Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

instabiele XP installatie repareren?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste Tweakers,

Ik ben door een familie-lid weer eens aan het werk gezet een zwaar defecte computer op de benen te helpen..

Het probleem is dat de huidige windows installatie die er op zit zo lek en instabiel is als ik weet niet wat (binnen 2-3 minuten een BSOD vanaf opstarten en behoorlijk virus rijk).. Daarnaast is er een niet functionerende herstel partitie (Lees ik krijg de partitie niet bootable, ik heb in record tijd via de XP instalatie de partitie 'actief' gezet in de hoop dat hij daar van zou opstarten) verder kan ik maar niet achter de toetsencombinatie komen die vanaf het BIOS/VAIO scherm die er voor zorgt dat hij opstart vanaf die herstel partitie..

Het betreft een Sony VAIO VGN FS115M.. En nu zul je zelf ook denken stop er een CD in maar de CD-drive is kaduuk. Deze laptop stamt ook nog uit een tijdperk dat boot-from-usb nog niet mogelijk was..

Wat wel overblijft is ehternet boot maar tegen de tijd dat ik dat uitgevogeld krijg ben ik wel erg lang bezig..

Zijn er nog praktische vormen van herstel mogelijk of moet ik meedelen dat dit echt onbegonnen werk is?

Met vriendelijke groeten,

Thomas

*edit,

Safe Mode werkt wél degelijk maar ik heb het idee dat als ik dit 'handmatig' wil gaan oplossen dat erg veel tijd er in moet steken.. Vandaar dat ik liever de reinstall route neem.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2010 18:41 ]

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:01
usb cd speler eraan hangen, via een linux bootcd eventuele bestanden veilig stellen op een externe schijf en dan reformat... Of gewoon een nieuwe laten kopen natuurlijk ;)

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-11 15:54

HeepH

Dope Rapper

Een nieuwe dvd/cd speler kopen? Andere harddisk? Die dingen switchen is niet zo heel moeilijk..

Beide heb ik evt. voor je te koop, dvd speler in slimline formaat en harddisk, als je zou willen..

http://specs.tweak.to/16495

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:15
F10 werkt niet? Dat is volgens mij de knop waarmee je met VAIOs naar de herstelmodus schakelt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties, maar werkt een USB cd-speler als de BIOS geen boot-from-USB ondersteunt?

Een nieuwe dvd speler is waarschijnlijk de netste oplossing maar ik moet nog even uitzoeken of ze daar op zitten te wachten!

Maar het grote probleem is dus dat ik geen ander OS erop gestart krijg.. Omdat DVD's een no-go zijn en boot-from-usb ook al geen optie is..

*edit

Ik heb al op verschillende manieren de toets F-10 gebruikt tijdens het opstarten maar vaak resulteert het alleen piepen..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2010 18:45 ]

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:10
wellicht erg offtopic, maar hoe krijg je ( je in het algemeen, niet jij als poster) in godsnaam een pc zo naar de klote ? moet je toch haast je best voor doen 8)7

verder zou ik proberen wat paultje zei, externe cd speler en Hiren oid draaien?

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Bij machines die niet kunnen booten van USB is het vaak wel mogelijk om onvoorzien te booten van een USB stick. Maak een bootable USB stick met de installatie-CD (1000en handleidingen op het net) en boot meteen in de BIOS. Normaal kan je dan kiezen welke de primary hard disk is en je USB stick zal ook in het lijstje voorkomen. Zet die als primary en zet dan in de boot order de volgorde op HD eerst.

Geen gegarandeerde oplossing, maar ze heeft al menig persoon verbaasd die dacht dat z'n machine niet van USB kon booten.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt jammer genoeg niet YellowOnline, maar wel goed om te onthouden.

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-11 15:05
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 18:50:
Werkt jammer genoeg niet YellowOnline, maar wel goed om te onthouden.
Hoezo? had je dat al geprobeerd dan? of heb je het net in die 4 minuten uitgezocht en geprobeerd?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je topictitel is bij deze ontvaagd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-11 18:39

JaltaH

meh

Je kunt de harddisk, icm een converter, in een normale pc hangen en dan Windows XP installeren. Dan voordat het OS voor de eerste keer opstart weer terugzetten in de Vaio en daar de configuratie afmaken?

Hopelijk heb je nog wel alle driver cd's bij de hand (of op usb stick), want waarschijnlijk zal er na een herinstallatie weinig werken op die laptop qua netwerk, video en geluid...

Careful. We don't want to learn from this.

Verwijderd

Topicstarter
ChaosZ0ne schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 19:54:
[...]

Hoezo? had je dat al geprobeerd dan? of heb je het net in die 4 minuten uitgezocht en geprobeerd?
Dat heb ik inderdaad gedaan, ik heb zowel nu met een externe USB CD/DVD speler geprobeerd als toen met een LINUX usb stickje.. (Die ik al geprepareerd had toen ik te horen kreeg dat de CD drive het niet deed..)

Tevens heb ik zo'n convertretje ergens liggen ja, nu ergens mijn oude P3 uit het stof halen daar heb ik een soortgelijke actie ooit meegedaan om een laptop harde schijf leeg te halen.

Ik wilde het niet zo ver laten komen maar goed, het moet dan maar!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2010 23:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Harde schijf hersteld via een andere computer en terug geplaatst..

Dit keer met een ubuntu instalatie erop kijken of ze dat zonder wachtwoord net zo krom kunnen krijgen.
"enige wat ie moet kunnen is internetten en email" ..

Bedankt voor alle suggesties allen.
Pagina: 1