Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een nieuwe pc aan het bouwen.

Ik heb het Asus M4A89GTD PRO moederbord gekocht en de Seasonic M12II Bronze 520W,

Uit de voeding komen 3 kabels. Eén kabel heeft de 24 pins ? stekker voor op het moederbord, en dan nog twee dezelfde kabels, eentje met een 8 pins connector en eentje met 2 - 4 pins stekkers.
Volgens de Asus handleiding moet ik een 8 pins connector plaatsen.

Op het moederbord zijn echter, zijn 4 van de 8 gaatjes afgedekt, met een plastic kapje.

Weet iemand waarom dit is ?

Het kapje kan er af, zover ben ik al wel.

Dan nog iets, volgens de handleiding:

This motherboard has three PCI express 2.0 x 16 slots, that support .....pci i express vid cards.

Is die 3 een drukfout? Ik zie maar twee slots voor een video kaart. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dat 2de plaatje kan je gewoon eraf halen en dan die 2 x 4 pins daarop aansluiten, en dit hoofdzakelijk bedoeld is voor de voeding van processoren met 4 cores. Overigens niet die 1 x 8 pins gebruiken daarvoor want die is bedoeld voor je videokaart, althans voor bepaalde soorten videokaarten.

Ik zie idd ook maar 2 PCI Express slots x16 en 1 van x4 dus misschien dat ze die als 3de bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 18:52:
Ik ben een nieuwe pc aan het bouwen.

Ik heb het Asus M4A89GTD PRO moederbord gekocht en de Seasonic M12II Bronze 520W,

Uit de voeding komen 3 kabels. Eén kabel heeft de 24 pins ? stekker voor op het moederbord, en dan nog twee dezelfde kabels, eentje met een 8 pins connector en eentje met 2 - 4 pins stekkers.
Volgens de Asus handleiding moet ik een 8 pins connector plaatsen.

Op het moederbord zijn echter, zijn 4 van de 8 gaatjes afgedekt, met een plastic kapje.

Weet iemand waarom dit is ?

Het kapje kan er af, zover ben ik al wel.

Dan nog iets, volgens de handleiding:

This motherboard has three PCI express 2.0 x 16 slots, that support .....pci i express vid cards.

Is die 3 een drukfout? Ik zie maar twee slots voor een video kaart. :?
Gewoon kapje eraf halen en die 2 x 4 pins connector er in stoppen.

Ik heb hetzelfde motherboard, ik kan die drukfout niet vinden. Board heeft 2 x16 sloten. Hoewel... de 890GX chipset heeft maar 16 PCIe lanes voor grafische kaarten. In Crossfire opstelling worden de 16 lanes dus gesplitst in 2 x 8. Als je een kaart hebt kun je een klein kaartje in slot 2 plaatsen (die witte) zodat je kaart in slot 1 (die blauwe) alle 16 lanes kan gebruiken. In de praktijk zal je dit niet merken omdat zelfs de meest geavanceerde kaart nooit 16 PCIe lanes qua bandbreedte nodig heeft.

Motherboards met een 890FX hebben dit nadeel niet (zit ook geen GPU in de chipset), maar ik vond de plaatsing van het x1 slot op de meeste borden nog ongeloofelijk stom, dat ik ook voor deze gedaan ben. Heeft denk ik te maken met dat fabrikanten 3 x16 sloten kwijt moesten.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mjah, Asus noemt iets al snel een x16 slot, ook al hebben die dingen minder lanes. Waarschijnlijk beredeneren ze het zo omdat er een x16 kaart in een openended x4 slot kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.

Ik heb een Phenom II X4, dus dan zou ik dat nodig hebben.

En over dat derde slot, ik ben dus nog niet gek geworden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:57:
Bedankt.

Ik heb een Phenom II X4, dus dan zou ik dat nodig hebben.

En over dat derde slot, ik ben dus nog niet gek geworden. :P
Met dit board is niets mis. Tot mijn verbazing startte ie in een keer op met alles er op en er aan, herkende zelfs m'n 1090T en het BIOS kwam spontaan met een verzoek om te updaten.

Heb ik wel eens anders gezien ;-)

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*O*

Hij doet het !

Ik heb net de eerste test gedaan. Geen rook brandlucht of vonken !

Er is nog wel een klein probleempje.

