[DIY waterkoeling] project supercool

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
DIY waterkoeling - project supercool
Hallo allemaal. Ik wil voor mijn volgende casemod zelf ook waterkoeling gaan maken. Maar ik heb dus nog geen enkele ervaring met waterkoeling. Heb er al wel ontzettend veel over gelezen, en veel mensen gezien die zelf waterkoeling maakten. Ik houd wel van wat overkill, dus dat moet dit project ook worden. Ik wil alles van koper gaan maken, zodat ik geen gedoe krijg met meerder metalen die niet goed samen gaan, enz. Maar nu heb ik allereerst wat vraagjes.

1. Weet iemand een adres waar ik relatief kleine hoeveelheden koper kan krijgen (Heb een staaf van minstens 1,5 cm dik en 5 breed nodig om de blokken uit te maken, wat koperpijpen (kan ik ook hier bij de fixet krijgen maar niet zo goedkoop), en 50 vinnen van 0,8mm dik 5 bij 30). Dit is allemaal maar ongeveer, want de maten mogen best wat afwijken als dat goedkoper is, of beter beschikbaar.

2. Ik wil een radiator maken van ongeveer 30 bij 50. Ik wil of 2 tower-ventilatoren, of 2-3 gewone ventilatoren gebruiken. Welke zijn hier het meest geschikt voor?

3. Hoeveel afstand kan ik het beste tussen de vinnen op de radiator doen voor een stil goed koelend resultaat?

4. Zijn ergens 1:1 tekeningen van de sockets, NB, SB van de XFX 780i? Dan is dat makkelijker om straks uit te zagen uit plexi.

5. Is het verstandig om ook een stuk plexi achter het moederbord te doen om de blokken te gaan monteren?

6. Iemand verder nog tips?

[ Voor 4% gewijzigd door boazkl0p op 10-06-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Waarom alles zelf maken, het ziet er doorgaans een stuk beter uit als je alles kant en klaar koopt.

Waterblocken voor moederborden, processoren en videokaarten zijn gewoon te koop. Je hebt dan in ieder geval wat meer zekerheid dat hij niet zomaar gaat lekken. Vraag me namelijk ook af hoe je zelf een radiator denkt te gaan maken. Als je voor overkill gaat qua prestaties zou ik gewoon een radiator kopen, specifiek voor watergekoelde computers zeg maar.

Ik denk namelijk niet dat een zelf gemaakte radiator echt goed gaat presteren, dan zou ik gewoon een kant en klare radiator nemen. Die zijn er in allerlei soorten en maten

Er is hier op GoT wel ergens een topic over het zelf maken van waterblocken voor je processor, misschien die eens op zoeken?

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 11-06-2010 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
FastFred schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 11:04:
Waarom alles zelf maken, het ziet er doorgaans een stuk beter uit als je alles kant en klaar koopt.
Je zegt het zelf al: doorgaans. En ik ben van plan het er mooi uit te laten zien. Bovendien heb ik op deze manier alles watergekoeld met dezelfde stijl blokken wat ook weer mooi is.
Waterblocken voor moederborden, processoren en videokaarten zijn gewoon te koop. Je hebt dan in ieder geval wat meer zekerheid dat hij niet zomaar gaat lekken.
Ook dan heb je geen zekerheid dat het niet gaat lekken. En een blok waterdicht maken moet denk ik nog wel te doen zijn.
Vraag me namelijk ook af hoe je zelf een radiator denkt te gaan maken. Als je voor overkill gaat qua prestaties zou ik gewoon een radiator kopen, specifiek voor watergekoelde computers zeg maar.

Ik denk namelijk niet dat een zelf gemaakte radiator echt goed gaat presteren, dan zou ik gewoon een kant en klare radiator nemen. Die zijn er in allerlei soorten en maten
De radiator wil ik gaan maken als volgt:
Je neemt een koper pijp waar je water door laat stromen
Je boort in allemaal vinnen een gat van precies de dikte van die pijp.
Je schuift de vinnen over de pijp, en soldeert ze vast
Tadaaaa!

