Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Om mijn netwerk te upgraden naar 802.11n en gigabit ben ik aan het kijken voor een nieuwe router om mijn huidige, al jaren als een zonnetje draaiende, Linksys WRT54Gv2.2 met Tomato firmware te vervangen. Mijn eisen zijn:
• stabiel draadloos internet via g en n,
• gigabit switch
• mogelijkheid om aangepaste firmware zoals Tomato te draaien
• usb aansluiting voor bijv. een externe hd of printer is een pré.

Nu is mijn oog gevallen op de Linksys WRT320N en de Netgear RangeMax WNR3500L. Beiden ondersteunen aangepaste firmware en gigabit ethernet. Over de WRT320N vind ik behoorlijk veel topics, vaak met problemen, maar met aangepaste firmware lijkt dit verbeterd. Over de WNR3500L vind ik daarentegen veel minder.

Voor zover ik het heb kunnen vinden op internet is de Netgear gebaseerd op de BCM4718 @ 480 MHz met 8MB Flash en 64MB ram. De Linksys is gebaseerd op de BCM4717 @ 354 MHz met 8MB en 32MB ram.

Wat specificaties betreft lijkt de Netgear dus in het voordeel. Deze heeft ook een usb-poort waardoor bijv. externe harde schijven aangesloten kunnen worden. Is het ook mogelijk een harde schijf èn printer aan te sluiten d.m.v. een usb-hub? De Linksys WRT320N heeft echter ook de mogelijkheid om op 5 GHz te verzenden en lijkt daarnaast door veel meer mensen gebruikt te worden.

Zijn er behalve bovengenoemde specificaties nog andere punten waarop ik moet letten en/of heeft iemand een idee welke van deze twee in de praktijk het best uit de verf zal komen?

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
Heeft er niemand tips welke van deze twee routers het best is? En of er nog andere punten zijn om op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neophyte89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2024
Als je echt helemaal klaar wilt zijn m.b.t. het aansluiten van externe hdd's zou ik voor Netgear WNDR3700 gaan, deze heeft alles wat je wilt;)

Printen via een router wordt nog weinig ondersteund volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Sowieso moet je niet letten op de USB-poort. Vaak zijn de snelheden zo laag dat het niet echt bruikbaar is om er een externe HDD op aan te sluiten. Ik heb overigens geen idee hoe dat zit met printers, maar volgens mij zul je dat sowieso met custom firmware moeten doen.

Verder geldt uiteraard het standaard advies: zoek reviews op van de producten en kies welke je het meeste bevalt. Ik weet van de Linksys dat het WLAN-signaal niet fantastisch is, maar van de Netgear verwacht ik dat eigenlijk ook niet. Persoonlijk zou ik eigenlijk eens kijken naar de pricewatch: Netgear WNDR3700 of de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Ik heb een WRT320N staan, woon wat dat betreft in een betonnen 'fort' , ding staat beneden, mijn laptop @ zolder heeft altijd uitstekend bereik gehad. helaas geen ervaring met de netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 16:38:Ik weet van de Linksys dat het WLAN-signaal niet fantastisch is, maar van de Netgear verwacht ik dat eigenlijk ook niet.
Waarom verwacht je eigenlijk dat signaal het van de Netgear niet goed is, maar van de TP-Link wel?
[...]Persoonlijk zou ik eigenlijk eens kijken naar de pricewatch: Netgear WNDR3700 of de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND.
Die laatste heeft een 400 MHz Atheros AR9103 cpu, 8MB flashgeheugen en 32MB ram. Qua specs lijkt ie dus wel beter dan de WRT320N, maar niet dan de eerder genoemde Netgear. De 3700 vind ik wel erg prijzig.

Kort samengevat zijn de specs dus:
cpuMHzflashram
Linksys WRT320NBCM4717354832
Netgear WNR3500LBCM4718480864
TP-Link TL-WR1043NDAtheros AR9103400832

Qua specs lijkt de WRT320N dus de minste van deze 3. Ik weet niet of de Atheros of Broadcom beter is, maar de Netgear heeft wel meer ram.
thijszor schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 16:40:
Ik heb een WRT320N staan, woon wat dat betreft in een betonnen 'fort' , ding staat beneden, mijn laptop @ zolder heeft altijd uitstekend bereik gehad. helaas geen ervaring met de netgear.
Dat klinkt dan weer positief, maar er zijn ook erg veel negatieve reacties van mensen te lezen over het bereik van deze router. Lastig kiezen dus :P

[ Voor 3% gewijzigd door Winnetou op 09-06-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Winnetou schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:20:
[...]

Waarom verwacht je eigenlijk dat signaal het van de Netgear niet goed is, maar van de TP-Link wel?
Omdat over de TP-Link erg uitgebreide en lovende reviews bestaan, maar van de Netgear kan ik dat zo direct niet vinden. Ten 2de bevat de TP-Link een Atheros-chipset en mijn ervaring is dat die dingen toch een stuk meer rock-solid zijn t.o.v. Broadcom's en uitstekende performance leveren.
Qua specs lijkt de WRT320N dus de minste van deze 3. Ik weet niet of de Atheros of Broadcom beter is, maar de Netgear heeft wel meer ram.
Dat klinkt dan weer positief, maar er zijn ook erg veel negatieve reacties van mensen te lezen over het bereik van deze router. Lastig kiezen dus :P
Ik zou niet voor de WRT320N gaan. Of je voor de TP-Link of de Netgear gaat moet je zelf beslissen, maar ga alleszinds niet voor de WRT320N. Deze heb ik hier staan, en om de een of andere reden werkt het ding echt belabberd bij mij. Ik heb al verschillende firmware's geprobeerd, maar het signaal van de standaard Belgacom Box twee verdiepingen beneden is beter dan dat van de Linksys in de kamer naast me. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zoek ook naar een router en met de verspoeling van de datalimieten heb ik niet meer de strakke controle van vroeger nodig. Maar Linux draaien en met iptables/traffic-control ervoor zorgen dat gebruikers niet voor elkaars voeten lopen (congestie preventie), blijft nodig.

Reviews zeggen weinig over stabiliteit. Hoe goed is de koeling? Want door enkele centjes eruit te knijpen bouwt Linksys graag routers die niet tegen een Belgische zomer kunnen. Een koelvin upgrade maakt zo'n routertje terug stabiel. Infraroodbeelden van een router in actie zouden handig zijn. En koelvinnetjes plakken.

Signaalsterkte van het wirelessgedeelte is ook een goede vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Op mijn Linksys WRT320N plakt wel een koelblokje, maar desalniettemin wordt het ding inderdaad erg warm en is het signaal niet fantastisch.

Pagina: 1