Toon posts:

Audiorama 4000 met 100 watt onkyo TX-SR507

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik weet niet tot wie ik mij beter kan richten dan hier in dit forum.

Ik heb een optie genomen op 2 Audiorama 4000 speakers. Ik lees echter wel dat deze 35 of 40 watt 'aankunnen'.

De speakers zijn bedoeld als frontspeakers, achter heb ik minipods (en als center een b&w vm1 (waar de speakers bij zouden matchen)). Maar heb ik een probleem als ik ze aansluit en het volume open draai?

Helaas heb ik niet heel veel verstand van technische gegevens, ik vind de speakers gewoon prachtig en ze zouden mooi staan in mijn woning. Maar ik wil ze natuurlijk niet opblazen.

Heeft iemand daarnaast ervaring met de speakers?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 08:31 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit soort vragen komen vaker voor, ik denk dus dat je op dit forum genoeg info zou moeten kunnen vinden.

Lang verhaal kort: dit is geen enkel probleem :) Gewoon verstandig met je spullen omgaan.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 08:47:
Dit soort vragen komen vaker voor, ik denk dus dat je op dit forum genoeg info zou moeten kunnen vinden.

Lang verhaal kort: dit is geen enkel probleem :) Gewoon verstandig met je spullen omgaan.
Hoi, ik heb even gezocht maar ik kan op verschillende trefwoorden niet het juiste topic vinden. Wel 100.000 topics gevonden. Maar hebt u er een in uw favorieten staan toevallig die ik kan doorlezen?

Het wiel hoeft niet nogmaals uitgevonden te worden natuurlijk.

Verwijderd

Je fietsband kan 6 bar aan, je compressor genereert daarentegen 50 bar..

Ja, je kunt die compressor gebruiken om je fietsband op te pompen, en nee, je moet hem niet voluit zetten.

Jip en janneke taal doet het vaak goed :Y)

Verwijderd

Topicstarter
En dus kan ik het volume niet naar smaak zetten of ben ik altijd bang om de speakers op te blazen en moet ik doorsparen voor de audiorama 9000 :+

Helder, bedankt, slotje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 10:27:
En dus kan ik het volume niet naar smaak zetten of ben ik altijd bang om de speakers op te blazen en moet ik doorsparen voor de audiorama 9000 :+

Helder, bedankt, slotje.
Je hoort het vanzelf als je er teveel stroom door stuurt. Dan gaat er iets vervormen in het geluid. En vervorming is altijd STOP

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je kan je speakers rustig naar smaak zetten, het vermogen dat een speaker verbruikt wordt altijd schromelijk overschat. Een aansturing op 10 Watt is in een woonkamer al snel erg veel geluid. Ter vergelijk, vaak worden bij speakers de gevoeligheid opgegeven. Voor een "moderne" speaker ligt dit vaak ergens rond de 90dB/watt. Dit houdt puur in dat als je de bewuste speaker met 1 Watt vermogen aanstuurd, deze op 1 meter afstand 90dB aan geluid produceerd. En 90dB staat ongeveer gelijk aan de geluidsdruk van een snelweg op 10 meter afstand (100dB is al gelijk aan een drilboor). Met 40 Watt kan je op 1 meter van de speaker ongeveer de geluidsdruk halen die gelijk is aan een straalmotor op 100 meter afstand. Dat is genoeg om je oren permanent te beschadigen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
ok, nog veel helderder, maar het gekke is wel dat ik als ik een blu-ray opzet het volume van de onkyo minimaal tot de helft wordt opengezet, meestal rond 40 van de 70 punten.

Is dat dan niet 100/70*40 = 57 watt?

Is dat echt heel krom gedacht zeker?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
Je beredenering klopt inderdaad niet. Decibellen gebruiken een logaritmische schaal, dus dat rekent net even anders.
Even een vraagje. Ik heb die Grundigs net even opgezocht, en vroeg me af waar je ze voor wilt inzetten. Gaan ze ondersteund worden door een subwoofer?

Verwijderd

Topicstarter
blissard schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 14:13:
Je beredenering klopt inderdaad niet. Decibellen gebruiken een logaritmische schaal, dus dat rekent net even anders.
Even een vraagje. Ik heb die Grundigs net even opgezocht, en vroeg me af waar je ze voor wilt inzetten. Gaan ze ondersteund worden door een subwoofer?
Voor de surroundopstelling wel, dus tijdens films, in mijn sub kan ik wel het hz aanpassen zodat deze de grundigs niet zal overlappen.
In stereo gebruik ik de 'pure audio'-knop voor muziek en tv-geluid. Op dat moment staat de sub in zijn geheel uit. Dat vind ik mooier klinken en zulke grundigs kunnen dat makkelijk hebben, lijkt mij.

