• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 17:15
Vanmiddag met stomheid geslagen toen ik op mn power on knop drukte en er niks gebeurde.

Stekkers gechecked, even knopje op voeding omzetten maar er gebeurde he-le-maal niks. Met kleine kinderen zou het kunnen dat er een stekker of kabel losgetrokken wordt maar alles zag er goed uit. Gisteravond de pc normaal afgesloten en nu ik hem vanmiddag weer aan wilde zetten was het dus afgelopen.

Specs:
P5E3 Premium Wifi AP@N
Q9650
Thermaltake 750W voeding
cpu en NB watergekoeld

Bevindingen:
Het groene lampje op het moederbord brandt.
geheugen, gpu en geluidskaart al verwijderd
CMOS batterij eruit en erin en zelfs een van een andere pc geprobeerd
Clear CMOS jumper geprobeerd

Wat ik ook probeer het is net of de power on knop niet aangesloten is want er gebeurt helemaal niets. Geen piep, geen fans die gaan draaien echt noppes.
Nu heb ik wel eens gehoord dat een airco slecht is voor je hardware en we hebben een professionele airco op zolder die de afgelopen tijd eigenlijk altijd draait omdat het best benauwd is op zolder. Het enige wat ik kan bedenken is dat de airco ergens iets heeft kapot gemaakt waardoor mn moederbord nu dood is? Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen en of het inderdaad kan zijn dat een airco ervoor zorgt dat je pc stuk gaat? Ik heb best veel ervaring met pc's bouwen maar dit zet me toch voor een raadsel.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Probeer eens een andere voeding?

Van dat verhaal over de airco heb ik nog nooit gehoord, en persoonlijk lijkt me die kans ook niet zo groot.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03-2025

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Compizfox schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 18:23:
Probeer eens een andere voeding?

Van dat verhaal over de airco heb ik nog nooit gehoord, en persoonlijk lijkt me die kans ook niet zo groot.
Ik denk dat het je voeding is, dit heb ik de vorige keer precies het zelfde gehad, bleek toch aan een weerstand te liggen.

↓ volgende bericht hieronder ↓

• JohnnyV76
Hmm zal mn voeding eens nader bekijken. Het vreemde vind ik dat het groene lampje op het moederbord wel brand dus er kennelijk wel wat van stroom op komt.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
JohnnyV76 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 18:32:
Hmm zal mn voeding eens nader bekijken. Het vreemde vind ik dat het groene lampje op het moederbord wel brand dus er kennelijk wel wat van stroom op komt.
Je voeding heeft meerdere stroom "groepen". 5V, 12V en dat nog meerdere malen. Als een of meer van die lijnen het niet meer doet, of juist 1 nog maar wel, dan zal je pc inderdaad bar weinig doen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Wat ik wel heb gehoord is dat een airco de bevochtigings-percentage naar beneden haalt, en goed ook. Voor computeronderdelen en hardware is minimaal een vochtigheidspercentage van 50% aanbevolen, zeg ik zo uit mijn hoofd.

Of dit met je probleem te maken heeft twijfel ik enorm aan aangezien ik op een klein kantoor met airco zit, veel computers en monitoren.. en nooit een probleem hem.

• JohnnyV76
Morgen maar eens testen met een andere voeding. Heb niet zo veel verstand van electriciteit dus de voeding zelf proberen te repareren lijkt me geen goed idee.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JohnnyV76 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 18:21:
Nu heb ik wel eens gehoord dat een airco slecht is voor je hardware en we hebben een professionele airco op zolder die de afgelopen tijd eigenlijk altijd draait omdat het best benauwd is op zolder. Het enige wat ik kan bedenken is dat de airco ergens iets heeft kapot gemaakt waardoor mn moederbord nu dood is?
Onzin, bijna elke fatsoenlijke serverruimte is uitgerust met een airco.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:21
Red-Front schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 18:47:
Wat ik wel heb gehoord is dat een airco de bevochtigings-percentage naar beneden haalt, en goed ook. Voor computeronderdelen en hardware is minimaal een vochtigheidspercentage van 50% aanbevolen, zeg ik zo uit mijn hoofd.

Of dit met je probleem te maken heeft twijfel ik enorm aan aangezien ik op een klein kantoor met airco zit, veel computers en monitoren.. en nooit een probleem hem.
Een normaal vochtgehalte is ergens tussen de 30 en 50%. Daarboven krijg je oerwoud like vochtigheid (zoals nu).

Edit: overigens gewoon dikke kans dat je voeding dood is. Nergens in huis een ander voedinkje liggen waar je mee kan testen? hoeft niet veel watt te zijn aangezien je toch je hele pc kan strippen tot het hoognodige.

