV staat een HBO baan nu eenmaal beter dan een MBO baan.

Kijk ook eens naar België en Duitsland, aangezien je in Zuid-Limburg weinig vacatures vindt. Hoewel ik in een totaal ander vakgebied zit: been there, done that, en het bevalt prima.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• GreatDictator
  • Laatst online: 16:26
Je bent dan in elk geval zes maanden onder de pannen met een baan die je (zo te horen) leuk vindt. Daarna is het even kijken of je kunt blijven of niet, maar heb je idd in elk geval een stukje ervaring op je CV staan.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Pagina: 1