En wat heeft een gekochte radiator met overkill te maken? Allereerst ziet zelfgemaakt er mooier uit, maar da's nog persoonlijk. Verder denk ik dat een radiator die 4 keer zo groot is ook net wat beter koelt. En qua prijs maakt het weinig uit, dus dan is de keuze snel gemaakt als je er de ruimte, gereedschap, tijd en zin voor hebt.
Er is hier op GoT wel ergens een topic over het zelf maken van waterblocken voor je processor, misschien die eens op zoeken?
Die heb ik al doorgelezen, maar ze geven niet antwoord op de vragen die ik heb. Vandaar dat ik er een apart topic over opende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18
neem anders een autoradiator oid, das pas supercool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
sjaakwortel schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 23:05:
neem anders een autoradiator oid, das pas supercool
Zelf maken is leuker, en dan kan ik helemaal zelf de afmetingen bepalen. Daarbij komt nog dat ik geen idee heb waar ik hier in de buurt een autosloop kan vinden met een redelijk aanbod...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_H_R 1908
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:33
ik zie de uitdaging er wel van in , zou het zelf nooit doen maarja dat ben ik :)
Als je een radiator koopt en de verf eraf haalt en daarna heb je ook een mooie koperkleur mss is dat een optie als zelfbouw te lastig word .
In ieder geval succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
D_H_R 1908 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:54:
ik zie de uitdaging er wel van in , zou het zelf nooit doen maarja dat ben ik :)
Als je een radiator koopt en de verf eraf haalt en daarna heb je ook een mooie koperkleur mss is dat een optie als zelfbouw te lastig word .
In ieder geval succes !
De uitdaging zie ik er ook wel van in. De koperkleur is het mij niet om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fasster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02-2023

fasster

splitter your brain

1: de oudijzer boer, ik breng zelf vanuit mijn werk regelmatig koper in alle vormen en maten naar hun en je betaald per killo.
3: de afstand van de vinnen kun je mischien het beste van bestaande radiators afhalen, ze meten dat met fpi (fins per inch) meestal is een lagere fpi stiller en een hogere fpi betekend een grotere koel opervlak.
ik heb twee radiators en de gene met een lage fpi is het beste (ook dubbel zo dik als de andere).
5: een backplate is zeker aan te raden al buigt plexi natuurlijk ook door maar het zal wel het een en ander schelen.

Ik vind het trouwens wel een leuk project, niet zo mainstream als anders lekker eigenzinnig. succes ermee ;)

[ Voor 9% gewijzigd door fasster op 15-06-2010 13:25 ]

i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
fasster schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 13:23:
1: de oudijzer boer, ik breng zelf vanuit mijn werk regelmatig koper in alle vormen en maten naar hun en je betaald per killo.
Helaas heb ik zover ik weet niet echt een oudijzerboer hier in de buurt. Ik zal een informeren.
3: de afstand van de vinnen kun je mischien het beste van bestaande radiators afhalen, ze meten dat met fpi (fins per inch) meestal is een lagere fpi stiller en een hogere fpi betekend een grotere koel opervlak.
ik heb twee radiators en de gene met een lage fpi is het beste (ook dubbel zo dik als de andere).
Ik wil ook niet zo'n heel hoge fpi om het zo stil mogelijk te houden.
5: een backplate is zeker aan te raden al buigt plexi natuurlijk ook door maar het zal wel het een en ander schelen.
Ok, dan doen we dat :)
Ik vind het trouwens wel een leuk project, niet zo mainstream als anders lekker eigenzinnig. succes ermee ;)
Van dat soort projecten hou ik wel :P Maar ik ben blij dat ik een medestander heb.

