Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:50
Na dat mijn Vista installatie steeds slechter werd (vastlopers e.d., veel rebooten, op het laatst kwam ik niet eens meer in Windows, na het starter bleef het beeld zwart, alleen de muis kon ik bewegen) heb ik mijn hele HDD geformatteerd en wil ik opnieuw de boel installeren.

Dus ik doe eerst de Dell-cd erin (Dell laptop) voor de partities, vervolgens de Windows disk. Alles gaat prima, ik moet mijn taal selecteren (keuze uit 15 talen ofzo) en alles gaat goed. Bestanden kopieren, bestanden uitpakken e.d., alles gaat goed.

Totdat hij bij onderdelen installeren komt. Ik krijg de foutmelding 'Kan de geselecteerde taal niet installeren'.

Deze foutmelding kon ik haast niet terugvinden op Google, behalve bij een dude op een forum, zijn RAM bleek stuk te zijn.

Dus ik met Memtest aan de gang, geen errors na 15m (dan sluit ik meestal af want het geheugen is dan wel goed vind ik). Ik pas wat aan in de opties van Memtest, bij Memory Range kies ik voor BIOS - ALL ipv BIOS - Std). Zodra ik dat doe, loopt mijn beeld vol met errors bij 3094 MB.

Dus ik haal 1 module van 2GB eruit, zodat er nog maar 2GB inzit. Nog steeds errors als ik kies voor BIOS-ALL, weer bij 3094. Terwijl er maar 2048MB inzit?? Dus daar schonk ik niet veel aandacht aan.

Wat kan er nog meer mis zijn? Voor de rest krijg ik nergens errors, de HDD heb ik getest, is prima in orde, RAM is dus ook wel goed, Ubuntu Live cd draait als een tierelier.... De Windows cd heb ik net uit het hoesje gehaald voor het eerst dus die is ook niet beschadigd ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een memtest afbreken bij 15m is nogal stom, als je na een uur of twee of een uur of 10 alsnog errors krijgt is je geheugen gewoon stuk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:55
Dus ik met Memtest aan de gang, geen errors na 15m (dan sluit ik meestal af want het geheugen is dan wel goed vind ik). Ik pas wat aan in de opties van Memtest, bij Memory Range kies ik voor BIOS - ALL ipv BIOS - Std). Zodra ik dat doe, loopt mijn beeld vol met errors bij 3094 MB.
Zo een geheugentest doen heeft niet zoveel nut. Test nogmaals (meerdere uren lang) met de laatste versie van memtest86+ met de volledige 4GB. Krijg je nog steeds errors nogmaals de dimmen stuk voor stuk testen.

[ Voor 40% gewijzigd door Nielson op 09-06-2010 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Tsurany schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 17:16:
Een memtest afbreken bij 15m is nogal stom, als je na een uur of twee of een uur of 10 alsnog errors krijgt is je geheugen gewoon stuk.
Meestal breek ik het af na 15m, want als ik dan nog geen errors krijg is het vaak wel in orde.... Maar goed zal hem dan wel even een paar uurtjes laten staan :)

Zou dit kunnen komen omdat SATA op AHCI staat ipv ATA?

[ Voor 6% gewijzigd door maarud op 09-06-2010 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

maarud schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 17:21:
Meestal breek ik het af na 15m, want als ik dan nog geen errors krijg is het vaak wel in orde.... Maar goed zal hem dan wel even een paar uurtjes laten staan :)
Je krijgt vage fouten, random BSOD''s maar gaat dat niet met de Windows Crash/Memory dumps FAQ of de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nalopen?
Je loopt hier toch al een tijdje rond.
Maar ok, als jij het wel goed vind na een kwartiertje dan zal dat wel.
Zou dit kunnen komen omdat SATA op AHCI staat ipv ATA?
Nee. RAM != Harddisk/Opticals.
Dat hoor je onderhand wel te weten.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 09-06-2010 18:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
alt-92 schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 18:37:
[...]