[ Voor 15% gewijzigd door Craven op 10-06-2010 19:09 ]

• JohnnyV76
Ik heb wel eens een artikel gelezen dat computeronderdelen erg te lijden hebben van de "airco-lucht" maar het leek me ook onzin... tot nu. Het lijkt waarschijnlijker dat het de voeding is maar heb nu geen tijd om te testen dus zal morgen moeten gebeuren. Zou ik niet blij mee zijn want een thermaltake toughpower van ~1,5 jaar oud hoort toch niet stuk te gaan? Naja.. ik zal het resultaat laten weten. Bedankt iig voor het meedenken!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:59
Volgens mij is een airco alleen maar voordelig voor een PC. Het haalt de temperatuur en vochtigheid naar beneden en droge lucht koelt tevens ook beter. Vochtige lucht reageert dacht ik ook sneller met koper / aluminium van je koelblokken. Server ruimtes zijn inderdaad bijna altijd voorzien van airco, dat doen ze heus niet als het hardware sloopt 8)

Aangezien je waterkoeling hebt: weet je zeker dat je nergens een lekje hebt, of lucht in het systeem. Heb je ook een casefan zodat je airflow rond de socket (Mosfet, voltage regulatoren) hebt?

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

En tevens een maximum van 50% want anders loop je risico op condens, en waar statische ladingen een risico zijn, is condens op je apparatuur een zekere dood met 100% waarschijnlijkheid. 50% plusminus 10%.

[ Voor 9% gewijzigd door burne op 10-06-2010 21:26 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Craven87 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 19:07:
Edit: overigens gewoon dikke kans dat je voeding dood is.
Moederbord kan overigens net zo goed. ;)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:21
offtopic:
Overigens vind ik mensen die hetzelfde praten als ik ook heel irritant

}:O

Verwijderd

Heel stom misschien, maar misschien is je power button stuk ? :P
als je pc echt niks meer doet...

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:24

Aganim

I have a cunning plan..

Dat is vrij simpel te testen, de power button stekker op het moederbord lostrekken en de 2 contacten even kortsluiten met een schroevendraaier. Doet de PC dan ook niets, dan ligt het niet daar aan.

Controleer ook even op het moederbord en in de voeding of er geen bolle/lekke elco's te zien zijn. Kapotte condensatoren willen ook nog weleens voor de meest vreemde problemen zorgen.

• JohnnyV76
Heel stom misschien, maar misschien is je power button stuk
Heb ik ook nog even aan gedacht :)
Daarna ook de voorkant van mn behuizing eraf gesloopt maar de draadjes richting de power knop zaten echt helemaal in het frame verwerkt en kon er ook niet echt bij komen. Alle aansluitingen op het moederbord zaten ook nog goed en heb ik ook eraf gehaald en weer goed aangedrukt. Hopelijk kan ik snel met een andere voeding testen als ik thuis kom.

[ Voor 9% gewijzigd door JohnnyV76 op 11-06-2010 10:34 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

powerbutton kan je testen door de powerbutton stekker dr af te halen en met n schroevedraaier tegen de pinnetjes op je moederbord te tikken ;)

anyway, voeding of moederbord zijn de hoofdverdachten, vooral de voeding, want dat de 5vsb lijn werkt (groende ledje op moederbord) wil niet zeggen dat de rest van de voeding nog oke is (een pcvoeding is een heel klein 10w voedinkje en een hele grote voeding met meerdere spanningen bij elkaar in 1 huisje, 1 van de 2 kan gewoon stuk gaan natuurlijk zonder dat de ander stuk is..)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als een airco al schadelijk zou zijn dan zou ik verwachten dat dat enkel zou zijn door eventuele spanningswisselingen op het net op het moment dat de unit aanslaat. Bij een beetje forse airco kan dat best voor een serieus dipje zorgen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• JohnnyV76
Gisteravond laat nog even de voeding uit de pc van mn vrouw gesloopt maar het lijkt nu toch niet de voeding te zijn. Er gebeurt nog niks :(

Het is toch wel voldoende om alleen de grote stekker aan te sluiten? Stekkers voor gpu etc. maken volgens mij niks uit om te kijken of je systeem opstart.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Wel al de schroevendraaier geprobeerd? Zo lang het statusledje brandt lijkt het me namelijk dat, wanneer je de powerknop aanraakt, de fans allemaal op zijn minst eventjes moeten draaien, ook al valt hij daarna uit. En daarvoor is alleen de ATX-stekker wel genoeg, al kun je misschien de 4pins 12V voor bij de CPU nog erbij prikken, just to be really sure.