Ik heb trouwens ook nog een vraag: Ik wil eigenlijk 2 pompen gebruiken. 1 voor de loop van alle blocks, en 1 voor de radiator. Zo zou de temperatuur van het water in het reservoir lekker laag moeten blijven.
Afbeeldingslocatie: http://i883.photobucket.com/albums/ac38/boazkl0p/Casemod%20Boaz/reservoir-2.png

Dit is even een snelle schets. De ene pomp pompt water door de radiator en doet het bij de andere pomp in het reservoir. Daar pompt die pomp het door de blokken en laat het bij de radiatorpomp uitkomen.
Die verbinding tussen die reservoirs is er om eventuele verschillen in het aantal gepompte liters te compenseren. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-01 17:16
zoals jij het schets staat er gewoon 1 reservoir, dat gaat voor de temp imo niks/tot bijna niks uitmaken. Voor gescheiden systemen moet je hier eens naar kijken om een ideee op te doen: http://www.koolance.com/w.../default.php?cPath=54_119

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
freak-ish schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:07:
zoals jij het schets staat er gewoon 1 reservoir, dat gaat voor de temp imo niks/tot bijna niks uitmaken. Voor gescheiden systemen moet je hier eens naar kijken om een ideee op te doen: http://www.koolance.com/w.../default.php?cPath=54_119
Het is ook eigenlijk 1 reservoir, maar zo word warm en koud water toch nog wat gescheiden. Dat terwijl er geen waterniveau verschil komt.
En voor die warmtewisselaars heb ik het geld niet :( Ook is het niet helemaal de opzet van dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fasster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02-2023

fasster

splitter your brain

ik denk dat je daar weinig mee opschiet, een pomp dumpt ook warmte in de loop dus een extra pomp is niet aan te raden in een en dezelfde loop. Ook is het zo dat na een tijdje al het water in de loop even warm is /word, dat hou je niet tegen.

i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 08:29
First of all: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=105157

Bekijk die link eens, misschien heb je er wat aan, maar het is ook gewoon mooi om te zien hoe iets groeit.

Verder kan ik je vertellen dat je gewoon lekker zelf moet beginnen met het maken van je blokken. Je leert er het meeste van en het blijft je goed doen wanneer je je bedenkt dat je het zelf gemaakt hebt! Ik heb zelf ook mijn blokken gemaakt en ze werken al 5 jaar lang. Van een P4 tot een Phenom II X4 worden door mijn CPU blok koel gehouden.
Buiten een CPU blok om, heb ik nog een simpel NB blok gemaakt en ook nog een mooi GPU koelblok.
Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/3663531/640/3663531.jpg
Op de foto hierboven zijn van boven naar beneden mijn NB, CPU en GPU blok te zien. Het binnenwerk is uitgefreed waarna vervolgens het deksel erop bevestigd kon worden met Loctite vloeibare pakking.

Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/3663511/640/3663511.jpg
Op bovenstaande foto is mijn laatst gemaakte blok te zien, dit blok doet nu dienst als koelblok voor mijn HD 4670 en werkt nog altijd naar alle behoren. Alvorens heeft dit blok gewerkt op een 6800, een X800, een 7900 om vervolgens op mijn 4670 te kunnen worden gezet.

Ik wens je veel plezier met je werk, maak er in ieder geval werk van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Ik heb zelf wel een bovenfrees, maar ik denk niet dat het daarmee gaat lukken. Met wat voor een frees heb jij het gedaan? Ik neem aan CNC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Godsha
boazkl0p schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:11:
Ik heb zelf wel een bovenfrees, maar ik denk niet dat het daarmee gaat lukken. Met wat voor een frees heb jij het gedaan? Ik neem aan CNC?
Ik heb het met een freestafel gedaan. Verder wel handmatig met schijvendraien en hendels omzetten. MAar zo leer je het het beste. Het enige wat ik hoefde te doen was centeren en rekenen. Vrij eenvoudig maar je gaat toch snel de mist in.

In de link is ook te zien dat een kolomboor kan volstaan. Of je moet heel goed zijn met een dremel, dan geef ik je daar ook een kans mee. Ik denk dat dat mogelijk is, alhoewel je dan wel een heel vaste hand moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
The Godsha schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:39:
[...]

