OpenGL werkt niet op ATI HD4870

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:22

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Heb gisteren eindelijk mijn nieuwe 2de handse HD4870 in kunnen bouwen. Maar ben er snel achter gekomen dat OpenGL het niet doet. Dus oudere spellen werken niet. Nieuwe spellen zoals Blur draaien als een zonnetje.

Bij Return to Castle Wolfenstein krijg ik een fout melding. Bij andere software zoals SOF krijg ik allen een melding dat het programma niet reageerd en moet worden afgesloten. Dit had ik dus met de oude kaart (X1950GT) niet. De foutmelding luid als volgd: GLW_StartOpenGL () - could not load OpenGL subsystem.

Heb op mijn machine Windows XP 32 bit en Windows 7 Ultimate 64 bit draaien. Heb reeds diverse drivers geprobeerd. Zonder success. Als ik een simpele OpenGL test doe (gevonden via google) dan lijkt het te werken.

Moederbord is een Asus P5K se. Heb al wat kunnen vinden dat het eventueel aan een Asus driver ligt, maar op Windows 7 heb ik geen enkele Asus driver gebruikt omdat Asus geen Windows 7 support heeft voor dit moederbord. Alls mainboard drivers zijn of van Windows 7 zelf of van de fabrikant van de chips (maar ik dacht dat alles al gedetecteerd weerd door W7).

Heb alle oude enteries van de X1950GT weggehaald. Ook uit het register.

Wat zou het kunnen zijn?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 20:39
Heb je een driver cleaner gebruikt?
Weet je zeker dat de drivers voor je HD4870 goed geinstalleerd zijn?

Normaal gesproken zou OpenGL prima moeten werken nadat je de nieuwste driver voor je videokaart geïnstalleerd hebt. De drivers van je videokaart bevatten ook OpenGL drivers namelijk.

Standaard komt Windows met een OpenGL 1.4 (of was het nou 1.1) driver: hopeloos verouderd (Microsoft weigert een betere standaard OpenGL driver in Windows te stoppen). Wanneer je je videokaart drivers geïnstalleerd hebt, heb je ook de OpenGL drivers automatisch.

Ik zou even een driver cleaner er overheen gooien, zodat je zeker weet dat er niets meer van je oude driver installatie is blijven hangen. Vervolgens de nieuwste Catalyst 10.5 installeren.

edit: wat heel misschien ook nog zo zou kunnen zijn is dat oudere spellen niet begrijpen dat er een nieuwere versie van OpenGL is (de laatste paar jaar zijn er nogal wat nieuwe versies van OpenGL verschenen), dat er een slechte versie controle in die spellen ingebouwd is. Dat lijkt me echter nogal sterk en als dit zo is, dan zou je er ook eenvoudig meer informatie over moeten kunnen vinden op internet (ik heb hier niets over gehoord, dus ga er maar vanuit dat dit niet het geval is).

[ Voor 44% gewijzigd door The Flying Dutchman op 09-06-2010 13:13 ]

The Flying Dutchman

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Drivers zijn volgens mij goed geinstalleerd. Ik zal driver cleaner eens draaien en dan nog een keer de driver installeren. Eens kijken of dat wat word. Heb wel op de ATI site een OpenGL4 previwe gevonden en die geinstalleerd op XP. Maar die geeft al tijdens de installatie tig fouten.

• The Flying Dutchman
Roman schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 13:10:
Drivers zijn volgens mij goed geinstalleerd. Ik zal driver cleaner eens draaien en dan nog een keer de driver installeren. Eens kijken of dat wat word. Heb wel op de ATI site een OpenGL4 previwe gevonden en die geinstalleerd op XP. Maar die geeft al tijdens de installatie tig fouten.
Probeer eens glView (http://www.realtech-vr.com/glview/download.html) en kijk eens wat voor OpenGL versie deze rapporteerd. Zie ook http://www.opengl.org/dis...&Number=271780#Post271780 voor probleem dat exact op dat van jou lijkt (hoewel er niet veel uit dat topic lijkt te komen).

The Flying Dutchman

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Met driver cleaner pro geen success behaald. Probleem blijft het zelfde.

Volgens dat programma draai ik OpenGl 4 Driver version: 6.14.10.9835, Catalyst 8.732, 05-May-10. DirectX 9.0C - August 2009.

Dit is dus op mijn XP partitie :D Op W7 heb ik drx 11 draaien. Daar wel met de oude 9.3 catalyst driver.

Ik check even die link. << Done... Zij kwamen er ook niet uit met conclusie ik koop wel windows 7... Maar daar heb ik juist het zelfde.

/edit: Als ik de render test uitvoer van OpenGL extensions Viewer dan zie ik bij 1.x een zwart scherm met daaronder wel dat hij de frames telt (1000 fps :o ) Dan bij 2.0 krijg ik de foutmelding ARB_shading_language_100 not supported. en 3 doet die wel goed en laat ook de kubus zien.

