Hulp gezocht bij schuifpuzzel met geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10 20:24
Ik ben voor mijn studie (Industrieel Ontwerpen) bezig om een puzzel te ontwerpen. Het wordt een standaard schuifpuzzel, maar ipv een plaatje, zijn alle stukjes gelijk. Als een stukje goed geplaatst wordt, speelt er een stukje van de muziek, als alle stukjes goed geplaatst zijn, is de muziek compleet (a la Auditorium) De puzzel is dus ook goed speelbaar door blinden.

Nu ben ik geen elektro-expert, maar ik wil toch graag wat info over hoe ik dit kan realiseren. Ik heb ooit wel eens met Arduino gespeeld, maar daar blijft het ook bij.

Ik kan dus bedenken dat er de volgende onderdelen in moeten zitten:
  • batterij
  • chip
  • opslag voor muziek (of kan zoiets ook in een chip?)
  • contactjes (die kunnen 'voelen' of stukjes juist geplaatst zijn)
  • bekabeling
  • speakertje (één speaker in de body van de puzzel, dus niet in elk stukje apart)
In principe is het basisidee dus:
code:
1
2
3
4
if (stukje_x_juiste_plek){
playAndLoop muziek_x;
} else {nothing;
}

Voor de contactjes heb ik al een idee, maar vooral over het gebied chip/opslag weet ik vrij weinig. Heeft er iemand misschien tips of links waar ik meer info kan vinden over onderdelen die ik hiervoor kan gebruiken? (en hierbij gaat het dan vooral om een testmodel, de 'looks' maken dus nog niet heel veel uit)

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:27

Rmg

Wat denk je dan nodig te hebben voor chip/opslag? Je kan met een arduino een piezo speakertje aansturen en melodietjes afspelen.
http://www.arduino.cc/en/Tutorial/PlayMelody

wil je echt hoog kwaliteit geluid kan je kijken of een wave shield voor je arduino een optie is, kan je een sd kaartje insteken met je sound files dan heb je ook gelijk je opslag

http://www.ladyada.net/make/waveshield/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:20
Bij een plaatjes schuifpuzzel kun je zien waar de stukjes ongeveer horen te zitten, met jouw idee lijkt het me erg lastig om dat uit te vinden, behalve door random te schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:27

Rmg

Teddy schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:16:
Bij een plaatjes schuifpuzzel kun je zien waar de stukjes ongeveer horen te zitten, met jouw idee lijkt het me erg lastig om dat uit te vinden, behalve door random te schuiven?
je hoort een geluidje als je een stukje op een juiste plek hebt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:20
Ja, maar als je een puzzel met plaatje hebt, zie ja dat het stukje op B2 naar D4 moet, en is dus je tijdelijke doel om dat stukje daar te krijgen. Bij alleen geluid weet je pas dat je stukje op D4 moet zijn als je er bent, je hebt dus 15 mogelijke posities die je allemaal moet proberen, voordat je weet dat je goed zit. Nu valt na elk geplaatste stukje een mogelijkheid af, dus het wordt wel makkelijker.

[ Voor 11% gewijzigd door Teddy op 09-06-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
Thx voor de reacties! Ik ga eens onderzoeken of eea met Arduino lukt. Ik ben inderdaad wel op zoek naar een wat hogere kwaliteit. Maar die SD-optie is een goeie! Probleem is wel dat de muziek (net als bij Auditorium) niet gewoon moet starten en stoppen, maar moet spelen vanaf een bepaald punt, zodat de muziek wel synchroon loopt met de andere stukken die al spelen.
Teddy schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:16:
Klopt, is ook lastig. Er komt waarschijnlijk nog wel feedback op de stukken zelf dmv een LEDje. Zo zie je welke stukken er in in ieder geval al goed liggen.

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn twee manieren om dit op te lossen:
- Voor iedere combinatie een apart stukje muziek
- Real-time mixen van de muziek

De eerste is vrij ondoenlijk, aangezien je voor iedere combinatie een muziekje moet hebben, bij een 4 bij 4 puzzel is dat ruim 65000 muziekjes :X

De tweede oplossing is ook tricky, aangezien real-time mixen vrij intensief is voor je processor. Nu wil het geval dat MP3 als het ware "bij elkaar opgeteld" kan worden voor mixen, maar real-time MP3 decoding in een Arduino lijkt me ook behoorlijk pittig.
In jouw geval zou ik hiervoor een aparte decoder chip nemen, of in plaats van een Atmel/arduino gebruik maken van een DSP, die zijn uitermate geschikt voor digitaal mengen van signalen, al zal je nu toch nog van ieder stukje moeten uitvogelen of het op de juiste plek zit...

Ik zou de contacten diagonaal plaatsen, zo voorkom je dat er rare dingen gebeuren tijdens het schuiven (vakje halverwege een vak ofzo). Je zult hiervoor vijf contacten nodig hebben:
- 1 contact voor voeding of ground
- 4 "bit" contacten voor de identificatie van de steen. (2 tot de 4e macht is 16 = 4 keer 4 stenen)

Onder op iedere tegel kan je dan al dan niet de bits doorverbinden met het voeding of ground signaal. vervolgens zul je in je software (in je arduino of DSP) ieder vakje moeten checken of er de juiste steen op ligt.