Ik heb het met een freestafel gedaan. Verder wel handmatig met schijvendraien en hendels omzetten. MAar zo leer je het het beste. Het enige wat ik hoefde te doen was centeren en rekenen. Vrij eenvoudig maar je gaat toch snel de mist in.

In de link is ook te zien dat een kolomboor kan volstaan. Of je moet heel goed zijn met een dremel, dan geef ik je daar ook een kans mee. Ik denk dat dat mogelijk is, alhoewel je dan wel een heel vaste hand moet hebben.
Die dremel optie gecombineerd met de kolomboor zie ik eigenlijk nog wel zitten. Maar nu is het probleem dus dat ik koper moet zien te vinden... Nog een idee voor een site waar ik het in kleine hoeveelheden goedkoop kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is inderdaad een goede vraag. Ik ben bezig geweest met het bouwen van een heatsink, maar als je daar koper in plaats van aluminium voor wil gebruiken wordt het toch best lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

boazkl0p schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 23:03:

De radiator wil ik gaan maken als volgt:
Je neemt een koper pijp waar je water door laat stromen
Je boort in allemaal vinnen een gat van precies de dikte van die pijp.
Je schuift de vinnen over de pijp, en soldeert ze vast
Tadaaaa!
Euhm.. Zo werkt een radiator niet hoor.. Bij een radiator stroomt er water door de vinnen.. Jij wil nu gewoon het principe van een heatpipe aanhouden maar daarvoor geeft water niet snel genoeg warmte af om dat te laten werken..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Xenomorphh schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 09:42:
[...]

Euhm.. Zo werkt een radiator niet hoor.. Bij een radiator stroomt er water door de vinnen.. Jij wil nu gewoon het principe van een heatpipe aanhouden maar daarvoor geeft water niet snel genoeg warmte af om dat te laten werken..
Zo werken diy-radiators wel. Ik kan moeilijk holle vinnen gaan maken... En heatpipes zijn nogal kort. Dit is een heel circuit aan buizen. Dus ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen. Hier eerder in dit topic stond ook al een link naar iemand die op eenzelfde wijze een radiator heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een heatpipe werkt toch net even anders (o.a. geen pomp nodig) :)
boazkl0p schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 10:03:
Zo werken diy-radiators wel. Ik kan moeilijk holle vinnen gaan maken... En heatpipes zijn nogal kort. Dit is een heel circuit aan buizen. Dus ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen. Hier eerder in dit topic stond ook al een link naar iemand die op eenzelfde wijze een radiator heeft gemaakt.
Ik denk dat het wel gaat werken, maar ik heb ook het ernstige vermoeden dat DIY radiators toch een stuk minder efficiënt zijn dan radiators van een goed merk. Een koelblokje zie ik met wat experimenteren nog wel goed gaan, maar radiators zijn gewoon een stuk complexer om zelf goed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mooi projectje ik zou alleen de zelfmaak radiator laten varen en er een bij een autosloop halen je moet een auto hebben die van voor 1980 is en je moet niet de auto radiator hebben maar het verwarmings element van de kachel (zit achter/in het dashboard) wel even melden bij de sloper want anders is ie niet blij met je dat je het hele dashboard sloopt (soms hebben ze er zelf al eenpaar uitgehaald kost je iets meer maar scheelt je uren sloopwerk)

rest is met simpel gereedschap te doen maar een radiator bouwen is een rotwerk wat moeilijk mooi te krijgen is

succes

ps auto`s voor 1980 hebben meestal een koperen verwarmings rad en nieuwer is het meestal aluminium

[ Voor 8% gewijzigd door stamp op 25-06-2010 16:58 ]

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

stamp schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:55:
Mooi projectje ik zou alleen de zelfmaak radiator laten varen en er een bij een autosloop halen je moet een auto hebben die van voor 1980 is en je moet niet de auto radiator hebben maar het verwarmings element van de kachel (zit achter/in het dashboard) wel even melden bij de sloper want anders is ie niet blij met je dat je het hele dashboard sloopt (soms hebben ze er zelf al eenpaar uitgehaald kost je iets meer maar scheelt je uren sloopwerk)

rest is met simpel gereedschap te doen maar een radiator bouwen is een rotwerk wat moeilijk mooi te krijgen is

succes

ps auto`s voor 1980 hebben meestal een koperen verwarmings rad en nieuwer is het meestal aluminium
Dan kan je altijd nog anti corrosie middel in je loop gieten, of je neemt kant en klare vloeistof (waarvan ik persoonlijk geen fan ben)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:44:
[...]