/edit... big WTF. Net Windows 7 gestart, heb ik daar 1.1 draaien terwijl ik wel de driver geïnstalleerd heb.

[ Voor 45% gewijzigd door Roman op 09-06-2010 13:56 ]

• The Flying Dutchman
Het is me een beetje onduidelijk wat je nou doet onder welk OS:

Welke driver versie heb je nou onder XP en onder Windows 7?
Draaien je games zowel onder XP als onder Windows 7 niet? Of slechts in één van de twee?
Die OpenGL extension viewer render test, onder welk OS heb je die gedraait en wat was daarvan de uitkomst?

Als ik het goed begrijp geeft het programma onder Windows XP aan: `OpenGl 4 Driver version: 6.14.10.9835, etc...'. Dat zou dan in orde moeten zijn.

Wat het programma onder Windows 7 zegt (OpenGL 1.1) is beslist niet in orde. Het lijkt erop dat onder Windows 7 wordt teruggevallen op de standaard Microsoft implementatie van OpenGL (en die is zwaar verouderd).

Ook die foutmelding (van render test 2) is vreemd, de ARB_shading_language_100 is gewoon supported in de AMD drivers (onder welk OS verschijnt deze foutmelding?).

The Flying Dutchman

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Alles wat ik nu gedaan heb en alle foutmeldingen waren onder XP.

Ik draai eigenlijk alles op Windows 7 op die dingen na die niet goed draaien op W7 dan ga ik even booten in XP.

Nu heb ik in W7 de drivers verwijdert en opnieuw geïnstalleerd. Blijkt dat de Catalyst 9.5 WDM driver geen OpenGL heeft. De 10.5 wel. Dus nu heb op Windows 7 ook OpenGL4, versie 8.732.0.0, Catalyst 8.732, 4-may-10.

Onder Windows 7 krijg ik dezelfde foutmeldingen als onder XP. Zelfde programma's geven dezelfde foutmelding, zowel Wolf and Sof2 als OpenGL Extention Viewer.

Als het onder een OS werkt ben ik tevreden. Liefst natuurlijk onder W7.

/edit: Als ik boven in de balk kijk van OpenGl EV dan kan ik kiezen uit verschillende kaarten :? Daarbij is GDI Generic op 1.1 en dan heb ik 5x HD4800 series staan met waardes van 3.0, 3.2, 3.3 en 4.0 Zou het kunnen zijn dat 2.0 niet gesupport wordt en die spellen die ik probeer juist 2.0 nodig hebben?

[ Voor 19% gewijzigd door Roman op 09-06-2010 14:23 ]

• The Flying Dutchman
Als OpenGL 3.0, 3.2, 3.3 en 4.0 ondersteunt worden, dan zou dit in orde moeten zijn. OpenGL is backwards compatible (merk op dat versie 3.1 er ook niet tussen staat). Na enig zoeken op de opengl forums kwam ik het volgende tegen:

http://www.opengl.org/dis...em&Search=true#Post257823
Yah I found the problem finally!!! :))))))) there was some program from my previous video card called asus enhanced display driver I uninstalled it and now he recognize my opengl as 2.1 \:\) thx for your help zbuffer
Met de driver die je hebt zou je OpenGL behoren te werken. Verder kan er eigenlijk het volgende aan de hand zijn (ook uit bovengenoemd topic):
Some people had no GL even with good drivers, it can be due to :
- previous graphic drivers not correctly uninstalled
- previous graphic card was very different, from a different vendor
- hardware acceleration slider not set to "full" in the advanced graphic control panel (or whatever it is called in your windows version/language)
- an application not correctly detecting the GL version number if above 1.x (ie for 2.0, 2.1, 3.0, 3.1). Some games had patches for this, try install all which exists for this game. In the nvidia control panel I think there is even a switch to workaround such bad apps, by providing a fake 1.x GL version.
- ... random stuff, fixed by clean reinstall of windows and graphic drivers.
De eerste is onwaarschijnlijk omdat je driver cleaner hebt gebruikt (maar sluit het niet geheel uit!). De tweede is het ook niet, hiervoor had je ook een Ati kaart. Wat betreft de andere opties, probeer het eens. Heb je de laatste patch voor Return to castle wolfenstein (wellicht dat deze game zegt dat je OpenGL versie niet in orde is als hij niet versie 2.x detecteerd omdat de game er geen rekening mee houdt dat er hogere versies dan 2.x bestaan... ja dergelijke domme fouten komen voor in software land).

Of AMD een optie heeft om een andere OpenGL versie (fake OpenGL version) te tonen weet ik niet. Het is de eerste keer dat ik ervan hoor.

Laatste optie lijkt mij bijna het meest waarschijnlijk (zie ook de ervaring van die andere gebruiker bovenaan in deze post).

edit: Catalyst 9.5 WDM in Windows 7, komt deze driver standaard met Windows? Dan klopt het namelijk wel dat er geen OpenGL in zit, zie mijn verhaal over Microsoft en standaard OpenGL implementaties.

