Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wie begrijpt hier iets van?

Pagina: 1
Acties:
  • 535 views

• stompinne
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb een vista staan, waarvan de firewireport lijkt niet meer te werken.
Apparaatbeheer geeft volgende fout:
''Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt. (Code 12)''
Ik heb daarna een PCI-card met firewire-ports aangesloten: zelfde foutmelding.
Daarna een PCI-card met usb-ports...zelfde.
Ik heb ondertussen uit wanhoop mijn schijf opnieuw geformatteerd.
Mijn bios geflasht.
Niets blijkt helpen.
Wie oh wie?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ongeschikte drivers, IRQ conflict (of poort/dma, maar meestal IRQ), incompatible met elkaar (VIA chipset en SBLive! leverde vroeger vaak vergelijkbare dingen op, maar dan incl bluescreens).

Meer dan dat kan ik er niet over zeggen aangezien je nul info geeft over het systeem en de onderdelen.
Met name de hardware van het kaartje (model chip er op) en moederbord (chipset) zijn hier in eerste instantie belangrijk. Verder gebruikte OS en de drivers die je allemaal al geprobeerd hebt.
Werken de kaarjes wel in andere PCs?

Want met nul info over de onderdelen en dito wat je al geprobeerd hebt komen we hier niet verder.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• stompinne
Wat betreft IRQ en DMA...daarom heb ik mijn bios geflasht en Vista opnieuw geformateerd, volledig geupdate, no result.
De extra PCI-kaartjes (sweex firewire en usb extensions) die ik bij wou schuiven, werken zonder probleem in een andere computer.
Zal alles nog eens overdoen, misschien valt er dan iets 'toevallig' uit de bus.

[ Voor 53% gewijzigd door stompinne op 10-06-2010 12:32 ]

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51
je kan overbodige apparaten in het bios uitzetten indien dat kan dat ruimt wat IRQ dingen op als ik 't goed heb.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:39

Standeman

Prutser 1e klasse

stompinne schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 12:32:
Wat betreft IRQ en DMA...daarom heb ik mijn bios geflasht en Vista opnieuw geformateerd, volledig geupdate, no result.
De extra PCI-kaartjes (sweex firewire en usb extensions) die ik bij wou schuiven, werken zonder probleem in een andere computer.
Zal alles nog eens overdoen, misschien valt er dan iets 'toevallig' uit de bus.
Wat je betreft je IRQ's en DMA's gaat het echt niet werken door te flashen, formatteren of te updaten. Ik weet niet wat voor spul je nog meer in je systeem hebt zitten, maar als je IRQ's op zijn, zijn ze op. Ik zou eerder even onderzoeken welke IRQ's e.d. door welke hardware gebruikt wordt.

Disclaimer: mijn IRQ / DMA kennis stamt nog uit de DOS tijd, geen flauw idee of hier nog iets is in veranderd.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• stompinne
Standeman schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 13:04:
[...]

Wat je betreft je IRQ's en DMA's gaat het echt niet werken door te flashen, formatteren of te updaten. Ik weet niet wat voor spul je nog meer in je systeem hebt zitten, maar als je IRQ's op zijn, zijn ze op. Ik zou eerder even onderzoeken welke IRQ's e.d. door welke hardware gebruikt wordt.

Disclaimer: mijn IRQ / DMA kennis stamt nog uit de DOS tijd, geen flauw idee of hier nog iets is in veranderd.
Ok, probleem is dat ik daar niet direct een expert in ben. De benamingen in de lijst komen mij wel bekend voor, maar wat er nu uit kan of mag verwijderd worden, is me een raadsel.
Het zijn de dubbele geadresseerde die eruit moeten, of zoiet?

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je kan om IRQ adressen vrij te maken, de Seriële poorten, parallel printer port uitschakelen, in de BIOS. Als ik het bij het juiste eind heb, moet dit 2 IRQ adressen vrij maken.

Dit is meestal terug te vinden in het hoofdscherm van de BIOS onder "integrated peripherals"

[ Voor 21% gewijzigd door Lip op 10-06-2010 13:38 . Reden: toevoeging ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• jan99999
  • Laatst online: 27-11 01:54
Andere slot proberen. Vroeger had je bijv 5 pci sloten. meestal waren videokaart en 1e slot samen, dan de 2e en 3e slot, etc. Dus prober eens de kaart op te schuiven indien mogelijk.

In de bios heb je ook iets als "irq of dma door os", zoek met google daarop of je dat kan wijzigen, dus of het zin heeft.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee van m'n collega-moderatoren hebben al gevraag naar meer informatie over je systeem, maar je blijft ze negeren. Zo kunnen wij je niet helpen, en heeft dit topic weinig zin. Daarom gaat hij dicht :o

Oviergens, jan99999, je haalt hier IRQ (iets softwarematigs) en interruptlijnen (hardwarematig in het moederbord ingebakken) door elkaar. Kaarten schuiven kan interrupt conflicten aanpakken, IRQ settings in BIOS pakt alleen de IRQs aan.

TS, nog de tip om moederbord chipsetdrivers te installeren. Allicht is het een IRQ routing probleem, wat vrij algemeen is als je geen chipsetdrivers geladen hebt...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.