Ik heb nu Scandyna Minipods als front, die wil ik dan naar achteren verhuizen en de micropods mogen dan weg.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
Ik kan van de Grundigs geen gevoeligheid vinden, dus ik weet niet of ze voldoende volume zullen produceren. Wat ik wel heb gevonden is deze site:
http://www.goldengalleryo...er_Group/BallSpeakers.htm waar ze $750 voor de speakers vragen.

Verwijderd

Topicstarter
blissard schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:20:
Ik kan van de Grundigs geen gevoeligheid vinden, dus ik weet niet of ze voldoende volume zullen produceren. Wat ik wel heb gevonden is deze site:
http://www.goldengalleryo...er_Group/BallSpeakers.htm waar ze $750 voor de speakers vragen.
Had ik ook gezien, ik heb ook forums gelezen waar ze op een buizenversterker zijn aangesloten maar dat is vast niet de bedoeling.
Ik kan ze nog overnemen voor 250 voor het paar en ga dat maar gewoon doen. Als het niet bevalt dan zal ik er in ieder geval geen verlies op nemen. Ze zien er ook nog mooi uit (merkjes en ringen zijn nog aanwezig en mooi chroom, dat valt nog vaak tegen bij de audiorama's) en schijnbaar technisch 100% al neem ik dat met een snufje zout.

• deepbass909

deepbass909

Ze zijn oud, dus technisch zullen ze echt niet meer 100% zijn (het filter zou waarschijnlijk wel een revisie kunnen gebruiken bijv.).
Ik heb ook een tijdje naar Audiorama's gekeken, gewoon omdat ik het zo'n gaaf ontwerp vind. Wat ik toen geleerd heb, is dat je met de plaatsing rekening moet houden. Ze stralen namelijk rondom af (dus ook naar achteren, boven en onder), dus je kan last krijgen van reflecties van de muren. Dit was overigens ook het idee achter de Audiorama-speakers, namelijk om op die manier een ruimtelijk geluid te creëren.

Gezien de tijd dat ze in productie zijn geweest, is het niet zo heel raar om ze aan te sluiten op een buizenversterker. Die waren in de jaren 70 namelijk nog normaal.

De gevoeligheid zal denk ik in de buurt van de 90dB/W/m (ik gok zelfs op 88dB/W/m) liggen, het zijn gesloten speakers met een vrij klein speakeroppervlak en kleine kastinhoud, dus heel gevoelig zullen ze waarschijnlijk niet zijn. Dit betekend dat ze niet hard gaan maar dat je versterker waarschijnlijk wel harder moet staan dan nu met de Minipods (of de Minipods moeten voor surround meer gedempt worden).

En niet geheel onbelangrijk, de Audiorama's hebben een impedantie van 4 Ohm, dus let erop dat je versterker dit wel aan kan!

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 16-06-2010 10:56 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar heb ik zéker wat aan.

volgens mij kan de onkyo tussen 4 en 8 ohm aan maar moet ik thuis even nalezen.

1 van de audiorama's moet wel in een hoek komen te staan. Wat dus wel het hele geluidsbeeld kan verstoren begijp ik. En dat is op zich logica 1 + 1, maar ik had er nog niet bij stilgestaan.

Tevens wist ik ook niet dat die ohms staat voor een rendement. Dan is die 100watt (die door de fabrikant wordt overdreven) dus eigenlijk al gehalveerd naar 50 watt, als ik het goed begrijp, en dan zou de speaker mocht ie de impendantie aankunnen geen probleem kunnen opleveren met 'opblazen'.

Ik haal ze vrijdag sowieso op en ik ben benieuwd naar het resultaat. Als ze niet bevallen dan is het toedeledokie Audiorama.

Maar ik vind ze gewoon supermooi, dat is het probleem, en ik ben een sucker voor mooi apparatuur (behalve de onkyo dan, die moest functioneel zijn).
Maar het geluid moet wel goed zijn.

Ik zal thuis zoeken naar onderhoud van de audiorama's, maar misschien kunt u mij al zeer kort vertellen waar ik zo'n filter kan vinden (in een speaker dus, de techniek erachter is nog een grijze waas...) en hoe ik die vervang?

