Toon posts:

Exchange 2003 - database files mounten niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste vrienden,

Een kennis van me zit met een lelijk probleem met zijn Exchange mailserver.
Hij heeft een bedrijfje waar een man of 5 a 6 continu aan het werk zijn via de Exchange mailserver voor de inkomende en uitgaande mailverzoeken.
Gisteravond gaf Outlook opeens aan dat hij geen contact meer kom maken met de Exchange mailserver.
Inloggen via de webaccount server/exchange gaf bij het inloggen de volgende error: HTTP/1.1 503 Service Unavailable
Als ik naar de Exchange system manager ga, zie ik dat de database files niet gemount zijn. Probeer ik dat handmatig te doen, krijg ik de volgende error van de Exchange System Manager:

“An internal processing error has occured. Try restarting the Exchange System Manager or the Microsoft Exchange Information Store service, or both. Examine the Application Log for events related tot this error. The description fields of these events will contain specific error codes and may contain links tot Microsoft Knowledgebase articles on troubleshooting this problem

ID no: c1041724
Exchange System Manager”

Wat heb ik zelf allemaal gedaan om dit probleem te proberen tackelen:

• Server opnieuw gestart
• Genoemde services in de foutmelding uitgezet en weer aan.
• Database geprobeerd te defragmenteren met eseutil /d.
• Database geprobeerd te repareren met eseutil /p.
• Toen dat allemaal niet hielp heb ik de database van de laatste back-up teruggezet.
• De log events nagekeken. Daar kwam ik deze foutmelding tegen:

En deze foutmelding:
Error Current log file missing starting Storage Group /DC=local/DC=TREvents/CN=Configuration/CN=Services/CN=Microsoft Exchange/CN=TREVENTS/CN=Administrative Groups/CN=first administrative group/CN=Servers/CN=TRSERVER01/CN=InformationStore/CN=First Storage Group on the Microsoft Exchange Information Store.
Storage Group - Initialization of Jet failed.

For more information, click http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.

Event Type: Error
Event Source: MSExchangeSA
Event Category: MAPI Session
Event ID: 9175
Date: 9-6-2010
Time: 10:10:07
User: N/A
Computer: TRSERVER01
Description:
The MAPI call 'OpenMsgStore' failed with the following error:
The Microsoft Exchange Server computer is not available. Either there are network problems or the Microsoft Exchange Server computer is down for maintenance.
The MAPI provider failed.
Microsoft Exchange Server Information Store
ID no: 8004011d-0526-00000000

For more information, click http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik weet er even geen raad meer mee!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je store word niet gemount omdat de logfiles vol zitten: Store databases are dismounted without warning or users cannot log on to their mailboxes in Exchange Server 2003 or in Exchange 2000 Server
Welk servicepack van exchange is er geinstalleerd?
• Database geprobeerd te defragmenteren met eseutil /d.
• Database geprobeerd te repareren met eseutil /p.
• Toen dat allemaal niet hielp heb ik de database van de laatste back-up teruggezet.
Op welke manier heb je de restore uitgevoerd?

[ Voor 31% gewijzigd door arjants op 09-06-2010 11:05 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Topicstarter
Exchange Server 2003 Service Pack 2 is geinstalleerd.
Hoe kan ik de logfiles leegmaken?

De back-up heb ik gemaakt en teruggezet met de Windows back-up utility.
Daar heb ik de hele First Storage groep gekopieerd en ook exact zo teruggezet.

Ik heb intussen ontdekt dat er 4 logbestanden zijn die alle 4 5120kb zijn. Dus 5mb. Zijn ze nu vol?

Update:
Res1.log en res2.log zijn corrupt. Ik denk dat we daar moeten gaan zoeken.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 13:19 ]

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
die logfiles zijn altijd 5 Mb, ze worden als 5 Mb bestand aangemaakt en dan pas gevuld met data.

Maar de melding die je krijgt dat het current log niet gevonden kan worden (e00.log) zal wel de oorzaak van je probleem zijn.

Verwijder de .chk file eens en hernoem de log met de laatste timestamp eens naar e00.log

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Heel hartelijk dank voor het meedenken.
Ik heb de storing zelf op weten te lossen, en er ook weer heel veel van geleerd.
Er stonden dus die 4 logbestanden, in de map exchsrvr\mdbdata, maar die stonden op een tweede schijf F nog een keer alle 4. En daar was E00.log verdwenen. Die heb ik gekopieerd en voila, het spul draaide weer.

Nou nog even een laatste vraag?
Hoe raakt zo'n logbestand zomaar corrupt / verwijderd en wat kan ik daar het beste aan doen om in de toekomst de kans zo klein mogelijk te maken dat die logfiles nogmaals corrupt raken.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Klein tipje mijnerzijds, wees een beetje terughoudend met ESEUTIL /P.

Deze 'repair' loopt gewoon alle pages van de database door, gooit alles weg wat corrupt is en maakt de database consistent zodat je hem weer kunt mounten. Je hebt geen idee hoeveel data je kwijt bent, dit kunnen 3 mailtjes zijn maar misschien ook wel 30% van je store ofzo.

Als je in een situatie zit waar je moet restoren kan ik je aanraden om de laatste versie van tape te halen en die te patchen met de transactielogs tot aan het moment van de crash. Mochten er corrupte transactie logs zijn weet je iig wel exact hoeveel data je kwijt bent, dit heb je dus niet met een repair.

Klinkt overigens niet alsof exchange zomaar die logs zou verplaatsen, wat zijn de exacte paden van de 'live' logs en die kopieen die je hebt gevonden? Zoek daar ook eens de log paden bij uit exchange system manager?

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 13:41:
Beste,

Heel hartelijk dank voor het meedenken.
Ik heb de storing zelf op weten te lossen, en er ook weer heel veel van geleerd.
Er stonden dus die 4 logbestanden, in de map exchsrvr\mdbdata, maar die stonden op een tweede schijf F nog een keer alle 4. En daar was E00.log verdwenen. Die heb ik gekopieerd en voila, het spul draaide weer.

Nou nog even een laatste vraag?
Hoe raakt zo'n logbestand zomaar corrupt / verwijderd en wat kan ik daar het beste aan doen om in de toekomst de kans zo klein mogelijk te maken dat die logfiles nogmaals corrupt raken.
zijn je log en database folders geexclude in een evt. virusscanner ?
Pagina: 1