Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal, ik zit sinds verschillende weken met een zeer apart probleem.

3 weken geleden begonnen bij mij een aantal random BSOD's, dit komt soms dagen niet voor en dan 3 keer op een dag zonder een kenmerkend programma of handeling te gebruiken. Het begint altijd met een grafische error, het streepjesbehang, en wordt meteen gevolgd door een BSOD. Na overleg met azerty leek het de videokaart, deze dus vervangen en helaas 1 dag na installattie nogmaals de BSOD. Ik dus verder zoeken:

Allereerst memtest uitgevoerd, 4 passes met beide stickjes erin en geen errors (op dit moment ben ik ieder stickje nogmaals los aan het testen). Prime95 heb ik bijna 10 uur laten draaien zonder enige fout. Mijn volgende stap is een HD check uit te voeren en nog een video memory stress test, om er zeker van te zijn dat het niet mijn oude videokaart is.

Ik ben er via whocrashes achter gekomen dat het IEDERE keer aan het bestand ntoskrnl.exe ligt, deze wordt veelal gekoppeld aan memory en mobo problemen. Nu ben ik het geheugen met memtest86 intensief aan het testen en heb de cpu met prime95(FFT test) flink aan het werk gezet, maar weten jullie nog andere methodes om het moederbord te testen?

Het systeem is pas sinds oktober 2009 en bestaat uit:
Gigabyte GA-P55M-UD2
Processor - 1 x Intel Core i7 i7-860 / 2.8 GH..
Sapphire RADEON HD 4890 (tevens getest met ATI HD 5830)
WD Caviar Black WD5001AALS - Vaste schijf
en 2 kingston ddr3 geheugen sticks (precieze type heb ik zo niet bij de hand)
550Watt corsair voeding (toevallig net een 2 maanden geleden vervangen)

Ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Pprobeer eens het voltage van je geheugen op max. 1.65V te zetten en eventueel zelf even de timings instellen in bios.
Zie fabrikantsite of je verpakking voor de juiste timings..

[ Voor 13% gewijzigd door DaLoona op 09-06-2010 14:39 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De timings en het voltage heb ik in ieder geval gecontroleerd en deze komt overeen met de instellingen van de fabrikant. Ik kan nog wel proberen om het voltage te verhogen naar 1.65, alleen duurt het dagen voordat ik weet of het baat.

Memtest86 heeft nu ook de stickjes apart gecontroleerd, en wederom vollop 'passed'.

Toevallig nog suggesties die op vrij korte termijn te testen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:14
Bij mij kwam m'n geheugen met 0 fouten door een 12-uurs Memtest 4.10 run.
Pas veel later, omdat ik dus dacht dat m'n geheugen OK was, de Windows 7 ingebouwde geheugen check geprobeerd (na reboot, heb ik de uitgebreide test gekozen en 'cache' op default) en het was al snel raak; 1 defecte stick.
Vond het redelijk bizar dat met (de lange) Memtest niks was gevonden en met de Windows functie wel maar dat is dus nog een mogelijke test.
Je kan idd voor je HDD nog een CHKDSK C: /f/r doen.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kernel dump al aangezet en tegen WinDbg aangehouden? Mogelijk komt daar wat extra info uit omtrent de precieze foutmeldingen van de BSOD als aanknopingspunt voor Google of GoT?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de W7 memory check gedaan, niks negatiefs opgepikt. Ik denk dat ik de geheugenstickjes nu wel kan uitsluiten.
@max3400, ik heb whocrashed gebruikt en nog wat andere dump check programmatjes, dus meer informatie kan ik op dit moment niet geven, alleen dat in ieder geval het bestandje ntoskrnl.exe de boosdoener is geweest (volgens meerdere progjes). deze site geeft een aardige uitleg: Algemene oorzaken van de fout STOP 0x0000007F. uitleg die ik tot op heden helemaal heb uitgeput.

Ik ga zo nog even een HD scan uitvoeren en zit daarna zonder inspiratie om nog meer testen uit te voeren (behalve het daadwerkelijk fysiek vervangen van onderdelen)

Alle suggesties zijn welkom!
Pagina: 1