Externe HD Windows 7 Partities

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Myst
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 07:14
Ik heb een Western Digital MyBook van 1TB. Deze was voorheen FAT-geformatteerd (voor gebruik op de Playstation 3, deze leest alleen FAT32). Nu gebruikte ik de HD nauwelijks meer op de PS3, en wilde ik 'm naar NTFS formatteren.

Tot zover geen problemen. Schijf geformatteerd, en nu wilde ik een FAT32-partitie aanmaken (van 50 gig) om daar nog de back-up van de PS3 mee op te kunnen slaan.
Dit lukt niet met schijfbeheer in Windows 7, en dus heb ik een programma genaamd EASEUS Partition Master gebruikt. Daarmee kon ik de partitie van 50 gig FAT32 formatteren.

Ik heb daarna een backup gemaakt van mijn PS3, deze ziet de harde schijf perfect.
Als ik mijn externe HD weer aan mijn computer zet, geeft deze twee partities aan, namelijk:

- MyBook (L:)
- Lokale schijf (M:)

Die laatste is de FAT32-geformatteerde partitie. Deze kan ik met Windows 7 echter niet lezen (of schrijven).
Ligt dit aan Windows 7, of heb ik iets verkeerd gedaan?

Niet dat ik dadelijk die partitie toch niet kan gebruiken...
In EASEUS staat namelijk wél dat M: FAT32-geformatteerd is, en dat daar ook 28 gig van is gebruikt (voor de backup).

Edit: Onder Windows XP zie ik alleen de NTFS-partitie, dit lijkt me ook logisch, heeft iets met support voor FAT32-partities die meer dan 32 gig groot zijn te maken, dacht ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Myst op 09-06-2010 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat Windows zelf op externe schijven geen grote partities maakt in FAT32. Maar een 1TB externe schijf in FAT32 kan Windows XP gewoon lezen en schrijven.

Ook als die FAT32 partitie achteraan zit, en ook als daar een NTFS-partitie voor zit, dan kunnen Windows 7 en Windows XP die allebei gewoon lezen en schrijven.

Waarschijnlijk is er met dat programma iets niet goed gegaan.

Je kunt deze gebruiken: http://www.ultimatebootcd.com/ en dan het onderdeel "Parted Magic".
Maar altijd goed oppassen, dat je niet je schijf in je computer leeg maakt.
Misschien dat je die FAT32 partitie moet verwijderen en dan opnieuw aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=34149902,noline]Schijf geformatteerd, en nu wilde ik een FAT32-partitie aanmaken
Je kunt niet een schijf formatteren als NTFS en er dan een FAT32 partitie opzetten.
Je kunt hooguit een partitie maken die je formatteert als NTFS en dan in het nog vrije gedeelte een andere partitie maken die je formatteerd als FAT32.
--EDIT--
Ik neem aan dat je dat bedoelt.
Je kunt ook nog een bootable Linux (bv Ubuntu) CD of USBstick maken en daarmee booten. Kijken of die hem leest. Je kunt daarmee ook schijven indelen/formatteren.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2010 04:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kogacarlo heeft gelijk.
Als die NTFS is gemaakt zonder partitie, dan kun je daar verder weinig mee.
Dus eerst een partitie maken, en die NTFS formatteren. Dan lukt een tweede partitie met FAT32 ook.

Met "Parted Magic" of "GParted" kun je een NTFS partitie kleiner maken, zodat je ruimte krijgt voor een andere partitie. Maar dat werkt alleen als die NTFS in een partitie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Myst
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 07:14
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 04:34:
[...]

Je kunt niet een schijf formatteren als NTFS en er dan een FAT32 partitie opzetten.
Je kunt hooguit een partitie maken die je formatteert als NTFS en dan in het nog vrije gedeelte een andere partitie maken die je formatteerd als FAT32.
--EDIT--
Ik neem aan dat je dat bedoelt.
Je kunt ook nog een bootable Linux (bv Ubuntu) CD of USBstick maken en daarmee booten. Kijken of die hem leest. Je kunt daarmee ook schijven indelen/formatteren.
De bewering in je edit klopt. 1 NTFS-partitie, en dan een andere partitie die ik als FAT32 wilde formatteren.
Inmiddels ben ik erachter gekomen wat het probleem was: Het formatteren is in eerste instantie blijkbaar gewoon mislukt met EASEUS (geen foutmelding o.i.d. gehad), want na nog een poging is het gewoon gelukt, terwijl ik dezelfde stappen heb genomen:
- Harde schijf geformatteerd.
- In schijfbeheer een NTFS-partitie aangemaakt en zo geformatteerd.
- In EASEUS het vrije (RAW) gedeelte geformatteerd als FAT32

Deze partitie heb ik 30 gig groot gemaakt, aangezien het bij mij de eerste keer mislukte (toen wilde ik deze partitie 50 gig groot maken).

In ieder geval hartelijk dank voor jullie bijdragen!