Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 08:35
Mijn monitor is een 100% sRGB monitor (IPS) en ook zodanig gekalibreerd.
Mijn printer (Xerox 7500 A3 laserprinter) kan ingesteld worden op "match sRGB". Monitor en printer matchen dus aardig.

Nu ga ik een magazine laten drukken. Ik heb het kleurprofiel van de drukker ontvangen (een ISO Coated)
Ik werk in InDesign en Photoshop. In Photoshop beoordeel ik de kleur van de betreffende foto en pas deze aan. In InDesign exporteer ik naar een vertified PDF.

Ik hoop dat jullie enkele vragen kunnen beantwoorden.

Vraag 1: Is het niet nodig om de Photoshop beelden te converteren naar het juiste kleurprofiel, omdat dit gebeurt bij de Preflight en export in InDesign?

Vraag 2: Omdat ik een sRGB monitor heb, ontbreekt er dus wat kleurbereik. Is het daarom zinvol om het kleurprofiel van de drukker te gebruiken bij het bewerken in Photoshop?

Vraag 3: Hoe kan ik het beste thuis toetsen wat de uiteindelijk druk gaat opleveren? Moet ik mijn printer aansturen met het kleurprofiel van de drukker? Of is hier een andere manier voor?

Bedankt!

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Voor de zekerheid zou ik in ieder geval in Photoshop je beelden coverteren zodat je nog even kan nameten, iets wat in je in je pdf natuurlijk niet kan doen. Dan kan je ook meteen zien welke tonen afwijkend kunnen zijn. Je monitor kleurenbereik zal natuurlijk altijd een probleem zijn, srgb kan heldere kleuren weergeven die nooit te drukken zijn, kleuren zullen dus natuurlijk wat doffer uitvallen. Dit is ook direct de reden dat de drukker zijn kleurenprofiel aanlevert, zodat je (mits goed gekalibreerd) een beeld kan krijgen van hoe het er ongeveer uit zal zien.

Natuurlijk is het drukprocede belangrijk, wat voor een profiel heeft hij meegegeven ? een coated profiel past eigenlijk alleen de helderheid aan aangezien het de beste afspiegeling van gestreken papier geeft. Er zijn drukkerijen waar ze ivm 'digitaal drukken' (gewoon printen) gebruik maken van RGB profielen bij het aanleveren, maar als je weer van 'echt' drukken gebruik maakt heb je natuurlijk weer kleurgescheiden cmyk nodig. Ik zou dus in ieder geval het profiel van de drukker gebruiken omdat de profielen in Photoshop niet altijd hetzelfde zijn.

Indien het kan, kun je natuurlijk het profiel in je printer laden, maar het hangt altijd van het kleurprofiel af. cmyk heeft weer een andere calibratie nodig, maar over het algemeen kan je behoorlijk dichtbij het uiteindelijke resultaat komen. Dat is eigenlijk gewoon uittesten hoe goed je printer is (ik ken de xerox 7500 niet specifiek)

[ Voor 4% gewijzigd door agentorangina op 09-06-2010 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
agentorangina schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 19:11:
Voor de zekerheid zou ik in ieder geval in Photoshop je beelden coverteren zodat je nog even kan nameten, iets wat in je in je pdf natuurlijk niet kan doen. Dan kan je ook meteen zien welke tonen afwijkend kunnen zijn. Je monitor kleurenbereik zal natuurlijk altijd een probleem zijn, srgb kan heldere kleuren weergeven die nooit te drukken zijn, kleuren zullen dus natuurlijk wat doffer uitvallen. Dit is ook direct de reden dat de drukker zijn kleurenprofiel aanlevert, zodat je (mits goed gekalibreerd) een beeld kan krijgen van hoe het er ongeveer uit zal zien.
Maar is het niet erg lastig/onmogelijk om de kleuren mbv het drukprofiel te toetsen op je (sRGB) monitor?
Helderheid en contrast zijn goed te vormen, maar kleuren worden erg moeilijk.
Natuurlijk is het drukprocede belangrijk, wat voor een profiel heeft hij meegegeven ?
Het profiel heet "ISOcoated_v2_300_eci". De drukvorm is rotatiedruk.
een coated profiel past eigenlijk alleen de helderheid aan aangezien het de beste afspiegeling van gestreken papier geeft. Er zijn drukkerijen waar ze ivm 'digitaal drukken' (gewoon printen) gebruik maken van RGB profielen bij het aanleveren, maar als je weer van 'echt' drukken gebruik maakt heb je natuurlijk weer kleurgescheiden cmyk nodig. Ik zou dus in ieder geval het profiel van de drukker gebruiken omdat de profielen in Photoshop niet altijd hetzelfde zijn.
Ze gaan gewoon drukken. De aanlevering gaat dmv een certified pdf (x1a-pdf), uiteraard worden hierin de beelden omgezet naar CMYK.