• JohnnyV76
schroevendraaier nog niet geprobeerd maar zal ik nu even doen. Ben een beetje huiverig als ik de combinatie schroevendraaier, stroom en kortsluiten hoor :)

Net met beide voedingen aangesloten geprobeerd en even in het boekje gezocht welke 2 pins nu precies kortgesloten moeten worden maar er gebeurt echt helemaal niks. Na even snel langs het moederbord te gaan zie ik ook geen gesprongen capacitoren maar denk toch dat het moederbord de boosdoener is.

Nu even denken wat ik ga doen... nieuw 775 bord of meteen investeren in een i7 platform.

[ Voor 55% gewijzigd door JohnnyV76 op 12-06-2010 08:52 ]

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:18
Gewoon even met de schoevendraaier de 2 pins waar het stekkertje van de powerbutton opzit kortsluiten.
En volgens mij moet je wel even beide stroomstekkers op het moederbord aansluiten anders heeft het mb te weinig stroom om te booten. Dus vaak die grote stekker en nog een 6pins gele ofzo

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Das zo ongeveer de werking van een schakelaar :P

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tito129 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 08:47:
En volgens mij moet je wel even beide stroomstekkers op het moederbord aansluiten anders heeft het mb te weinig stroom om te booten. Dus vaak die grote stekker en nog een 6pins gele ofzo
Correctie: 4 pins, of soms 8 pins.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:17

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Johan, als je het mobo wil uitsluiten kom je maar langs. Ik heb hier nog een P5Q deluxe liggen en evt ook nog wat andere hardware.

Hoef je niet meteen naar de winkel ;)

Heb je het mobo ook al uit de kast gehad en aangesloten om kortsluiting uit te sluiten van de kast?

Specs

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

JohnnyV76 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 07:47:
Gisteravond laat nog even de voeding uit de pc van mn vrouw gesloopt maar het lijkt nu toch niet de voeding te zijn. Er gebeurt nog niks :(

Het is toch wel voldoende om alleen de grote stekker aan te sluiten? Stekkers voor gpu etc. maken volgens mij niks uit om te kijken of je systeem opstart.
Je moet wel alles aansluiten.. Anders krijgt de GPU geen stroom en springt hij nog niet aan.. of haal de GPU etc eruit laat CPU zitten en daar ook even de 4-8 pin oid van aansluiten.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
En voordat je het moederbord weggooit, kun je de voeding niet op een ander mobo testen, of het mobo op een andere voeding?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik neem aan dat airco's niet veel invloed hebben op computeronderdelen. Anders zouden ze nooit op het idee gekomen zijn airco te gebruiken in een datacenter :P

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• JohnnyV76
Kan nu met zekerheid zeggen dat het niet de voeding is. Zojuist op de pc van mn vrouw aangesloten en daar kwam beweging in dus het lijkt echt het moederbord te zijn.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

lol, je heb mijn dag weer goed gemaakt met deze grap. :P

Wat een onzin, pc mag gewoon werken bij bijvoorbeeld 80% relatieve lucht vochtigheid. lager mag altijd, als zit je bij 0% te werken geen probleem en 99% relatieve LV ook niet, condens krijg je niet door luchtvochtigheid, dat krijg je als de temperatuur daalt met hoge luchtvochtigheid zodat de lucht verzadigd raak, koele lucht kan minder vocht vasthouden en zal dat als het afkoelt dus gaan dumpen in vorm van mist, nevel, en condens op koude voorwerpen. En condens ontstaat als omgeving temperatuur hoger is dan 18 garden en een voorwerp kouder is dan 18 graden, denk aan koud glas met frisdrank in de zomer. :)

En mensen die roepen pc gaat kapot bij hoge LV kijk dan eens naar deze grafiek, je mag gewoon buiten werken met een laptop, heb nog nooit een laptop gesloopt omdat ik in de tuin of op het station aan het werk was. LV in Nederland is vrij hoog, vele hoger dan 50%. ;)
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Rel_vochtigheid_De_Bilt.PNG/400px-Rel_vochtigheid_De_Bilt.PNG

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mad_max234 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:15:
dat krijg je als de temperatuur daalt met hoge luchtvochtigheid zodat de lucht verzadigd raak
Leg mij nou nog eens uit wat een airco precies doet, want ik snap het blijkbaar niet helemaal.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:17

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

JohnnyV76 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 09:43:
Kan nu met zekerheid zeggen dat het niet de voeding is. Zojuist op de pc van mn vrouw aangesloten en daar kwam beweging in dus het lijkt echt het moederbord te zijn.
Had je nou al gekeken of je de pc kon starten middels het contact maken met een schroevendraaier om de aan/uit knop uit te sluiten?