[ Voor 4% gewijzigd door The Flying Dutchman op 09-06-2010 14:38 ]

The Flying Dutchman

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Dat met die ASUS driver had ik ook al gevonden. Maar zoals al aangegeven heb ik win W7 nix van Asus draaien omdat Asus geen W7 support heeft voor mijn Mobo.

Wat de andere opties betreft heb ik eigenlijk al alles geprobeerd behalve een reinstall.

Patches zijn uiteraard gedraaid. tenminste die van Sof2.

Kan een clean install doen. Heb nog wel ergens een schijf liggen als test.

De catalyst 9.5 driver had ik gedownload.

[ Voor 5% gewijzigd door Roman op 09-06-2010 14:51 ]

• The Flying Dutchman
Ik ben bang dat ik je verder niet zoveel advies kan geven behalve dat de driver zou moeten werken tenzij er iets mis is met je besturingssysteem dat in de weg zit (zoals third party software van Asus, of van de fabrikant van je vorige videokaart). Dit soort driver problemen komt vaker voor als je van videokaart wisselt en de daadwerkelijke oorzaak is vaak moeilijk te achterhalen. Misschien kun je eens kijken welke services onder windows draaien (ik weet zo even niet uit mijn hoofd hoe je daar ook alweer bij komt), wie weet staat daar toevallig de boosdoener tussen. Anders weet ik het echt niet.

Sowieso de nieuwste driver installeren (10.5) en niet bij die hele oude drivers blijven hangen (9.5 is een jaar oud en dat is behoorlijk oud voor een videokaart driver), maar dat heb je ondertussen al gedaan.

Verder rest eigenlijk alleen een clean install van Windows ben ik bang...

The Flying Dutchman

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Heb even een 160 gig schijf uit een test G5 getrokken en gooi daar even een clean XP op om te kijken of het dan wel werkt. (xp installeert sneller als W7).

wordt vervolgt...

/edit Nieuwe installatie. Zelfde probleem. Ook een clean install helpt dus niet.

Update:

Driver 10.5 geeft OpenGL4 met fouten in OpenGL 2. Hierdoor werkt geen van de oudere spellen.
Driver 9.5 geeft OpenGL3 zonder fouten in OpenGL2. Hierdoor werkt SoF 1 en 2 wel. Wolfenstein blijft met die foutmelding komen. Zelfs met driver 8.10 (geeft OpenGL 2.1). Misschien moet die nog een update hebben. Maar Wolf vind ik niet zo erg.

Nu heb ik dus op XP 9.5 met OpenGL 3 en hier werken de oude spellen. In Windows 7 heb ik gewoon de nieuwste driver voor de nieuwe spellen. Zoals Blur.

[ Voor 68% gewijzigd door Roman op 09-06-2010 17:59 ]

• The Flying Dutchman
Roman schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 15:02:
Heb even een 160 gig schijf uit een test G5 getrokken en gooi daar even een clean XP op om te kijken of het dan wel werkt. (xp installeert sneller als W7).

wordt vervolgt...

/edit Nieuwe installatie. Zelfde probleem. Ook een clean install helpt dus niet.

Update:

Driver 10.5 geeft OpenGL4 met fouten in OpenGL 2. Hierdoor werkt geen van de oudere spellen.
Driver 9.5 geeft OpenGL3 zonder fouten in OpenGL2. Hierdoor werkt SoF 1 en 2 wel. Wolfenstein blijft met die foutmelding komen. Zelfs met driver 8.10 (geeft OpenGL 2.1). Misschien moet die nog een update hebben. Maar Wolf vind ik niet zo erg.

Nu heb ik dus op XP 9.5 met OpenGL 3 en hier werken de oude spellen. In Windows 7 heb ik gewoon de nieuwste driver voor de nieuwe spellen. Zoals Blur.
Ah, ik had niet gezien dat je je reactie had gewijzigd (vroeg me al af of het nog gelukt was). Heb je ook gekeken wat je nieuwe XP installatie met nieuwere drivers doet? Er is heeeeel erg veel verbeterd in de OpenGL drivers het laatste jaar, dus als het ook werkt met de nieuwste 10.5 drivers, dan raad ik je beslist aan om die te gebruiken.

Ik kan niet lezen blijkbaar. Driver 10.5 werkt dus niet goed, maar 9.5 werkt redelijk (op Wolfenstijn na). Ik ben bang dat het in dat geval aan Wolfenstijn ligt. Wat die andere spellen betreft, kan zijn dat 10.5 net een slechte driver is (misschien over een tijdje nog eens 10.6 proberen). Verder is het natuurlijk een hoop werk, maar je zou ook eens kunnen kijken bij welke driver het mis gaat (tussen 9.5 en 10.5).

[ Voor 14% gewijzigd door The Flying Dutchman op 12-06-2010 08:59 ]

The Flying Dutchman

Pagina: 1