Je zegt dus dat ik gewoon het ISO Coated profiel kan gebruiken in Photoshop om het beste de kleuren te toetsen op het oog? Moet hierbij de monitor niet ingesteld worden op een ander profiel of kan ik dus laten staan op de sRGB calibratie?
Indien het kan, kun je natuurlijk het profiel in je printer laden, maar het hangt altijd van het kleurprofiel af. cmyk heeft weer een andere calibratie nodig, maar over het algemeen kan je behoorlijk dichtbij het uiteindelijke resultaat komen. Dat is eigenlijk gewoon uittesten hoe goed je printer is (ik ken de xerox 7500 niet specifiek)
Je zegt dat ik hetzelfde ISO Coated profiel kan inladen op de printer? Welk profiel zorgt er dan voor dat wat ik zie ook wordt geprint? (Oftewel: Dus ik moet ook mijn monitor anders calibreren??)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
Maar is het niet erg lastig/onmogelijk om de kleuren mbv het drukprofiel te toetsen op je (sRGB) monitor?
Helderheid en contrast zijn goed te vormen, maar kleuren worden erg moeilijk.
Dit is altijd het hele probleem met het omwisselen van beeld, de enige manier hoe je echt het precies kan omzetten is (indien je al hebt omgezet naar cmyk voor het instellen van het ISO profiel van de drukker) is het nameten van de waardes binnen photoshop en vergelijken met je oude beeld.
Ze gaan gewoon drukken. De aanlevering gaat dmv een certified pdf (x1a-pdf), uiteraard worden hierin de beelden omgezet naar CMYK.

Je zegt dus dat ik gewoon het ISO Coated profiel kan gebruiken in Photoshop om het beste de kleuren te toetsen op het oog? Moet hierbij de monitor niet ingesteld worden op een ander profiel of kan ik dus laten staan op de sRGB calibratie?
Toetsen op het oog binnen photoshop is bij calibratie nooit echt helemaal te vertrouwen, zelfs met externe calibratie. Het probleem hier is het verschil tussen cmyk en rgb, wat nooit hetzelfde kan zijn, een perfecte cmyk representatie is dan ook niet mogelijk, je kan alleen in de buurt komen. Je had je printer dmv een sRGB ongeveer gelijk gesteld aan je beeldscherm, maar dit kan natuurlijk ook nooit 100%, er zullen altijd wel afwijkingen zijn zonder proefdrukken. De enige optie hier is bij een proefprint je tinten te meten en kijken of ze overeen komen met je ' bijna wel ge-eikte bestand'

Het is een lastig verhaal om de perfectie kleurechtheid te behalen, een laserprinter is niet hetzelfde als een offsetafdruk, er zijn zoveel variabelen, zonder externe calibratieapperatuur is dit niet om te zetten, dat betekent niet dat het erg is, maar als je echt de perfecte overzet van scherm naar offset wilt hebben is het een heel werk. Ik zou eerder kijken of je beeldscherm (dmv. meten in photoshop) je kleuren goed omzet naar het door de drukker aangeleverde profiel, (vergelijkbare waarden) en niet te veel vertrouwen op de laserprints.

[ Voor 3% gewijzigd door agentorangina op 09-06-2010 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
Bedankt zo ver.

Ik heb ook een reactie ontvangen op een ander forum en hierop weer geantwoord. Wellicht kun jij ook aangeven of mijn denkwijze klopt.

---begin quote---
quote: DTP2
1. Als je in Photoshop je kleurinstellingen goed hebt staan hoef je niet te converteren naar het goede kleurprofiel. Zie hier een artikel over de juiste instellingen. Je hoeft het dan alleen nog maar naar CMYK om te zetten. De meningen over in Photoshop omzetten of dit door InDesign te laten doen zijn verschillend. InDesign is heel goed in staat dit te doen tijdens het aanmaken van je PDF, maar je hebt dan zelf geen controle over het eindresultaat. Dit zelf doen in Photoshop geeft je nog de mogelijkheid wat aanpassingen aan je beeld te doen. Dit laatste heeft mijn persoonlijke voorkeur.
Ik doe de aanpassingen in het beeld in Photoshop, voordat ik het InDesign bestand converteer en exporteer naar een PDF. Je bedoelt met deze aanpassingen dat je nog aanpassingen in Photoshop doet nadat je het beeld hebt geconverteerd naar het drukprofiel en naar CMYK? Ik neem aan dat dit vooral aanpassingen zijn in contrast, helderheid en scherpte en niet zozeer in kleur?
2. Zorg dat je beeldscherm gekalibreerd is! Goedkoop, duur CRT of TFT het maakt niet uit. Zolang je dat niet gedaan hebt is het net als werken met je ogen dicht. Daarna kun je in Photoshop "softproofen" met het profiel wat de drukker gaat gebruiken.
Mijn monitor is hardwarematig gekalibreerd (met een Spyder 3). Softproofen begrijp ik, maar is het resultaat dat ik zie dan representatiever voor de druk dan het standaard AdobeRGB of sRGB profiel?
Het beeld wordt met het drukprofiel een stuk roder (vooral huidtinten), dan met het vooraf ingestelde profiel (sRGB). Raad je dus aan om het beeld aan te passen na softproofing met het drukprofiel?
3. Zorg voor een goede workflow die colourmanaged is en werk met de profielen zoals door de drukker zijn aangegeven. Maar zorg ook voor een eigen mediaprofiel voor het specifieke papier waarop je gaat printen. Zolang je dat allemaal doet, kun je zo goed als software- en hardwarematig mogelijk een proefprint maken van het eindresultaat. Dit is wel aardig, maar niet echt aan te raden. Je inkten hebben bijvoorbeeld hele andere eigenschappen dan drukinkten en reageren heel anders op het papier waarop gedrukt gaat worden. Voor een echte drukproef kun je beter een Irisprint o.i.d. laten maken.
Dit is de workflow die ik opmaak uit jouw advies:

