Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 15:25:
Kijk, daar heb ik zéker wat aan.
volgens mij kan de onkyo tussen 4 en 8 ohm aan maar moet ik thuis even nalezen.
1 van de audiorama's moet wel in een hoek komen te staan. Wat dus wel het hele geluidsbeeld kan verstoren begijp ik. En dat is op zich logica 1 + 1, maar ik had er nog niet bij stilgestaan.
Tevens wist ik ook niet dat die ohms staat voor een rendement. Dan is die 100watt (die door de fabrikant wordt overdreven) dus eigenlijk al gehalveerd naar 50 watt, als ik het goed begrijp, en dan zou de speaker mocht ie de impendantie aankunnen geen probleem kunnen opleveren met 'opblazen'.
Hoho, de impedantie staat helemaal los van het rendement. Het rendement wordt door fysieke (kastinhoud, speaker oppervlakte) en mechanische (stugheid van de speakerophaning bijv.) invloeden bepaald, impedantie geeft alleen aan welke weerstand een versterker "ziet". 4 Ohm betekent niks anders dan dat een speaker bij 40Watt 10 Amp kan trekken, terwijl een 8 Ohms eerder maar 5 Amp zal trekken. (even simpel gestelt, want de impedantie is afhankelijk van de frequentie, over het algemeen hoe hoger de frequentie, hoe hoger de weerstand, hoe lager de frequentie, hoe lager de weerstand, maar dit zou o.a. door het filter gecorrigeert moeten worden). Voor veel moderne versterkers moet de nominale impedantie tussen de 4 en 8 Ohm liggen, dus dat zal wel goed gaan. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Een te lage impedantie kan problemen opleveren met je versterker, de speaker overleefd het wel. Door de hogere stroom wordt de versterker warmer en kan hij dus problemen krijgen met de koeling. Daarom neemt het vermogen af bij een lagere impedantie.
Ik haal ze vrijdag sowieso op en ik ben benieuwd naar het resultaat. Als ze niet bevallen dan is het toedeledokie Audiorama.
Maar ik vind ze gewoon supermooi, dat is het probleem, en ik ben een sucker voor mooi apparatuur (behalve de onkyo dan, die moest functioneel zijn).
Maar het geluid moet wel goed zijn.
Ik zal thuis zoeken naar onderhoud van de audiorama's, maar misschien kunt u mij al zeer kort vertellen waar ik zo'n filter kan vinden (in een speaker dus, de techniek erachter is nog een grijze waas...) en hoe ik die vervang?
Zeker bedankt voor de hulp voorzover!
Ik ken ze helaas verder niet meer dan wat ik op het internet erover heb gelezen. Je moet zo goed als zeker de bollen openmaken (schijnt vrij gemakkelijk te zijn) en dan uit het binnenwerk 1 van de woofertjes. Via het gat heb je dan toegang tot het binnenste, waar ook ergens een filter moet zitten. Maar gezien de leeftijd is dit verre van zeker. Oude speakers hebben vaak of een heel simpel filter of helemaal geen filter.
Ik zou er zelf heel graag 2 neerzetten (of nog meer retro, ophangen) als surrounds naast de bank, maar de vraagprijzen liggen mij iets te hoog.
Ow, en nog iets, ze zijn maar 25 Watt RMS (50 Watt "muziek" vermogen).
Maar met speaker/versterker combi's geldt eigenlijk altijd dat je liever een te zware versterker hebt, dan te zware speakers. Om de speakers op te kunnen blazen met een versterker met veel vermogen, moet je de boel echt hard zetten, andersom kan een te lichte versterker op zijn tenen gaan lopen voor je het door hebt, en door de clipping je speakers al op een laag volume opblazen. En 25 Watt RMS aan geluid is echt al een flinke berg lawaai in een woonkamer. Je hoeft geen concertzalen te vullen. Ik vraag mij serieus af of ik mijn versterker al ooit zoveel heb laten produceren, het zou me niks verbazen als dat niet zo is.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier