Van de week vond ik een PowerMac G4 op straat bij het grof vuil. Voor een vriendin moest ik toch zo goedkoop mogelijk een huisservertje in elkaar schroeven, dus 1+1=2, dat ging het worden. Onderdeel van de server wordt iig een 500GB Seagate SATA schijf. De G4 is een oude (Sawtuooth) en heeft dus geen SATA. Geen ramp dacht ik, ik heb nog een Sweex kaart met Silicon Image 3112 PCI SATA controller. Software is Ubuntu 10.04 Lucid Lynx PPC port.
Maar... ik krijg geen sda in dmesg of fdisk. Wel vind ik dit:
sata_sil is dus duidelijk geladen, de chip detecteert de Seagate HDD, maar er wordt geen device aangemaakt, alleen een niet-mountbare sg0
Dat is ook in /proc/scsi/scsi te zien:
Hier vond ik iemand anders met zelfde issue en zelfde driver, maar helaas is er geen oplossing gepost.
Hier iets vergelijkbaars, waar een tip gegeven wordt om met noapic te booten, maar op een Mac is dat sowieso niet van toepassing.
Voor de duidelijkheid: ik boot momenteel van CDRom (hdc1), als ik dit werkend heb ga ik Ubuntu (of Debian) installeren op een kleine IDE HDD (of zelfs CF-kaart), met de SATA schijf puur voor data opslag. Er hoeft dus niet vanaf geboot te worden, het gaat puur om access onder een reeds geboot systeem.
Maar... ik krijg geen sda in dmesg of fdisk. Wel vind ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
| [ 14.581210] sata_sil 0001:11:04.0: version 2.4 [ 14.581343] sata_sil 0001:11:04.0: enabling device (0004 -> 0007) [ 14.670609] scsi0 : sata_sil [ 14.677370] scsi1 : sata_sil [ 15.512636] scsi 1:0:0:0: Direct-Access ATA ST3500841AS 3.AA PQ: 0 ANSI: 5 [ 15.797696] sd 1:0:0:0: Attached scsi generic sg0 type 0 |
sata_sil is dus duidelijk geladen, de chip detecteert de Seagate HDD, maar er wordt geen device aangemaakt, alleen een niet-mountbare sg0
Dat is ook in /proc/scsi/scsi te zien:
code:
1
2
3
4
| Attached devices: Host: scsi1 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00 Vendor: ATA Model: ST3500841AS Rev: 3.AA Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 05 |
Hier vond ik iemand anders met zelfde issue en zelfde driver, maar helaas is er geen oplossing gepost.
Hier iets vergelijkbaars, waar een tip gegeven wordt om met noapic te booten, maar op een Mac is dat sowieso niet van toepassing.
Voor de duidelijkheid: ik boot momenteel van CDRom (hdc1), als ik dit werkend heb ga ik Ubuntu (of Debian) installeren op een kleine IDE HDD (of zelfs CF-kaart), met de SATA schijf puur voor data opslag. Er hoeft dus niet vanaf geboot te worden, het gaat puur om access onder een reeds geboot systeem.
Oslik blyat! Oslik!