mini koelkast koeler vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-10 12:18
Hey @ all,

ik heb sinds vandaag een mini koelkastje.
proline ec214.

Afbeeldingslocatie: http://www.comparestoreprices.co.uk/images/pr/proline-ec-0214u.jpg

deze kan op 12v of 230v, en loopt nu gewoon op 230v.
er zit een ventilatortje van 80mm als ik zo snel kon zien in.

nu staat deze op mijn zolder waar ik nu bezig ben met een relax/game ruimte.
en hij staat achter onze zit plaatsen, zodat we erbij kunnen zonder voor elkaar
langs te lopen.

nu vind ik het jammer dat de ventilator een hoge toon, zoem geluid maakt, alsof je een oude
pc opstart.

er zit geen soort van fan in zoals een pc fan, dus een fan met een ventilator huis eromheen.
maar zo eentje (alleen zijn de schoepen gebogen):

Afbeeldingslocatie: http://www.almeco.eu/typo3temp/pics/7c6d0d0d40.jpg

en 4 schroeven in de hoeken.

1. nu vroeg ik me af wat de naam is voor deze soort fans zodat ik zou kunnen zoeken naar
een ander (want ik vind niks op fans, ventilatoren via google of via wiki hoe verschillende fans heten of zo).

2. zoals het er na uit ziet zou ik bijvoorbeeld en andere fan zoals een pc koeler met ronde behuizing erin kunnen schroeven, of zo nodig beetje eraf slopen/tweaken ;) want de fan zit in een soort U (onderste boven) zodat de lucht naar onder wordt gedreven en over een koelblok gaat. nu werken die fans uit een pc op 12v via de voeding aangesloten. heeft iemand enig idee of het koelkastje die 230v omvormd/ ik er dus zon pc koeler op kan solderen? (er zijn 3 kabels aanwezig die met die fan verbonden zijn, net als een pc fan)

3. bestaat er een weerstandje dat ik tussen de kabels naar de fan kan solderen om het voltage iets naar onder te krikken? ik verlies wat koel vermogen maar goed...

4. heeft iemand anders een ander idee hiervoor? (serieus, dus niet van: koop een nieuwe want hier passen perfect de grote monster energy blikjes in :P).

alvast bedankt voor enige hulp die iemand kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
centrifugaalventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
blower fan?

het lijkt mij idd dat er een travo in zit ( of een losse adapter??)

weerstand zou kunnen, welke je moet hebben ligt eraan op welke spanning je de fan wilt hebben..

[ Voor 124% gewijzigd door [Remmes] op 12-06-2010 15:28 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-10 19:36
Centrifugaal/Radiaal ventilator zoeken bij Conrad een idee? Die hebben wel van dat soort exotisch spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-10 18:36
Dit soort fans staan bekend om de hoeveel luchtdruk die ze kunnen leveren. Je hebt kans dat een PC ventilator niet voldoende druk kan opbouwen. Met als resultaat dat het peltier-element wat erin zit niet gekoeld wordt. --> lauwe monsterblikken :p

Je moet de fan echt vervangen door een zelfde type. Zou je misschien een foto willen maken van de fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
een weerstand is niet zon goed idee, als je naar 8v wilt (uitgaande van een 12v, 350mA fan) verstook je 1watt aan warmte. Zoveel warmte maken in de buurt van een koeling kan nooit goed zijn :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
  • Laatst online: 04-10 12:18
voor de geintereseerde:

Afbeeldingslocatie: http://i19.photobucket.com/albums/b193/laberdelaberkak/P1000749.jpg
(sorry beetje groot, maar dan is alles tenminste goed te zien)

Ik zou toch graag willen kijken of ik deze vervangen krijg door iets anders.
deze slaat af als de temp koud genoeg is (niet instel baar) maar begint direct weer te koelen
omdat het wat te warm is op de zolder zeker.

Dit is best irritant, zou die constant lawaai maken dan valt het niet zo op, maar als die steeds
afslaat en aanslaat dan merk je dat toch goed.

een weerstand is ook niet mijn favoriete keuze, maar ik weet niet met welke fan ik dit kan vervangen
of waar die fan vandaan te halen omdat ik alleen maar PC fans vind via google.