Een heatpipe werkt toch net even anders (o.a. geen pomp nodig) :)
Maar toch geeft hij zijn warmte af, en dat is wat ik bedoel. Als ergens warmte is, en er zit een koperen vin aan word die warmte afgevoerd. Maakt niet uit hoe de warmte er heen word verplaatst (pompen, of verdampen)
Ik denk dat het wel gaat werken, maar ik heb ook het ernstige vermoeden dat DIY radiators toch een stuk minder efficiënt zijn dan radiators van een goed merk. Een koelblokje zie ik met wat experimenteren nog wel goed gaan, maar radiators zijn gewoon een stuk complexer om zelf goed te maken.
Ik houd wel van een uitdaging :P
stamp schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:55:

succes

Maar dan heb ik het niet goed op maat. Ik kan wel even kijken naar zoiets. Maar dan moet het wel een beetje de goede afmetingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boazkl0p schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 23:45:
Ik houd wel van een uitdaging :P
Nou ja, uitdaging is één ding, maar het moet natuurlijk ook gewoon goed werken. Maargoed, ik ben benieuwd wat er uit komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Er stroomt geen water door de vinnen, maar door de leiding van de radiator, die door de hele radiator loopt, de vinnen zitten hieraan bevestigd, de leiding geeft hieraan zijn warmte af, waarna de vinnen deze aan de omgeving afgeven, voorbeeldje van grotere oppervlakte = meer koelvermogen.

In de basis doet een heatpipe hetzelfde, kijk maar naar de vele towerkoelers met heatpipes en vele aluminium (of koper) lamellen, de pipes leiden de warmte weg van de hittebron en geven deze af aan de lammelen, die op hun beurt de warmte aan de leiding ontrekken en met een luchtstroom de warmte afgeven aan de omgeving, bij waterkoeling is de base het koelblok en de radiator de heatsink, dus hetzelfde principe.

Een massief blok koper of een koperen leiding kan ook als koeling gebruikt worden, maar door het in verhouding geringe koeloppervlak is dat totaal niet praktisch, vandaar dat je van die constructies met heatpipes en koellamellen krijgt, met de hedendaagse vermogens van cpu's/gpu's voldoet een aluminium blokje met wat 2mm dikke vinnen niet meer.

Dat zul je vast wel al weten, maar even om een complete onderbouwing te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 01:06:
[...]

Er stroomt geen water door de vinnen, maar door de leiding van de radiator, die door de hele radiator loopt, de vinnen zitten hieraan bevestigd, de leiding geeft hieraan zijn warmte af, waarna de vinnen deze aan de omgeving afgeven, voorbeeldje van grotere oppervlakte = meer koelvermogen.
Ik zit nu wel te denken over alumium vinnen. Omdat het water toch door koperleidingen gaat krijg ik geen problemen met corrosie. Maar alumium geleid warmte wel weer minder goed... Ik zal er nog wel even over nadenken. En ik ben blij dat mijn beeld hoe een radiator werkt even bevestigd word, want eerdere posts brachten mij aan het twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boazkl0p schreef op zondag 27 juni 2010 @ 11:38:
Ik zit nu wel te denken over alumium vinnen. Omdat het water toch door koperleidingen gaat krijg ik geen problemen met corrosie. Maar alumium geleid warmte wel weer minder goed... Ik zal er nog wel even over nadenken. En ik ben blij dat mijn beeld hoe een radiator werkt even bevestigd word, want eerdere posts brachten mij aan het twijfelen.
Ja, de basiswerking van een radiator is inderdaad een buis met vinnen, maar als je zo snel even zoekt zie je al vlug dat daar verschillende opstellingen in mogelijk zijn. Het is wel een product dat al een eeuw wordt doorontwikkeld, dus het zomaar even goed doen lijkt me best lastig :)

