Toon posts:

Laptop als audio-station

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan vervanging van mijn woonkamer audio setup toe en kies er voor om de traditionele opstelling te vervangen door een laptop/notebook en een versterker.
Om interferentie tegen te gaan en de beste kwaliteit te behouden denk ik dat ik het best af ben door een laptop te kopen met een digitale audio uit en deze hiermee aan de audioversterker te koppelen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Wat zou een goede keuze zijn voor een laptop? Een Apple iBook lijkt voor de hand te liggen, maar ik wil toch liever een systeem op basis van Windows (laat die discussie aub niet dit topic overnemen, dank U :) ). Qua vormgeving - het ding staat immers midden in de woonkamer - neig ik naar Sony, maar ik zie in de specs niets over digitale audio uitgangen...

Ook qua software heb ik nog wat verken-werk te doen, dus als er mensen zijn die dat traject al hebben afgelegd, dan ben ik benieuwd naar hun ervaringen. Het idee is on alles losless te rippen en op te slaan op een externe harddisk. Voor het afspelen van de audio wil ik alle mogelijke flexibileit en tegelijk zo min mogelijk poespas. Al is het eerste belangrijker dan het tweede.

Welke flaptop en welke software? Wie heeft er een idee?? _/-\o_

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:06

Twan V

...en er stralend uitzien

Heb je een oplossing als XBMC al overwogen? De muzieklibrary is onovertroffen - met name de Party mode is erg goed - en je gebruikt je laptop meteen als volwaardige media-pc inplaats van audio-apparaat.

Doordat er voor bijvoorbeeld de iPhone (en volgens mij ook Andriod) een remote control app bestaat, kun je de laptop vrijwel uit het zicht zetten en met je telefoon besturen.

Een netbook met optische uitgang zou voor audio al voldoende zijn. Maar die keuze hangt iets meer van je wensen en budget af.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 16:47:
Qua vormgeving - het ding staat immers midden in de woonkamer - neig ik naar Sony, maar ik zie in de specs niets over digitale audio uitgangen...
De laptop maakt helemaal niet uit voor zoiets simpels. Neem gewoon de goedkoopste, of de mooiste, wat je maar wilt.

Digitale audio uitgangen heb ik nog niet veel op laptops gezien, maar veel moderne versterkers hebben ook een USB ingang en fungeren dan als externe geluidskaart voor de laptop. Een alternatief is een losse DAC met USB-in of een externe geluidskaart met USB-in en digitaal-uit. Dit is stukken makkelijker dan lang zoeken naar een laptop met digitale audio uitgangen.

Qua rip-software is Exact Audio Copy (EAC) altijd een prima keuze. Je kunt direct vanuit EAC als WAV opslaan of met de FLAC-encoder omzetten naar FLAC. Afspelen kan met elke audioplayer. Zelf gebruik ik Foobar maar er is keuze zat.

[ Voor 13% gewijzigd door downtime op 10-06-2010 17:03 ]

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 17:02
Misschien gewoon een HTPC als je hem toch voor media wil gaan gebruiken. verder zou je ook gewoon een normale laptop kunnen kopen en hier een externe geluidskaart (usb) op aansluiten bijvoorbeeld de Asus xonar u1. verder lijkt een apple mij een beetje te duur voor het doel.

Verwijderd

Topicstarter
Even een korte update, want ik ben een heel eind op weg...

XBMC was een gouden tip. Dat systeem met de juiste skin en eventueel een aangepast scriptje werkt errug goed. Als laptop heb ik voor een Sony Vaio gekozen. Daar hangt een 1.5Tb harde schijf aan voor alle audio, video en foto's. Verder handhaaf ik voorlopig mijn huidige audio versterker en koppel ik de Vaio aan mijn hifi met een Fubar 2 DAC. http://www.firestone-audi...productslisted/fubar2.php

Inmiddels ben ik begonnen om mijn audio verzameling te rippen. Hier heb ik voor Easy CD-DA Extractor gekozen. Ik heb een aantal andere geprobeerd, maar deze software is zijn 30 dollar meer dan waard. En met een 30 dagen (!) trial kan je het allemaal zeer rustig en uitgebreid testen. http://www.poikosoft.com/

Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat ik over een week of twee de meeste data aan boord zal hebben en dan de spullen in de woonkamer aan te sluiten.

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:06

Twan V

...en er stralend uitzien

Net apparaat die Fubar (wel prijzig imho).

Waarom ga je niet voor zoiets: http://www.prolighting.de...face_Preamp_Mischpult.htm ?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Pagina: 1