Mobo al uit de kast gehad en nogmaals geprobeerd?

Specs

• JohnnyV76
ja en nee :)
kortsluiten van de contacten werkte ook niet en moederbord ook nog niet uit de kast gehaald. Met 3 koters van tussen de 1 en 3 en visite heb ik niet zo heeeel veel tijd om te sleutelen. Het is natuurlijk wel een mooie kans om de baas te overtuigen dan nieuwe hardware nodig is en zonde om te investeren in oude generatie spul ;)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mad_max234 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:15:
Wat een onzin, pc mag gewoon werken bij bijvoorbeeld 80% relatieve lucht vochtigheid.
Ik vond daar nog een stukje tekst over. Ik hoop alleen dat je Engels goed genoeg is:
Based on extensive reliability testing of Printed Circuit Board (PCB) laminate materials, it has been shown that conductive anodic filament (CAF) growth is strongly related to relative humidity [3]. As humidity increases, time to failure rapidly decreases. Extended periods of relative humidity exceeding 60% can result in failures, especially given the reduced conductor to conductor spacings common in many designs today. The CAF mechanism involves electrolytic migration after a path is created. Path formation could be due to a breakdown of inner laminate bonds driven by moisture which supports the electrolytic migration, explaining why moisture is so key to CAF formation.

The upper moisture region is also important for disk and tape drives. In disk drives, there are head fly-ability and corrosion issues at high humidity. In tape drives, high humidity can increase frictional characteristics of tape, head wear and head corrosion. High relative humidity in combination with common atmospheric contaminants is required for atmospheric corrosion. The humidity forms monolayers of water on surfaces, thereby providing the electrolyte for the corrosion process. 60% RH is associated with adequate monolayer buildup for monolayers to start taking on fluid-like properties. Combined with humidity levels exceeding the critical equilibrium humidity of a contaminant’s saturated salt, hygroscopic corrosion product is formed, further enhancing the buildup of acid- electrolyte surface wetness and greatly accelerating the corrosion process. Although disk drives do contain internal means to control and neutralize pollutants, maintaining humidity levels below the critical humidity levels of multiple monolayer formation retards initiation of the corrosion process.
En te droog:
The dryer the air, the greater the risk of electrostatic discharge (ESD). The main concern with decreased humidity is that the intensity of static electricity discharges increases. These higher voltage discharges tend to have a more severe impact on the operation of electronic devices, causing error conditions requiring service calls and, in some cases, physical damage. Static charges of thousands of volts can build up on surfaces in very dry environments. When a discharge path is offered, such as a maintenance activity the electric shock of this magnitude can damage sensitive electronics. If the humidity level is reduced too far, static dissipative materials can lose their ability to dissipate charge and then become insulators.

[..]
ASHRAE is developing a research project to investigate moisture levels and ESD with the hope of driving the recommended range to a lower moisture level in the future. In addition to ESD, low moisture levels can result in drying out of lubricants which can adversely affect some components. Possible examples include motors, disk drives, and tape drives. While manufacturers have indicated acceptance of the environmental extensions documented here, some have expressed concerns about further extensions. Another concern for tape drives at low moisture content is the increased tendency to collect debris on the tape, around the head, and tape transport mechanism due to static buildup.
Misschien dat je PC het mag, maar mijn servertjes niet. Nu weer verder on topic. :+

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

oftewel de vochtigheid is nooit goed, te weinig en de zooi loopt vast of ESD'd, te veel en de zooi oxideert en loopt vast. dus. standaard pc's die in standaard huistuinenkeukenlucht staan houden het vaak meer dan 20 jaar uit (en in 99% van de gevallen veel langer dan de gemiddelde gebruiker het uithoud met een pc voordat er een snellere gekocht word) en ja, dat is statistiek dus er gaat ook wel eens wat zomaar kapot, de uitzondering die de regel bevestigd, etc..

als de voeding in een andere pc wel werkt, dikke kans dat het inderdaad het moederbord is dan.
een 2ehands s775 bordje met niet teveel eisen kost maar een paar tientjes, een premium bordje een paar tientjes meer, ik zou niet gelijk een aantal 100 euro uitgeven om een i3 of wat dan ook systeem te kopen als deze verder nog prima gaat werken na reparatie. (ik bedoel, really, je hebt n bord dat 2 jaar geleden 120 euro kostte, en een proc. die een i3 dr ruim uit loopt, een ander vergelijkbaar bord is 2ehands momenteel prima te vinden, gewoon repareren dus. :)
Pagina: 1