Zeker bedankt voor de hulp voorzover!

• deepbass909

deepbass909

Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 15:25:
Kijk, daar heb ik zéker wat aan.

volgens mij kan de onkyo tussen 4 en 8 ohm aan maar moet ik thuis even nalezen.

1 van de audiorama's moet wel in een hoek komen te staan. Wat dus wel het hele geluidsbeeld kan verstoren begijp ik. En dat is op zich logica 1 + 1, maar ik had er nog niet bij stilgestaan.

Tevens wist ik ook niet dat die ohms staat voor een rendement. Dan is die 100watt (die door de fabrikant wordt overdreven) dus eigenlijk al gehalveerd naar 50 watt, als ik het goed begrijp, en dan zou de speaker mocht ie de impendantie aankunnen geen probleem kunnen opleveren met 'opblazen'.
Hoho, de impedantie staat helemaal los van het rendement. Het rendement wordt door fysieke (kastinhoud, speaker oppervlakte) en mechanische (stugheid van de speakerophaning bijv.) invloeden bepaald, impedantie geeft alleen aan welke weerstand een versterker "ziet". 4 Ohm betekent niks anders dan dat een speaker bij 40Watt 10 Amp kan trekken, terwijl een 8 Ohms eerder maar 5 Amp zal trekken. (even simpel gestelt, want de impedantie is afhankelijk van de frequentie, over het algemeen hoe hoger de frequentie, hoe hoger de weerstand, hoe lager de frequentie, hoe lager de weerstand, maar dit zou o.a. door het filter gecorrigeert moeten worden). Voor veel moderne versterkers moet de nominale impedantie tussen de 4 en 8 Ohm liggen, dus dat zal wel goed gaan. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Een te lage impedantie kan problemen opleveren met je versterker, de speaker overleefd het wel. Door de hogere stroom wordt de versterker warmer en kan hij dus problemen krijgen met de koeling. Daarom neemt het vermogen af bij een lagere impedantie.
Ik haal ze vrijdag sowieso op en ik ben benieuwd naar het resultaat. Als ze niet bevallen dan is het toedeledokie Audiorama.

Maar ik vind ze gewoon supermooi, dat is het probleem, en ik ben een sucker voor mooi apparatuur (behalve de onkyo dan, die moest functioneel zijn).
Maar het geluid moet wel goed zijn.

Ik zal thuis zoeken naar onderhoud van de audiorama's, maar misschien kunt u mij al zeer kort vertellen waar ik zo'n filter kan vinden (in een speaker dus, de techniek erachter is nog een grijze waas...) en hoe ik die vervang?

Zeker bedankt voor de hulp voorzover!
Ik ken ze helaas verder niet meer dan wat ik op het internet erover heb gelezen. Je moet zo goed als zeker de bollen openmaken (schijnt vrij gemakkelijk te zijn) en dan uit het binnenwerk 1 van de woofertjes. Via het gat heb je dan toegang tot het binnenste, waar ook ergens een filter moet zitten. Maar gezien de leeftijd is dit verre van zeker. Oude speakers hebben vaak of een heel simpel filter of helemaal geen filter.

Ik zou er zelf heel graag 2 neerzetten (of nog meer retro, ophangen) als surrounds naast de bank, maar de vraagprijzen liggen mij iets te hoog.

Ow, en nog iets, ze zijn maar 25 Watt RMS (50 Watt "muziek" vermogen).

Maar met speaker/versterker combi's geldt eigenlijk altijd dat je liever een te zware versterker hebt, dan te zware speakers. Om de speakers op te kunnen blazen met een versterker met veel vermogen, moet je de boel echt hard zetten, andersom kan een te lichte versterker op zijn tenen gaan lopen voor je het door hebt, en door de clipping je speakers al op een laag volume opblazen. En 25 Watt RMS aan geluid is echt al een flinke berg lawaai in een woonkamer. Je hoeft geen concertzalen te vullen. Ik vraag mij serieus af of ik mijn versterker al ooit zoveel heb laten produceren, het zou me niks verbazen als dat niet zo is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben echt heel benieuwd!

De onkyo kan 4 Ohm aan, heb ik opgezocht

http://www.eu.onkyo.com/ir_img/21657106_55fc6e0960.jpg

Als ik ze vrijdag ophaal dan laat ik zo snel mogelijk weten wat mijn ervaring is (kan wel een week duren om volledig in me opgenomen te worden)!
Pagina: 1