[Win7 x64] traag opstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mocht de Mod de indruk hebben dat dit toch meer een hardware probleem is dan hoor ik dat graag.

Ik heb een ingewikkeld probleem. Eigenlijk zijn het meerdere isseus die mogelijk veband houden, maar misschien ook niet. Het lukt me echter geen van deze op te lossen. Het is een heel lang verhaal en voor verschillende onderdelen heb ik al veel geprobeerd. Ik kan dat niet allemaal hier opschrijven, maar kan op vragen wel meer gerichte info geven.

Het begon er mogelijk mee dat ik mijn HTPC upgrade van Vista naar windows 7 x64. Doordat ik 6g ram heb werkte mijn Hauppauge pvr 500 niet meer. Na 4 maanden wachten, bellen en mailen kreeg ik een upgrade naar HVR-2200. Dit was de laatste 'grote' verandering aan de pc. Omdat ik zonder die tunerkaart de pc niet als HTPC kon gebruiken kan ik niet achterhalen of het traag opstarten en niet in slaap komen/blijven enz. eigenlijk altijd al een 'probleem' was.

- Aanvankelijk leek alles prima te werken tot mijn vrouw me erop attent maakte dat de pc niet 'wakker' werd om op te nemen.
- Een ander probleem was dat als de PC in slaapstand ging, alleen de monitoren (TV en Klein LCD schermpje in de behuizing) 'uit' gaan. De PC lijkt verder gewoon door te draaien, powerknop blijft aan, fans draaien en harddisk maakt lawaai. De PC wilde niet reageren op de muis of het toetsenbord. Alleen via een powerbutton shut down kon ik weer opstarten, vaak met de vraag naar veilige mode enzo.
- Twee maanden geleden (ongeveer) begon de opstarttijd random heel erg lang te worden. Soms duurde het maar 2 minuten, maar soms ook wel 13 minuten. Over het algemeen klok ik tussen de 4 en 10 minuten.

Daarnaast geeft die sinds ik oplossingen ben gaan zoeken en aan het power management ben gaan prutsen, als ik MCE opstart, regelmatig aan dat die Tuners moet zoeken. Soms even kort en pakt die binnen een minuut wel een programmakanaal, maar soms gebeurt ook weer heel lang niets. Ik moet dan de hele pc her starten en dan doet die het wel gewoon, maar dat restarten duurt dus soms meer dan 10 minuten.

In de afgelopen dagen heb ik op vele fora gezocht naar oplossingen.

het trage opstarten is het irritantste probleem, als je het journaal wil kijken mis je veel als je13 minuten moet wachten.
Hiervoor kwam ik op een van de fora tegen dat het misschien aan de RAM-modules kan liggen. Ik heb Memtest86+ ge-download en zowel via de ISO (2x op verschillende cd's proberen te branden) en via een bootable USB.
De pc wil echter niet opstarten van de USB of DVD-speler. Zelfs niet als ik in de BIOS bij geen enkele optie een harddisk voor boot op geef én via F12 een andere Boot lokatie opgeef. In alle gevallen blijft die gewoon naar de harddisk gaan om op te starten. Omdat dat dus minimaal 5 minuten duurt heb ik de laatste dagen dus heel veel tijd naar 'starting windows' zitten staren.

Ik heb de memtest van USB ook op een andere PC geprobeerd en daar werd die wel 'gepakt''. Ik heb de memtest dus verder maar even laten zitten. Maar de PC blijft random traag en trager opstarten.

Hier op GOT kwam een recent topic tegen onder het kopje 'Windows 7 lange opstart' . Ik heb ook in die Diagnostics Performance gekeken en zag daar dat de BootSmssInitTime erg lang is.
Toen ik daarop Google-de kwam ik tegen dat het een belangrijk ondersteunend programma is maar ook een virus kan zijn. McAfee geeft echter aan (heb ik contact mee gehad) dat als de virus scanner geen infectie aangeeft dat ook geen virus is..........?

Omdat het me logisch leek dat als de PC 'uit' staat hij niet 'aan' gaat voor een opname, hij zal toch in een soort slaapstand moeten blijven, heb ik dus ook veel rond gezocht op fora. Hier kwam ik tegen dat er inderdaad in Windows 7 geen mogelijkheid bestaat om de PC zelf te laten bedenken dat er staat een opname geprogrammeerd staat dus dat die meteen maar in slaap/hibernate gaat in plaats van uit. Het ligt daarom voor de hand om de pc nooit echt uit te doen, maar altijd in hibernate te laten gaan.
Hiervoor heb ik de MCE standby tool geinstalleerd, maar nu zijn er op zoveel plaatsen instel mogelijkheden dat ik niet goed weet waar de regie nu ligt. Power options stonden eerst op Balanced, maar nu op Hight performance. Ook heb ik de Start>powerbutton zo ingesteld dat die naar Hibernate moet gaan.

