RAM geheugen geschiedenis?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Word er in RAM geheugen geschiedenis opgeslagen net zoals bij een harde schijf?
oftewel kan er via ram geheugen worden achterhaald welke wachtwoorden etc je hebt gebruikt, of is dit gewoon een andere catogerie dan harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuceTundra
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 14:26
.

[ Voor 98% gewijzigd door PuceTundra op 01-11-2011 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielmolenaar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 13:12
RAM geheugen is vluchtig geheugen. Dit betekend, wanneer de spanning (stroom) eraf wordt gehaald, zijn alle gegevens verloren. RAM geheugen wordt alleen gebruikt om programma's e.d. te laden. Er wordt niets opgeslagen. Ja, tot de stroom eraf gaat. En welke wachtwoorden je hebt gebruikt is niet te achterhalen. Dit soort informatie wordt niet opgeslagen in het RAM geheugen.

Mvg,
Daniel

[ Voor 11% gewijzigd door danielmolenaar op 10-06-2010 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

on an ordinary personal computer the DRAM will maintain its contents for several seconds after power is cut (or longer if the temperature is lowered). Even if there is some degradation in the memory contents, various algorithms can intelligently recover the key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
n an ordinary personal computer the DRAM will maintain its contents for several seconds after power is cut (or longer if the temperature is lowered). Even if there is some degradation in the memory contents, various algorithms can intelligently recover the key

Kun je dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De gegevens in het geheugen zijn niet direct weg, dat duurt een paar seconden. Door de temperatuur te verlagen is het mogelijk gedurende langere periode dit nog in te lezen. Maar goed, in de praktijk hoef je daar echt niet bang voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en nee :)

Applicaties zouden zomaar wachtwoorden in RAM kunnen zetten, en zelfs na het sluiten van het programma zou dat wachtwoord er nog kunnen staan. Maar, zoals gezegd is RAM vluchtig: als je PC een paar seconden uitgestaan heeft is er niets meer terug te vinden, alles is weg uit het RAM.

Edit
Op je tweede post: RAM geheugen zijn (heel erg simplistisch) allemaal super kleine batterijtjes, zit er nog stroom in het batterijtje dan is het een 1, zit er geen stroom meer in dan is het een 0.
Nou is een batterij niet altijd vol of leeg, maar veel vaker ergens er tussenin, daarom kan je ongeveer zeggen dat boven de 60% vol is en onder de 40% leeg, daar tussenin is het een beetje te vaag om er nog iets van te maken.
Batterijen hebben de neiging om zelfs als je ze niet gebruikt heeeeel langzaam leeg te lopen, dat doet RAM geheugen ook. Alleen gaat dat toch een stuk vlotter om dat ze zo gruwelijk klein zijn.
Normaliter worden ze dan ook vele malen per seconden uitgelezen en weer opnieuw geschreven (gevuld of geleegd afhankelijk van een 1 of een 0), zodra de PC uit staat lopen ze leeg, maar het duurt wel een paar seconden voor ze echt leeg zijn, daarvoor zouden ze zomaar nog de oude waarde (boven 60%) kunnen hebben.

Hopelijk heb je iets aan deze beeldspraak :)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
precies zoals hierboven... maar waarom wil je dit weten? :S

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:01

Reptile209

- gers -

Voor wat voor situatie bedoel je dit? Is dit bij verkoop aan een ander van je PC? Haxx0rz die reepjes RAM jatten? Software die wachtwoorden e.d. kaapt (dan is de pagefile een groter gevaar dan je fysieke geheugen!).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay... bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
tja... en mijn vraag dan? ;(

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat is een pagefile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga waarschijnlijk mijn pc verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Dus je bent je hele pc aan het doorkijken op wachtwoorden e.d.? Als je echt zo graag alles eraf wilt hebben installeer je hem toch gewoon opnieuw. En vergeet hem niet minimaal 30 keer te formatteren anders kun je via die weg nog wat terug krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

Tazzios

..

Pagefile is een bestand op de hardeschijf wat als werkgeheugen gebruikt wordt.

edit:
Niet snel formatteren natuurlijk ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Tazzios op 10-06-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
dan hoef je je hier echt geen zorgen om te maken,
wat is de HW ik ben namelijk wel geintereseerd :P

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 16-09 16:05
Haal een programma als active killdisk of Derek's boot and nuke over je hardeschijf heen en je hoeft je nergens meer zorgen over te maken. Houd er wel rekening mee dat AL je data dan VOORGOED weg is.

Als je echt paranoia bent moet je daarna je hardeschijf uit je PC halen, doorboren met een boormachine en daarna uitbranden met thermiet, maar dat gaat zelfs voor de tinfoil hat crowd nog iets te ver.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
Het is hier geen helpdesk je zou hier het antwoord zo via google/wikipedia kunnen vinden.
Maargoed omdat ik in een goede bui ben vandaag zal ik antwoorden :> , Als je ram volloopt omdat bijv. een programma teveel gebheugen gebruikt dan kan hij gegevens uit je ram wegschrijven naar je hardeschijf zodat er weer ruimte in je ram vrij is. het lezen van je gegevens van je hardschijf is wel een heel stuk langzamer dan je RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latislos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:01

latislos

zie signature

Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 16:11:
formatteer die schijf gewoon effe voordat je verkoopt.
en dan bedoel ik wel GOED formatteren :)

ouwe meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:23

itarix

404 soul not found

Oooh zo
Als je parnoid bent kun je nog een nacht dban over je hardeschijf los laten.
Dan wordt deze helemaal leeg gemaakt op een dusdanige wijze dat deze ook niet meer te recoveren is.
http://www.dban.org/
Je pc vervolgens meer als 5 seconde uit laten staan zorgt er daarna voor dat je ram leeg is...
Trouwens als je dban draait zal het ramgeheugen wel worden overschreven met dban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 16:11:
Als je gewoon je HD wist en weer voorziet van een nieuw besturingssysteem mag je er van uit gaan dat ze geen gegevens uit je RAM kunnen halen. De nieuwe koper kan wel eventueel bestanden van je HD terug halen. Om dit laatste te voorkomen kan je voordat je het nieuwe besturingssysteem er op zet de HD lowlevel formatteren en laten beschrijven met nullen en dat het liefst een paar keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle antwoorden...
Voor als het de pijn misschien wat verzacht, ik heb sneller antwoorden gekregen dan bij de standaardhelpdesk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 16:20:
bedankt voor alle antwoorden...
Voor als het de pijn misschien wat verzacht, ik heb sneller antwoorden gekregen dan bij de standaardhelpdesk!
In het vervolg raad ik je toch wel aan dat je gewoon eerst googlen of op wikipedia krijgt want daar was het zo te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De veiligste wijze is om gewoon je PC los te koppelen van de stroom, dan hem open te schoreven, hardeschijf eruit, nieuwe erin. klaar, gegarandeerd niets meer te traceren van jouw activiteiten/wachtwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mwa, maar tenzij het om gevoelige bedrijfsgegevens gaat, zal niemand de moeite willen doen om data terug te halen van de schijf van een particulier. Dus een paar keer overschrijven met nullen of een random patroon is al meer dan genoeg. Daar gaat niemand nog moeite voor doen hoor. Want dan moet je al veel kennis van zaken hebben, het juiste materiaal, en veel tijd :P
Pagina: 1