Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Had deze vraag oorspronkelijk in het Canon-lenzen-topic staan maar na 28 replies over allerlei andere onderwerpen leek het mij dat ik mijn vraag op de verkeerde plek gesteld had. Vandaar deze nieuwe poging:
bobcom schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 17:20:
Toch maar een vraagje waar ik niet uit kom:

Normaal gebruik ik zoveel mogelijk het centrale AF-punt op mijn 40d - ook met de 70-300 4-5,6 IS. Klik ik mijn Kenko 1,4x 300 DG Pro converter ervoor dan blijft de AF hunten of hij stopt zonder focus. Datzelfde met de 2 AF-punten onder en boven het middelste. Op alle andere niet-centrale AF-punten focust hij redelijk rap en correct. Misschien niet dat ene blaadje waar je op mikt, maar het kan er zeker ermee door.

Wat is nu wijsheid: handmatig focussen op het middelste AF-punt (alleen AF-confirm gebruiken) of gewoon vertrouwen op de autofocus met niet-centra(a)l(e) punt(en) aan.

Op proefprenten zie ik i.i.g. niet zo gek veel verschil..-

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik denk dat een 70-300 met TC uberhaupt niet echt lekker werkt, maargoed misschien vinden mensen dat ook over mijn 400mm..

Over de vraag of je MF of AF moet gebruiken hangt heel erg af van het onderwerp. Auto/motorsport, vogels, etc zijn snel en die volg je niet makkelijk met MF. (niet te doen als je het mij vraagt)

De AF heeft met de TC waarschijnlijk gewoon meer contrast nodig. Dat kan zijn een (groot) verschil in kleur, maar ook verschil in belichting etc.
En anders word het gewoon tijd voor een 100-400, of 1 van de sigma concurrenten zoals een 150-500 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Alle AF-punten op een 40D zijn naar mijn weten gevoelig tot F5,6.
Echter zal het centrum van je lens-combinatie het scherpte zijn en dus ook de scherpte fase-overgangen weergeven. Ik zou dus daarom ook kiezen voor het centrale punt. Echter levert dat problemen zo te lezen...

Het probleem komt denk ik voor uit het feit dat wanneer je lens op 300mm staat en je hebt de 1.4x teleconvertor erop dart je dan een je een eff. diafrgama van F8 hebt. Dat is iets wat je camera niet mee overweg kan aangezien de AF-punten maar goed werken t/m F5.6 (de 1D-series wel die gaan t/m F8) en zo onvoldoende licht op de AF-sensor krijgt op goed te kunnen functioneren; de aanleiding voor het hunten.

Op 70mm heeft je i.c.m. met de convertor een eff. diafragma van F5.6 wat nog binnen de specificaties is en goed zou moeten werken. Gaat je echter inzoomen (en daarmee het diafragma kleiner maken) dan komt je eff. diafragam dus buiten de specificaties van de AF-sensoren en krijg je last van een huntende lens.

Echter verklaart dit niet waarom de AF-punten in de hoeken wel aardig werken en de centrale niet...

Afbeeldingslocatie: http://www.komar.org/faq/camera/canon-40d-versus-rebel-xti-400d/canon-40d-autofocus/canon-40d-autofocus-sensors.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Henning op 10-06-2010 09:06 . Reden: typo's ]

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@Scirocco: Thanks, ben gelukkig toch niet zo van de snelle sporten en beesten. Dat van dat contrast kan ik inkomen - beeld wordt er niet briljanter op als de converter erop zit. Ook eens met je diagnose dat het tijd wordt voor een langere lens, maar dat zit er voorlopig dus niet in.

Blijft het mysterie zoals @Henning al zegt waarom juist de AF-punten op de middenas zich zo narrig gedragen. Heeft imo niks met diafragma te maken, want mijn camera weet niet dat de tc erop zit - hij past de diafragmawaarde niet aan, dus mijn cam denkt dat ik met de tc plus lens @ 300 mm en f5,6 gewoon @ 300 mm en f5,6 schiet. (Maar mijn AF weet blijkbaar wel beter) Ik heb het verhaal over de AF van de 40d en het vervolg nog eens nagelezen in de White Paper, maar mijn makke is dat ik te weinig van AF-sensors snap / er te weinig over vind. Vooral die 2.8. sensitivity boggles me. I.i.g. bedankt voor de replies!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

breinonline

Are you afraid to be known?

Scirocco schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 00:39:
Ik denk dat een 70-300 met TC uberhaupt niet echt lekker werkt,
Als ik op de Canon USA site kijk, dan wordt de Canon TC ook niet ondersteund door de 70-300. Kan dus kloppen dat hij ook niet lekker werkt met een TC, ookal is het er een van een ander merk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem zit 'm inderdaad in het diafragma. 70-300 is f/5.6, en met een TC wordt dat f/8. De meeste AF sensors trekken dat niet. Wat er in zo'n geval gebeurt, is dat de lichtstralen simpelweg de sensor niet raken. En dus doen ze vrijwel niets.

Blijkbaar zit de 40D dusdanig in elkaar, dat de stralenbundels voor de buitenste AF punten net ietsje meer marge hebben dan de binnenste. En daarom dat die nog wel werken. Maar vergis je niet... ook bij die AF punten zal een groot deel van het licht de sensor niet bereiken. Die zullen dus minder goed werken dan normaal. De problemen die je vooral moet verwachten zijn dat de lens veel meer gaan hunten, dat het zaakje veel langzamer wordt. Wat in principe ook kan gebeuren is dat de nauwkeurigheid minder wordt, omdat er een effectief korte baseline is.

De manier waarop de AF sensor werkt, is qua principe verlijkbaar met het split-prisma dat je vroeger voor handmatig focussen gebruikt. Als je daar een te klein diafragma gebruikt dan wordt het prisma plotseling volkomen zwart. Zelfde reden, ook dan valt het licht niet meer op het prisma.

Omdat de correcte werking niet gegarandert kan worden, zet Canon zet de AF helemaal uit, wanneer je diafragma kleiner dan f/5.6 wordt. Dat is echter niet de reden dat Canon's TC niet ondersteund wordt op de 70-300. Daar is een heel andere reden voor: Canon heeft zijn TC specifiek gemaakt voor de L telelenzen. De Canon TC steekt een stuk uit, en dus moet de telelens daar een uitsparing voor hebben. De L lenzen hebben dat, maar lenzen als de 70-300 hebben dat niet. Het past dus simpelweg mechanisch niet.
Pagina: 1