Het enige resultaat tot nu toe is dat als ik 'even' weg ben de monitoren in slaapstand sgaan, maar wel met de muis of het toestenbord wakker te maken zij. De PC blijft verder dus wel 'gewoon' draaien. Vanwege een mogelijk USB wakup conflict heb ik overal, behalve in de BIOS, uitgezet dat de muis of het toetsenbord (usb draadloos) de pc uit slaapstand mag halen).
Als ik langer weg ben dan zijn de monitoren weer bevroren, blijft de hele pc draaien, maar kan ik alleen weer door een harde powerbutton shutdown de pc opsterten en dan duurt het dus weer lang.

Het resultaat van al mijn zoeken, updaten en (her-) configureren is:

dat ik via een topic een hotfix op de microsoft-site vond voor het niet in slaap willen You cannot make a computer that is running Windows 7 shut down or sleep. Maar niet weet of die wel echt op mijn probleem van toepassing is.

De PC wel in hibernate wil, maar niet blijft, althans zeer kort (<1minuut)
De monitoren wel gaan slapen, maar na langer tijd niet meer wakker willen worden.
De Tuners soms niet meteen gevonden worden.
Het systeem nog steeds er lang doet over het opstarten

Vraag.
Tja heel simpel waar moet ik het echte probleem zoeken is het hardware (dan zit ik hier dus niet goed)
-tunerkaart (maar ik kom negergens tegen dat deze dit soort problemen veroorzaakt)
-RAM ( kan ik niet checken omdat memtest niet wil draaien)
of software
- windows 7 instaltie/configuratie
- of beide?
Waarom kan ik Memtest niet draaiend krijgen? (en hoe groot is de kans dat daar het probleem ligt?)

Mijn systeem is:

Mobo GigaByte S775 P35C-DS3R ATX
Processor Intel Core 2 Duo E6550 1333FSB, 2.33GHz, 4MB L2 Cache
Ram Kingston 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 Kit 2
Kingston 4GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit Of 2)

Power Supply CORSAIR CMPSU-450VX 450W
Geluidskaart CLUB3D Theatron DD 7.1 | CMS-THDD
Videokaart Asus Extreme N7300GT Silent | EN7300GT SILENT/HTD/256M
Harddisk 3x Samsung 500GB Serial ATA II HDD

Windows 7 Home Premium Family pack 64 bit

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, wat een problemen.
Kijk in de BIOS naar de sleep mode, misschien dat alleen S1 werkt en de hogere niet.

Begin bij het begin, en ga stapje voor stapje verder.
Haal de TV-kaart er uit. Eerst proberen je computer goed te krijgen zonder de TV-kaart lijkt me beter.

Vervolgens moet je kunnen opstarten van cdrom.

Via F12 zul je toch een van een cdrom moet kunnen opstarten. Dus een cdrom eerst testen op een andere computer, en dan op deze computer proberen via F12. Als zelfs dat niet werkt, dan is er misschien een moederbord probleem (moederbord, geheugen, voeding, etc.).
Dan kun je zoveel mogelijk verwijderen en loshalen van het moederbord.
Werkt de cdrom, dan kun je van een USB-stick proberen te booten.
De USB legacy in de BIOS zal misschien aan moet staan.

Eerst het geheugen testen, daarna de harde schijf testen.

Vervolgens kun je alle apparaten weer aansluiten en de TV-kaart er weer in doen, en dan de testen opnieuw uitvoeren.

Werkt dat allemaal, dan eventueel sommige programma's opnieuw installeren.

Zit er een externe schijf of USB-stick aangesloten? Soms gaat Windows daar eerst doorheen spitten voordat Windows echt gaat opstarten.

Hou er rekening mee, dat er nog steeds 64-bits drivers voor Windows 7 zijn, die het niet goed doen. Dat komt regelmatig langs in dit forum. Ook de standby/sleep/hibernate vraagt van een computer dat alles goed met elkaar compatible is, en bij de 64-bits Windows 7 is dat soms niet zo.

Heb je toch niet je schijven in RAID? Dan is de kans dat alles goed samenwerkt nog kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Zeemijl

Dank

Nog niet alles is opgelost maar een aantal problemen wel. Op basis van je opmerking over niet geschikte drivers voor W7 64 ben ik toch aan de installatie van de Tunerkaart gaan twijfelen. Deze zat er pas 2 maanden in dus verwachtte ik niet dat die drivers niet 'up-to-date zouden zijn.
Op het forum van Hauppauge kwam ik een enorm lange topic tegen over trage reboot en een mogelijke fix daarvoor. Deze heb ik geinstalleerd en het rebooten duurt nu weer gewoon minder dan 2 minuten.
Hoewel ik dit pas 24 uur heb draaien lijkt alles een stuk beter, hopenlijk blijft het zo.

Het enige is nu nog dat als ik de pc in slaapstand (sleep en niet hibernate) wil zetten, de pc blijft draaien en de monitoren op zwart gaan (no signal). Ik kan dan alleen met een power button-reboot weer kan opstarten.
Kortom ik moet de juiste configuratie van MCE standby tool en de power options nog ontdekken.

groet
FinnBo