[BBG] Workstation juli 2010
Het is lange tijd geleden dat een workstation aan bod kwam, dus bij deze een nieuwe kans voor een krachtig systeem. Het doel is om een krachtig systeem te bouwen waar video-editting en Photoshop zonder horten of stoten op draaien kan.De ingredienten die ik in gedachten had snel op een rij:
6GB / 12GB RAM
Quad / Six core in dual
SSD met traditionele storage van ~1TB+
24" IPS scherm
Mogelijkerwijs een dual-CPU systeem maar ik betwijfel of dit met het huidige beeld van de i7-CPU's een interessant idee is
Mijn lijst is als volgt geworden (excl. videokaart en zaken die ik vergeten ben):
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 61,07 | € 61,07 |
| 1 | HP LP2475w | € 395,- | € 395,- |
| 1 | Sony AD-7240S | € 19,70 | € 19,70 |
| 1 | Chieftec Dragon DX-01 Zwart | € 61,95 | € 61,95 |
| 1 | Logitech Z323 | € 41,77 | € 41,77 |
| 1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 29,90 | € 29,90 |
| 1 | Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) | € 59,90 | € 59,90 |
| 1 | Logitech Corded Mouse M500 | € 29,- | € 29,- |
| 1 | Intel Core i7 920 | € 210,86 | € 210,86 |
| 1 | Antec TruePower TP-650 | € 94,85 | € 94,85 |
| 1 | Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB | € 194,85 | € 194,85 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G | € 148,64 | € 148,64 |
| 1 | Gigabyte GA-X58A-UD3R | € 191,17 | € 191,17 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.538,66 | |
Storage
Vlotte I/O is een must, daarom heb ik gekozen voor een 80GB Postville X25-M van Intel. Als opslag doet een Samsung F3 1TB goede dienst.
Beeldscherm
Het kijkgenot wordt gerealiseerd dankzij de HP LP2475w. Dit beeldscherm heeft een resolutie van 1920x1200, een S-IPS paneel en voldoende aansluitmogelijkheden. De standaard calibratie schijnt volgens reviews (klik en klik) niet goed maar dit is handmatig (en eenmalig) te corrigeren. De prijs geeft wel een vertekend beeld; 1 shop biedt het aan voor 395 terwijl de rest rond de 520 ~ 530 euro zit.
Optical
De optical is relatief standaard. Weinig over te zeggen.
Behuizing
De 'behuizingen-markt' is mij sinds 2004 helemaal ontschoten. Kijkende in de pricewatch zie ik een Chieftec Dragon DX-01 met een redelijke prijs. Deze soort kasten (ook met Antec labe) waren destijds reeds vollop leverbaar en zijn kwalitatief goed. Er zijn nieuwere alternatieve zoals de pricewatch: Chieftec UNI BX-02B-B-B Zwart en pricewatch: Antec Performance One P183 die mij ook interessant lijken voor deze BBG. Enfin: roept u maar
Audio
De speakers zijn met het 'eenvoudig doch doeltreffend'-principe gekozen. Ik kan er verder weinig over zeggen.
Koeling
De Scythe Mugen 2 biedt goede en stille koeling. Heeft men betere alternatieven?
Invoerapparatuur
Wat betreft invoerapparatuur: deze is niet gekozen met objectieve onderbouwing. Logitech heeft altijd goede apparatuur geleverd en zowel het toetsenbord als de muis leken mij goede optie. Het toetsenbord is ietwat kitscherig maar men staat natuurlijk vrij om hier haar of zijn eigen keus in te maken.
Processor
De Core i7 is gekozen omdat het nog steeds een krachtige CPU is. Toekomstperspectief wordt geboden dankzij de 32nm six-core.
Voeding
Met net iets onder de 100 euro komt de Antec TruePower TP-650 kijken als goede modulaire voeding.
Geheugen
Kingston heeft zich als geheugenboer altijd goed bewezen en kan een 6GB triple-channel kit leveren voor 150 euro. Zodra het moederbord goed gevuld is heb je 12GB beschikbaar. Mijn voorstel is om 6GB te selecteren voor de goedkopere versie van het workstation, en 12GB voor de high-end versie.
Moederbord
Gigabyte moederbord met socket 1366. Het systeem is hiermee klaar voor een Core i7 quad-core of six-core en een flinke sloot geheugen.
Videokaart
Qua videokaart zit ik in een dubio: zijn jullie in voor een FireGL / Quadro (met een prijskaartje) of is een reguliere (eventueel passief gekoelde) videokaart een betere optie? Mijn inziens hangt dit af van het doeleind van het systeem waarbij een FireGL/Quadro voor Photoshop weinig uithaalt en een passief gekoelde Radeon/GeForce geen goed werk levert met bijv. Solidworks. Wellicht beide voorstellen? Wederom, roept u maar
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.