Je krijgt vage fouten, random BSOD''s maar gaat dat niet met de Windows Crash/Memory dumps FAQ of de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nalopen?
Je loopt hier toch al een tijdje rond.
Maar ok, als jij het wel goed vind na een kwartiertje dan zal dat wel.
Ik kan die fouten niet nagaan want er zit geen OS meer op, die probeer ik nu te installeren :+ En de meeste tests gaan op voor desktops, en met deze laptop kan ik alleen maar RAM testen, de rest zit ingebouwd...
Nee. RAM != Harddisk/Opticals.
Dat hoor je onderhand wel te weten.
Dat weet ik ook, dat zeg ik ook niet :) Ik bedoelde met 'dit' die fout tijdens de installatie, dat die misschien door AHCI kon komen.... Maar goed hij ziet de harde schijf wel en hij kopieert er ook vrolijk naar toe, dus dat kan ik ook wel uitsluiten.

Heb Memtest nu al 2 uur draaien en nog geen enkel foutje.... Wat zou er eigenlijk nog aan de hand kunnen zijn :? Soms laad die BIOS ook heeeeel langzaam, dat voortgangsbalkje doet er dan ongeveer 1,5 minuut over. Bij een Ctrl-Alt-Del gaat het wel weer rap... Random gebeurt dat.

[ Voor 4% gewijzigd door maarud op 09-06-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Schijnaar heeft de HDD toch ergens een foutje, zat net met Dell Diagnostic te spelen, en voila:
Error code 0142
Msg: Error Code 2000-0142
Msg Unit 1: Drive Self Test failed status byte 79
Eventjes een nieuwe HDD bestellen dus, dan zal ie het vast wel weer doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Heuj, nieuwe harddisk, nog steeds dezelfde fout!

Krijg nou een bakkie pleur... RAM geheugen is goed, komt gewoon door de Dell test heen én door 11,5 uur Memtest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Schijnbaar niet als je het uitebreider test. Dat heb je zelf in je startpost verteld. Heb je die modules al allebei los getest?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:47
Heb je al een andere Vista DVD geprobeerd?
Heb je al een andere taal proberen te installeren?

Probeer eens Windows 7 te installeren en kijk of dit werkt. Zo ja, is er iets met Vista icm je hardware

offtopic:
Bij mijn nieuwe XXODD laptop wou vista ook niet installeren maar windows XP wel. Bleek dat het moederbord gaar was :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Marzman schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 16:02:
Schijnbaar niet als je het uitebreider test. Dat heb je zelf in je startpost verteld. Heb je die modules al allebei los getest?
Dat was een oude versie van Memtest, de nieuwste doet het prima :)
misterdoom schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 16:03:
Heb je al een andere Vista DVD geprobeerd?
Heb je al een andere taal proberen te installeren?

Probeer eens Windows 7 te installeren en kijk of dit werkt. Zo ja, is er iets met Vista icm je hardware

offtopic:
Bij mijn nieuwe XXODD laptop wou vista ook niet installeren maar windows XP wel. Bleek dat het moederbord gaar was :X
Nog geen andere vista DVD geprobeerd... Ga zo wel even windows 7 proberen.
Andere taal ben ik ook nog van plan te gaan doen. Ben nu Ubuntu aan het installeren om te kijken of dat wel goed gaat, daarna maar Windows 7 doen :) Heb ik alleen geen licentie voor dus moet toch op de een of andere manier terug naar Vista (of ik koop gewoon een licentie :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warlock
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:36
Ik meen mij te herinneren dat je bij een Dell tijdens het booten op f12 kan drukken voor een uitgebreide systeem scan. Misschien handig om deze eens te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Warlock schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 16:08:
Ik meen mij te herinneren dat je bij een Dell tijdens het booten op f12 kan drukken voor een uitgebreide systeem scan. Misschien handig om deze eens te laten draaien.
Die heb ik al gedaan, hij komt er perfect door heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Andere kabel naar je harddisk dan :p (en DVDspeler)

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 11-06-2010 16:16 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Marzman schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 16:15:
Andere kabel naar je harddisk dan :p (en DVDspeler)
In een laptop zeker :+

ik denk dat de install disk niet fris meer is... de rest werkt prima (windows 7, ubuntu).

En hij is nog wel nieuw!! is toch wat met de kwaliteit van tegenwoordig :P

edit: engelse taal werkt wel! Dus misschien is er iets niet goed met de NL-files. Of het komt omdat je geen mui mag installeren op home premium maar het lijkt me dat Dell daar wel rekening mee houd xD

[ Voor 53% gewijzigd door maarud op 11-06-2010 18:58 ]

Pagina: 1