Interferentie UPS op databekabeling

Pagina: 1
Acties:

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 09:53
Één van onze klanten gaat verhuizen naar een nieuw te bouwen locatie.
Momenteel zijn we bezig met het op papier inrichten van de serverruimte.

Wij hebben overal gecertificeerd CAT6 bekabeling laten leggen, dus daarmee worden bepaalde garanties afgegeven op de werkwijze qua bekabeling, zoals gescheiden houden van elektra, schotten, deksels etc...

Echter in de serverruimte komen een aantal serverracks te staan en 2 UPS racks.
En met name heb ik daar nu een vraag over.
Er komt 2 * een UPS te staan van 100 kVA, deze: http://powerquality.eaton...-Power-UPS/9390.aspx?cx=3
Nu vroeg ik me af wat de magnetische interferentie van zo'n UPS kan zijn naast onze patchpanelen.
Wij kunnen wel dapper alles netjes laten afwerken, maar als je een grote UPS naast je panelen zet kan je natuurlijk alles te niet doen.
De fabrikant meldt er wel iets over op zijn website, maar treed niet in details. De leverancier is een elektrotechnische firma, dus die geeft aan niet zo veel er vanaf te weten. (althans, ze melden dat het niet uitmaakt.....)

Weet iemand uit ervaring hoe men dat oppakt/ oplost ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Predator
  • Laatst online: 10:42

Predator

Suffers from split brain

Werken jullie niet rechtstreeks met Eaton ?
Eaton werkt ook rechtstreeks met klanten (toch hier in Belgïe).
Anders kan je altijd daar eens bij informeren.

Maar ik denk dat de UPS rack zelf wel geen probleem gaat zijn.
APC zijn PX UPS is speciaal gemaakt om naast racks te staan (identiek formaat).
Ook deze van Eaton zijn bijna rackformaat (smaller en iets korter) en wordt naast (data)rack gezet.
Ik zou Eaton contacteren hiervoor. Die moeten je een sluitend antwoord kunnen geven.

Ik denk dat het belangrijker is dat je de aanvoer van je net-nood stroom (dat zijn serieuze kabels) naar je UPS'n en de uitvoer naar je verdeelbord(en) zo ver mogelijk weghoud van netwerkkabels in je valse vloer.
Daar zit zeker wel een sterk magnetisch veld rond !

PS: Ik zie straks iemand van Eaton. Als ik het niet vergeet zal ik het meteen eens vragen voor jou :*

[ Voor 7% gewijzigd door Predator op 11-06-2010 12:04 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Ik heb het altijd gezien dat UPS'en in een appart lokaal stonden. Zij het in een ex-kuisproduct-kamertje met een simpele Daikin, zij het in de kelders met ijskoeling. Allicht ook interessant naar beveiliging. UPS-onderhoud wordt meestal gedaan door de firma die hem leverde; die moeten niet bij de servers zijn. Omgekeerd geldt ook: je serverbeheerders hebben weinig/geen zaken met de UPS.

Yes, but no.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

mieJas schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 13:14:
Ik heb het altijd gezien dat UPS'en in een appart lokaal stonden. Zij het in een ex-kuisproduct-kamertje met een simpele Daikin, zij het in de kelders met ijskoeling. Allicht ook interessant naar beveiliging. UPS-onderhoud wordt meestal gedaan door de firma die hem leverde; die moeten niet bij de servers zijn. Omgekeerd geldt ook: je serverbeheerders hebben weinig/geen zaken met de UPS.
Dat hangt er vanaf.

Er zijn voordelen aan het plaatsen van de UPS(en) in je serverroom.
Je profiteert meer van de aanwezige (al dan niet redundante) airco en blusinstallatie.
Ook de vochtigheid in de serverzaal is vrij constant.
Als je ergens anders Airco en blusinstallatie moet voorzien, kost dat meer.

Hoe groter het datacenter (en dus ook de UPS'n) hoe vaker je ze niet in de serverroom ziet.
Meestal staan ze dan ook aan verschillende kanten van het gebouw met een aparte aansluiting op het externe stroomnet.

In de kleiner in-house corporate datacenters zie je dat wel regelmatig.

[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 11-06-2010 13:50 ]

• Remco
Het is niet zozeer de hoeveelheid servers die we hebben, maar meer de betrouwbaarheid van het electriciteitsnet die er voor zorgt dat wij een degelijke UPS nodig hebben.
Het is hier niet ongewoon dat de stroom meerdere keren per maand voor langere tijd uitvalt. En de buitentemperatuur is hier altijd 32 C, dus het is noodzaak dat ook de airco's etc.. meteen op het noodstroom staan.
Daarnaast hebben we nog een generator die het hele gebouw, inclusief alle werkplekken van spanning kan voorzien. En ja, helaas is het vaak nodig dat het ingezet word.

@Predator: Als je zou willen vragen, heel graag. O+ d:)b

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Predator schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 12:00:
PS: Ik zie straks iemand van Eaton. Als ik het niet vergeet zal ik het meteen eens vragen voor jou :*
Volgens de persoon van Eaton die ik deze middag gesproken heb maakt het niet uit.
Je mag ze naast je data en telecomracks zetten.
Dat zou geen interferentie mogen geven.

Voor de rest zelfde opmerkingen als ik zelf maakte ivm koeling e.d.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Remco schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:57:
Het is niet zozeer de hoeveelheid servers die we hebben, maar meer de betrouwbaarheid van het electriciteitsnet die er voor zorgt dat wij een degelijke UPS nodig hebben.
Het is hier niet ongewoon dat de stroom meerdere keren per maand voor langere tijd uitvalt. En de buitentemperatuur is hier altijd 32 C, dus het is noodzaak dat ook de airco's etc.. meteen op het noodstroom staan.
Daarnaast hebben we nog een generator die het hele gebouw, inclusief alle werkplekken van spanning kan voorzien. En ja, helaas is het vaak nodig dat het ingezet word.