1. Ik edit het beeld in Photoshop op mijn gekalibreerde monitor in het kleurprofiel van de drukker
2. Ik print via InDesign het resultaat uit op mijn printer.

Vraag: Omdat ik softproof via het drukprofiel, hoe krijg ik dan het resultaat dat ik op mijn monitor zie uit mijn printer? Ik zou denken dat ik het drukprofiel ook moet gebruiken voor de communicatie naar mijn printer om een "redelijk" gelijkend resultaat te krijgen. Of moet/kan ik handmatig of automatisch een profiel maken voor mijn printer dat is gekoppeld aan wat de drukker gaat drukken?

3. Bij toetsing en goedkeuring van het resultaat uit mijn printer, maak ik een PDF met het drukprofiel en is het bestand drukklaar.

Vraag: Of kan ik beter proofen aan de hand van wat ik op mijn monitor zie? Zo sla je de conversie naar de printer over en is (naar mijn idee) de kans kleiner op waar te nemen "kleurafwijkingen". Klopt dit?

----einde quote-----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
Ik doe de aanpassingen in het beeld in Photoshop, voordat ik het InDesign bestand converteer en exporteer naar een PDF. Je bedoelt met deze aanpassingen dat je nog aanpassingen in Photoshop doet nadat je het beeld hebt geconverteerd naar het drukprofiel en naar CMYK? Ik neem aan dat dit vooral aanpassingen zijn in contrast, helderheid en scherpte en niet zozeer in kleur?
Hoewel het inderdaad aanpassingen kunnen zijn in contrast/helderheid etc kan je altijd ook de kleuren gelijkstellen met hoe ze ongeveer waren dmv. nameten in Photoshop.
Mijn monitor is hardwarematig gekalibreerd (met een Spyder 3). Softproofen begrijp ik, maar is het resultaat dat ik zie dan representatiever voor de druk dan het standaard AdobeRGB of sRGB profiel?
Het beeld wordt met het drukprofiel een stuk roder (vooral huidtinten), dan met het vooraf ingestelde profiel (sRGB). Raad je dus aan om het beeld aan te passen na softproofing met het drukprofiel?
Dit kan natuurlijk op basis van print, maar ook nameten in photoshop, je kan meestal wel snel zien of er bijv. veel te veel magenta in zit bij het meten, ondanks dat je op je beeldscherm best een goede reproductie krijgt.
Dit is de workflow die ik opmaak uit jouw advies:

1. Ik edit het beeld in Photoshop op mijn gekalibreerde monitor in het kleurprofiel van de drukker
2. Ik print via InDesign het resultaat uit op mijn printer.

Vraag: Omdat ik softproof via het drukprofiel, hoe krijg ik dan het resultaat dat ik op mijn monitor zie uit mijn printer? Ik zou denken dat ik het drukprofiel ook moet gebruiken voor de communicatie naar mijn printer om een "redelijk" gelijkend resultaat te krijgen. Of moet/kan ik handmatig of automatisch een profiel maken voor mijn printer dat is gekoppeld aan wat de drukker gaat drukken?

3. Bij toetsing en goedkeuring van het resultaat uit mijn printer, maak ik een PDF met het drukprofiel en is het bestand drukklaar.

Vraag: Of kan ik beter proofen aan de hand van wat ik op mijn monitor zie? Zo sla je de conversie naar de printer over en is (naar mijn idee) de kans kleiner op waar te nemen "kleurafwijkingen". Klopt dit?
Ik zou inderdaad proofen aan de hand van je beeldscherm en wat je hierop kan nameten in Photoshop dmv. de pipet, de printer geeft nog een extra vertaalslag die nooit gelijk staat aan offset, en er zullen eigenlijk alleen maar meer veranderingen optreden. (laser is bijvoorbeeld erg snel veel donkerder)
Pagina: 1