Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:05
Hoi Tweakers,

Ik zit hier met een vraag waar ik nog geen antwoord op heb gevonden ook niet na een tijdje GoT zoeken en Googlen.

Ik heb voor mijn thuisnetwerk een WRT54G op de begane grond staan (beneden in de woonkamer). Op deze router zitten 2 antennes. Mijn vraag:

Hoe kan ik deze antennes het beste richten? Ik heb begrepen dat in een V vorm het niet goed is (ook al staan routers zo meestal afgebeeld op verpakkingen en dergelijke) en heb nu een | | vorm (dus 2 antennes naar boven gericht. Maar ik heb het idee dat dit ook niet de juiste stand is (niet volledig bereik).

Hopend dat één van jullie mij het verlossende antwoord kan geven.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een tip, maar niet een antwoord op je vraag: zet je router/access point zo hoog mogelijk, voor het meeste bereik in de hele omgeving. Dus boven op zolder, of ergens aan de trap misschien.

[ Voor 16% gewijzigd door diedazz op 09-06-2010 20:17 ]

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-07 06:47

Blord

Hello Kitty !

Ik heb de antennes in de lengte richting geplaatst met de router tegen de muur, zo dus _[]_
Met behulp van Netstumber gaf dat het best signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89
Blord schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:22:
Ik heb de antennes in de lengte richting geplaatst met de router tegen de muur, zo dus _[]_
Met behulp van Netstumber gaf dat het best signaal.
En dan hangt de router op de 1e verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-08 21:04
Die antennes stralen rondom. Afhankelijk van waar je het beste bereik wilt hebben kan je de antenne dus kantelen. Dus de antenne naar het plafond wijzen geeft je een signaal wat rondom de antenne straalt. Wil je het signaal naar boven, dan wijs je de antennes naar de muur.

Of je gebruikt een programma als inssider om te meten in welke stand je de beste resultaten krijgt.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 09-06-2010 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Kijk even hier en dan bij Figure 4. Dipole Antenna with 3D Radiation Pattern, Azimuth Plane Pattern and Elevation Plane Pattern

De standaard dipole antenna's stralen een soort donutpatroon uit. Ze zijn met name bedoeld om een verdieping te dekken in het horizontale vlak en beperkt in het verticale. Afhankelijk van hoe lang / breed je huis is kan het verstandig zijn om de antenne's horizontaal of verticaal te richten.

Uiteindelijk is het altijd het beste om beide oplossingen uit te proberen en te meten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89
job schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:36:
Die antennes stralen rondom. Afhankelijk van waar je het beste bereik wilt hebben kan je de antenne dus kantelen. Dus de antenne naar het plafond wijzen geeft je een signaal wat rondom de antenne straalt. Wil je het signaal naar boven, dan wijs je de antennes naar de muur.

Of je gebruikt een programma als inssider om te meten in welke stand je de beste resultaten krijgt.
Bedankt, dus als ik op de begane grond (beneden in huiskamer/tuin) EN boven op mijn slaapkamer goed bereik wil hebben dan mik ik de beide antennes richting mijn kamer (dus bijvoorbeeld zo: / /)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
De meeste Antennes zijn dipool.
Dit geeft een donut vormige antenne afstraling.
Zie afbeelding http://www.trevormarshall.com/byte_articles/dipole-az-el.gif .
Dus als je in het midden haaks op de antenne kijkt, dan heb je het sterkte signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal gedeeltelijk correct.

Het gaat om de zend en ontvangst antenne. Deze moeten in dezelfde vlak liggen. Horizontaal of verticaal.

In je laptop zitten ze in het scherm, en zijn dus meestal (bijna) verticaal. Dus ook de router moet ze verticaal hebben. Vraag maar aan iedere radio amateur.

Als je het niet gelooft, neem een AM radio (ja, middengolf), en stem op een kanaal af (liefst een zwakke). Als je hem goed hoort, draai dan de radio 90 graden (naar rechts or naar links). Weg is signaal....

Hoe het komt? De zender straalt verticaal uit, en jij draait de antenne horizontaal....

Om dit te compenseren, worden GSM antenne's intern onder 45 graden geplaatst. Zend en ontvangst staan in een "X" vorm.... Daarom heten ze ook "cross polarized antenna's ".

Haik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 18:12

amx

Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 23:43:
Allemaal gedeeltelijk correct.

Het gaat om de zend en ontvangst antenne. Deze moeten in dezelfde vlak liggen. Horizontaal of verticaal.

In je laptop zitten ze in het scherm, en zijn dus meestal (bijna) verticaal. Dus ook de router moet ze verticaal hebben. Vraag maar aan iedere radio amateur.

Als je het niet gelooft, neem een AM radio (ja, middengolf), en stem op een kanaal af (liefst een zwakke). Als je hem goed hoort, draai dan de radio 90 graden (naar rechts or naar links). Weg is signaal....

Hoe het komt? De zender straalt verticaal uit, en jij draait de antenne horizontaal....

Om dit te compenseren, worden GSM antenne's intern onder 45 graden geplaatst. Zend en ontvangst staan in een "X" vorm.... Daarom heten ze ook "cross polarized antenna's ".

Haik
geldt dat ook voor routers met 3 antennes? Ik heb altijd begrepen dat je die juist wel schuin moet opstellen
\ l / zo dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
De positionering van de antennes kan dan nog steeds verticaal zijn, hangt er een beetje van af hoe je de router hebt staan/hangen.
Pagina: 1