Het is een interessant project, maar ik wil alleen maar zeggen dat je je wel bewust moet zijn van de problemen. Aan de andere kant kan proefondervindelijk een aantal modellen met steeds weer een verbetering bouwen best interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:59
Een paar kleine dingetjes voor als je een radiator gaat maken met koperen buizen en alu vinnen: Ten eerste is er een rede voor dat de buizen in commerciële radiatoren afgeplat zijn, dit is omdat je in een ronde buis nooit snel genoeg alle warmte afgevoerd krijgt, dus midden in de buis blijft nog een stroom van warm water ziten (als ik de bron terug kan vinden zal ik die even posten, met een plaatje is het veel duidelijker wat ik bedoel ;)). Misschien is dat iets om over na te denken bij jou radiator? Ten tweede gaat het vrij lastig worden om de alu vinnen aan de koperen buizen vast te solderen, dit gaat je waarschijnlijk alleen lukken met speciale apparatuur. Met een normale brander en soldeer (waarmee je normaal gesproken bijv. koperen leidingen soldeert) lukt het iig niet (weet ik uit ervaring). Je beste kans is waarschijnlijk de gaten in de alu vinnen net iets kleiner te maken dan de buitendiameter van je buis, en deze er dan overheen te persen. Wat je ook kan doen is de gaten gewoon dezelfde maat maken als de buis, en dan de vinnen iets buigen waardoor de vin zeg maar vast klemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persen en klemmen is thermisch gezien niet echt een goed idee, de betere koelers zijn ook altijd gesoldeerd. Als je dan toch al zelf gaat proberen zo'n ding te bouwen zou ik het zo goed mogelijk proberen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Godsha
boazkl0p schreef op zondag 27 juni 2010 @ 11:38:
[...]

Allereerst je radiator gaat wel werken op de manier van gaten boren in platen en daar de pijpen in vast solderen. Maar waarom wil je aluminium vinnen gaan gebruiken? Gewoon lekker voor koper gaan. Je kunt koper namelijk hard solderen op koper en deze vorm van verbinding zorgt voor veel betere warmte overdracht. Gewoon lekker solderen.

Koperen staven kan ik hier in de buurt zo regelen, maar die zijn wel te krijgen bij de wat gedetaileerdere ijzerboeren. Verschilt natuurlijk van winkel tot winkel. Ik had ooit ook het idee een radiator te bouwen, maar heb het idee laten liggen omdat het rendement gewoonweg lager is dan bij de standaar koop radiatoren. Maar mocht je het willen, zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Als je hem toch zelf gaat bouwen, en je gaat zo'n speelgoed pompje gebruiken wat wellicht wel veel water kan verplaatsen maar meestal met weinig druk, let dan goed op je buislengte.
Des te langer de buis is, des te meer weerstand.

Het beste is om 1 buis als aanvoer te gebruiken, dan daar haaks op kleinere buizen waar je de vinnen op plaatst en op het einde weer een buis voor de uitvoer.
Dus zoiets:
|----------|
|----------|
|----------|
in uit

Als je dit maakt:

in
|----------\
/---------/
\---------| uit

dan wordt de weerstand een stuk hoger.

Deze radiator bijvoorbeeld:
http://www.heranke.com/catalog/images/mora2_core.jpg
kun je het beste helpen met duwen als je er nog water doorheen wilt krijgen met een klein 300 of 600 liter pompje.....
Daarnaast, die grote mora 2 radiator (aluminium vinnen) koelt helemaal niet zo veel beter dan een kleine die helemaal uit koper is vervaardigt, tenzij je er een vreselijke hoeveelheid lucht doorheen gaat trekken.
Als je niet het idee wilt hebben dat je op het vliegveld staat en er gewoon zachtjes lucht overheen wilt blazen dan zijn koperen lamellen echt een pré.

