HDMI 1.4 Audio Return Channel naar receiver

Pagina: 1
Acties:

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Recent zijn er televisies op de markt gekomen welke audio kunnen uitsturen via het zogenaamde Audio Return Channel. Dit is een van de mogelijkheden in de nieuwe HDMI 1.4 standaard. Wat ik me afvraag is of de AV receiver ook HDMI 1.4 moet ondersteunen?

Mijn inziens kan het Audio Return Channel op twee manieren geimplementeerd worden:
1. Men gebruikt hetzelfde kanaal als voor de audo en video stream.
2. Men gebruikt een apart kanaal welke alleen in HDMI 1.4 apparaten gebruikt kan worden.

Optie 1 ligt het meest voor de hand. Je kunt dan de TV audio laten uitsturen en laten ontvangen door een AV receiver met HDMI 1.3 (of lager).
Optie 2 is alleen logisch als je video en audio wilt ontvangen en tevens audio wilt retourneren door dezelfde kabel. Beetje vage constructie omdat je dan audio retourneert naar dezelfde bron.

De informatie van het HDMI consortium maakt helaas niet duidelijk of het apparaat wat de audio ontvangt ook HDMI 1.4 moet ondersteunen. Weet iemand hoe het zit?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Het audio return pad (of ethernet) gebruikt een apparte pin in de HDMI kabel (nummertje 14). Pre 1.4 apparaten zullen dit poortje negeren. Staat allemaal netjes op de wikipedia :) Pinnetje 19 wordt ook gebruikt, maar heeft een dubbele functie.

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 08-06-2010 20:37 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
voodooless schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 20:36:
Het audio return pad (of ethernet) gebruikt een apparte pin in de HDMI kabel (nummertje 14). Pre 1.4 apparaten zullen dit poortje negeren. Staat allemaal netjes op de wikipedia :) Pinnetje 19 wordt ook gebruikt, maar heeft een dubbele functie.
Waar lees je dat dan? Ik zie alleen maar staan dat pin 14 en 19 optioneel gebruikt kunnen worden voor HEC (HDMI Eternet Channel). Welke pinnen voor ARC (Audio Return Channel) gebruikt worden wordt niet vermeld.

Ik vermoed (maar krijg het nergens bevestigt) dat ARC gewoon via de reguliere video/audio loopt.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt gelijk, het staat er niet echt heel erg hard in. Een andere mogelijkheid zou zijn om een dat de gepaarde datalijnen andersom te gebruiken.

In alle gevallen moet je receiver hier support voor hebben.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?