@Predator: Als je zou willen vragen, heel graag. O+ d:)b
Zet je je airco's op UPS ?
Die zet je toch op je noodcircuit met generator, maar niet op je UPS'n ?

• Remco
Predator schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 16:11:
[...]

Zet je je airco's op UPS ?
Die zet je toch op je noodcircuit met generator, maar niet op je UPS'n ?
Ja, klopt deze komen op de generator te staan.
Bedankt voor het vragen !

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
8-dradige CAT5 en CAT6 kunnen meestal wel naast de UPS en andere 'zware' elektriciteit lopen, elk paar heeft een gebalanceerd signaal zodat interferentie uitgefilterd wordt.

Als je echt denkt problemen te gaan krijgen dan kun je natuurlijk beter fiber aanleggen - tegenwoordig is dit niet zo heel erg duur meer en dan ben je ook direct klaar voor de toekomst (10Gbit, 20Gbit, universele protocollen die vb. FibreChannel, Ethernet en KVM combineren)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Remco
Guru Evi schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 03:32:
8-dradige CAT5 en CAT6 kunnen meestal wel naast de UPS en andere 'zware' elektriciteit lopen, elk paar heeft een gebalanceerd signaal zodat interferentie uitgefilterd wordt.

Als je echt denkt problemen te gaan krijgen dan kun je natuurlijk beter fiber aanleggen - tegenwoordig is dit niet zo heel erg duur meer en dan ben je ook direct klaar voor de toekomst (10Gbit, 20Gbit, universele protocollen die vb. FibreChannel, Ethernet en KVM combineren)
Wij hebben het over 100kVA. Dat is behoorlijk veel.
En om nu alle werkplekken glas te laten leggen ? Vind ik een beetje overdreven.

Je hebt gelijk dat een twist wat interferentie opheft, maar dat is minimaal.
Niet voor niks moet je voor certificering een blikken schot plaatsen als de kabels door 1 goot lopen.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:55

SpamLame

niks

Remco schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:21:
[...]

Je hebt gelijk dat een twist wat interferentie opheft, maar dat is minimaal.
Niet voor niks moet je voor certificering een blikken schot plaatsen als de kabels door 1 goot lopen.
Alleen glas waar je interferentie verwacht, naar alle werkplekken gaat wat ver, misschien de accesswitch in de buurt op glas aansluiten maar verder lekker UTP gebruiken.

• Remco
Ja, maar het probleem is dat de UPS in dezelfde ruimte komt te staan als de patchkasten van de werkplekken.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik werk met een 3T MRI scanner. Wij hebben hier een stapeltje 100 kV transformators staan en signalen die zich tussen de kHz en MHz'en met tientallen amperes (dubbele (interne) supergekoelde helium en (externe) glycol koeling) bevinden en en overal loopt ongeveer 20-40m aan gigabit langs de muur en in het plafond ZONDER kabelgoot. Siemens legt wel glasvezel aan voor de externe communicatie tussen de scanner en de imager maar binnenin hun kasten (een blikken doos) is het ook gewoon weer koper en de datacommunicatie is gewoon koper gigabit.

Certificering is alleen voor het papier, als je een goede installateur hebt kun je beter het geld uitgeven aan betere kabels of glasvezel. Daarnaast zou ik 1 of 2 glasvezels leggen langs het UPS systeem en dan gewoon een switch aan de andere kant zetten die naar de werkplekken kan gaan.

Uit ervaring weet ik dat je enorm weinig last gaat hebben behalve als je de kabels echt doorheen de UPS gaat leggen of omheen de toevoer kabels windt. De nieuwe UPS'en gebruiken ringtrafo's die redelijk goed afgeschermd zijn dus het strooiveld is echt minimaal, de batterijen zijn DC dus dat geeft niet veel. De toevoer van je stroom komt waarschijnlijk toe in een aparte kooi en daar wil je met je pootjes zowiezo van weg blijven (je weet nooit dat je met een schroevendraaier uitschiet) dus daar leg je je kabels enkele cm's van weg of leg de toevoer aan de andere kant (onderkant of bovenkant rack) van waar je datakabels zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Guru Evi op 29-06-2010 05:24 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Remco schreef op maandag 28 juni 2010 @ 21:48:
Ja, maar het probleem is dat de UPS in dezelfde ruimte komt te staan als de patchkasten van de werkplekken.
Daar zou ik geen problemen mee verwachten. Zeker als de UPS'en in een ander rack staan dan de patchpanelen in hangen. (En dat moet bijna wel met 100kVA. :P)

Daarnaast als het een gecertificeerde CAT6 installatie is moet deze ook geheel gemeten worden.
Je kan aan de installateur vragen of die dat wil doen nadat de UPS'en en de rest van de elektrische installatie geplaatst is. (Weet echter niet of dat wel gaat met je tijdsplanning.)
Of dat ze achteraf nogmaals meten voor de zekerheid. (Maar dan ben je al te laat indien er problemen ontstaan.)
Maar gewoon niet bij elkaar leggen is de beste en simpelste oplossing. Als de kabels over elkaar heen lopen is er imho ook nog geen probleem te verwachten, pas als ze langere stukken parallel naast elkaar lopen zou je problemen kunnen krijgen. (Ligt uiteraard ook aan je belasting en het type belasting.)

No signature found

Pagina: 1