[ Voor 60% gewijzigd door Taurnil op 19-06-2010 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:20
Zo'n ventilator voor in een leeg PCI slot is hetzelfde idee en past waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
ThinkPadd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 16:56:
Zo'n ventilator voor in een leeg PCI slot is hetzelfde idee en past waarschijnlijk wel.
Je moet het koellichaam wel zo koud mogelijk maken. Dan werkt de peltier die erin zit efficienter :) Je hoeft dit type fan helemaal niet te gebruiken, je kan er gerust een andere opzetten. Bedenk wel dat het koellichaam dan ook loskomt.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcgameshardware.de/screenshots/medium/2008/01/Alpine7Pro_00l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
jens17 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 14:57:
Dit soort fans staan bekend om de hoeveel luchtdruk die ze kunnen leveren. Je hebt kans dat een PC ventilator niet voldoende druk kan opbouwen. Met als resultaat dat het peltier-element wat erin zit niet gekoeld wordt. --> lauwe monsterblikken :p

Je moet de fan echt vervangen door een zelfde type. Zou je misschien een foto willen maken van de fan?
dit soort fans staan bekend dat ze lucht naar de zijkant blazen en niet van voor naar achter...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
Remmes_NT schreef op zondag 20 juni 2010 @ 14:22:
[...]

dit soort fans staan bekend dat ze lucht naar de zijkant blazen en niet van voor naar achter...
Klopt, maar is het essentieel dat ze een bepaalde richting opblazen? Het koellichaam moet worden afgekoeld, dat is het enige wat telt. En ik weet zeker dat de artic die ik liet zien, een stuk stiller is dan de fan die er nu in zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
jens17 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 09:02:
[...]

Klopt, maar is het essentieel dat ze een bepaalde richting opblazen? Het koellichaam moet worden afgekoeld, dat is het enige wat telt. En ik weet zeker dat de artic die ik liet zien, een stuk stiller is dan de fan die er nu in zit. :)
kijkende waar de fan zit en waar het koelblok zit wil je dat lucht in 1 richting door het blok gaat,.. best lastig met een doodnormale pc fan denk ik zo

je zou kunnen proberen om fan er hellend tegen aan te zetten, of echt op het blok te hebben, maar ik denk dat het dan niet zo heel super is

but i could be wrong ofcourse

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

je kan ook gewoon de fan in het midden dr op schroeven, dan steekt ie alleen wat verder de kist in, en gaat de luchtcirculatie in de kist de andere kant op (warm in het midden omhoog, koud aan de zijkanten naar beneden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
  • Laatst online: 25-05 11:55
Erop schroeven is inderdaad een hele goeie optie. Ik heb hier nog een kratkoeler van Hertog Jan staan die we met vakantie als gewone elektrische koelbox gebruiken en daar zitten 2 peltierelementen in. Op het koellichaam van het peltierelement zit een 8 cm 15mm hoge pc fan (heb ik al een keer moeten vervangen en is een heel lastig formaat om te vinden, de meeste zijn allemaal 25mm hoog) en op het koudelichaam zit een 10 of 12cm fan geschroefd, daar wil ik even vanaf zijn.

Moraal van het verhaal, als je de ruimte in de diepte hebt, schroef er gewoon een PC fan op, maar zet er zeker geen PC fan langs zoals nu gesuggereerd wordt. Dan krijgt je koellichaam geheid te weinig koeling!

Edit: heb je trouwens gekeken of er aan de binnenkant van je koelkastje inderdaad een koudelichaam zit die ook met een fan bedekt is? Da's nl de constructie van die kratkoeler van me, en daar zit dan mogelijk ook een bron van lawaai! Ik moest dus 4 fans in totaal vervangen!

Edit 2: Net ff de kratkoeler bekeken en zie dat het net andersom is, de koellichamen hebben een 12cm fan erop zitten en de koudelichamen een 8 cm fan. Puur ter info.

[ Voor 24% gewijzigd door Lieutenant C. op 23-06-2010 13:09 ]

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Pagina: 1