Verwijderd

Topicstarter
Vergeef mijn onwetenheid:

Ik heb recent een Samsung plasma tv (PS50C6500) aangeschaft, en een Samsung home theatre set (HT-C5200). Er zit een hdmi kabel in de 'hdmi in' van de tv, en de andere kant zit in de 'hdmi out' van de versterker.

So far, so good, ik kan blurays en dvd's kijken en luisteren.

Nu wil ik het tv geluid ook via de versterker laten lopen. Ik hoopte eigenlijk dat dat out of the box zou werken (er zit immers al een hdmi kabel tussen). Echter geen geluid, maar dat komt natuurlijk omdat de hdmi kabel alleen voor eenrichtingsverkeer richting tv is ingeplugged (toch?).

Hoe sluit ik dit het beste aan:

1. Via een TOSlink optische kabel?
2. Via een 2de hdmi kabel die in de 'hdmi out' van de tv moet, en de andere kant in de 'hdmi in' van de versterker

Ik wil de Anynet+ functionaliteit behouden.

Wat is het slimste? En kan het wel allebei?

Alvast dank!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:34
Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:59:
Wat is het slimste? En kan het wel allebei?
...
Wat zegt de handleiding van jouw TV? De plaatjes van de Samsung handleiding geven dit goed aan!

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Verwijderd

Topicstarter
In de handleiding wordt een tv niet expliciet genoemd als externe (geluids-)bron. Wel worden 'external devices' (SAT box e.d.) genoemd om via hdmi aan te sluiten en 'external audio sources' genoemd om via een optische audiokabel aan te sluiten. Het lijkt dus allebei te kunnen.

Ik heb trouwens geen extra hdmi kabel of optische audio kabel liggen, anders zou ik het gewoon uitproberen.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
pak een tulpkabel. Rag deze in de audio out op de tv en dan op een willekeurige source op de versterker. Zou moeten werken :)

Carpe Diem

• AdP
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10-2025

AdP

Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 13:33:
In de handleiding wordt een tv niet expliciet genoemd als externe (geluids-)bron. Wel worden 'external devices' (SAT box e.d.) genoemd om via hdmi aan te sluiten en 'external audio sources' genoemd om via een optische audiokabel aan te sluiten. Het lijkt dus allebei te kunnen.

Ik heb trouwens geen extra hdmi kabel of optische audio kabel liggen, anders zou ik het gewoon uitproberen.
Als op je tv een optische uitgang zit dan zou ik die gewoon aansluiten via een optische kabel op je versterker: Mijn philips tv zit zo ook aangesloten.

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Heb je geen decoder (digitale tv) die je op je versterker kan aansluiten?

Jouw naam in onder mijn Post

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:47
HDMI werkt inderdaad een kant uit. Echter HDMI 1.4 werkt wel beide kanten op.
Aangezien je versterker hdmi heeft, gaat die ook ongetwijfeld een SPDIF ingang hebben. De meeste moderne tv's hebben een SPDIF uitgang. Het beste wat je kan doen is een optische kabel nemen, en die in de SPDIF uitgang van de tv, naar de SPDIF ingang van de versterker.

Als je doet wat muppet99 aangeeft heb je een analoog signaal. Werk je via SPDIF werk je digitaal.

Als je een digitale ontvanger hebt van upc, ziggo of tele2 ofzo zou je ook die op de versterker aan kunnen sluiten. Dat is voor het tv kijken nog beter. Omdat het dan rechtstreeks naar je versterker gaat en niet via de tv.

[ Voor 20% gewijzigd door Robbie T op 09-06-2010 13:43 ]

• AdP
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10-2025

AdP

muppet99 schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 13:36:
pak een tulpkabel. Rag deze in de audio out op de tv en dan op een willekeurige source op de versterker. Zou moeten werken :)
Klopt. Alleen als je bijvoorbeeld een PS3 of XBOX360 of een ander apparaat met HDMI aansluit op je televisie dan zal via de optische uitgang van de televisie het signaal voor bijvoorbeeld Dolby Digital en dergelijke te gebruiken zijn. Met een dubbele tulp kabel (meestal rood en wit) zit je vast aan stereo geluid via je versterker.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle antwoorden. Ik gebruik een CI+ cam in de tv zelf. Er zit op beide apparaten een optische in/uitgang, dus het zal ook wel lukken om er geluid doorheen te krijgen. Ik ben alleen bang dat de anynet+ functionaliteit dan niet werkt, daar ging de vraag voornamelijk om.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 15:03 ]

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Anynet+ staat los van de geluidsoverdracht tussen TV en Versterker middels een optische kabel.
Pagina: 1