Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:38
Hallo,
Ik had een kitje in elkaar gesoldeerd waarbij een microcontroller zijn spanning kreeg via een 7805. Deze heb ik aan een gewone universele voeding gehangen (gelijkspanning). Echter had ik hem laatst per ongeluk op een trafo (wisselspanning dus) aangesloten en nu doet ie het niet meer. Heb ik alleen de 7805 opgeblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Als je geluk hebt wel.
Daar is natuurlijk snel achter te komen, soldeer de 7805 los en sluit hem op een voeding aan, als er geen 5 volt uit komt is hij stuk.
Het is aan te raden om een voeding met stroombeperking of een serieweerstand te gebruiken, als de 7805 intern is kortgesloten kun je anders vuurwerk krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door bobo1on1 op 09-06-2010 15:13 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bobo1on1 schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 15:11:
Als je geluk hebt wel.
Daar is natuurlijk snel achter te komen, soldeer de 7805 los en sluit hem op een voeding aan, als er geen 5 volt uit komt is hij stuk.
Het is aan te raden om een voeding met stroombeperking of een serieweerstand te gebruiken, als de 7805 intern is kortgesloten kun je anders vuurwerk krijgen.
Ahja, maar je moet wel condensatoren en een load weerstand meenemen in die test he!

Je kan natuurlijk ook gewoon je 8705 vervangen en kijken wat ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Electronische componenten kunnen erg slecht tegen verkeerde spanningen. Niet alleen heb je door die wisselspanning een negatieve spanning op je componenten gezet, maar hoogstwaarschijnlijk ook nog een te hoge spanning. Hoe groot was die wisselspanning?
En zoals met zoveel dingen, meten is weten. Dus begin maar vanaf het begin de spanning(en) te meten (met een nieuwe 7805) en test daarna de overige componenten.
En als de schakeling veel stroom trekt, voorzie die 7805 dan wel van een fatsoenlijk koellichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Ik heb een nieuwe besteld. De spanning van de trafo was 12V. dus de topspanning is dan ongeveer 17V als ik me niet vergis. Ik heb direct op het PCB gemeten en meette geen spanning tussen pin 2 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja, met een beetje geluk heb je alléén je 7805 opgeblazen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

grote kans dat je 7805 dood is. Deze kunnen slecht tegen een wisselspanning en bij overbelasting (te hoge spanning) branden ze vrij makkelijk door. De 7805 zet een deel van de spanning om in warmte, met 17Volt piek heb je hem 12 volt gegeven om "kwijt" te raken, daar kunnen ze vaak maar slecht tegen. Ik zou de vmax beperken tot maximaal 9 volt, maar nog liever 6 (als het een low-drop variant is, grote kans overigens) of 7,5 Volt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 00:09:
grote kans dat je 7805 dood is. Deze kunnen slecht tegen een wisselspanning en bij overbelasting (te hoge spanning) branden ze vrij makkelijk door. De 7805 zet een deel van de spanning om in warmte, met 17Volt piek heb je hem 12 volt gegeven om "kwijt" te raken, daar kunnen ze vaak maar slecht tegen. Ik zou de vmax beperken tot maximaal 9 volt, maar nog liever 6 (als het een low-drop variant is, grote kans overigens) of 7,5 Volt.
Ik dacht dat een 7805 sowieso 8 volt nodig had om te kunnen werken, maar wellicht is dat ook minder. Ze zijn (zover ik weet) altijd gespecificeert tot 30 volt ingang, maar negatieve spanningen kunnen ze niet aan.

Wellicht een gelijkrichter voor je 7805 zetten (of een diode) zodat dit probleem niet meer voor kan komen, dat scheelt je 1.4 volt (of 0.7) ingang op je 7805, dus daar moet je dan weer voor compenseren.