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
mookie schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 21:53:
Als je hem toch zelf gaat bouwen, en je gaat zo'n speelgoed pompje gebruiken wat wellicht wel veel water kan verplaatsen maar meestal met weinig druk, let dan goed op je buislengte.
Des te langer de buis is, des te meer weerstand.

Het beste is om 1 buis als aanvoer te gebruiken, dan daar haaks op kleinere buizen waar je de vinnen op plaatst en op het einde weer een buis voor de uitvoer.
Dus zoiets:
|----------|
|----------|
|----------|
in uit

Als je dit maakt:

in
|----------\
/---------/
\---------| uit

dan wordt de weerstand een stuk hoger.

Deze radiator bijvoorbeeld:
http://www.heranke.com/catalog/images/mora2_core.jpg
kun je het beste helpen met duwen als je er nog water doorheen wilt krijgen met een klein 300 of 600 liter pompje.....
Daarnaast, die grote mora 2 radiator (aluminium vinnen) koelt helemaal niet zo veel beter dan een kleine die helemaal uit koper is vervaardigt, tenzij je er een vreselijke hoeveelheid lucht doorheen gaat trekken.
Als je niet het idee wilt hebben dat je op het vliegveld staat en er gewoon zachtjes lucht overheen wilt blazen dan zijn koperen lamellen echt een pré.
Ok, bedankt voor deze nuttige informatie. Maar als pomp wou ik een of 2 van die hydor l30 pompen gaan gebruiken. Die hebben een redelijke opvoerhoogte (hoger dan eheimpompen). Maar wat denk je dat dan meer rendement heeft stel dat ze het ook trekken om alles in serie te schakelen: in serie, of paralel?
En verder is het mij dus wel duidelijk dat ik koper moet gaan gebruiken. Als ventilatoren wou ik 2 van die 30cm ventilatoren gebruiken. Deze kunnen heel stil zijn, en kunnen ook gigantisch veel lucht verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee pompjes in serie geven meer druk.
P.S. ik haat overbodige quotes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Jouw antwoord geeft niet helemaal antwoord op mijn vage vraag. Wat ik bedoel is wat een beter rendement zou geven: alle buizen in de radiator achter elkaar koppelen, of jouw idee. Bij jouw idee stroomt het water langzamer, en zou het dus zijn warmte beter kunnen afgeven, maar bij mijn idee zit het water langer in de radiator, waardoor het ook weer veel warmte kan afgeven.
Maar wat ik dus had bedacht was om 2 hydor l30 pompen te gebruiken. Eentje aan het begin van de radiator, en eentje aan het eind. Zo kunnen de pompen het wel aan, want de ene zuigt het aan, en de andere duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je ze parallel zet heeft de rad veel minder weerstand.
Bv. een buis van 1m lang heeft vier keer zoveel weerstand dan twee buizen van 50cm parallel.
Een hoger debiet is áltijd voordelig omdat per tijdseenheid meer warmte kan worden meegevoerd door het water. De rad kan weliswaar niet álle extra warmte kwijt maar wel een gedeelte daarvan. Daarom is een hoger debiet voordelig.
Daarbij komt dat sommige waterblokken veel flow moeten hebben om een fatsoenlijk jet in stand te houden. Ook dan is dat hogere debiet dus voordelig.
Zo te zien zijn die pompjes 1200L/min, twee in serie moet dus meer dan genoeg zij
--EDIT-- close up van mijn rad, buisjes links zijn 8 mm (voor de schaal),
ik heb dit NIET zelf gesoldeerd!! ;) ;) ;)
Afbeeldingslocatie: http://img38.imagefra.me/img/img38/8/7/4/carlo/f_grpn3oo1m_e52f190.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2010 21:11 ]

Pagina: 1