Toon posts:

I2C bus hardware monitoring.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
bijna ieder mobo heeft tegenwoordig wel een hardwaremonitoring chippie, die door de bios wordt uitgelezen, via een naar mijn weten I2 C bus. Als je kijkt naar de Kayaks van HP dan hebben die een lcd scherpje en een eigen firmware die die gegevens ook uitleest incl allerlei ander hardware controles.

Zijn er ook van die Maxilife achtige apparaatjes te krijgen die ik op de I2C bus connector ( zijn maar 2 draadjes overigens) aansluit ?

Iemand een idee ? (dus niet van die digidoc dingen of zelfbouw LCD dingen)

Verwijderd

Topicstarter
zo, ik wil dus weer iets exclusief blijkbaar.
Niemand een idee?

Verwijderd

waarom niet zelfbouwen? wat je wil is super interessant en tof, en er zijn wel meer die het willen.. maar er zijn hier gewoon teveel 'tweakers' met 2 linkerhanden (kwa techniek) en die neigen toch weer naar het relatief makkelijke paralelle poort lcd display.. alleen maar draadjes solderen en klaar.. wat ze niet weten is dat parpoort aansturing cpu cycles VREET.. I2C aansturing zou veel leuker zijn.. vooral omdat je dan ook een LCD display zonder software aansturing kan maken

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

ik vraag me dit ook al maanden af. Mijn Abit KT7 moederbordje heeft 2 SM-Bus aansluitingen waar o.a. ook de temperatuur sensoren op zitten.

SM-Bus is een afgeleide van I2C (niet helemaal gelijk) en b.v. maxim maakt heel veel chippies voor de SM bus met o.a. temperatuur sensoren, fan regelaars enz.

Als je nou ondersteuning zou hebben voor die SM bus dan kun je dus extra temp, sensoren en fan speed regelaars er aan plakken, en d.m.v. een simpel interfaceding ook ene lcd..

hardware matig heb ik hier geen problemen mee.. alleen software schrijven.. uuuuhh.. ikke nie weten..

IP Rocks

• Vastloper
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 12 april 2002 09:34 schreef redguy het volgende:
ik vraag me dit ook al maanden af. Mijn Abit KT7 moederbordje heeft 2 SM-Bus aansluitingen waar o.a. ook de temperatuur sensoren op zitten.

...
Hardware monitor IC's werken vaak via de SMbus idd of gewoon I²C. De Abit KT7 en vele soortgelijke bordjes is alleen een apart verhaal. Ja hij heeft idd een SMBus en er is idd Hardware monitoring aanwezig. Echter bij de KT7 gebruikt men de hardware monitoring die geintegreerd is in de southbridge. De southbridge is verder een SMBus Host dat houd in dat hij de opdrachten over de bus plaatst. Zodat je dus met software apparaten BUITEN de southbridge kan aansluiten. Die temperatuur sensoren zitten dus NIET op de SMBus maar in je southbridge. Ik heb de Datasheet van de betreffende southbridge en ik heb nog geen methode gevonden om op die manier de temperatuur sensoren uit te lezen. Bij een groot aantal andere moederborden waar een apart ic voor hardware monitoring aanwezig is, is dat echter geen probleem, alhoewel er bij veel asus borden een eigen ic aanwezig is waar geen datasheets van te verkrijgen zijn.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 09:15
misschien voor de software-kant de source van lm-sensors enz. onder linux er is bijpakken ?
Pagina: 1