Mechanisch is het ook lastig, omdat de contactpunten onder op iedere steen van alle vier de kanten het vakje kunnen benaderen, afhankelijk van hoe geschoven wordt. Maar dit probleem laat ik aan jou over als industrieel ontwerper ;)

Edit:
Ohja, als je het voor blinden benaderbaar wilt maken, kan je natuurlijk de vakjes gewoon een letter of cijfer in braille geven :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 12:50
Melkbus schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 14:10:

[...]

Klopt, is ook lastig. Er komt waarschijnlijk nog wel feedback op de stukken zelf dmv een LEDje. Zo zie je welke stukken er in in ieder geval al goed liggen.
Ik vond het zo leuk dat blinden het konden spelen, die feature gaat verloren als je dmv LEDjes de status van een stukje gaat tonen.

Even wat ideeetjes als alternatief:

- gloeidraadje zodat de temperatuur anders wordt
- voelbaar bobbeltje als het stukje goed ligt
- trilling als je op een goedgeplaatst stukje drukt (of andersom)
- 'snap' functie als een stukje goed ligt dmv magneetjes
- een toontje als je op een goedgeplaatst stukje drukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
Wow RoadRunner84, thx voor het meedenken! Een DSP lijkt me inderdaad een goeie, alleen klinkt dat zo profi ;) Hoe zit het met programmeren van zo'n unit / het inbouwen in een circuit?

Wat betreft de contacten: ik had in gedachten om de stukken alleen 2 contactjes op de basisplaat contact te laten maken. Zo hebben ze zelf geen voeding nodig. Deze contactjes moeten dan voor elk stukje op een aparte as liggen, zodat er maar één stukje op elke plek contact kan maken.

Ik kwam ook nog Phidgets tegen. Ik ben er absoluut niet bekend mee, maar is dat ook niet een optie? Dan kan ik zelfs ieder stukje voorzien van een RFID tag...

Edit:
@HenkEisjedies: thx voor de suggesties. Al blijft hij natuurlijk alsnog speelbaar voor blinden, alleen lastiger. Maar als ik de stukken allemaal een voelbaar verschillende bovenkant meegeef, denk ik dat dit ook wel meevalt. Blinden zijn toch veel meer gefocust op geluid en onthouden het misschien ook beter als ze horen dat een stukje goed geplaatst ligt...

[ Voor 22% gewijzigd door Melkbus op 09-06-2010 14:59 ]

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Melkbus schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 14:53:
Wow RoadRunner84, thx voor het meedenken! Een DSP lijkt me inderdaad een goeie, alleen klinkt dat zo profi ;) Hoe zit het met programmeren van zo'n unit / het inbouwen in een circuit?

Wat betreft de contacten: ik had in gedachten om de stukken alleen 2 contactjes op de basisplaat contact te laten maken. Zo hebben ze zelf geen voeding nodig. Deze contactjes moeten dan voor elk stukje op een aparte as liggen, zodat er maar één stukje op elke plek contact kan maken.

Ik kwam ook nog Phidgets tegen. Ik ben er absoluut niet bekend mee, maar is dat ook niet een optie? Dan kan ik zelfs ieder stukje voorzien van een RFID tag...
Ik vrees dat je hoe dan ook een leercurve door te gaan hebt wat betreft het laten uitspugen van geluid door een stukje electronica. Een DSP is heel anders van opbouw dan een microcontroller, de software ervoor dus ook. Misschien is het met een microcontroller (zoals de Atmel in de Arduino bordjes) ook te doen, maar dat kan ik je niet van te voren vertellen.

Je kan ook met twee contactjes werken ja, bijvoorbeeld door ieder stukje een andere electrische weerstand te geven. Voeding hebben de stenen niet nodig, je hoeft ze immers alleen maar te herkennen, niet iets in de steen zelf uit te voeren.

Ik weet niet of die phidgets iets zijn voor jouw systeem, ik ken ze niet. Maar RFID lijkt me vrij onbegonnen werk om te gebruiken, je moet dan immers het verschil "meten" tussen een steen op het goede vakje en een steen naast het goede vakje, lijkt me vrij onbegonnen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou als ik jou was het ding eerst virtueel maken. Oftwel eerst als spelletje op de pc. Je hoeft dan alleen te programmeren en je hebt wat meer rekenkracht etc tot je beschikking. Met kunt dan daarmee experimenten doen om te kijken of het inderdaad speelbaar is en aan de gestelde eisen van de opdracht voldoet. Afhankelijk van wat de opdracht precies is zou een software versie wellicht zelfs genoeg zijn (fysieke versie is wel leuker natuurlijk). Met een virtuele versie kan je in heb je in ieder geval een proof of concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 08:47:
Ik zou als ik jou was het ding eerst virtueel maken. Oftwel eerst als spelletje op de pc. Je hoeft dan alleen te programmeren en je hebt wat meer rekenkracht etc tot je beschikking. Met kunt dan daarmee experimenten doen om te kijken of het inderdaad speelbaar is en aan de gestelde eisen van de opdracht voldoet. Afhankelijk van wat de opdracht precies is zou een software versie wellicht zelfs genoeg zijn (fysieke versie is wel leuker natuurlijk). Met een virtuele versie kan je in heb je in ieder geval een proof of concept.
Zeker een goed punt! Ik ga kijken of ik wat in Flash kan brouwen.

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Google ook eens op de TikTegel, dat is een onderwijs gadget die qua functionaliteit al aardig in jouw buurt komt.
Pagina: 1