Temperatuur Asus P6T mainboard te hoog ?

Pagina: 1
Acties:

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste medetweakers,

Het warme weer is aangebroken en de temperaturen gaan in de kamers weer flink omhoog hetgeen bij mij hier op de kamer ook gebeurd. Ondanks dus de titel van het topic gaat mijn probleem vooral over koeling en min of meer ook of andere P6T gebruikers dezelfde ervarningen hebben opgedaan met warm weer.

Momenteel is het dus op mijn kamer rond de 26 graden gemiddeld en de temperaturen in mijn pc-kast zijn momenteel gemiddeld 31 graden idl voor mijn processor, hetgeen vrij normaal is doordat ie via een Corsair H50 gekoeld word met push/pull.

En nu komt het dus waarover ik mij misschien terrecht of onterrecht zorgen maak namelijk de temperatuur van mijn moederboard blijft nu bijna constant op 41 a 42 graden idl, waarvan ik persoonlijk zou denken van prima temperatuur bij een mindere kast en met een mindere airflow.

Nu ben ik daar net al een hele tijd mee bezig met de ideale airflow te krijgen in mijn Antec P193 en zal ik even proberen te omschrijven wat ik zoal gedaan heb aan koeling. Voor in de kast zitten 2 x 12 cm Noiseblocker fans en een 12 cm middencagefan als intake, en in het sidepanel zit nog eens een 20 cm intakefan van Coolermaster. Bovenin de kast zitten 2 x 14 cm Noiseblocker fans en achterin de kast zit de Corsair H50 als intake via push/pull waarbij ik daarna een aantal dingen al uitgeprobeerd heb.

De Corsair H50 heb ik omgekeerd en dus push/pull lucht vanuit de kast naar buiten zoog alleen dit scheelde zo goed als niets in temperatuur, waarbij wel de cpu ongeveer 3 a 4 graden omhoog ging. Dus situatie weer omgekeerd waarna ik de side-fan inplaats van intake naar outtake gezet heb, waardoor zelfs de temperatuur 1 graad omhoog ging. Aan de voorste intakefans heb ik verder niets veranderd en alleen gespeeld met het toerental middels een Scythe Server fancontroller maar dat alles scheelt dan hooguit 1 grade omhoog of omlaag. Wel heb ik ook nog andere fans bovenin gezet waaronder 2 x 12 cm Scythe fans maar ook dat mocht dus niet baten en scheelde maar net 1 graad.

Wie o wie weet misschien nog een andere oplossing en of dat deze temperatuur toch normaal is voor de Asus P6T en meerderen dezelfde ervaring opgedaan hebben. Tot slot nog even mijn specs hieronder zodat jullie een idee krijgen wat voor systeem het is, overigens nog even dat ik de videokaart ook op slot 2 gezet heb zodat ie verder van de NB was maar ook bijna geen verschil.

Intel Core i7 920 stepping D0
Corsair H50 waterkoeler
Asus P6T ( let op, gewoon P6T )
Asus HD5770 videokaart
Sounblaster X-fi Xtreme Music
3 x 2 Gb Corsair DD3 1600 Mhz geheugen.
3 x Seagate 500 Gb harddisk RAID 0
1 x Seagate 1 Gb harddisk
1 x Intel X25-M 80 Gb SSD ( opstart )
Corsair HX620, 620 watt voeding
Antec P193 behuizing

Enfin al met al zien jullie dat ik vanalles geprobeerd heb en ik eerlijk gezegd niet meer weet wat te doen en hoop ik op eventuele ideeen of misschien nog andere oplossingen waaraan ik niet gedacht heb.

Verwijderd

Als mede Asus P6T gebruiker kan ik je melden dan mijn temps ook zo hoog zijn. Idle 46°C en in load zelf 50°C. Ik denk dat het P6T bord van zich al een heethoofd is.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 juni 2010 @ 21:31:
Als mede Asus P6T gebruiker kan ik je melden dan mijn temps ook zo hoog zijn. Idle 46°C en in load zelf 50°C. Ik denk dat het P6T bord van zich al een heethoofd is.
Bedankt voor je reactie en ergens ben ik blij om te horen dat jou P6T board ook zo warm loopt, ook aannement dat de airflow in je kast verder prima in orde is. Ondertussen had ik al mijn Corsair H50 waterkoeler vervangen door een Zalman CNPS10 Extreme omdat ik dacht van misschien ligt het daar aan. Die H50 werkt namelijk alleen goed wanneer je hem aan een intakefan hangt en dus dacht ik van misschien teveel warme lucht in de kast door die radiator van de H50, echter ook met die Zalman luchtkoeler merk ik weinig verschil.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:06
Ik wil niet lullig doen hoor. Maar 50 graden voor een chipset is onwijs weinig. Kan me herinneren dat de 680i en 780i met de stock actieve koeling al 80 graden idle aan tikten. Deze temperatuur valt heel erg mee.

Klasgenoot van me heeft een 680i EVGA bord die ook zo onwijs warm wordt. Om 50 graden zou ik me niet eens zorgen maken

[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 14-06-2010 20:27 ]

• fasster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02-2023

fasster

splitter your brain

50graden is idd niet erg heet, maar je hebt het over idle en dat is niet echt interessant onder load zijn de temperaturen van belang dus wat doet hij onder load?

i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-01 23:49

R15

50 graden, dat is prima hoor! Niks om je zorgen over te hoeven maken.
Pagina: 1