Natuurlijk moet je wel genoeg vermogen hebben, als je 25 volt in, 5 volt uit met 0.5A dan wordt er (25-5)*0.5 = 10W verstookt in je 7805 :X Dat smeekt om een koellichaam. Afhankelijk van het type 7805 (78L05, 78S05, etc.) kan je verschillende stromen gebruiken, er zijn 50mA varianten, maar ook 2A varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even de 7805 en de omliggende elco's vervangen. Dikke kans dat alles weer werkt :) Totale kosten? 50 cent oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
sebastius schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:13:
Even de 7805 en de omliggende elco's vervangen. Dikke kans dat alles weer werkt :) Totale kosten? 50 cent oid :)
Hmm, ik had alleen de 7805 vervangen en toen kreeg de microcontroller wel 5V voedingsspanning maar hij werd niet herkend door de computer. Ik heb hem al verwijderd met een heteluchtpistool en een nieuwe besteld. Maar de elco vervangen heb ik nog niet aan gedacht. Zou dat de moeite waard zijn? Ik ben echt een absolute beginner en ik had misschien niet zo'n gevoelig kitje als eerste projectje moeten nemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Ik heb nu ook de AT90USB162 vervangen, echter zegt windows: USB-apparaat niet herkend. Hoe zou dit komen? Hij doet het ook niet als ik hem in bootmode zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10 12:47
hmm je schrijft dat je hem hebt verwijderd met een "heteluchtpistool". Misschien kun je beter eerst een soldeerbout aanschaffen, ik ben er van overtuigd dat dat een betere investering is.
En zoals al aangegeven de eventueel aanwezige elco's vervangen, die zullen ook een serieuze klap gehad hebben van de wisselspanning.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tha Ra schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 21:47:
Ik heb nu ook de AT90USB162 vervangen, echter zegt windows: USB-apparaat niet herkend. Hoe zou dit komen? Hij doet het ook niet als ik hem in bootmode zet.
Denk dat je dan gewoon de chip zelf hebt opgeblazen. Of een van de onderdelen van de voeding naar de chip. Zou vooral naar de ontkoppel condensatoren kijken.

Ik heb wel eens per ongeluk de adapter van een externe harddisk (12V) op een usb hub aangesloten (die 5V nodig had). Alle apperatuur die achter de hub hing (muis, externe geluidskaart etc.) waren daarna ook 'onbekende apparaten'. ;(
Hubje heeft het overleeft btw (ironisch).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
vdbeke schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:30:
hmm je schrijft dat je hem hebt verwijderd met een "heteluchtpistool". Misschien kun je beter eerst een soldeerbout aanschaffen, ik ben er van overtuigd dat dat een betere investering is.
En zoals al aangegeven de eventueel aanwezige elco's vervangen, die zullen ook een serieuze klap gehad hebben van de wisselspanning.
Ik heb een regelbare soldeerbout, alleen kan ik daarmee geen quad package verwijderen. Heteluchtpistool werd op diverse sites aangeraden. De elco ga ik iig proberen te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10 12:47
Oké prima, over welke kit gaat het overigens?

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
vdbeke schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:51:
Oké prima, over welke kit gaat het overigens?
De Light Control van LED-Maniak uit het DIY Amblilight topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:39

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Tha Ra schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 21:47:
Ter informatie: dat zegt windows ook als er geen programma in de at90usb162 zit. Ik weet niet of dat het geval is, maar als dat zo is: je kunt het programma opnieuw laden met Atmel's FLIP tool (http://www.atmel.com/dyn/...ols_card.asp?tool_id=3886 werkt volgens mij alleen als de microcontroller nieuw is) of een Atmel programmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 09:57:
[...]

Ik dacht dat een 7805 sowieso 8 volt nodig had om te kunnen werken, maar wellicht is dat ook minder. Ze zijn (zover ik weet) altijd gespecificeert tot 30 volt ingang, maar negatieve spanningen kunnen ze niet aan.
Dat ligt dus aan het exacte type 78xx dat je gebruikt. Een Low-drop kan met veel lagere spanningen al goed overweg (hebben een extra letter, weet alleen even niet meer welke, of een compleet ander nummer).
Wellicht een gelijkrichter voor je 7805 zetten (of een diode) zodat dit probleem niet meer voor kan komen, dat scheelt je 1.4 volt (of 0.7) ingang op je 7805, dus daar moet je dan weer voor compenseren.

Natuurlijk moet je wel genoeg vermogen hebben, als je 25 volt in, 5 volt uit met 0.5A dan wordt er (25-5)*0.5 = 10W verstookt in je 7805 :X Dat smeekt om een koellichaam. Afhankelijk van het type 7805 (78L05, 78S05, etc.) kan je verschillende stromen gebruiken, er zijn 50mA varianten, maar ook 2A varianten.
10 Watt smeekt niet om een koellichaam, die heeft hij gewoon echt nodig. Een TO-220 verpakking heeft zelf bij lange na niet genoeg koelend vermogen om 10Watt aan warmte kwijt te raken.

Maar in de toepassing van de TS zal dat niet het probleem zijn. Ik denk dat hij met een 50mA 7805 ruim voldoende vermogen heeft.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1