• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-02 19:44
Hoi

Ik zit hier met een klein probleempje! ik heb niet lang geleden een nieuwe computer gehaald (lees 5maandjes) en hierbij was ik van plan om een Corsair h50 te halen.. maar omdat hij toen niet goed leverbaar was bleef ik met de stock cooler zitten.

Nu het warmer begint te worden en ik soms nog wel even een potje wil gamen, en dan wel bc2 geen counter strike oid. Pc loopt prima alleen ik begin me zorgen te maken over de temps.

Stock cooler
i7 920
Asus Rampage II Gene
Nzxt rogue kast 4fans beide zeiden, 2intake op videokaart kant en 2 outtake op cpu kant, achter ingang is intake.
Videokaart is een 4890XXX, geen oc.

Temps;

Idle ~50c
load ~70/80
cores ~95 (hehe)

Dusja niet optimaal om lekker mee te spelen, als ik intelburn test even laat lopen schieten de temps ook de lucht in! nu twijfel ik zelfs of de cpu cooler wel goed vast zit maar dat kan niet veranderd zijn en temps zijn naar mijn idee laatste maand zo.
Stof heb ik zo goed als verwijderd, maar nog niet de koeler los gemaakt.. ik heb dus al wel de h50 besteld en zal later hier ook een update over geven of het daadwerkelijk dit was en ook hoe de koelpasta bv er uit ziet.

Waar ik me ook aan erger is dat er eigenlijk weinig opties zijn om fan speed te controllen? in mijn asus bios kan ik alleen q-fan aanzetten en dat doet volgens mij helemaal nada.
Cpu fan speed 800rpm normaal :? op de screenshot staat hij op 1000 maar dat gebeurt ook niet vaak..

Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/naamloosz2xm.jpg

Iemand een goede ingeving? bvd

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:30

epic_gram

undercover moderator

niet teveel koelpasta erop gesmeerd? 70 graden load zit je zo aan bij een i7, alleen idle moet lager kunnen, en 95 graden voor je cores is soieso te hoog.

sorry bij een stock koeler hoeft geen koelpasta. slecht gelezen excuses.

[ Voor 20% gewijzigd door epic_gram op 09-06-2010 19:47 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

misschien dan toch die andere koeler er op zetten? Stock koelers doen hun werk, maar voor echt gamen kun je beter een andere nemen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb zelf ook de Core i7 920 maar eerlijk gezegd nooit de stockcooler gebruikt en meteen in het begin eerst een Zalman CNPS9900 NT erop gehad. Idle waren toen de temperaturen rond de 38 graden hetgeen wel redelijk normaal was maar naderhand heb ik een H50 erop gezet, en nu zijn de temperaturen rond de 33 a 34 graden idle.

Enigste wat je toch kan proberen is de koeler er even afhalen en alles schoonmaken met 90% alcohol en daarna nieuwe koelpasta erop doen. Uiteraard dan kijken of die pushpins van de stockcooler goed zitten en hierbij is soms nogal wat kracht nodig, dus beste even board eruit pakken en op bv een antistatisch schuimmatje leggen. Die temps zijn in elk geval zelfs idle voor een stockcooler nog veel te hoog en zou normaal toch wel rond de 40 graden moeten liggen.

• Minaaj
Ja die andere koeler zit in de bestelling, hopelijk is dat het probleem (stock cooler) maar heb atm geen goede vervangende koelpasta.. anders had ik even deze los gemaakt en gekeken hoe het er uitzag maar als ik dat nu doe ben ik bang dat het alleen maar erger wordt.

Levertijd is 2a3 werkdagen, maar zal het bijvoorbeeld nog aan de cpu kunnen liggen?

Als ik IntelBurn of iets dergelijks draait word hij wel heel erg snel heet, zal zo even een spel proberen want dat hield hij normaal best vol.. maar wel risky.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:30

epic_gram

undercover moderator

Hij kan niet kapot gaan, als hij te warm word schakelt hij zichzelf uit. Ik zou het toch in de gaten houden. Voel anders even aan je koeler of die ook warm word, zoniet dan kan het zijn dat hij geen goed contact maakt.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Minaaj
Ja heatsink word ook lekker heet, 800 rpm is ook wel wat aan de lage kant voor een stock cooler toch? hopelijk draait straks me h50 wel op de goede snelheid!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
800 rpm is inderdaad erg laag voor de stockkoeler maar bij die H50 hoef je je geen zorgen te maken wanneer je de koeler gebruikt die erbij zit. Die draaid onder idle rond de 1000 rpm maar is wel een 12 cm koeler waarbij je naderhand altijd nog een 2de koeler erbij kunt plaatsen ( push/pull ).

• Minaaj
Het is ook een beetje vreemd hoe de koeler presteert want hij kan wel degelijk op 1130 rpm oid draaien, maar als hij warmer word gaat hij niet sneller draaien.

Wat ik ook wel vreemd vind is dat RealTemp GT heletijd andere MHz aangeeft op de usage van mijn processen, maar CPU-z blijft op 2800 MHz staan..

Heb verder dit probleem ook gehad met een bios uit 2009, ik zag pas paar dagen geleden dat er nieuwe versie van de bios beschikbaar was maar dit had ook geen baat helaas. (en ik vind het nog wel raar dat ik gewoon geen rpm kan instellen op mijn rampage 2 gene, of iig max speed oid)

"edit"

dit bericht heeft me zelf doen denken, blijkt dus dat mijn "Memory level up" setting in de bios de voltages dik aan het aanpassen was, en dat ik ook met pc probe verschillende bliepjes en alarm berichten kreeg over voltages.
toen ik me dram zag, 1.8v! wow.. hij loopt nu op 1.5v en ook kan ik zelfs een IntelBurn test draaien :S

Liep toch naar de 80(cores) op maar geen gekkenwerk meer naar 100graden! Morgen meer, nu slapen!

[ Voor 27% gewijzigd door Minaaj op 10-06-2010 02:17 ]

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
stock cooler op 800rpm? staat het bios zo ingesteld dat de fans langzamer draaien? hoe staat het met de airflow?

Ik heb een I7 860 en werd ook rond de 90gr. tijdens intelburntest / prime95. Ik heb deze maar snel vervangen door een H50.

[ Voor 36% gewijzigd door Picaroon op 10-06-2010 09:32 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

probeer anders eens met speedfan of vergelijkbaar programma de snelheid van de cpu-fan te regelen. want constant op 800 rpm is voor een stock koeler niet normaal.

-_-

• Minaaj
Speedfan geprobeerd, maar doet niks en heb ook Asus Ai met oa Q-Fan geinstalleerd maar dat doet ook weinig. Bios heeft alleen "Enable Q-Fan" en dan settings "Turbo/Silent/Normal" maar ik merk daar ook geen verschil tussen.

Soms draait de fan op 1100rpm, wellicht is het een defecte of is ie aan het dood gaan want als ik hem op chassis 1 (qua pin) zet waar atm de case cooler gewoon op 1100rpm draait en daar de cpu op inplug blijft hij maar 800~rpm.

Maar het probleem is al 50% verholpen doordat ik de voltages normaal heb gezet, ik dacht dat de pc met de "Memory Level Up" niks overclockte behalve gewoon DRAM MHz maar bleek dat hij alles aanpaste.

Hij is nu idle ~41c en cores ~54..

Zal zo even intel burntest draaien, ziet er iig beter uit maar wat ik niet snap is waarom cpu-fan zelfs niet sneller gaat draaien als hij bv 60c+ is. Verder is hopelijk de h50 voor het weekend binnen.. stock cooler is het sowieso niet echt!
Pagina: 1