De DVD speler word niet gevonden.

Deze dvd speler kan best stuk zijn, dus ik moet even een andere proberen en of kopen.
En kijken of ik iets verkeerd gedaan heb. ( het is geen nieuwe speler)

Maar de dvd speler staat op cable select, dus ik kan het eigenlijk niet verkeerd gedaan hebben.
Hij maakt ook een vreemd geluid ( die dvd speler) dus hij zal wel overleden zijn.

Ik moet nog wel even de bios controleren, (bootdevices) maar het lijkt me sterk dat het daar aan ligt.

Ik ben dus erg blij :)

Ik heb net even gekeken bij me lokale computer boer, hij heeft voor 30 euro een brander voor me.
Dan heb ik ook gelijk een zwarte ( net als me kast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 13:32
Even hierop inhakend: ik overweeg hetzelfde moederbord te kopen, maar heb een Antec Earthwatts 430 voeding met alleen een 4-pins 12V stekker. Ik heb inmiddels begrepen dat ik het plastic afdekkapje op het moederbord dan kan laten zitten, en dus gewoon deze voeding met dit moederbord kan gebruiken.

Mijn vraag is echter: welke nadelen heeft dat? Ik neem aan dat er niet voor niets een 8-pins 12V aansluiting op het moederbord zit. Ben ik met een 4-pins stekker beperkt in de keuze van processoren? In de handleiding van Asus (en andere fabrikanten) kan ik hier niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
het maakt geen verschil, een 8 pins kan een stabielere stroomtoevoer geven, maar in theorie is dit alleen echt interessant als je aan die hard overclocken doet. die voedeing icm dat bordje zal prima werken.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik snap ook niet waarom er niets over in de handleiding staat.

Maar misschien heeft de 6 core wel 8 pins nodig ?

Ze maken reclame dat dit moederbord 6 core ready is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vanaf 4 cores kan het ietwat schelen althans ik heb dit zelf ooit eens ondervonden bij een Intel Q6600, en ik toch wel kon merken dat ie ietwat sneller werktte. Maar je moet er echt een gigantische snelheidswinsten van verwachten en het grotendeels ook zoals boven al gezegd voor de stabiliteit te garanderen is.

In jou geval TS is het altijd aan te raden allebeide connectoren aan te sluiten want je processor heeft meer dan 4 cores. Het zit erop op je voeding dus zou ik zeggen van gewoon aansluiten maar met 1 x 4 pins werkt ie verder ook alleen in jou geval heb je 2 x 4 pins connectoren dus inprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
Hier is AtariSt nog even, die door een provider switch, nu een nieuwe account aan moest maken.

Computer draait geweldig. ( ik heb een nieuwe dvd brander gekocht )

En de cpu temperatuur met dit warme weer is ook mooi.

35 graden terwijl ik dit typ, en dat is met de standaard AMD fan.

Dat smeekt om een betere koeler, en dan misschien wel een overclock poging.

Ik heb de bovenste twee case fans nog niet aangesloten.

De fan aan de voorkant en de fan aan de achterkant van de kast zitten op het moederbord aangesloten.

Ik denk dat ik een fancotroller ga kopen, voor 4 fans, met 4 temperatuur sensoren.

Ik heb geen benchmakrs, maar was erg tevreden over Aliens vs Predator met DirectX 11.
Het draait echt als een zonnetje, ook als ik me plotseling omdraai en zo..

Asus HD 5750 op een samsung monitor 1650 x 1080

Tot nu problemen met twee spellen, maar de meeste doen het wel.

Area 51 en Star Wars republic command echter weigeren op Windows 7 32 bit te starten.

Stalker en Prey uit de aanbieding bak, doen het gelukkig wel, en ook de orange box. ( Halflife 2 ep 1 en 2, Teamfotress en portal.

Ik speel al jaren Avp2 en ook die werkt gewoon.

Verder heb ik ook MAME met me arcade roms weer draaien, dus ik kan ook weer pacman spelen.

Volgende stap waarschijnlijk de tweede harde schijf gaan gebruiken.
Suse 11.2

Dan kijken of ik de spellen die het onder win 7 niet doen, wel onder Linux en wine willen draaien. :P

En verder gaan met muziek maken op Linux, met LMMS ( zeg maar fruity loops voor Linux )
Pagina: 1